Ogólne warunki umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólne warunki gwarancyjne dotyczące towarów trwałego użytku, sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego.

UCHWAŁA NR 71
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 czerwca 1983 r.
w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego użytku, sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego. *

W celu lepszego zabezpieczenia interesów kupujących oraz usprawnienia sprzedaży towarów, jak też obsługi gwarancyjnej, na podstawie art. 384 Kodeksu cywilnego Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się ogólne warunki umów sprzedaży detalicznej towarów, zwane dalej "warunkami sprzedaży", oraz ogólne warunki gwarancyjne dotyczące towarów trwałego użytku, zwane dalej "warunkami gwarancyjnymi", stanowiące załącznik do uchwały.
§  2.
1.
Warunki sprzedaży określają podstawowe zasady i tryb postępowania przy zawieraniu umów sprzedaży towarów w sklepach jednostek handlu uspołecznionego oraz obowiązki tych jednostek w zakresie realizacji uprawnień kupującego z tytułu rękojmi za wady sprzedanego mu towaru.
2.
Warunki gwarancyjne określają minimalny zakres świadczeń, do których jest zobowiązany gwarant lub sprzedawca towaru w związku z realizacją uprawnień kupującego (posiadacza towaru) z tytułu gwarancji udzielonej mu przy zawieraniu umowy sprzedaży towaru.
3.
Warunki gwarancyjne wiążą gwaranta i uprawnionego z gwarancji, chyba że w treści dokumentu (karty) gwarancyjnego określono korzystniejsze dla uprawnionego z gwarancji warunki jej realizacji.
§  3.
1.
Warunki sprzedaży nie dotyczą leków, dzieł sztuki i przedmiotów mających wartość muzealną, przedmiotów kolekcjonerskich, gazet i czasopism, amunicji myśliwskiej i sportowej.
2.
Warunków gwarancyjnych nie stosuje się do mebli oraz samochodów osobowych ogólnego przeznaczenia, samochodów specjalistycznych (osobowo-towarowych), motocykli, maszyn i sprzętu rolniczego, broni myśliwskiej i sportowej oraz akcesoriów do tej broni, a także artykułów niepełnowartościowych, dla których tryb realizacji świadczeń z tytułu udzielonej gwarancji oraz z tytułu rękojmi w następstwie nienależytego wykonywania obowiązków gwarancyjnych jest ustalony - do czasu odrębnego uregulowania - w dokumentach (kartach) gwarancyjnych wydawanych kupującym.
§  4.
Jednostki handlu uspołecznionego, wprowadzające do sprzedaży detalicznej importowane artykuły trwałego użytku, należące do grup towarowych, przy których sprzedaży jest udzielana obowiązkowa gwarancja przez wytwórców krajowych, są obowiązane do udzielania przy ich sprzedaży gwarancji na piśmie na zasadach i w zakresie ustalonych w obowiązujących przepisach dla analogicznych towarów produkcji krajowej.
§  5.
1.
Reklamacje kupujących z tytułu rękojmi za wady sprzedanego towaru oraz z tytułu gwarancji należy załatwiać w taki sposób, aby kupujący realizował przysługujące mu uprawnienia możliwie najmniejszym nakładem kosztów i bez zbędnej straty czasu.
2.
Sprzedawca jest obowiązany przyjmować i załatwiać reklamacje z tytułu rękojmi w zasadzie w miejscu sprzedaży towaru - sklepie, a w razie gdy właściwy sklep jest nieczynny - we wskazanej w tym miejscu innej jednostce; sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji i żądać, by kupujący zgłosił ją wytwórcy lub jednostce, która dostarczyła towar do sklepu.
3.
W celu wprowadzenia udogodnień dla kupujących sprzedawca może tworzyć specjalistyczne rejonowe punkty przyjmowania i załatwiania reklamacji, spełniające wszystkie funkcje sklepu w tym zakresie, wynikające z warunków sprzedaży.
4.
Reklamację z tytułu wad towaru nieżywnościowego lub żywnościowego trwałego, używanego w innej miejscowości niż był zakupiony, potwierdzoną dowodem zakupu tego towaru, przyjmuje i załatwia sklep tej samej organizacji handlowej, położony bliżej miejsca używania towaru (zamieszkania kupującego) - prowadzący sprzedaż tego towaru.
5.
W razie uwzględnienia, przez rozwiązanie umowy (zwrot ceny za zwrotem wadliwego towaru), roszczeń ujętych w reklamacji, a dotyczących towaru sprzedanego w systemie sprzedaży reglamentowanej, należy kupującemu zwrócić również dokument uprawniający go do zakupu tego towaru (karta zaopatrzenia, talon itp.).
6.
Skutki uznanych przez sprzedawcę roszczeń ujętych w reklamacji kupującego z tytułu wad wynikłych w towarze z przyczyn produkcyjnych pokrywa wytwórca towaru krajowego lub jednostka wprowadzająca towar importowany do obrotu rynkowego-w wysokości świadczeń zrealizowanych przez sprzedawcę na rzecz kupującego (uprawnionego z gwarancji), chyba że uzgodniono inaczej.
§  6.
Przez użyte w uchwale i załączniku do uchwały określenie:
1)
"sprzedawca" - rozumie się jednostkę gospodarki uspołecznionej prowadzącą sprzedaż detaliczną towarów w sklepach,
2)
"kupujący" - rozumie się osobę fizyczną lub inną osobę, z którą sprzedawca zawarł umowę sprzedaży towaru w sklepie,
3)
"sprzedaż detaliczna" - rozumie się zawieranie w sklepach oraz realizowanie umów sprzedaży towarów,
4)
"sklep" - rozumie się każdy punkt sprzedaży detalicznej towarów powszechnego użytku, prowadzony przez sprzedawcę lub z upoważnienia sprzedawcy (na podstawie umowy agencyjnej albo na warunkach umowy zlecenia),
5)
"gwarant" - rozumie się udzielającego gwarancji krajowego producenta towaru (gwarancja fabryczna), a także inną jednostkę gospodarczą wystawiającą dokument (kartę) gwarancyjny dla takiego towaru po utracie ważności dokumentu (karty) gwarancyjnego wystawionego przez producenta lub wystawiającą dokument (kartę) gwarancyjny dla towaru importowanego,
6)
"uprawniony z gwarancji" - rozumie się kupującego lub posiadacza towaru, którym przysługują uprawnienia z gwarancji udzielonej przy sprzedaży tego towaru lub uprawnienia z tytułu rękojmi pogwarancyjnej,
7)
"reklamacja" - rozumie się dokonane przez kupującego lub posiadacza towaru zawiadomienie sprzedawcy albo gwaranta - również za pośrednictwem reprezentującego ich sklepu, zakładu usługowego lub innej właściwej jednostki - o wadzie fizycznej towaru w celu realizacji przysługujących z tego tytułu uprawnień, ze wskazaniem, w wypadku rękojmi, żądanego sposobu realizacji uprawnień.
8)
"jednostka handlu uspołecznionego" - rozumie się każdą jednostkę gospodarki uspołecznionej prowadzącą sprzedaż detaliczną,
9)
"uchwała" - rozumie się niniejszą uchwałę.
§  7.
1.
Tekst uchwały powinien być podany do wiadomości kupujących w każdym sklepie przez umieszczenie go na stałe w miejscu swobodnie dla nich dostępnym.
2.
Tekst warunków gwarancyjnych powinien być ponadto na żądanie okazany kupującym przy sprzedaży towaru, na który jest udzielana gwarancja.
3.
W sklepach prowadzących sprzedaż towarów żywnościowych powinny być w taki sam sposób podane do wiadomości kupujących terminy zgłaszania reklamacji tych towarów.
4.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do zakładów dokonujących napraw gwarancyjnych.
§  8.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług ustali:
1)
w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami oraz zarządami centralnych związków spółdzielczych - w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały - jednolite warunki gwarancyjne, dotyczące mebli, broni myśliwskiej i sportowej oraz akcesoriów do tej broni, a także towarów niepełnowartościowych i używanych, wprowadzonych do obrotu rynkowego po obniżonej cenie,
2)
w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami - w terminie 1 roku od dnia wejścia w życie uchwały - jednolite warunki gwarancyjne dotyczące samochodów osobowych ogólnego przeznaczenia, samochodów specjalistycznych, motocykli oraz maszyn i sprzętu rolniczego.
§  9.
1.
Z dniem wejścia w życie uchwały jej przepisy stosuje się do uprawnień kupujących z tytułu rękojmi lub gwarancji, posiadanych przez nich w związku z dokonanym wcześniej zakupem towaru, gdy dotychczasowe uregulowania uchylonych przepisów lub dokumentów (kart) gwarancyjnych są dla kupującego mniej korzystne.
2.
Jeżeli wbrew obowiązującym przepisom nie został wydany kupującemu dokument (karta) gwarancyjny, ma on prawo do realizacji świadczeń przewidzianych w tych przepisach i przez okres w nich ustalony.
3.
Dotychczasowe dokumenty (karty) gwarancyjne załączone do towarów znajdujących się w handlu mogą być wydawane pod warunkiem zamieszczenia w nich informacji, że treść gwarancji jest określona przez warunki gwarancyjne, zawarte w załączniku do uchwały.
4.
W odniesieniu do towarów, o których mowa w § 3 ust. 2, zakres i tryb realizacji świadczeń z tytułu udzielonej gwarancji oraz z tytułu rękojmi w następstwie nienależytego wykonywania obowiązków gwarancyjnych są ustalane, do czasu odrębnego uregulowania, w dokumentach (kartach) gwarancyjnych wydawanych kupującym.
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1984 r.

