Nadanie statutu Państwowej Inspekcji Pracy.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 27 października 1983 r.
w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 6, poz. 23) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Państwowej Inspekcji Pracy nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała Rady Państwa z dnia 19 marca 1981 r. w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY

§  1.
Państwowa Inspekcja Pracy podlega Radzie Państwa. Nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy w zakresie określonym ustawą o Państwowej Inspekcji Pracy sprawuje Prezes Najwyższej Izby Kontroli.
§  2.
Główny Inspektor Pracy i okręgowi inspektorzy pracy wykonują zadania określone w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy przy pomocy podległych im: Głównego Inspektoratu Pracy i okręgowych inspektoratów pracy oraz inspektorów pracy działających w ramach terytorialnej właściwości okręgowych inspektoratów pracy.
§  3.
1.
Organami Państwowej Inspekcji Pracy są: Główny Inspektor Pracy, okręgowi inspektorzy pracy i inspektorzy pracy, uprawnieni do przeprowadzania kontroli i wydawania decyzji w zakresie określonym w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy.
2.
Pracownikami nadzorującymi czynności kontrolne w rozumieniu ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy są: Główny Inspektor Pracy i jego zastępcy, okręgowi inspektorzy pracy i ich zastępcy oraz pracownicy powołani do wykonywania tych czynności w Głównym Inspektoracie Pracy i okręgowych inspektoratach pracy.
3.
Pracownicy Głównego Inspektoratu Pracy i okręgowych inspektoratów pracy, o których mowa w ust. 2, są uprawnieni do przeprowadzania kontroli w zakładach pracy.

