Zamówienia rządowe na materiały i wyroby.

UCHWAŁA Nr 280
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 grudnia 1982 r.
w sprawie zamówień rządowych na materiały i wyroby.

W celu zapewnienia właściwej realizacji ważnych zadań gospodarczych, a także osiągnięcia poprawy w zaopatrzeniu w szczególnie deficytowe materiały i wyroby, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się zamówienia rządowe na dostawę niektórych surowców i materiałów na cele produkcyjne, wyrobów gotowych na cele konsumpcyjne oraz wyrobów na cele inwestycyjne.
2.
Wykaz surowców, materiałów i wyrobów objętych zamówieniami rządowymi ustala się w centralnych planach rocznych. Wykaz na 1983 r. zawiera załącznik do uchwały.
§  2.
1.
Ministrowie Gospodarki Materiałowej oraz Handlu Wewnętrznego i Usług wyznaczają w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami jednostki składające zamówienia rządowe na surowce i materiały na cele produkcyjne, wyroby na cele konsumpcyjne oraz wyroby na cele inwestycyjne.
2.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, zawierają umowy o realizację zamówień rządowych z jednostkami gospodarki uspołecznionej produkującymi surowce, materiały i wyroby. Umowy te wymagają akceptacji ministrów sprawujących funkcje organów założycielskich w stosunku do jednostek zamawiających.
3.
Jednostki zamawiające, o których mowa w ust. 1, mogą ogłaszać przetargi na realizację zamówień rządowych. W przetargach mogą brać udział także jednostki gospodarki nie uspołecznionej.
4.
Umowy o realizację zamówień rządowych powinny być zawarte w ciągu 30 dni po uchwaleniu centralnego planu rocznego na dany rok, a na 1983 r. - w terminie do dnia 28 lutego 1983 r.
5.
Zawarcie umów, o których mowa w ust. 2, następuje na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego oraz uchwały nr 207 Rady Ministrów z dnia 27 września 1982 r. w sprawie umów sprzedaży oraz umów dostawy między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 26, poz. 235).
§  3.
1.
Przedsiębiorstwa, które realizują zamówienia rządowe, korzystają z gwarantowanego zaopatrzenia w paliwa, surowce i materiały rozdzielane, potrzebne do realizacji tych zamówień, oraz z pierwszeństwa dostaw materiałów nie rozdzielanych. W 1983 r. obowiązują zasady ustalone w uchwale nr 226 Rady Ministrów z dnia 8 listopada 1982 r. w sprawie zasad zaopatrzenia materiałowo-technicznego w 1983 r. (Monitor Polski Nr 28, poz. 248).
2.
Finansowanie importu z państw zaliczonych do II obszaru płatniczego, niezbędnego do realizacji zamówień rządowych, odbywa się na zasadach ustalonych w centralnych planach rocznych. Dostawy artykułów, których import jest finansowany centralnie, potrzebnych do realizacji zamówień rządowych, zapewnia Minister Handlu Zagranicznego.
3.
Środki dewizowe na import pozostałych materiałów i surowców niezbędnych do realizacji zamówień rządowych otrzymują ministrowie będący organami założycielskimi przedsiębiorstw realizujących te zamówienia. W 1983 r. stosuje się w tym zakresie - zgodnie z centralnym planem rocznym na 1983 r. - zasady ustalone dla finansowania importu na realizację programów operacyjnych.
4.
Jednostki zamawiające, o których mowa w § 2 ust. 1, zapewniają - w uzgodnieniu z ministrami wymienionymi w ust. 3 - środki dewizowe przedsiębiorstwu przyjmującemu zamówienie rządowe, jeżeli są one niezbędne do jego realizacji.
5.
Wysokość środków oraz zasady i tryb rozliczenia się z ich wykorzystania określa umowa między zamawiającym a przedsiębiorstwem przyjmującym zamówienie rządowe do realizacji.
§  4.
Jednostki gospodarki uspołecznionej realizujące zamówienia rządowe korzystają z preferencji w otrzymywaniu kredytów obrotowego i inwestycyjnego, przyczyniających się do zwiększenia produkcji materiałów i wyrobów objętych zamówieniami rządowymi.
§  5.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej realizujące zamówienia rządowe korzystają z ulg w podatku dochodowym, przewidzianych w § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1982 r. w sprawie ulg w podatku dochodowym z tytułu przeznaczenia zysku na cele rozwojowe oraz na inne cele uzasadnione społecznie (Dz. U. Nr 41, poz. 274).
2.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów na wniosek organu założycielskiego będzie stosować ulgi preferencyjne w odpisach na Państwowy Fundusz Aktywizacji Zawodowej dla przedsiębiorstw realizujących zamówienia rządowe.
§  6.
Minister Handlu Zagranicznego zapewni import materiałów i surowców w ilościach niezbędnych do realizacji zamówień rządowych, określonych przez jednostki zamawiające, o których mowa w § 2 ust. 1, w ramach środków wyodrębnionych w trybie określonym w § 3 ust. 2 i 3.
§  7.
1.
W razie niewykonania przyjętego przez jednostkę gospodarki uspołecznionej zamówienia rządowego organ właściwy pozbawia ją ulg, o których mowa w § 5, chyba że jednostka zamawiająca nie wywiązała się z zobowiązań w stosunku do jednostki gospodarki uspołecznionej realizującej zamówienia rządowe.
2.
W umowach o realizację zamówień rządowych strony powinny przewidzieć, że w razie wykorzystania przez jednostkę gospodarki uspołecznionej realizującą zamówienie rządowe otrzymanych na ten cel środków dewizowych niezgodnie z przeznaczeniem, jest ona obowiązana zwrócić środki jednostce zamawiającej, a w razie braku możliwości zwrotu tych środków dewizowych - jest obowiązana przekazać jednostce zamawiającej 10-krotną ich wartość w złotych obiegowych, obliczoną według obowiązującego kursu, zaliczoną do strat nadzwyczajnych.
3.
Stratę, o której mowa w ust. 2, traktuje się jako stratę nieuzasadnioną w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1982 r. w sprawie kosztów i strat uznanych za nieuzasadnione przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 38, poz. 253).
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ MATERIAŁÓW I WYROBÓW OBJĘTYCH ZAMÓWIENIAMI RZĄDOWYMI W 1983 R.