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE WARUNKI UMÓW SPRZEDAŻY DETALICZNEJ TOWARÓW ORAZ OGÓLNE WARUNKI GWARANCYJNE DOTYCZĄCE TOWARÓW TRWAŁEGO UŻYTKU

DZIAŁ  I

OGÓLNE WARUNKI UMÓW SPRZEDAŻY DETALICZNEJ TOWARÓW.

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Sprzedaż detaliczna jest dokonywana w sklepach w drodze zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy kupującym a reprezentującą sprzedawcę osobą czynną w sklepie, w zasadzie w formie ustnej.
2.
Zawarcie umowy sprzedaży towaru o cenie przekraczającej 1 złotych oraz umowy sprzedaży towaru z udzieloną gwarancją wymaga potwierdzenia przez wydanie dokumentu opatrzonego datą sprzedaży oraz nazwą i ceną towaru.
3.
Dokument, o którym mowa w ust. 2, sprzedawca może wydawać i w innych wypadkach, a jest obowiązany go wydać na żądanie kupującego.
4.
Szczególne rodzaje umowy sprzedaży detalicznej: sprzedaż ratalna, sprzedaż wysyłkowa, sprzedaż na zamówienie, sprzedaż według wzoru, sprzedaż na przedpłatę, sprzedaż na próbę oraz inne, są zawierane na piśmie, z określeniem stron umowy i jej istotnych postanowień.
§  2.
Skutki zawartej umowy sprzedaży detalicznej są określone także w obowiązujących przepisach z zakresu wymagań, bezpieczeństwa i zdrowotności oraz jakości towaru - właściwe dla klasy (gatunku, wyboru, standardu, poziomu) deklarowanej dla danego towaru przez wytwórcę (jednostkę paczkującą, napełniającą, wprowadzającą do sprzedaży towar importowany).
§  3.
1.
W razie wątpliwości uważa się, że umowa sprzedaży w formie ustnej została zawarta w czasie i w miejscu wskazanym przez kupującego, jeżeli wskazany sklep prowadził w tym czasie sprzedaż danego towaru.
2.
W razie wątpliwości uważa się, że posiadacz towaru występujący do sprzedawcy z roszczeniem z tytułu nienależytego wykonania umowy (ust. 1) kupił towar u tego sprzedawcy.
3.
Jeżeli wydany przez sprzedawcę dokument potwierdzenia sprzedaży opatrzony był informacją, iż należy go zachować w celach dowodowych, sprzedawca może uzależnić uwzględnienie roszczeń kupującego od przedstawienia takiego dokumentu lub udowodnienia uprawnień w inny sposób.