Główny Inspektorat Pracy

§  4.
W skład Głównego Inspektoratu Pracy wchodzą:
1)
Zespoły:
a)
Kontroli Warunków i Ochrony Pracy w Produkcji i Usługach,
b)
Współpracy ze Związkami Zawodowymi, Organami Samorządu Załogi i Społeczną Inspekcją Pracy,
c)
Techniki, Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ergonomii,
d)
Prawnej Ochrony Pracy,
e)
Organizacji i Spraw Osobowych,
2)
Biura:
a)
Informacji i Statystyki,
b)
Finansów,
c)
Administracyjno-Gospodarcze.
§  5.
Na czele zespołów i biur stoją dyrektorzy, których powołuje i odwołuje Główny Inspektor Pracy.
§  6.
1.
W skład poszczególnych zespołów wchodzą następujące stanowiska:
1)
w Zespole Kontroli Warunków i Ochrony Pracy w Produkcji i Usługach stanowiska do spraw:
a)
przemysłu energetycznego i wydobywczego,
b)
przemysłu maszynowego i hutnictwa,
c)
przemysłu chemicznego i lekkiego,
d)
budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych,
e)
rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz leśnictwa i przemysłu drzewnego,
f)
transportu, łączności i gospodarki morskiej,
g)
handlu i usług,
h)
gospodarki niematerialnej,
2)
w Zespole Współpracy ze Związkami Zawodowymi, Organami Samorządu Załogi i Społeczną Inspekcją Pracy stanowiska do spraw:
a)
szkolenia społecznych inspektorów pracy,
b)
analiz i informacji,
c)
koordynacji i współdziałania ze związkami zawodowymi i organami samorządu załogi,
3)
w Zespole Techniki, Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ergonomii stanowiska do spraw:
a)
projektowania obiektów zakładowych, maszyn i urządzeń technicznych oraz technologii,
b)
ogólnotechnicznych,
c)
medycyny i higieny pracy oraz osób niepełnosprawnych,
d)
ochrony pracy kobiet i młodocianych,
4)
w Zespole Prawnej Ochrony Pracy stanowiska do spraw:
a)
ustawodawstwa pracy,
b)
orzecznictwa i wyjaśnień,
c)
interwencji,
5)
w Zespole Organizacji i Spraw Osobowych stanowiska do spraw:
a)
organizacji pracy i kontroli wewnętrznej,
b)
osobowych,
c)
szkolenia.
2.
W skład Zespołu Organizacji i Spraw Osobowych wchodzi ponadto kancelaria Głównego Inspektoratu Pracy.
3.
Pracowników zespołów, o których mowa w ust. 1, powołuje i odwołuje Główny Inspektor Pracy.
§  7.
1.
Główny Inspektor Pracy dokonuje podziału zadań i określa szczegółowy zakres pracy zespołów i biur.
2.
Główny Inspektor Pracy może w miarę potrzeby wprowadzać zmiany w organizacji wewnętrznej Głównego Inspektoratu Pracy, polegające na przekształcaniu zespołów i biur.
3.
Główny Inspektor Pracy może powoływać nowe zespoły i biura za zgodą Przewodniczącego Rady Państwa na wniosek Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
§  8.
1.
Zadaniem zespołów wymienionych w § 4 pkt 1 lit. a), c) i d) jest analiza głównych zagrożeń zawodowych w zakładach pracy, dokonywanie ocen stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegania prawa pracy, a także inspirowanie organów administracji państwowej i gospodarczej do podejmowania działalności mającej na celu likwidację lub ograniczanie zagrożeń zawodowych.
2.
Zespoły, o których mowa w ust. 1:
1)
kontrolują i opiniują uwzględnianie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w krajowych i importowanych obiektach, maszynach i urządzeniach, technologiach, a także nabywanych licencjach,
2)
kontrolują jednostki nadrzędne nad zakładami pracy w zakresie wykonywania przez nie obowiązku zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przewidzianego w przepisach prawa pracy.
3.
Do zadań Zespołu Współpracy ze Związkami Zawodowymi, Organami Samorządu Załogi i Społeczną Inspekcją Pracy należy:
1)
współdziałanie z ogólnokrajowymi organizacjami związkowymi i ogólnokrajowymi organizacjami międzyzwiązkowymi w zakresie kontroli przestrzegania w zakładach pracy przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
udostępnianie organizacjom, o których mowa w pkt 1, materiałów i ocen oraz proponowanie wspólnych przedsięwzięć, mogących służyć pomocą w społecznym oddziaływaniu na poprawę warunków pracy i praworządność w stosunkach pracy, oraz korzystanie z ich informacji i wniosków,
3)
badanie zasadności oraz skuteczności uwag i zaleceń społecznych inspektorów pracy, upowszechnianie ich doświadczeń z praktycznej działalności kontrolnej oraz z działalności organów samorządu załogi w zakresie poprawy warunków pracy,
4)
udzielanie związkom zawodowym pomocy w organizowaniu i przeprowadzaniu szkolenia społecznych inspektorów pracy.
4.
Do zadań Zespołu Organizacji i Spraw Osobowych należy nadzór nad doskonaleniem organizacji pracy jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy, opracowywanie wytycznych do merytorycznej działalności inspektorów pracy, prowadzenie spraw osobowych oraz szkolenie kadr Państwowej Inspekcji Pracy.
5.
Do zadań zespołów należy również:
1)
bieżące śledzenie naukowych i technicznych rozwiązań z zakresu ochrony pracy oraz pomoc i konsultacje dla inspektorów pracy,
2)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowymi i naukowo-badawczymi w zakresie zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy, medycyny pracy, humanizacji pracy i ergonomii,
3)
współpraca z organizacjami międzynarodowymi oraz z inspekcją pracy innych krajów w zakresie ochrony pracy.
§  9.
Do zadań biur należy między innymi opracowywanie analiz z zakresu ochrony pracy i statystyki dotyczącej działalności inspekcji pracy oraz prowadzenie spraw związanych z obsługą administracyjno-gospodarczą, socjalną i finansową.
§  10.
Obsługę Rady Ochrony Pracy zapewnia Główny Inspektorat Pracy.

Okręgowe inspektoraty pracy

§  11.
1.
W skład okręgowego inspektoratu pracy wchodzą: okręgowy inspektor pracy, jego zastępcy oraz powoływani i odwoływani przez Głównego Inspektora Pracy, na wniosek okręgowego inspektora pracy: naczelnicy wydziałów powoływani spośród inspektorów pracy, inspektorzy pracy działający w ramach terytorialnej właściwości okręgowego inspektoratu pracy, główny księgowy, pracownicy do współpracy ze związkami zawodowymi, organami samorządu załogi i społeczną inspekcją pracy oraz do spraw prawa pracy i warunków pracy.
2.
W skład okręgowego inspektoratu pracy wchodzą wojewódzkie wydziały inspekcji pracy, mające siedziby w województwach poza siedzibą okręgowego inspektoratu pracy.
3.
Wydziały, o których mowa w ust. 2, tworzą: naczelnik wydziału oraz inspektorzy pracy. Naczelnik wydziału zapewnia inspektorom pracy warunki do wykonywania ich zadań w zakresie zleconym przez okręgowego inspektora pracy.
4.
W skład okręgowego inspektoratu pracy wchodzą również pracownicy księgowości i pracownicy administracyjno-gospodarczy, z którymi umowy o pracę zawiera i rozwiązuje okręgowy inspektor pracy.
§  12.
Do zadań okręgowych inspektorów pracy należy w szczególności:
1)
podział zadań pomiędzy inspektorów pracy w ramach terytorialnej właściwości okręgowych inspektoratów pracy z uwzględnieniem kierunków działania ustalonych przez Głównego Inspektora Pracy, potrzeb terenu oraz kwalifikacji zawodowych inspektorów pracy,
2)
współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi w sprawowaniu kontroli nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz z organami samorządu załogi w zakresie poprawy warunków pracy,
3)
udzielanie pomocy zakładowym organizacjom związkowym w organizowaniu szkolenia społecznych inspektorów pracy,
4)
przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków dotyczących działalności inspektorów pracy,
5)
współdziałanie z innymi organami nadzoru nad warunkami pracy działającymi na terenie okręgu,
6)
opracowywanie sprawozdań i ocen wraz z wynikającymi z nich wnioskami dotyczącymi stanu przestrzegania przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w układach poszczególnych działów gospodarki narodowej i województw.
§  13.
1.
Okręgowy inspektor pracy jest odpowiedzialny za realizację zadań okręgowego inspektoratu pracy i nadzorowanych inspektorów pracy oraz za efektywność pracy i dyscyplinę podległych pracowników.
2.
Okręgowy inspektor pracy zapewnia inspektorom pracy niezbędne warunki administracyjno-biurowe oraz obsługę finansową i socjalną.

