Zasady projektowania inwestycji.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 19 listopada 1983 r.
w sprawie zasad projektowania inwestycji.

Na podstawie § 8 pkt 2 uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 września 1982 r. w sprawie inwestycji centralnych (Monitor Polski Nr 23, poz. 196) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dokumentacja projektowa dla inwestycji podejmowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej obejmuje:
1)
koncepcję programową inwestycji, której treść określa załącznik nr 2 do uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 września 1982 r. w sprawie inwestycji centralnych (Monitor Polski Nr 23, poz. 196), zwanej dalej "uchwałą nr 192 Rady Ministrów",
2)
założenia techniczno-ekonomiczne, których przykładową treść określa załącznik nr 1 do zarządzenia,
3)
projekt techniczny, którego przykładową treść określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
2. 1
Decyzję o potrzebie opracowania koncepcji programowej inwestycji nie zaliczonej do inwestycji centralnych i wprowadzenia ewentualnych zmian w stosunku do treści określonej w załączniku nr 2 do uchwały nr 192 Rady Ministrów podejmuje w odniesieniu do inwestycji jednostek budżetowych - organ uprawniony do zatwierdzania założeń techniczno-ekonomicznych, a w odniesieniu do pozostałych inwestycji - inwestor.
3. 2
Dla inwestycji nie zaliczonych do inwestycji centralnych może być opracowana dokumentacja jednostadiowa. Decyzję o potrzebie opracowania dokumentacji jednostadiowej podejmie inwestor.
4. 3
Właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa mogą wydać instrukcje branżowe dostosowujące treść założeń techniczno-ekonomicznych i projektu technicznego do charakteru branży.
§  2.
1.
Założenia techniczno-ekonomiczne lub dokumentację jednostadiową sporządza się dla przedsięwzięcia inwestycyjnego.
2.
Przedsięwzięciem inwestycyjnym jest inwestycja obejmująca zakresem rzeczowym kompleksowo inwestycję podstawową wraz z inwestycjami towarzyszącymi. Przedsięwzięcie inwestycyjne może składać się z jednego lub kilku zadań inwestycyjnych.
3.
Zadaniem inwestycyjnym jest część zakresu rzeczowego przedsięwzięcia, która może być z niego wyodrębniona, a po zrealizowaniu i przekazaniu do eksploatacji w terminie wcześniejszym w stosunku do terminu zakończenia realizacji całego przedsięwzięcia pozwala na podjęcie w tej części eksploatacji, uzyskanie określonego efektu gospodarczego lub użytkowego oraz dokonanie rozliczeń.
4.
Inwestycją podstawową jest zadanie inwestycyjne, bezpośrednio związane z realizacją głównego celu inwestowania.
5.
Inwestycją towarzyszącą jest inwestycja wywołana inwestycją podstawową, polegająca na budowie obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej (urządzeń komunikacyjnych, energetycznych, wodnych, obiektów służących ochronie środowiska, ochronie przeciwpożarowej itp.), zapewniających niezbędne zaopatrzenie inwestycji podstawowej w odpowiednie źródła energii i usług lub wiążących ją z zewnętrznym układem urządzeń sieciowych, a także polegająca na budowie obiektów i urządzeń infrastruktury społecznej (obiektów mieszkalnych, oświaty, służby zdrowia, kultury, rzemiosła, handlu itp.), na potrzeby załogi lub mieszkańców osiedla.
§  3.
1. 4
