Normy amortyzacji budynków.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 grudnia 1982 r.
w sprawie norm amortyzacji budynków.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) i § 14 ust. 2 rozporządzania Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1982 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia budynków oraz mienia w gospodarstwach rolnych (Dz. U. Nr 38, poz. 250) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się normy amortyzacji budynków podlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu w zależności od okresu trwania budynku (§ 2) i jego wieku:
Wiek budynku w latach Okres trwania budynku w latach
40 50 60 70 80 100 150 200
Stopień zużycia budynku w procentach
5 7 5 4 4 3 3 2 2
10 16 12 10 8 7 5 4 3
15 26 19 16 13 11 9 5 4
20 37 28 22 18 16 12 8 5
25 51 37 29 24 20 16 10 7
30 66 48 37 31 26 20 12 9
35 82 59 46 37 31 24 14 10
40 100 72 56 45 37 28 17 12
45 85 66 53 44 33 19 14
50 100 76 61 51 37 22 16
55 88 70 58 43 25 17
60 100 80 66 48 28 19
65 89 74 54 31 21
70 100 82 59 34 24
75 91 66 37 26
80 100 72 41 28
85 79 44 30
90 85 48 33
95 93 52 35
100 100 56 37
105 59 40
110 64 43
115 68 45
120 72 48
125 76 51
130 81 54
135 85 56
140 90 59
145 95 62
150 100 66
155 69
160 72
165 75
170 79
175 82
180 85
185 89
190 93
195 96
200 100
2.
Jeżeli wiek budynku przypada pomiędzy latami wykazanymi w normach amortyzacji (kolumna 1), stopień zużycia tego budynku określa się w ten sposób, że do procentu właściwego dla bezpośrednio niższego wieku dodaje się za każdy następny rok 1/5 różnicy pomiędzy procentem zużycia właściwym dla bezpośrednio wyższego wieku a procentem zużycia dla bezpośrednio niższego wieku budynku.
3.
Normy amortyzacji uwzględniają konserwację oraz bieżące remonty budynku. W razie dokonania kapitalnego remontu budynku stopień jego zużycia ulega zmniejszeniu w takim stopniu, w jakim pozostaje wartość materiałów użytych na wykonanie tego remontu do 1/2 wartości ubezpieczonego budynku, pod warunkiem że dokonanie kapitalnego remontu zostało zgłoszone do Państwowego Zakładu Ubezpieczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.
Jeżeli budynek w czasie ustalania stopnia zużycia był użytkowany zgodnie z przeznaczeniem, maksymalny jego stopień zużycia określa się w wysokości 95%.
§  2.
Okresy trwania budynków o różnych konstrukcjach ścian zewnętrznych i o różnym przeznaczeniu wynoszą:
Lp. Przeznaczenie budynku Konstrukcja ścian
drewniane murowane
przeciętny okres trwania budynku w latach (bez względu na rodzaj pokrycia)
1 Budynek mieszkalny letniskowy 40 60
2 Budynek mieszkalny parterowy 70 100
3 Budynek mieszkalny jednopiętrowy 80 150
4 Budynek mieszkalny wielopiętrowy 100 200
5 Szopa, wiata, kuchnia letnia 40 50
6 Chlewnia, tuczarnia, kurnik itp. 40 60
7 Obora, stajnia 50 70
8 Stodoła, owczarnia 60 70
9 Spichlerz, przechowalnia owoców, magazyn, garaż itp. 70 100
§  3.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 1975 r. w sprawie norm szacunkowych budynków i mienia podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom oraz norm amortyzacji tych budynków (Monitor Polski z 1975 r. Nr 21, poz. 127, z 1976 r. Nr 36, poz. 161, z 1981 r. Nr 21, poz. 199 i z 1982 r. Nr 18, poz. 158).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1983 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024