Inspektor pracy

§  14.
Inspektor pracy jest podstawowym organem Państwowej Inspekcji Pracy kontrolującym i nadzorującym przestrzeganie przepisów prawa pracy oraz wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy bezpośrednio w zakładach pracy.
§  15.
Inspektor pracy jest organem uprawnionym do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających z kontroli zakładów pracy, w zakresie określonym przepisami ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
§  16.
1.
Inspektor pracy kontroluje zakłady pracy w ramach ustalonego podziału zadań.
2.
Inspektor pracy może z upoważnienia Głównego Inspektora Pracy kontrolować zakłady pracy położone na terenie innych okręgowych inspektoratów pracy.
3.
Zakres tematyczny kontroli określa okręgowy inspektor pracy zgodnie z kierunkami działania ustalonymi przez Głównego Inspektora Pracy.
4.
Podczas kontroli w zakładzie inspektor pracy przeprowadza ocenę realizacji zaleceń i uwag społecznych inspektorów pracy.
5.
Inspektor pracy przeprowadza kontrolę na pisemny wniosek zakładowego społecznego inspektora pracy w sprawach zagrożenia życia i zdrowia pracowników, a w szczególności zagrożeń związanych z substancjami szkodliwymi, zapyleniem, hałasem lub wibracją, albo w sprawach wymagających specjalistycznej oceny.
6.
W razie wystąpienia zakładowego społecznego inspektora pracy, inspektor pracy wszczyna postępowanie w sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika oraz w sprawach o naruszenie ustawy o społecznej inspekcji pracy lub o niewykonanie zaleceń zakładowego społecznego inspektora pracy, od których nie wniesiono sprzeciwu.
§  17.
Na stanowisko inspektora pracy może być powołana osoba, która oprócz wymagań określonych w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy spełnia następujące warunki:
1)
korzysta w pełni z praw publicznych,
2)
wykazuje właściwą postawę moralną,
3)
posiada staż pracy i praktykę inspekcyjną określone przez Głównego Inspektora Pracy.

Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Kadr Państwowej Inspekcji Pracy

§  18.
1.
Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Kadr Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu przygotowuje kandydatów do pracy w Państwowej Inspekcji Pracy, prowadzi doskonalenie i dokształcanie kadry inspektorów pracy oraz w miarę możliwości społecznych inspektorów pracy i specjalistów z zakresu ochrony pracy.
2.
Realizując swoje zadania Ośrodek współpracuje z placówkami naukowymi i naukowo-badawczymi w kraju oraz opracowuje materiały szkoleniowe na potrzeby inspekcji pracy.
§  19.
Organizację Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Kadr Państwowej Inspekcji Pracy ustala Główny Inspektor Pracy.

Przepisy końcowe

§  20.
1.
Pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy wykonujący lub nadzorujący czynności kontrolne podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym na zasadach określonych przez Głównego Inspektora Pracy.
2.
Do pracowników Państwowej Inspekcji Pracy w sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie stosuje się przepisy Kodeksu pracy, przepisy w sprawie praw i obowiązków pracowników urzędów państwowych oraz przepisy wydane na ich podstawie.
§  21.
Główny Inspektor Pracy określa szczegółową organizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Pracy oraz okręgowych inspektoratów pracy.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.36.201

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Państwowej Inspekcji Pracy.
Data aktu: 27/10/1983
Data ogłoszenia: 18/11/1983
Data wejścia w życie: 18/11/1983