Założenia techniczno-ekonomiczne są dokumentem decyzyjno-projektowym dla inwestycji polegającej na budowie, rozbudowie lub modernizacji, wymagających dokumentacji dwustadiowej. Założenia te powinny zawierać podstawowe ustalenia określające cel, program i wymagania stawiane inwestycji, koncepcję rozwiązań technologicznych, technicznych i funkcjonalno-przestrzennych koncepcję organizacji robót i zagospodarowania placu budowy i harmonogramy realizacji oraz jej koszt uwzględniający rezerwę na nieprzewidziane wydatki, określony według zasad obowiązujących w chwili sporządzania założeń techniczno-ekonomicznych, a ponadto w odniesieniu do inwestycji produkcyjnych okres osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej i wskaźniki techniczno-ekonomiczne oraz rachunek ekonomicznej efektywności inwestycji.
2. 5
Projekt techniczny jest dokumentem stanowiącym kolejne stadium dokumentacji projektowej, opracowanym na podstawie zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych, dla poszczególnych zadań lub obiektów. Projekt ten powinien zawierać zbiór dyspozycji technicznych dla wykonawców inwestycji, ustalających jednoznacznie zakres, metody i sposób prawidłowego wykonania wszystkich robót, dostaw i czynności niezbędnych do zrealizowania inwestycji. Na podstawie projektu technicznego następuje uściślenie kosztów w stosunku do określonych w założeniach techniczno-ekonomicznych w trybie ustalonym obowiązującymi przepisami w zakresie kosztorysowania. Projekt techniczny nie obejmuje rysunków roboczych rusztowań i deskowań, rysunków warsztatowych konstrukcji metalowych i urządzeń instalacyjnych, rysunków form, projektu organizacji robót i zagospodarowania placu budowy, których opracowanie, w miarę potrzeby, zapewni wykonawca.
3.
Dokumentacja jednostadiowa powinna zawierać elementy założeń techniczno-ekonomicznych i projektu technicznego niezbędne do podjęcia decyzji i realizacji inwestycji, m. in. pełny zakres danych dotyczących ochrony środowiska.
§  4.
Podstawą do zlecenia opracowania założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej jest:
1)
dla inwestycji centralnej - umieszczenie inwestycji w imiennym wykazie stanowiącym część składową narodowego planu społeczno-gospodarczego lub wstępna decyzja Rady Ministrów o zaliczeniu inwestycji do inwestycji centralnych, zgodnie z § 2 ust. 3 uchwały nr 192 Rady Ministrów,
2)
dla inwestycji przedsiębiorstwa - wydana na podstawie uchwały rady pracowniczej decyzja dyrektora przedsiębiorstwa, która powinna uwzględniać perspektywiczne kierunki rozwoju przedsiębiorstwa,
3)
dla inwestycji przedsiębiorstwa, podejmowanej na podstawie decyzji właściwego terenowo organu administracji państwowej - decyzja terenowego organu administracji państwowej, która powinna wynikać z właściwych planów terytorialnych,
4)
dla inwestycji jednostki budżetowej - decyzja organu nadzorującego jednostkę budżetową, która powinna wynikać z właściwych planów,
5)
dla inwestycji organizacji spółdzielczej, banku, organizacji społecznej, politycznej, zawodowej i innych - decyzja właściwego organu, zgodnie z zasadami ustalonymi w przepisach o utworzeniu i zakresie działania tych jednostek.
§  5.
1.
Dokumentację projektową sporządza:
1)
koncepcję programową inwestycji - właściwy organ założycielski lub inwestor bądź na ich zlecenie uprawniona jednostka projektowania,
2)
założenia techniczno-ekonomiczne albo dokumentację jednostadiową - uprawniona jednostka projektowania,
3)
projekt techniczny - uprawniona jednostka projektowania na zlecenie inwestora lub wykonawcy w zależności od warunków umowy między inwestorem a wykonawcą.
2.
