Organizacja czynów społecznych.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 6 października 1983 r.
w sprawie organizacji czynów społecznych.

W celu rozwijania przez rady narodowe oraz samorząd mieszkańców miast i wsi - wespół z Patriotycznym Ruchem Odrodzenia Narodowego, związkami zawodowymi, samorządami, ruchem spółdzielczym, organizacjami społeczno-zawodowymi rolników, kobiecymi, młodzieżowymi i innymi - inicjatyw ludności w podejmowaniu czynów społecznych Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Powołuje się Krajową Komisję Czynów Społecznych w składzie: przewodniczący, zastępcy przewodniczącego, sekretarz - stanowiący jej Prezydium - oraz członkowie.
2.
Skład osobowy Krajowej Komisji Czynów Społecznych na podstawie wniosków zainteresowanych organów państwowych i organizacji społecznych ustala Przewodniczący Rady Państwa.
§  2.
Do zakresu działania Krajowej Komisji Czynów Społecznych należy w szczególności:
1)
propagowanie idei rozwoju czynów społecznych oraz tworzenie warunków zapewniających ich sprawną realizację, wspieraną pomocą państwa,
2)
opracowywanie propozycji kierunków rozwoju czynów społecznych i harmonizowanie ich z polityką społeczno-gospodarczą państwa,
3)
dokonywanie okresowych analiz rozwoju czynów społecznych dla upowszechniania najlepszych doświadczeń, sprzyjających zwiększaniu efektywności społecznego działania,
4)
opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących problematyki czynów społecznych i inicjowanie zmian obowiązujących przepisów,
5)
udzielanie pomocy terenowym komisjom czynów społecznych.
§  3.
W celu zapewnienia społecznej inspiracji i koordynacji działań dla rozwoju czynów społecznych zaleca się radom narodowym stopnia wojewódzkiego i podstawowego powołanie, w porozumieniu z zainteresowanymi instytucjami i organizacjami społecznymi, wojewódzkich, miejskich, miejsko-gminnych i gminnych komisji czynów społecznych.
§  4.
1.
Wojewódzkie komisje czynów społecznych w szczególności:
1)
popularyzują ideę rozwoju czynów społecznych i w tym celu inicjują współdziałanie terenowych organów administracji państwowej i gospodarczej oraz zainteresowanych organizacji dla pobudzania inicjatyw społecznych, zgodnie z priorytetami wynikającymi z planów społeczno-gospodarczych województw,
2)
analizują skuteczność metod w dziedzinie programowania, organizowania i realizacji czynów społecznych w gminach i miastach oraz na tej podstawie upowszechniają najlepsze doświadczenia, sprzyjające efektywności społecznego działania,
3)
opiniują wojewódzkie programy rozwoju czynów społecznych, dokonują analiz ich realizacji oraz przygotowują wynikające z nich propozycje i wnioski,
4)
udzielają pomocy miejskim, miejsko-gminnym i gminnym komisjom czynów społecznych w realizacji ich zadań, a zwłaszcza w dziedzinie wspierania działań samorządu mieszkańców i komitetów tworzonych dla realizacji poszczególnych czynów społecznych.
2.
Miejskie, miejsko-gminne i gminne komisje czynów społecznych w szczególności:
1)
zespalają inicjatywy mieszkańców, inicjując współdziałanie wszystkich organizacji i instytucji zainteresowanych wspólnym porządkowaniem i rozbudową - poprzez czyny społeczne - infrastruktury miast i wsi,
2)
pobudzają za pośrednictwem organizacji społecznych, spółdzielczych i samorządów podejmowanie czynów społecznych - zgodnie z hierarchią miejscowych potrzeb,
3)
opiniują programy czynów społecznych i oceniają ich wykonanie,
4)
analizują pracę komitetów czynów społecznych oraz wspólnie z terenowym organem administracji państwowej udzielają im pomocy w sprawach organizacji, przygotowania i realizacji czynów społecznych,
5)
inicjują i organizują współzawodnictwo w dziedzinie jakości wykonania i zagospodarowania obiektów realizowanych w czynach społecznych,
6)
przygotowują analizy i propozycje w dziedzinie popierania i pomocy w realizacji czynów społecznych.
3.
Szczegółowy zakres działania, tryb pracy i sposób powoływania składu komisji określają właściwe rady narodowe.
§  5.
1.
Krajowa Komisja Czynów Społecznych składa Radzie Państwa informacje ze swej działalności oraz przedstawia analizy, propozycje i wnioski wynikające z zakresu powierzonych zadań.
2.
Krajowa Komisja Czynów Społecznych współdziała z Komisją Spraw Rad Narodowych Rady Państwa.
3.
Wojewódzkie, miejskie, miejsko-gminne i gminne komisje czynów społecznych składają właściwym radom narodowym informacje ze swej działalności oraz przedstawiają analizy, propozycje i wnioski z zakresu powierzonych zadań.
§  6.
1.
Obsługę Krajowej Komisji Czynów Społecznych zapewnia Kancelaria Rady Państwa.
2.
Obsługę wojewódzkich, miejskich, miejsko-gminnych i gminnych komisji czynów społecznych zapewniają właściwe terenowe organy administracji państwowej.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024