Organizacja konkursu "Mistrz Gospodarności".

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 6 października 1983 r.
w sprawie organizacji konkursu "Mistrz Gospodarności".

W celu podnoszenia efektywności samorządowych działań rad narodowych, zespalania wszystkich sił społecznych dla poprawy gospodarności w realizacji terenowych planów społeczno-gospodarczych, a zwłaszcza tych zadań, które bezpośrednio służą poprawie materialnych i kulturalnych warunków życia mieszkańców wsi i małych miast, Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Konkurs o tytuł "Mistrza Gospodarności" organizowany jest corocznie na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
§  2. 1
1.
Współzawodnictwo konkursowe prowadzone i oceniane jest w następujących 3 grupach:
1)
gmin,
2)
miast i gmin,
3)
miast do 30 tys. mieszkańców.
2.
Upoważnia się Sąd Konkursowy konkursu "Mistrz Gospodarności" do określenia szczegółowych zasad udziału miast i gmin w konkursie.
§  3.
1.
W każdej z grup określonych w § 2 przyznawany będzie tytuł "Mistrza Gospodarności" i dwa tytuły "Wicemistrza Gospodarności" oraz nagrody pieniężne ustalane w regulaminie konkursu na dany rok.
2.
Nagrody pieniężne przekazywane będą na konto funduszu gminnego (miejskiego) właściwej rady narodowej i mogą być przeznaczone na zaspokojenie zbiorowych potrzeb społecznych lub gospodarczych mieszkańców gminy, miasta i gminy lub miasta. O przeznaczeniu uzyskanych środków decydują rady narodowe stopnia podstawowego po konsultacji z organami samorządu mieszkańców wsi i miast.
§  4.
1.
Powołuje się Sąd Konkursowy konkursu "Mistrz Gospodarności" w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego i sekretarz - stanowiący jego Prezydium - oraz członkowie Sądu.
2.
Skład osobowy Sądu Konkursowego powołuje i odwołuje Przewodniczący Rady Państwa.
§  5.
1.
Sąd Konkursowy:
1)
uchwala regulamin określający zadania konkursu, szczegółowe zasady oceny i punktacji oraz warunki uzyskania nagród,
2)
podejmuje decyzje o przyznaniu tytułów "Mistrza Gospodarności" i "Wicemistrza Gospodarności" oraz o przyznaniu nagród pieniężnych.
2.
Sąd Konkursowy powołuje swój sekretariat, którego zadaniem jest przygotowanie spraw do decyzji Sądu Konkursowego.
§  6.
1.
Zaleca się radom narodowym stopnia wojewódzkiego:
1)
propagowanie udziału rad narodowych jednostek stopnia podstawowego, o których mowa w § 2, w konkursie o tytuł "Mistrza Gospodarności" oraz udzielanie im pomocy w realizacji zadań konkursowych,
2)
powołanie wojewódzkiego zespołu do spraw konkursu "Mistrz Gospodarności".
2.
Do zadań wojewódzkiego zespołu (ust. 1 pkt 2) należy w szczególności:
1)
przyjmowanie zgłoszeń udziału w konkursie,
2)
dokonywanie - zgodnie z regulaminem konkursu oraz zasadami oceny i punktacji - oceny wyników uzyskanych przez jednostki uczestniczące w konkursie,
3)
podsumowywanie wyników konkursu w ramach województwa i występowanie z wnioskami do Sądu Konkursowego o przyznanie tytułów i nagród.
§  7.
1.
Wydatki na nagrody konkursowe są pokrywane z budżetu centralnego w części dotyczącej Kancelarii Rady Państwa.
2.
Obsługę organizacyjno-techniczną Sądu Konkursowego zapewnia Kancelaria Rady Państwa.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
1 § 2 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 18 września 1986 r. (M.P.86.28.197) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1986 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024