Fundusz przeciwalkoholowy.

UCHWAŁA Nr 177
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 grudnia 1983 r.
w sprawie funduszu przeciwalkoholowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Tworzy się Centralny Fundusz Przeciwalkoholowy, zwany dalej "Funduszem Centralnym", oraz wojewódzkie fundusze przeciwalkoholowe, zwane dalej "funduszami wojewódzkimi", na finansowanie wydatków związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi.
§  2.
1.
Dochodem Funduszu Centralnego jest dotacja z budżetu państwa, określana corocznie przez Radę Ministrów na wniosek Komisji do Spraw Przeciwdziałania Alkoholizmowi, w wysokości do 3% wartości sprzedaży w skali rocznej napojów alkoholowych stosownie do programów działania ustalanych corocznie przez właściwe organy administracji państwowej oraz organizacje społeczne.
2.
Dochodem funduszu wojewódzkiego jest dotacja z Funduszu Centralnego w wysokości określanej corocznie przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej stosownie do corocznie ustalanych wojewódzkich programów działania.
3.
Ponadto dochodami funduszów, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być:
1)
dobrowolne wpłaty zakładów pracy z funduszów przeznaczonych na cele socjalne,
2)
środki pochodzące z imprez organizowanych na cele przeciwdziałania alkoholizmowi,
3)
dobrowolne wpłaty organizacji spółdzielczych, pochodzące ze środków przeznaczonych na cele społeczno-wychowawcze,
4)
inne dobrowolne wpłaty.
§  3.
1.
Środki funduszów przeznacza się na finansowanie wydatków określonych w art. 11 ust. 2 i art. 23 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230), zwanej dalej "ustawą", a w szczególności na:
1)
budowę, adaptację, remonty i wyposażenie oraz inwestycje towarzyszące placówek lecznictwa odwykowego, izb wytrzeźwień, domów pomocy społecznej, zakładów pracy chronionej dla osób uzależnionych od alkoholu i zakładów opieki zdrowotnej prowadzących leczenie lub rehabilitację osób nadużywających alkoholu,
2)
pomoc dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin,
3)
działalność informacyjno-wychowawczą i oświatowo-zdrowotną dla ogółu ludności lub określonych środowisk, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży i załóg pracowniczych,
4)
pracę opiekuńczo-wychowawczą w szkole i poza szkołą oraz budowę i adaptację placówek opiekuńczych i wychowawczych,
5)
badania naukowe związane z wychowaniem w trzeźwości i przeciwdziałaniem alkoholizmowi,
6)
wydatki związane z kształceniem oraz zatrudnianiem w niepełnym wymiarze czasu pracy personelu na potrzeby placówek lecznictwa odwykowego i działalności profilaktycznej,
7)
wydatki związane z zatrudnianiem osób w niepełnym wymiarze czasu pracy w organizacjach społecznych mających na celu krzewienie trzeźwości i abstynencji,
8)
wpłaty na rzecz Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury z przeznaczeniem na działalność związaną z przeciwdziałaniem alkoholizmowi,
9)
inne wydatki określone w programach przeciwdziałania alkoholizmowi oraz w przepisach wykonawczych do ustawy, w tym także wydatki związane z działalnością komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.
2.
Na podstawie ustalanego corocznie przez Radę Ministrów wskaźnika wydatków pokrywanych z dotacji budżetu państwa Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Finansów, po rozpatrzeniu propozycji Komisji do Spraw Przeciwdziałania Alkoholizmowi, ustala na dany rok środki na cele, o których mowa w ust. 1.
§  4. 1
Plan wykorzystania Funduszu Centralnego opracowuje corocznie Minister Zdrowia i Opieki Społecznej i przedstawia do zaopiniowania Komisji do Spraw Przeciwdziałania Alkoholizmowi.
§  5. 2
 
1.
Środkami Funduszu Centralnego dysponuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej zgodnie z planem, o którym mowa w § 4.
2.
Środkami funduszu wojewódzkiego dysponuje wojewódzka rada narodowa.
3.
Środkami funduszu wojewódzkiego administruje terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego, zgodnie z planem uchwalonym przez radę narodową.
4.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego, po zasięgnięciu opinii komisji wojewódzkiej do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi, przedstawia radzie narodowej do uchwalenia projekt planu funduszu wojewódzkiego oraz roczne sprawozdanie z wykonania tego planu.
§  6. 3
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przedstawia Komisji do Spraw Przeciwdziałania Alkoholizmowi roczne sprawozdania ze sposobu wykorzystania Funduszu Centralnego i funduszów wojewódzkich.
§  7.
Środki Funduszu Centralnego i środki funduszów wojewódzkich nie wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
§  8.
W sprawach nie unormowanych w uchwale stosuje się przepisy o gospodarowaniu funduszami celowymi, wydane na podstawie Prawa budżetowego.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 listopada 1983 r.
1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 221 z dnia 30 grudnia 1988 r. (M.P.88.37.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 221 z dnia 30 grudnia 1988 r. (M.P.88.37.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 221 z dnia 30 grudnia 1988 r. (M.P.88.37.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1989 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024