Rozdział  2

Obowiązki i uprawnienia stron.

§  4.
1.
Towar może być sprzedawany jako pełnowartościowy, jeżeli ma cechy użytkowe i inne nie niższe od wymaganych w obowiązującej normie lub przepisach szczególnych dla klasy jakości (gatunku, wyboru, standardu itp.) oznaczonej na towarze oraz gdy nadaje się do zwykłego użytku zgodnie z przeznaczeniem.
2.
Sprzedawca może wprowadzić do sprzedaży w wydzielonym sklepie lub stoisku towar o jakości (wartości użytkowej) niższej od najniższego dopuszczonego gatunku lub nie odpowiadający ustalonemu wzorowi, ale nadający się do użytkowania w ograniczonym zakresie, po oznaczeniu go jako niepełnowartościowy (poza wyborem), jeżeli towar ten z powodów określonych w przepisach szczególnych lub w decyzji upoważnionego organu nie podlega wyłączeniu z obrotu, a obniżenie jego jakości nastąpiło po wydaniu towaru do obrotu przez producenta.
3.
Towar przeznaczony do sprzedaży na sztuki, w kompletach (zestawach) lub jednostkach zawierających określoną ilość, masę lub objętość (w opakowaniu jednostkowym fabrycznym) powinien być zaopatrzony w trwale z nim złączoną komunikatywną informację umożliwiającą kupującemu prawidłowe i pełne korzystanie z towaru oraz z uprawnień wynikających z jego zakupienia. W szczególności na towarze lub jednostkowym opakowaniu towaru powinny być uwidocznione oznaczenia podstawowe: nazwa towaru, klasa jakości, cena detaliczna i nazwa producenta oraz inne dane, niezbędne ze względu na rodzaj i przeznaczenie towaru, przewidziane w obowiązujących przepisach.
4.
Towar niepełnowartościowy, poza oznaczeniami, o których mowa w ust. 3, powinien być zaopatrzony w dodatkową informację, wymieniającą cechy decydujące o obniżeniu jego jakości (wartości użytkowej), które stanowią podstawę obniżenia ceny i w których zakresie sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
5.
Wykonując umowę sprzedaży wysyłkowej na zamówienie albo według wzoru, sprzedawca jest obowiązany dostarczyć towar zgodny ze wzorem uzgodnionym z kupującym przy zawieraniu umowy.
§  5.
1.
Towar sprzedaje się po cenie właściwej dla jakości (gatunku, wyboru) oznaczonej na towarze, obowiązującej w dniu jej uiszczenia, chyba że w umowie uzgodniono inaczej.
2.
Cena towaru sprzedawanego jako niepełnowartościowy powinna być obniżona odpowiednio do stopnia obniżenia wartości tego towaru w porównaniu z wartością takiego samego towaru bez wad.
§  6.
1.
Towary sprzedaje się w ilościach zwyczajowo przyjętych przy zakupie danego towaru, zgodnie z jego charakterem i trwałością, a także rodzajem potrzeby zaspokajanej zakupem, chyba że we właściwym trybie zostanie wprowadzone doraźne ograniczenie sprzedaży towaru o niedostępnej podaży lub też reglamentacja sprzedaży określonych towarów.
2.
W granicach ilości wynikających z ustaleń ust. 1 nie można odmówić sprzedaży towaru znajdującego się w sklepie. Towar z ekspozycji jest sprzedawany osobie zgłaszającej chęć zakupu - po likwidacji ekspozycji.
§  7.
Kupujący ma prawo nabyć towar w dniach i godzinach pracy sklepu, chyba że w drodze decyzji wydanej przez właściwy organ wyznaczono dzień tygodnia lub porę dnia na sprzedaż określonego towaru, objętego reglamentacją lub doraźnym ograniczeniem.
§  8.
1.
Sprzedawca jest obowiązany towar oferowany w sklepie opatrzyć dodatkową czytelną informacją, umożliwiającą kupującemu w szczególności dokonanie wyboru i podjęcie decyzji zakupu; na wywieszce (tabliczce) bezpośrednio związanej z towarem w miejscu ekspozycji (wystawie) i w miejscu sprzedaży (stoisku) powinna być czytelnie podana co najmniej jakość, cena i jej rodzaj, a gdy to nie wynika wyraźnie z wyglądu towaru lub oznaczeń na opakowaniu - również: nazwa towaru, główna cecha użytkowa (funkcja) oraz nazwa wytwórcy lub kraju eksportera.
2.
Ponadto sprzedawca jest obowiązany zapewnić w sklepie:
1)
udzielenie, na życzenie kupującego, objaśnień o towarze, w zakresie uzupełniającym informację, o której mowa w ust. 1, a niezbędnym do należytego zapoznania się z towarem lub poznania różnic pomiędzy oferowanymi równocześnie podobnymi towarami,
2)
odpowiednie do rodzaju towaru warunki techniczno-organizacyjne niezbędne do umożliwienia kupującemu dobrania właściwego dla niego towaru (np. przymierzenie ubioru, obuwia itp.) oraz zademonstrowanie mu przez osobę czynną w sklepie jakości, jak też funkcjonowania towaru (np. przegranie płyty gramofonowej, sprawdzenie: świecenia źródła światła, działania mechanizmu lub innego wyrobu technicznego w pełnym programie użytkowym, prześwietlenie jaj prześwietlaczem itp.).
3.
Zapewnienie o dobrej jakości towaru, w tym przez atest, certyfikat lub oznaczenie go państwowym znakiem jakości lub znakiem bezpieczeństwa, w razie wystąpienia wady, wywołuje skutki tożsame z podstępnym zatajeniem wad. W takim wypadku kupujący zachowuje uprawnienia z tytułu rękojmi za wady towaru, mimo upływu terminu rękojmi (§ 14).
§  9.
1.
Przy sprzedaży powinien być kupującemu wydany towar przez niego wybrany (wskazany), chyba że żądany przez niego sposób wydzielenia określonej porcji (odcinka) towaru z całości narusza interesy sprzedawcy i innych kupujących.
2.
Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie otrzymane od wytwórcy elementy (części składowe) towaru i dodatkowego wyposażenia, jak również wymagane dla danego towaru instrukcje obsługi, konserwacji, informację o właściwościach użytkowych i inne dane niezbędne do prawidłowego korzystania z towaru, a w wypadku towaru sprzedanego z pisemną gwarancją - prawidłowo wypełniony dokument (kartę) gwarancyjny, bez dokonywania zmian w treści ustalonej przez gwaranta.
§  10.
1.
Towar powinien być wydany kupującemu w należytym opakowaniu, chyba że z charakteru danego towaru oraz stosowanego powszechnie sposobu jego sprzedaży wynika, iż bez uszczerbku dla towaru lub uzasadnionego interesu kupującego towar może być sprzedany bez opakowania.
2.
Towar dostarczony przez wytwórcę lub inną jednostkę gospodarczą w jednostkowym, oryginalnym, zamkniętym opakowaniu fabrycznym, a ze względu na swój charakter nie wymagający sprawdzenia w zakresie funkcjonowania, powinien być sprzedawany kupującym bez naruszania tego opakowania.
3.
Towar dostarczony w opakowaniu jednostkowym nie zamkniętym fabrycznie może być sprzedany kupującemu bez tego opakowania tylko za jego zgodą i pod warunkiem zapakowania towaru w inne opakowanie zastępcze.
4.
Przy sprzedaży samoobsługowej należy co najmniej udostępnić kupującemu materiały odpowiednie do zapakowania zakupionego towaru.