Koncepcja programowa inwestycji, założenia techniczno-ekonomiczne albo dokumentacja jednostadiowa powinny być, w miarę potrzeby, sporządzane wariantowo z punktu widzenia zarówno możliwych lokalizacji określonych we wskazaniach lokalizacyjnych, jak i rozwiązań technicznych i organizacyjnych. Decyzję o wariantowym opracowaniu założeń techniczno-ekonomicznych dla inwestycji centralnych podejmuje właściwy organ założycielski, a w pozostałych wypadkach inwestor. Inwestor może ogłosić przetarg na opracowanie założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej lub zlecić ich sporządzenie kilku jednostkom projektowania na zasadach konkursu.
3.
Inwestor zlecający sporządzenie założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej jest obowiązany dostarczyć jednostce projektowania odpowiednie wytyczne i dokumenty w zakresie dostosowanym do charakteru inwestycji, a w szczególności:
1)
zatwierdzoną koncepcję programową lub ogólną charakterystykę inwestycji, obejmującą zakres informacji niezbędnych do podjęcia prac projektowych,
2) 6
wskazania lokalizacyjne, oraz opinie i dowody uzgodnień wymagane przepisami szczególnymi do uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji, wydane przez właściwe organy administracji państwowej,
3) 7
oświadczenia właściwych jednostek o zapewnieniu dostaw lub odbioru energii, wody, ścieków, ciepła, gazu, itp.
4) 8
rozporządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
4. 9
Dokumentację specjalistyczną (m. in. fizjograficzną, geodezyjno-kartograficzną, inżyniersko-geologiczną, dane dotyczące stanu środowiska naturalnego na terenie projektowanej inwestycji oraz na obszarze objętym przewidywanym ujemnym oddziaływaniem inwestycji na środowisko), niezbędną w toku projektowania, zleca do sporządzenia uprawnionej jednostce inwestor lub jednostka projektowania, w zależności od umowy o wykonanie prac projektowych zawartej między inwestorem i jednostką projektowania.
5.
Inwestor lub upoważniony do występowania w jego imieniu sporządzający założenia techniczno-ekonomiczne albo dokumentację jednostadiową jest obowiązany do uzyskania odpowiednich opinii i uzgodnień, m. in.:
1) 10
wymaganego przepisami szczególnymi stanowiska (porozumienia, opinii, zgody lub pozwolenia) właściwych organów administracji państwowej oraz innych jednostek organizacyjnych,
2)
danych dotyczących warunków technicznych i realizacyjnych związanych z przyłączeniem obiektów do istniejących sieci telekomunikacyjnych, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, energetycznych, dróg wodnych i lądowych oraz kolei.
6. 11
Dla uzyskania opinii i uzgodnień wymienionych w ust. 5 pkt 1 inwestor lub sporządzający dokumentację projektową przekazuje do właściwych organów administracji państwowej i innych jednostek organizacyjnych odpowiednie części założeń techniczno-ekonomicznych lub dokumentacji jednostadiowej - w celu zajęcia stanowiska w terminie 14 dni.
7. 12
Sporządzający dokumentację projektową przekazuje odpowiednie części założeń techniczno-ekonomicznych lub dokumentacji jednostadiowej do działających przy terenowych organach administracji państwowej zespołów uzgadniania dokumentacji - w celu dokonania oceny, czy spełniono warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 2, oraz czy nie występuje kolizja pomiędzy projektowanymi a istniejącymi urządzeniami podziemnymi i nadziemnymi.
8. 13
Uzgodnienia założeń techniczno-ekonomicznych są dokonywane jednorazowo i nie wymagają potwierdzenia w toku sporządzania projektu technicznego; dotyczy to odpowiednio dokumentacji jednostadiowej.
§  6.
1.
Wybór wariantu i zatwierdzenie założeń techniczno-ekonomicznych dla inwestycji centralnych należy do organu założycielskiego.
2.
Wybór wariantu i zatwierdzenie założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej należy w wypadku:
1)
