Plan kredytowy, bilans pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założenia polityki pieniężno-kredytowej na rok 1983.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 29 grudnia 1982 r.
o planie kredytowym, bilansie pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założeniach polityki pieniężno-kredytowej na rok 1983.

§  1.
1.
Uchwala się plan kredytowy wraz z bilansem pieniężnych przychodów i wydatków ludności oraz założeniami polityki pieniężno-kredytowej na rok 1983, stanowiące załączniki nr 1-3.
2.
W toku realizacji polityki pieniężno-kredytowej w roku 1983 banki powinny dążyć do tego, aby rozmiary kredytów dostosować do wielkości środków pieniężnych gromadzonych na rachunkach bankowych, stanowiących pokrycie udzielanych kredytów.
§  2.
Zobowiązuje się Radę Ministrów do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia niedoboru bilansu pieniężnych przychodów i wydatków ludności.
§  3.
Upoważnia się Prezesa Narodowego Banku Polskiego do podwyższenia kredytów na inwestycje centralne dla sfinansowania wzrostu nakładów na te inwestycje, spowodowanego zmianami cen urzędowych i regulowanych.
§  4.
Zobowiązuje się Prezesa Narodowego Banku Polskiego do:
1)
konsekwentnego przestrzegania zasady udzielania kredytów tylko tym jednostkom gospodarczym, które posiadają zdolność kredytową i osiągają realne efekty gospodarcze,
2)
przedstawiania Sejmowi informacji o istotnych zagrożeniach w realizacji planu kredytowego, w szczególności dotyczących emisji, wywołanych niekorzystnymi zjawiskami w realizacji centralnego planu rocznego, budżetu Państwa i planu obrotów płatniczych z zagranicą, oraz do przedstawiania wniosków wynikających z oceny sytuacji.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PLAN KREDYTOWY NA 1983 ROK

Aktywa Planowany przyrost w 1983 r. Planowany

stan na

31.12.1983 r.

Przewidywany stan na 31.12.1982 r. = 100 Pasywa Planowany przyrost w 1983 r. Planowany stan na 31.12.1983 r. Przewidywany stan na 31.12.1982 r. = 100
w miliardach złotych w miliardach złotych
I. Kredyty dla

gospodarki

uspołecznionej

325,0 3.920,0 109,0 I. Środki organizacji

gospodarczych

160,0 1.067,1 117,6
1. obrotowe 100,0 1.847,0 105,7 1. rachunki

rozliczeniowe i

bieżące

100,0 522,2 123,7
2. inwestycyjne

dla

organizacji

gospodarczych

135,0 1.570,0*) 109,4 2. rachunki środków

funduszów

specjalnych

40,0 372,0 112,0
z tego:

- na

inwestycje

centralne

95,0 589,1*) 119,2 3. rachunki

środków na

inwestycje

15,0 162,9 110,1
- na

inwestycje

przedsiębiorstw

40,0 980,9 104,3 4. rachunki środków

Funduszu

Aktywizacji

Zawodowej

5,0 10,0 200,0
3. na inwestycje

budownictwa

mieszkaniowego

90,0 503,0 121,8 II. Środki instytucji

finansowych

11,8 165,5 107,7
II. Kredyty dla

gospodarki nie

uspołecznionej

26,3 170,1 118,3 1. lokaty

Państwowego

Zakładu

Ubezpieczeń

9,0 62,0 117,0
1. obrotowe dla

indywidualnych

gospodarstw

rolnych

4,0 46,7 109,4 2. fundusze własne

banków w

obrocie

2,8 72,9 104,0
2. inwestycyjne dla

indywidualnych

gospodarstw

rolnych

19,2 113,6 120,3 3. inne fundusze

i środki banków

- 30,6 100,0
3. obrotowe i

inwestycyjne dla

pozarolniczej

gospodarki nie

uspołecznionej

3,1 9,8 146,3 III. Środki gospodarki

nie

uspołecznionej

i ludności na

rachunkach

bankowych

100,0 948,5 111,8
w tym:

oszczędnościowe

wkłady terminowe

55,0 520,3 111,8
III. Kredyty dla

gospodarstw

domowych

29,1 103,8 140,0 IV. Środki budżetowe

na rachunkach

bankowych

- 144,2 100,0
1. na zakupy

ratalne towarów

i usług

15,3 55,1 138,4 V. Lokata budżetu

Państwa na pokrycie

działalności

kredytowej

- - -
2. na indywidualne

budownictwo

mieszkaniowe

13,0 46,4 138,9 VI. Rachunki operacji

zagranicznych

127,8 2.351,5 105,7
3. pożyczki

gotówkowe

0,8 2,3 153,3 VII. Rozrachunki

międzybankowe i

międzyoddziałowe

- 177,4 100,0
IV. Razem kredyty 380,4 4.193,9 110,0 VIII. Emisja pieniądza

gotówkowego

110,0 742,0 117,4
V. Kredyty na

sfinansowanie

niedoboru budżetu

Państwa

151,4 392,4 162,8 w tym:

- zasoby

gotówkowe

ludności

100,0 680,7 117,2
VI. Inne aktywa 20,0 1.052,1 101,9 IX. Brak pokrycia

kredytów

42,2 42,2 -
Ogółem 551,8 5.538,4 110,8 Ogółem 551,8 5.638,4 110,8
*) Przewiduje się dodatkowy wzrost kredytów na inwestycje centralne w wyniku zmian cen urzędowych i regulowanych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI

Wyszczególnienie 1982 r. 1983 r.
przewidywane wykonanie plan
w mld zł odchylenie od centralnego planu społeczno-gospodarczego w mld zł wykonanie 1981 = 100 w mld zł przewidywane wykonanie

1982 = 100

PRZYCHODY 1.720,0 154,0 143,0 1.990,0 115,7
1. Wynagrodzenia za pracę
2. Świadczenia społeczne 632,7 3,8 238,5 745,4 117,8
3. Odszkodowania, odsetki od wkładów

i inne transfery

108,8 12,1 164,6 119,0 109,4
4. Kredyty udzielone 113,6 -19,4 169,0 123,4 108,6
5. Przychody ze sprzedaży produktów

rolniczych

600,0 55,0 161,9 590,0 98,3
6. Przychody pozarolniczej gospodarki

nie uspołecznionej

82,0 36,0 186,6 100,0 122,0
7. Pozostałe przychody 83,0 0,6 110,1 104,6 126,0
Ogółem 3.340,1 242,1 159,7 3.772.4 112,9
WYDATKI 2.456,0 23,0 172,6 3.010,0 122,6
1. Zakup towarów (fundusz nabywczy)*)
2. Opłaty za usługi 318,0 36,0 144,1 346,0 108,8
3. Podatki i opłaty 66,4 6,8 117,3 84,1 126,7
4. Kredyty spłacone 59,7 -7,5 101,9 66,0 110,6
5. Pozostałe wydatki 60,0 3,8 122,7 66,3 110,5
Wydatki razem 2.960,1 62,1 163,8 3.572,4 120,7
Przyrost zasobów pieniężnych 380,0 180,0 134,0 200,0 52,6
Ogółem 3.340,1 242,1 159,7 3.772,4 112,9
1. Dostawy towarów i podaż usług w cenach przewidywanych dla roku 1983 3.282 mld zł

2. Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług 3.356 mld zł

3. Niedobór oznaczający wymuszony przyrost zasobów pieniężnych (poz. 2-1) 74 mld zł

______

*) W przewidywanym wykonaniu 1982 r. - rzeczywiste wydatki na zakup towarów; w planie na 1983 r. - fundusz nabywczy da zakup towarów

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ BANKÓW W 1983 R.

Polityka pieniężno-kredytowa banków w 1983 r. będzie skorelowana z celami określonymi w centralnym planie rocznym na rok 1983.

Banki będą udzielać kredytów dążąc do osiągnięcia stopniowego równoważenia finansowego gospodarki i łagodzenia napięć i dysproporcji w poszczególnych jej dziedzinach, a zwłaszcza pieniężno-rynkowej, obrotów płatniczych z zagranicą i działalności inwestycyjnej.