Rozdział  3

Zamiana towaru lub odstąpienie od umowy na życzenie kupującego.

§  11.
1.
Na życzenie kupującego, zgłoszone w sklepie przed upływem pięciu dni od daty sprzedaży, dokonuje się zamiany towaru zakupionego w tym sklepie, mającego pełną wartość handlową (nie używanego dotychczas, bez uszkodzeń i zabrudzeń, z pełnym, wymaganym przy dalszej sprzedaży opakowaniem fabrycznym i oznaczeniem), na znajdujący się w sklepie towar tego samego rodzaju, różniący się rozmiarem, kolorem i wzorem, albo na inny towar o współmiernej wartości, z wyrównaniem ewentualnej różnicy cen.
2.
W braku towaru odpowiedniego na zamianę, jak też w innych wypadkach, gdy będzie sobie życzył tego kupujący, z zachowaniem warunków określonych w ust. 1 należy zwrócić kupującemu cenę za zwrotem towaru (odstąpienie od umowy).
3.
Z zamiany są wyłączone oraz nie mogą być przyjmowane za zwrotem ceny na zasadach określonych w ust. 1 i 2 nie mające wad:
1)
artykuły żywnościowe,
2)
wyroby ze złota, srebra, platyny i innych metali szlachetnych oraz z kamieniami szlachetnymi i kamienie szlachetne,
3)
wyroby perfumeryjno-kosmetyczne, farmaceutyczne i tytoniowe,
4)
bielizna osobista i inne wyroby odzieżowe, przeznaczone do używania bezpośrednio na ciele człowieka oraz instrumenty i zabawki muzyczne z ustnikami - sprzedawane bez opakowania lub w opakowaniach otwieralnych,
5)
towary sprzedawane po cenach obniżonych z powodu obniżonej jakości (oznaczone jako niepełnowartościowe) oraz towary sprzedawane w ramach posezonowej obniżki cen.

Rozdział  4

Odpowiedzialność za nienależytą jakość sprzedanego towaru.