inwestycji przedsiębiorstwa - do dyrektora przedsiębiorstwa po konsultacji z radą pracowniczą, a w wypadku inwestycji przewidzianej do finansowania ze środków budżetowych lub z ich udziałem - do dyrektora przedsiębiorstwa po konsultacji z radą pracowniczą, w porozumieniu z organem założycielskim,
2)
inwestycji przedsiębiorstwa podejmowanej na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej - do tego organu,
3)
inwestycji jednostki budżetowej - do ministra, wojewody lub upoważnionego dyrektora jednostki budżetowej,
4)
inwestycji spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego - do wojewodów lub upoważnionego przez niego organu związku spółdzielni mieszkaniowych,
5)
inwestycji organizacji spółdzielczej (poza budownictwem mieszkaniowym), banku, organizacji społecznej, politycznej, zawodowej i innych - do właściwego organu, zgodnie z zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów o tworzeniu i działalności tych jednostek.
3.
Przed podjęciem decyzji o wyborze wariantu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej organ założycielski przedstawia te warianty właściwej komisji sejmowej w celu zasięgnięcia opinii.
4.
W wypadkach uzasadnionych znacznym zakresem inwestowania organ uprawniony do zatwierdzania założeń techniczno-ekonomicznych może powołać na stałe lub czasowo zespoły specjalistów do opiniowania tych założeń.
§  7. 14
Założenia techniczno-ekonomiczne albo sporządzony na ich podstawie projekt techniczny oraz dokumentacja jednostadiowa, a także dokonane uzgodnienia tracą ważność, jeżeli:
1)
utracił ważność plan realizacyjny,
2)
utraciła ważność decyzja o lokalizacji,
3)
nie rozpoczęto realizacji inwestycji w ciągu 2 lat od chwili ich zatwierdzenia, a przed upływem tego terminu, jeżeli nastąpiły zmiany podstawowych parametrów inwestycji (m. in., programu produkcji i usług, zakresu rzeczowego, kosztów itp.).
§  8.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów opiniuje założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji centralnych przed ich zatwierdzeniem.
2.
Organ założycielski w odniesieniu do przedsiębiorstw, a jednostka nadrzędna w odniesieniu do jednostek budżetowych, mogą zastrzec prawo zaopiniowania przed zatwierdzeniem założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji przedsiębiorstwa lub jednostki budżetowej, realizowanych z udziałem dotacji budżetowej.
§  9.
1. 15
Wprowadzenie zmian podstawowych parametrów inwestycji częściowo lub w całości dotowanej z budżetu, w toku jej realizacji, powodujących zmniejszenie przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej, zwiększenie ujemnego wpływu inwestycji na środowisko, opóźnienie terminu zakończenia, wzrost wartości kosztorysowej oraz pogorszenie wyników ekonomicznej efektywności - wymaga przed ich wprowadzeniem skorygowania i powtórnego zatwierdzenia odpowiednich części założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej, z zachowaniem wymagań określonych w § 5 ust. 5 pkt 1. Przed powtórnym zatwierdzeniem założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej należy uzyskać pozytywną opinię organu założycielskiego lub jednostki nadrzędnej.
2.
W razie zwiększenia w toku realizacji inwestycji jej ujemnego wpływu na środowisko naturalne, jest wymagane każdorazowo skorygowanie i powtórne zatwierdzenie właściwych części założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej wraz z dokonaniem niezbędnych uzgodnień - bez względu na źródła finansowania inwestycji.
3.
Tryb zmiany założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji centralnych określa § 5 uchwały nr 192 rady Ministrów.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 16

