Pierwsze wybory społecznych inspektorów pracy.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 6 lipca 1983 r.
w sprawie pierwszych wyborów społecznych inspektorów pracy.

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz. U. Nr 35, poz. 163) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się wytyczne w sprawie pierwszych wyborów społecznych inspektorów pracy, stanowiące załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE W SPRAWIE PIERWSZYCH WYBORÓW SPOŁECZNYCH INSPEKTORÓW PRACY

§  1.
1.
Wybory społecznych inspektorów pracy przeprowadza się w zakładach pracy, w których działają związki zawodowe. W wyborach biorą udział z prawem głosu pracownicy zakładu, bez względu na staż pracy.
2.
Wybory społecznych inspektorów pracy organizują zakładowe organizacje związkowe zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami wyborów.
3.
Zakładowe organizacje związkowe podejmą odpowiednie działania mające na celu przeprowadzenie wyborów społecznych inspektorów pracy w czasie do dnia 30 czerwca 1984 r.
4.
Społeczni inspektorzy pracy powołani z inicjatywy zakładowych organizacji związkowych po dniu 31 grudnia 1982 r. pełnią swoje funkcje do czasu wyborów.
5.
Powoływanie społecznych inspektorów pracy odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz. U. Nr 35, poz. 163) oraz postanowieniami niniejszych wytycznych.
§  2.
1.
Społecznych inspektorów pracy w zakładach pracy lub ich oddziałach (wydziałach) liczących do 300 pracowników wybiera i odwołuje ogólne zebranie pracowników zakładu pracy lub oddziału (wydziału).
2.
W zakładach pracy lub ich oddziałach (wydziałach), liczących powyżej 300 pracowników, na zebraniu wyborczym wybierają i odwołują:
1)
zakładowego społecznego inspektora pracy - oddziałowi (wydziałowi) i grupowi społeczni inspektorzy pracy,
2)
oddziałowego (wydziałowego) społecznego inspektora pracy - grupowi społeczni inspektorzy pracy.
3.
Grupowych społecznych inspektorów pracy wybierają bezpośrednio pracownicy komórek organizacyjnych oddziału (wydziału).
4.
W małych zakładach pracy zakładowa organizacja związkowa, dostosowując organizację społecznej inspekcji pracy do struktury zakładu, może postanowić o niewybieraniu grupowych lub oddziałowych (wydziałowych) społecznych inspektorów pracy i wówczas określa sposób wyboru zakładowego społecznego inspektora pracy.
§  3.
1.
Kandydatami na społecznego inspektora pracy mogą być pracownicy danego zakładu pracy będący członkami związku zawodowego, którzy posiadają niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania społecznej inspekcji pracy. Zakładowy społeczny inspektor pracy powinien posiadać co najmniej pięcioletni staż pracy w branży, do której zakład należy, i co najmniej dwuletni staż pracy w danym zakładzie, a oddziałowy (wydziałowy) lub grupowy społeczny inspektor pracy - co najmniej dwuletni staż pracy w tej branży i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie.
2.
Przed wyborami zakładowa organizacja związkowa może postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być pracownik zakładu nie będący członkiem związku zawodowego. Postanowienie to może dotyczyć wszystkich społecznych inspektorów pracy lub tylko grupowych czy oddziałowych (wydziałowych).
3.
Nie mogą kandydować na społecznych inspektorów pracy pracownicy, którzy zajmują stanowisko kierownika zakładu pracy oraz stanowiska kierownicze bezpośrednio podległe kierownikowi zakładu.
§  4.
1.
Zebranie poświęcone wyborom społecznego inspektora pracy powinno być starannie przygotowane, a jego uczestnicy dostatecznie wcześnie zawiadomieni i poinformowani o proponowanym porządku dziennym i obowiązującym regulaminie wyborów.
2.
Porządek dzienny zebrania powinien obejmować:
1)
informację przedstawiciela zakładowej organizacji związkowej o jej działalności oraz o zadaniach i formach działania społecznej inspekcji pracy,
2)
informację przedstawiciela kierownictwa zakładu pracy o stanie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz o zamierzeniach poprawy warunków pracy,
3)
dyskusję,
4)
wybory społecznego inspektora pracy.

Zebraniu przewodniczy przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej.

3.
Zgłoszone w toku dyskusji uwagi i wnioski pracowników, dotyczące warunków pracy, kierownik zakładu pracy powinien szczegółowo rozpatrzyć, a następnie zawiadomić zakładową organizację związkową o ich realizacji.
§  5.
Zasady przewidziane w niniejszych wytycznych stosuje się również do odwoływania społecznych inspektorów pracy oraz przeprowadzania wyborów uzupełniających.
§  6.
Stosownie do art. 24 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy niniejsze wytyczne stosuje się odpowiednio do rad pracowniczych, utworzonych na podstawie:
1)
art. 41 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214),
2)
art. 15 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 32, poz. 216).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024