§  12.
1.
Reklamacje dotyczące wad towarów sprzedawanych z pisemną gwarancją są przyjmowane i załatwiane zgodnie z ustaleniami warunków gwarancyjnych.
2.
W odniesieniu do innych towarów sprzedawca jest obowiązany przyjąć reklamację kupującego, gdy zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi, a w szczególności jeżeli w towarze wystąpiła wada zmniejszająca jego wartość lub użyteczność ze względu na przeznaczenie tego towaru, gdy towar nie ma właściwości, o których istnieniu zapewniono, w tym przez deklarowanie poziomu jakości tego towaru (klasa, gatunek, wybór, państwowy znak jakości, znak bezpieczeństwa itp.), albo jeśli towar został wydany kupującemu w stanie niezupełnym (niekompletny, bez wymaganej charakterem i przeznaczeniem towaru instrukcji obsługi lub innej informacji niezbędnej do prawidłowego korzystania z towaru itp.).
3.
Nie uważa się za wadę fizyczną towaru:
1)
zmniejszenia wartości lub użyteczności towaru, którego właściwości ulegają obniżeniu w sposób naturalny z upływem czasu lub po okresie przydatności oznaczonym przez wytwórcę bądź które powstały wskutek naturalnego częściowego lub całkowitego zużycia, zgodnie z właściwościami albo przeznaczeniem towaru,
2)
uszkodzenia powstałego wskutek okoliczności, za które nie odpowiada wytwórca ani sprzedawca, w szczególności na skutek niewłaściwego używania lub konserwacji albo innych przyczyn, leżących po stronie kupującego lub osób trzecich.
§  13.
1.
Nie podlegają reklamacji wady towaru, o których kupujący wiedział w chwili wydania mu towaru (§ 4 ust. 2). W szczególności uważa się, że kupujący wiedział o widocznych wadach nabytego towaru jeżeli na dowodzie sprzedaży i wywieszce towarowej lub opakowaniu była zamieszczona informacja, że towar ten jest sprzedawany po obniżonej cenie, z powodu wad, jako niepełnowartościowy (poza wyborem).
2.
Sprzedawca odpowiada za wady tego towaru inne niż te, z których powodu obniżono cenę.
§  14.
1.
Reklamację dotyczącą wad artykułu żywnościowego lub używki sprzedawca jest obowiązany przyjąć, jeżeli zostanie mu zgłoszona nie później niż w terminie wskazanym w przepisach wydanych na podstawie art. 563 § 1 Kodeksu cywilnego, a jeśli termin trwałości (przydatności do spożycia) podany na towarze jest dłuższy - nie później niż niezwłocznie po upływie tego terminu, chyba że chodzi o wadę powstałą nie w związku z upływem czasu.
2.
Sprzedawca jest obowiązany przyjąć reklamację dotyczącą wady artykułu nieżywnościowego, jeżeli zostanie mu zgłoszona nie później niż w miesiąc od wykrycia wady przez kupującego w towarze i nie dłużej niż w rok od daty wydania tego towaru kupującemu przy sprzedaży, a w razie gdy dla danego towaru był ustalony krótszy okres trwałości (odpowiedzialności) - nie później niż przed upływem tego okresu, chyba że chodzi o wadę powstałą nie w związku z upływem czasu.
§  15.
1.
Towar załączany do reklamacji powinien odpowiadać podstawowym wymaganiom higienicznym, normalnie przyjętym w obrocie.
2.
Kupujący nie ma obowiązku dostarczania z reklamacją towaru o masie powyżej 10 kg lub o dużych rozmiarach (np. dywanu o powierzchni ponad 3 m2, mebli ) oraz urządzeń zainstalowanych. W takim wypadku kupujący powinien wskazać miejsce, w którym towar się znajduje, a przyjmujący reklamację powinien ustalić z kupującym termin oględzin lub odbioru towaru przez przedstawiciela sprzedawcy, nie dłuższy niż 7 dni.
§  16.
1.
Reklamacja wad artykułu nieżywnościowego może być zgłoszona na piśmie bezpośrednio lub za pośrednictwem poczty albo ustnie do protokołu (zgłoszenie reklamacyjne), który sporządza osoba przyjmująca reklamację, wydając kupującemu kopię tego protokołu bezpośrednio po sporządzeniu.
2.
Reklamacja arykułu żywnościowego może być zgłoszona ustnie.
3.
Sprzedawca, któremu zgłoszono reklamację, jest zobowiązany poinformować kupującego o sposobie jej załatwienia.
§  17.
1.
Kupujący, który stwierdził wadę, niezależnie od tego, czy chodzi o towar oznaczony tylko co do gatunku, czy też określony co do tożsamości, może zgodnie z przysługującymi mu uprawnieniami na mocy przepisów Kodeksu cywilnego według swego wyboru w reklamacji:
1)
zażądać obniżenia ceny towaru,
2)
zażądać usunięcia wad towaru,
3)
zażądać wymiany towaru wadliwego na wolny od wad,
4)
oświadczyć, że odstępuje od umowy.
2.
Kupujący nie może jednak odstąpić od umowy, gdy sprzedawca wyrazi gotowość natychmiastowej wymiany towaru na wolny od wad lub niezwłocznego usunięcia wady.
§  18.
Roszczenia z tytułu wady towaru żywnościowego powinny być załatwione zgodnie z żądaniem kupującego przez:
1)
wymianę towaru wadliwego na znajdujący się w sklepie taki sam towar wolny od wad, w ilości równoważnej, lub na inny towar, wskazany przez kupującego, w ilości odpowiadającej równowartości pieniężnej towaru zwracanego, uznanego za wadliwy,
2)
zwrot ceny za zwrotem wadliwego towaru.
§  19.
Roszczenie z tytułu wady towaru nieżywnościowego powinno być załatwione:
1)
przez obniżenie ceny towaru, gdy zażądał tego kupujący,
2)
przez usunięcie wad towaru (naprawę), gdy:
a)
zażądał tego kupujący, a nie jest to ze względów gospodarczych nieuzasadnione (wymagające zbyt wielkich kosztów) lub technicznie niemożliwe (wada nieusuwalna, brak środków na dokonanie naprawy),
b)
sprzedawca może zaoferować niezwłoczną naprawę towaru, w razie gdy kupujący oświadczył, że odstępuje od umowy z powodu wad towaru,
3)
przez wymianę towaru wadliwego na wolny od wad, gdy:
a)
zażądał tego kupujący,
b)
sprzedawca może zaoferować natychmiastową wymianę towaru, w razie gdy kupujący oświadczył, że odstępuje od umowy z powodu wad towaru,
4)
przez zwrot ceny za zwrotem towaru wadliwego (odstąpienie od umowy):
a)
gdy kupujący w reklamacji zażądał tego (oświadczył, że odstępuje od umowy z powodu wad towaru), a sklep nie może zaoferować załatwienia reklamacji przez wymianę towaru lub usunięcie wad zgodnie z przepisem pkt 2 lit. b) lub pkt 3 lit. b),
b)
we wszystkich wypadkach, gdy reklamacja nie została załatwiona zgodnie z przepisami pkt 1-3, a w szczególności gdy:
strony nie zdołały uzgodnić wysokości obniżenia ceny towaru wadliwego,
sprzedawca niezwłocznie, a najpóźniej w ciągu 14 dni nie usunął wad w wypadku, o którym mowa w pkt 3 lit. a), a kupujący nie wyraża zgody na przedłużenie terminu naprawy lub wymiany albo na wymianę towaru na towar podobny z wyrównaniem różnicy cen.
§  20.
1.
Do wymiany za towar wadliwy może być użyty przez sprzedawcę wyłącznie towar wolny od wad - fabrycznie nowy.
2.
Przy wymianie towaru wadliwego na wolny od wad lub w razie odstąpienia przez kupującego od umowy z powodu wad w towarze nie stosuje się potrącenia z ceny za skutki normalnego zużycia towaru, stanowiącego przedmiot uznanej reklamacji (amortyzacja).
3.
Obniżenie ceny towaru powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość (użyteczność) tego towaru uległa, z powodu uznanych wad, obniżeniu w porównaniu do wartości tego towaru bez wad.
§  21.
1.
Reklamacje dotyczące wad artykułów żywnościowych oraz nie budzące wątpliwości reklamacje wad artykułów nieżywnościowych, realizowane przez obniżenie ceny lub zwrot ceny za zwrotem towaru albo przez wymianę towaru na znajdujący się w sklepie towar wolny od wad - powinny być załatwione natychmiast.
2.
W razie gdy:
1)
jest wymagane dodatkowe sprawdzenie zasadności reklamacji (np. badania komisyjne przez przedsiębiorstwo, ekspertyza rzeczoznawcy, badania w miejscu używania wyrobu) lub sprowadzenie do sklepu nowego towaru na wymianę,
2)
reklamacja jest załatwiana przez usunięcie wady,
3)
wysokość dochodzonego roszczenia przekracza kwotę, powyżej której do załatwienia reklamacji jest wymagana komisyjna ocena lub decyzja jednostki nadrzędnej nad sklepem,