PRZYKŁADOWA TREŚĆ ZAŁOŻEŃ TECHNICZNO-EKONOMICZNYCH

Założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji powinny przykładowo składać się z części ogólnej, części technologicznej, części budowlano-instalacyjnej, zbiorczego zestawienia kosztów oraz części ekonomicznej.

1. Część ogólna zawiera:

1) określenie podstawowego celu przedsięwzięcia na tle stanu zaspokojenia potrzeb w branży lub na danym terenie,

2) charakterystykę techniczną rozwiązania przedsięwzięcia inwestycyjnego z podziałem na zadania,

3) w wypadku rozbudowy albo modernizacji - charakterystykę przedsiębiorstwa lub zakładu przed rozpoczęciem rozbudowy lub modernizacji, a w wypadku inwestycji nowej - charakterystykę stanu branży,

4) ustosunkowanie się do poszczególnych wariantów lokalizacji, określonych we wskazaniach lokalizacyjnych, z uwzględnieniem wielkości nakładów na inwestycje towarzyszące oraz wymagań ochrony środowiska naturalnego,

5) wytyczne do organizacji zarządzania,

6) określenie wielkości i struktur zatrudnienia według poziomu wykształcenia i kwalifikacji oraz plan szkolenia kadr,

7) program użytkowy lub produkcyjny z krótką charakterystyką procesu technologicznego, a w odniesieniu do inwestycji infrastruktury technicznej i społecznej - ponadto efekty wpływające na poprawę stanu zaspokojenia potrzeb,

8) zestawienie podstawowego wyposażenia,

9) charakterystykę wielkości i rodzaju masy towarowej do transportu wewnątrz i na zewnątrz zakładu oraz informację o środkach transportu,

10) analizę wariantowych rozwiązań realizacji inwestycji, z uwzględnieniem warunków techniczno-organizacyjnych,

11) harmonogram realizacji inwestycji,

12) okres i harmonogram osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej,

13) wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej itp.,

14) określenie projektowanej wielkości kosztów i wskaźników techniczno-ekonomicznych, w tym kosztów własnych i akumulacji, oraz w miarę możliwości ich porównanie z uzyskanymi w kraju i za granicą, a także współczynników zmianowości pracy i wykorzystania stanowisk roboczych,

15) informacje o ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia inwestycyjnego i całego przedmiotowego układu ekonomicznego, określonej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

16) informacje o rozwiązaniach projektowych zapewniających ochronę środowiska naturalnego oraz o zajmowanych użytkach rolnych lub leśnych,

17) odpisy wymaganych przepisami szczególnymi stanowisk, zgody bądź pozwoleń właściwych organów administracji państwowej oraz porozumień z dostawcami energii, wody i innymi zainteresowanymi jednostkami.

2. Część technologiczna (głównie dla przedsięwzięć produkcyjnych) zawiera:

1) program produkcyjny finalnych wyrobów zakładu,

2) dane o kooperacji biernej i zaopatrzeniu materiałowym wraz ze wstępnym potwierdzeniem możliwości dostaw kooperacyjnych i surowcowych,

3) programy produkcyjne poszczególnych wydziałów zakładu w ujęciu asortymentowym i ilościowym oraz informacje o gospodarce ogólnozakładowej,

4) schematy przebiegu produkcji oraz techniczno-organizacyjne charakterystyki wariantowych rozwiązań technologicznych, z uwzględnieniem technologii mało- lub bezodpadowych,

5) ogólne dyspozycje uruchomienia produkcji,

6) wytyczne rozruchu,

7) wykaz podstawowych maszyn i urządzeń do zakupu i do wykorzystania spośród istniejących przy założeniu najdalej idącej racjonalizacji importu,

8) projekt rozmieszczenia maszyn i urządzeń,

9) organizację transportu wewnętrznego, specyfikację środków transportu wewnętrznego oraz obliczenie niezbędnych ich ilości,

10) obliczenie zapotrzebowania na czynniki energetyczne, wodę i inne, a także określenie ilości ścieków, odpadów, pyłów itp., z uwzględnieniem sposobu ich gromadzenia i zagospodarowania (utylizacji),

11) określenie wielkości załogi i jej struktury kwalifikacyjnej w podziale na stanowiska pracy, z uwzględnieniem systemu pracy,

12) założenia budowlane, instalacyjne i konstrukcyjne, wynikające z rozwiązań technologicznych,

13) warunki bezpieczeństwa i higieny pracy,

14) porównanie z rozwiązaniami światowymi i krajowymi o przodującym charakterze, w tym porównanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych z rozwiązaniami korzystniejszymi z punktu widzenia ochrony środowiska.