Lp. Nazwa wyrobu Jednostka miary Pożądany poziom produkcji w 1983 r.
I Surowce i materiały
1 Wyroby hutnicze ze stali odpornej na korozję (nierdzewnej, żaro- i kwasoodpornej) tys. ton 35,0
2 Wyroby hutnicze ze stali łożyskowej tys. ton 60,0
3 Szyny tramwajowe tys. ton 16,0
4 Blacha ocynowana na opakowania tys. ton 95,0
5 Włókna chemiczne:
- włókna wiskozowe tys. ton 75,0
- włókna poliamidowe tys. ton 68,0
- włókna poliestrowe tys. ton 76,0
- włókna poliakrylonitrylowe tys. ton 11,0
6 Nici tys. ton 4,0
7 Siarczan glinu tys. ton 60,0
8 Fosforany paszowe tys. ton 32,0
II Wyroby i półwyroby do produkcji
9 Wanny kąpielowe tys. szt. 315,0
10 Zlewy i zlewozmywaki tys. szt. 425,0
11 Tramwaje typu 102N i 802N szt. 220
12 Kable okrętowe tys. km 7,6
13 Kable i przewody dla górnictwa tys. km 5,0
14 Świetlówki głównego szeregu mln szt. 8,7
15 Akumulatory kwasowe rozruchowe tys. szt. 1.800,0
16 Opony:
- opony do samochodów ciężarowych tys. szt. 2.028,0
- opony ciągnikowe tys. szt. 972,0
- opony rolnicze tys. szt. 676,0
17 Nawozy azotowe tys. ton 1.335,0
18 Środki ochrony roślin tys. ton 14,8
19 Grzejniki żeliwne tys. m2 3.515,0
20 Węże wysokociśnieniowe km 3.800,0
21 Pompy głębinowe (typ G) tys. szt. 28,0
22 Wełna mineralna tys. ton 104,0
23 Taśmy przenośnikowe km 3.300,0
24 Pompy do przesyłu gorącej wody dla przedsiębiorstw energetyki szt. 1.350
III Wyroby rynkowe
25 Wyroby pończosznicze dla dorosłych mln par 170,0
26 Bielizna dla dorosłych z dzianin mln szt. 70,0
27 Baterie galwaniczne mln szt. 274,0
28 Żarówki głównego szeregu mln szt. 160,0
29 Mydła toaletowe, półtoaletowe i specjalne tys. ton 75,0
30 Proszki i granulki do prania tys. ton 216,0

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024