sklep załatwi reklamację najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia jej zgłoszenia, chyba że kupujący wyraził na piśmie zgodę na określony dłuższy termin załatwienia sprawy.

3.
Kupującego należy zawiadomić o wcześniejszym otrzymaniu towaru na wymianę.
§  22.
1.
W razie nieuwzględnienia reklamacji należy kupującego zawiadomić o tym pisemnie z podaniem uzasadnienia. Równocześnie należy zwrócić kupującemu załączony do reklamacji kwestionowany towar.
2.
Niedokonanie takiego zawiadomienia w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia reklamacji uważa się za uznanie tej reklamacji z obowiązkiem załatwienia jej zgodnie z żądaniem kupującego, zgłoszonym w reklamacji.
3.
W razie gdy sprawa dotyczy towaru, którego kupujący nie dostarczył wraz z reklamacją ustalone wyżej terminy załatwienia reklamacji liczy się od dnia dostarczenia towaru lub od dnia dokonania oględzin towaru wadliwego u kupującego przez przedstawiciela sprzedawcy. W tym ostatnim wypadku termin załatwienia reklamacji nie może przekroczyć 21 dni od dnia jej zgłoszenia.
§  23.
1.
Żądania kupującego dotyczące naprawienia szkody będącej następstwem wad towaru sprzedawca uwzględnia na zasadach ogólnych w szczególności na podstawie przepisów art. 566 oraz 471 Kodeksu cywilnego.
2.
Jeżeli w celu wymiany lub zwortu za zwrotem ceny, jak też w celu naprawy towar został dostarczony staraniem kupującego, sklep załatwiający reklamację, na żądanie kupującego, zwróci mu poniesione przez niego koszty z tym związane (koszty transportu, demontażu ponownego zainstalowania towaru itp.), ustalone na podstawie rachunków wystawionych przez osoby lub jednostki gospodarcze wykonujące zawodowo te usługi, a w razie braku takiego rachunku - według stawek stosowanych w jednostkach handlu uspołecznionego za te usługi.
3.
Na żądanie kupującego sprzedawca jest obowiązany zapłacić mu karę za zwłokę w załatwieniu reklamacji w wysokości 0,2% ceny towaru za każdy dzień, a gdy zwłoka trwała ponad 20 dni - 0,5% za każdy dzień następny do łącznej wysokości 20% ceny towaru; za początek zwłoki uważa się odpowiednio pierwszy dzień po ustalonym wyżej terminie załatwienia reklamacji (14 lub 21 dni), a gdy termin ten przedłużano za zgodą kupującego - po upływie pierwszego przedłużenia .

DZIAŁ  II

OGÓLNE WARUNKI GWARANCYJNE DOTYCZĄCE TOWARÓW TRWAŁEGO UŻYTKU.

Rozdział  1

Zakres gwarancji.