3. Część budowlano-instalacyjna zawiera:

1) plan realizacji,

2) podstawowe informacje o rozwiązaniach technicznych instalacji budowlanych i technologicznych, niezbędne do prawidłowego opracowania projektu technicznego,

3) wytyczne do realizacji inwestycji obejmujące w szczególności koncepcję organizacji robót i zagospodarowania placu budowy.

4. Zbiorcze zestawienie kosztów przedsięwzięcia sporządza się z podziałem na zadania.

5. Część ekonomiczna zawiera ocenę ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia inwestycyjnego, w tym również z punktu widzenia lokalizacji inwestycji i całego przedmiotowego układu ekonomicznego, sporządzonego zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 17

PRZYKŁADOWA TREŚĆ PROJEKTU TECHNICZNEGO

1. Projekt techniczny powinien zawierać przykładowo:

1) podstawowe dane charakteryzujące zadanie lub obiekt,

2) opracowany geodezyjnie plan realizacyjny zagospodarowania terenu, sporządzony dla zadania lub obiektu, a także zbiorcze plansze uzbrojenia terenu,

3) projekty obiektów budowlanych lub ich części, sporządzane indywidualnie, oraz projekty powtarzalne z ich adaptacją do warunków realizowanej inwestycji,

4) rysunki robocze i detale niezbędne do zgodnego z projektem wykonania konstrukcji i instalacji oraz sporządzone indywidualnie rysunki architektoniczno-budowlane, z wyjątkiem rysunków wymienionych w § 3 ust. 2 zarządzenia.

5) dane dotyczące technologii wykonawstwa dla obiektów skomplikowanych pod względem technicznym,

6) kosztorysy sporządzone zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach,

7) wykaz materiałów niezbędnych do realizacji obiektów i robót wymienionych w zestawieniach kosztów (kosztorysach), o których mowa w pkt 6,

8) wskaźniki techniczno-ekonomiczne charakteryzujące główne rozwiązania w projekcie,

9) inne niezbędne dane stosownie do charakteru zadania lub obiektu.

2. Projekt techniczny inwestycji o charakterze przemysłowym powinien ponadto zawierać:

1) charakterystykę i opis przebiegu procesu produkcji, z uwzględnieniem technologii gromadzenia i zagospodarowania odpadów produkcyjnych, zaopatrzenia materiałowo-technicznego i powiązań kooperacyjnych, oraz projekt organizacji produkcji i zarządzania,

2) zestawienie maszyn i urządzeń stanowiących wyposażenie techniczne oraz ich charakterystyki techniczno-eksploatacyjne,

3) rysunki rozstawienia maszyn i urządzeń, bądź ważniejszych węzłów technologicznych, a w razie potrzeby rysunki budynku z gabarytami maszyn i urządzeń,

4) rysunki bądź modele koordynacyjno-kontrolne sieci i urządzeń technologicznych.

3. Projekt obiektów użyteczności publicznej z zakresu budownictwa ogólnego, jak np. dworce kolejowe, domy towarowe itp., powinien ponadto zawierać:

1) charakterystykę i opis technologii użytkowania obiektu,

2) zestawienie wyposażenia niezbędnego do użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem,

3) projekty wnętrz pomieszczeń głównych z rysunkami rozstawienia wyposażenia, a w razie potrzeby przekroje obiektu wraz z gabarytami wyposażenia.

4. Do projektu nie załącza się rozwiązań powszechnie produkowanych elementów (np. typowych) i skatalogowanych detali architektoniczno-budowlanych oraz maszyn i urządzeń zamieszczonych w katalogach. Należy natomiast powołać się na odpowiedni katalog i jego pozycję.

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
2 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
3 § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
4 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
5 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
6 § 5 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
7 § 5 ust. 3 pkt 3 dodany i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
8 § 5 ust. 3 pkt 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
9 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
10 § 5 ust. 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
11 § 5 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
12 § 5 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
13 § 5 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
14 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
15 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
16 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
17 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024