§  24.
Warunki gwarancyjne mogą być zmienione wyłącznie na korzyść uprawnionego z gwarancji, przez zamieszczenie w dokumencie (karcie) gwarancyjnym szczególnych ustaleń gwaranta.
§  25.
1.
Gwarant zapewnia dobrą jakość i sprawne działanie towaru, na który został wydany dokument (karta) gwarancyjny, oraz zobowiązuje się, w razie wystąpienia w nim wad w okresie podanym w dokumencie (karcie) gwarancyjnym:
1)
do bezpłatnego usuwania wad usuwanych przez naprawę towaru w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zgłoszenia reklamacji gwarancyjnej, w razie potrzeby tyle razy, ile ustalono w dokumencie (karcie) gwarancyjnym, zgodnie z wykazem towarów objętych obowiązkową gwarancją,
2)
w wypadku określonym w dokumencie (karcie) gwarancyjnym, zgodnie z podanym wyżej wykazem wymiany wadliwego towaru, bez przeprowadzenia jego naprawy, na nowy towar wolny od wad.
2.
Jeżeli gwarant udzielił dobrowolnie gwarancji i przewidział świadczenie napraw gwarancyjnych określając jednak liczby napraw, po których dokonaniu posiadaczowi towaru przysługują, w razie wystąpienia wady, uprawnienia z tytułu rękojmi, uważa się, że bywa nabywa on takie uprawnienia w razie wystąpienia wady po jednej naprawie gwarancyjnej.
§  26.
1.
Gwarant odpowiada za wady wynikłe z przyczyny tkwiącej w sprzedanym towarze; natomiast nie są objęte gwarancją uszkodzenia towaru powstałe po sprzedaży z innych przyczyn, a w szczególności w wyniku niewłaściwego (niezgodnego z instrukcją obsługi używania lub przechowywania, oraz wynikłe po sprzedaży ze zdarzeń losowych i innych okoliczności, za co nie odpowiada wytwórca ani sprzedawca.
2.
Gwarant jest obowiązany zapewnić warunki prawidłowej realizacji świadczeń gwarancyjnych na rzecz uprawnionego z gwarancji, w tym fabrycznie nowe części (podzespoły) do naprawy oraz fabrycznie nowy towar na wymianę, w razie gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami uprawnionemu przysługuje wymiana towaru wadliwego na wolny od wad.
§  27.
1.
Uprawnienia z tytułu udzielonej gwarancji mogą być realizowane jedynie po przedstawieniu przez posiadacza towaru ważnego dokumentu (karty) gwarancyjnego.
2.
Treść dokumentu (karty) gwarancyjnego wydawanego przy sprzedaży towarów może ograniczać się do zamieszczenia:
1)
nazwy gwaranta (wytwórcy lub sprzedawcy udzielającego gwarancji),
2)
nazwy (i ewentualnie numeru) towaru,
3)
daty dostarczenia towaru sprzedawcy,
4)
terminu (okresu) gwarancyjnego,
5)
daty sprzedaży towaru kupującemu,
6)
informacji o dopuszczalnej liczbie napraw gwarancyjnych, po których bezskuteczności, w razie gdy nadal występują w nim wady, gwarant nie może odmówić wymiany towaru na nowy, wolny od wad lub informacji, że towar, w razie wystąpienia wady podlega wymianie bez dokonywania naprawy,
7)
informacji, że obowiązki gwaranta i uprawnienia posiadacza wynikające z gwarancji są ustalone w niniejszych warunkach gwarancyjnych, a w razie zapewnienia przez gwaranta korzystniejszych warunków gwarancji - wyraźnego ich wymienienia,
8)
informacji o jednostkach usługowych, zobowiązanych do świadczenia napraw gwarancyjnych.
3.
W razie utraty dokumentu (karty) gwarancyjnego, wniosek uprawnionego, poparty dowodem sprzedaży towaru lub innym wiarygodnym dowodem, sprzedawca, w którego sklepie towar był zakupiony, jest obowiązany wydać zastępczy dokument (kartę) gwarancyjny na pozostałą jeszcze część okresu gwarancyjnego, zawierającego uprawnienia do żądania wykonania napraw gwarancyjnych w liczbie wynikającej z pomniejszenia liczby przewidzianej dokumentem (kartą) gwarancyjnym o udowodnione przez uprawnionego naprawy już dokonane.
§  28.
1.
W razie dokonania przez uprawnionego lub inną nie upoważnioną osobę napraw lub zmian konstrukcyjnych towaru, gwarant może odmówić wykonania świadczeń gwarancyjnych w zakresie objętym taką naprawą lub przeróbką oraz w zakresie wywołanych nimi wad.
2.
Wszelkie zmiany lub poprawki w treści dokumentu (karty) gwarancyjnego są ważne jedynie wtedy, gdy są dokonane przez upoważnioną osobę, opatrzone podpisami i stemplem oraz nie ograniczają uprawnionego w omawianym zakresie.

Rozdział  2

Realizacja napraw gwarancyjnych.

§  29.
1.
Do przyjęcia reklamacji z tytułu wady podlegającej naprawie gwarancyjnej oraz do dokonania takiej naprawy jest obowiązany gwarant lub zakład usługowy albo inna jednostka wskazana w dokumencie (karcie) gwarancyjnym jako upoważniona przez wytwórcę lub sprzedawcę do świadczenia usług gwarancyjnych, zwana dalej "zakładem usługowym".
2.
Uprawniony z gwarancji może zgłaszać reklamacje z żądaniem dokonania napraw gwarancyjnych do dowolnie wybranego branżowego zakładu usługowego - w zasadzie spośród położonych najbliżej miejsca używania towaru zakładów określonych w ust. 1, chyba że gwarant ustali w dokumencie (karcie) gwarancyjnym, iż zgłaszanie takich reklamacji i dostarczenie towaru do naprawy lub wymiany odbywa się za pośrednictwem sklepu.
§  30.
Zakład usługowy dokonuje naprawy gwarancyjnej:
1)
towaru nie zainstalowanego na stałe w miejscu używania (tj. z wymaganym podłączeniem mechanicznym lub hydraulicznym), którego masa nie przekracza 10 kg - po dostarczeniu go do zakładu staraniem uprawnionego z gwarancji,
2)
towarów o większej masie niż 10 kg lub zainstalowanych na stałe - w zasadzie u uprawnionego z gwarancji, w terminie z nim uzgodnionym, w ramach terminu ustalonego w § 25 ust. 1 pkt 1; jeżeli okaże się, że naprawa takiego towaru musi być dokonana w zakładzie usługowym, to zakład odbiera towar i dostarcza go po naprawie uprawnionemu własnym transportem, dokonując demontażu i ponownego zainstalowania towaru własnym staraniem i kosztem, chyba że uprawniony z gwarancji wyraził pisemnie zgodę na wykonanie tych czynności swoim staraniem lub że dokonał ich bez wcześniejszego porozumienia z zakładem.
§  31.
Przez naprawę gwarancyjną rozumie się wykonanie przez zakład usługowy czynności o charakterze specjalistycznym, właściwych do usunięcia wady objętej gwarancją. Nie jest uważane za naprawę gwarancyjną wykonanie czynności wymienionych w instrukcji obsługi jako należące do normalnej obsługi eksploatacyjnej przez uprawnionego z gwarancji.
§  32.
1.
W razie gdy dokonano istotnej naprawy towaru, a w szczególności gdy:
1)
koszt tej naprawy przekroczył 40% aktualnej ceny towaru, okres gwarancji biegnie na nowo od daty zwrócenia uprawnionemu towaru po naprawie - w odniesieniu do całego naprawianego towaru,
2)
naprawy dokonano przez wymianę części lub podzespołu, podlegającego obowiązkowej gwarancji, a koszt naprawy nie przekroczył wysokości określonej w pkt 1, gwarancja biegnie na nowo w pełnym rozmiarze, przewidzianym dla towaru naprawianego, jednakże tylko w odniesieniu do części lub podzespołu wymienionego przy tej naprawie.
2.
W innych wypadkach niż wskazane w ust. 1 termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w którym uprawniony z gwarancji nie mógł skorzystać z towaru z powodu wady, a jeżeli dokładne ustalenie (udowodnienie) tego byłoby niemożliwe lub utrudnione - termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas od dnia zgłoszenia reklamacji do dnia zwrotu towaru po naprawie; gdy dostarczenie towaru do naprawy uległo zwłoce ze strony uprawnionego, czas ten liczy się odpowiednio od dnia dostarczenia towaru do naprawy, natomiast gdy z winy uprawnionego nastąpiło opóźnienie zwrotu towaru, czas ten liczy się od dnia zwrotu towaru, uzgodnionego przy przyjmowaniu reklamacji.
3.
Fakt i datę dokonania naprawy zakład usługowy poświadcza w dokumencie (karcie) gwarancyjnym, z wyszczególnieniem wykonanych czynności i wymienionych przy naprawie części (podzespołów).

Rozdział  3

Realizacja innych uprawnień z tytułu gwarancji i rękojmi pogwarancyjnej.

§  33.
1.
Reklamacje z żądaniem wymiany towaru oraz zwrotu lub obniżenia ceny, w wypadkach omówionych niżej, są przyjmowane i załatwiane w sklepach, w których sprzedano reklamowane towary, z zachowaniem wymagania, o którym mowa w § 15 ust. 1.
2.
Jeżeli towar jest używany w innej miejscowości niż był sprzedany, uprawniony może zgłosić z tytułu rękojmi pogwarancyjnej reklamację w sklepie tej samej organizacji handlowej, położonym bliżej miejsca używania towaru, prowadzącym sprzedaż takiego towaru.
3.
Jeżeli żądanie reklamacyjne dotyczy obniżenia ceny towaru wadliwego, nie jest wymagane dostarczanie z reklamacją towaru o masie ponad 10 kg, dużych rozmiarach oraz zainstalowanego na stałe; obniżenie ceny powinno być dokonane na podstawie wyników oględzin lub ekspertyzy, wykonanych w uzgodnionym terminie i w miejscu używania towaru, chyba że ekspertyza wymaga innych warunków i nie może być wykonana w miejscu używania towaru.
§  34.
W razie gdy wada towaru wystąpi już w początkowym okresie eksploatacji i reklamacja zostanie zgłoszona do sprzedawcy nie później niż w piątym dniu od daty sprzedaży, na żądanie uprawnionego nastąpi wymiana tego towaru na taki sam towar wolny od wad lub na towar podobny, z wyrównaniem różnicy cen.
§  35.
W razie gdy wada wystąpi w towarze, dla którego w dokumencie (karcie) gwarancyjnym nie przewidziano dokonywania naprawy, towar zostanie wymieniony przez sklep na taki sam towar wolny od wad lub na towar podobny, z wyrównaniem różnicy cen.
§  36.
1.
W razie gdy:
1)
naprawa gwarancyjna nie została wykonana w terminie 14-dniowym lub innym, uzgodnionym na piśmie z uprawnionym z gwarancji,
2)
zakład usługowy stwierdził pisemnie niemożność usunięcia wady w podanym wyżej terminie z przyczyn nie leżących po stronie uprawnionego z gwarancji (np. wada nieusuwalna, brak części zamiennych lub inne przeszkody techniczne),
3)
w terminie gwarancji wykonano już ustaloną dla towaru liczbę napraw, podaną w dokumencie (karcie) gwarancyjnym zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w towarze występują nadal wady,
4)
przed upływem 3 miesięcy po zakończeniu terminu gwarancyjnego (a gdy termin gwarancji jest krótszy niż 9 miesięcy - przed upływem roku od daty sprzedaży towaru) zostanie zgłoszona wada towaru wynikła nie wcześniej niż miesiąc przed końcem terminu gwarancyjnego lub po upływie terminu gwarancyjnego,

zgodnie z żądaniem uprawnionego z gwarancji zgłoszonym sprzedawcy nastąpi niezwłocznie wymiana towaru wadliwego na taki sam nowy towar wolny od wad lub na towar podobny (z wyrównaniem różnicy cen) lub zwrot ceny za zwrotem towaru (odstąpienie od umowy) albo też stosowne obniżenie ceny.

2.
Obniżenie ceny towaru w wypadku, o którym mowa w ust. 1, powinno uwzględniać całkowity koszt nakładów i starań niezbędnych do doprowadzenia go, przez usunięcie wady, do sprawności zgodnej z przeznaczeniem.
3.
Wraz ze zwracanym towarem uprawniony z gwarancji jest obowiązany zwrócić dokumentację towarzyszącą - dokument (kartę) gwarancyjny i instrukcję obsługi.
§  37.
Jeżeli w wypadkach, o których mowa w § 34 i 35, oprócz rzeczywistych uznanych wad, będą występować uszkodzenia nie wywołane tymi wadami albo normalnym używaniem lub zmiany albo przeróbki towaru dokonane przez uprawnionego z gwarancji lub osobę trzecią, bądź też towar będzie po sprzedaży zdekompletowany (brak części składowych lub wyposażenia niezużywalnego, a niezbędnego przy ewentualnej dalszej sprzedaży), załatwienie zaś takiej reklamacji nie nastąpi przez usunięcie wad uznanych (naprawę) lub obniżenie ceny - przy wymianie towaru lub zwrocie ceny sprzedawca potrąci równowartość uszkodzonych lub brakujących elementów oraz kosztów ich wymiany.
§  38.
Jeżeli nastąpi wymiana towaru zgodnie z przepisami § 34-36, termin gwarancji biegnie od nowa od dnia dostarczenia uprawnionemu nowego towaru.
§  39.
W sprawach terminu i sposobu załatwiania reklamacji z tytułu gwarancji, rękojmi pogwarancyjnej, naprawienia szkody będącej następstwem wad towaru, zwrotu kosztów poniesionych przez uprawnionego z gwarancji oraz kary za zwłokę w załatwieniu reklamacji przez zakład usługowy lub sklep, stosuje się odpowiednio przepisy § 20-23.
* Występujące w tekście wartości pieniężne zostały podane po ich przeliczeniu zgodnie z art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz.U.94.84.386).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.21.118

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ogólne warunki umów sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólne warunki gwarancyjne dotyczące towarów trwałego użytku, sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego.
Data aktu: 13/06/1983
Data ogłoszenia: 29/06/1983
Data wejścia w życie: 01/01/1984