Polityka i praktyczna działalność kredytowa banków powinna być tak ukierunkowana, aby wdrażać i umacniać reguły samofinansowania oraz zwiększać skuteczność funkcjonowania systemu kredytowego.

1. Banki będą w ramach zakumulowanych na rachunkach bankowych środków finansowych udzielać kredytów na finansowanie potrzeb jednostek i organizacji gospodarczych związanych z rozwojem ich działalności i przyrostem majątku, kierując się:

1) dopuszczalnymi rozmiarami emisji pieniądza bankowego określonymi w planie kredytowym,

2) zasadą udzielania kredytu tylko na efektywną działalność i przy optymalnym angażowaniu przez przedsiębiorstwa środków własnych na finansowania tej działalności.

2. Z kredytu bankowego korzystać mogą tylko te przedsiębiorstwa i jednostki gospodarcze, które posiadają zdolność kredytową, gwarantującą pełną i terminową spłatę całości zaciągniętych kredytów wraz z odsetkami. Banki będą badać zdolność kredytową przedsiębiorstw na podstawie ich zamierzeń produkcyjno-rozwojowych i finansowych zarówno roku 1983, jak i perspektyw na lata następne.

3. Banki mogą zwiększać w roku 1983 kredyt obrotowy w stosunku do wykorzystywanego w roku 1982 tylko tym jednostkom, które zwiększają realne rozmiary zadań gospodarczych.

4. Banki będą w roku 1983 obniżać wysokość udzielonych kredytów obrotowych tym jednostkom, które nie zwiększając realnych rozmiarów zadań gospodarczych dysponować będą środkami własnymi umożliwiającymi zwiększenie funduszy własnych w obrocie.

5. Banki będą różnicować udział kredytu w finansowaniu uzasadnionego przyrostu środków obrotowych, warunkującego wzrost zadań gospodarczych, w zależności od sytuacji finansowej kredytobiorcy.

6. Z preferencji w zakresie stopnia sfinansowania kredytem potrzeb związanych ze wzrostem produkcji korzystać mogą przedsiębiorstwa, które będą podejmować lub rozwijać produkcję i usługi w dziedzinach szczególnie pożądanych, określonych w centralnym planie rocznym.

7. Banki mogą konwertować część dotychczas wykorzystanych kredytów obrotowych na kredyt terminowy podlegający spłacie w ratach rocznych ze środków funduszu rozwoju, udzielając bonifikaty części odsetek od kwot kredytów spłacanych w latach 1983-1985.

8. Upoważnia się banki do udzielania kredytu na częściowe sfinansowanie odtworzenia zapasów w jednostkach handlu rynkowego pomimo niespełnienia warunków, o których mowa w pkt 3.

9. Banki zapewnią ciągłość kredytowania inwestycji centralnych ujętych w centralnym planie rocznym w granicach zdolności przedsiębiorstw do spłaty kredytu pod warunkiem zawarcia przez przedsiębiorstwo inwestujące umowy z organem założycielskim, opartej na zatwierdzonym w obowiązującym trybie dokumencie określającym koszt inwestycji oraz ustalającym źródła finansowania. W uzasadnionych wypadkach banki mogą przyjmować za podstawę ustalenia kredytu wartość kosztorysową inwestycji ustaloną w sposób uproszczony, zastrzegając sobie prawo weryfikacji kwoty kredytu po przeliczeniu dokumentacji na nowe ceny.

10. Nadwyżka wartości kosztorysowej inwestycji centralnych przekraczająca granicę zdolności przedsiębiorstwa do spłaty kredytu zostanie sfinansowana środkami budżetu Państwa lub wyodrębnionym kredytem bankowym, którego spłatę zagwarantuje Minister Finansów. Wzrost wartości kosztorysowej inwestycji centralnych spowodowany rozszerzeniem zakresu rzeczowego nie będzie finansowany kredytem bankowym.

11. Banki zapewnią w pierwszej kolejności ciągłość kredytowania kontynuowanych inwestycji przedsiębiorstw, na które zawarte zostały zweryfikowane umowy kredytowe, oparte na kosztorysach i zestawieniach kosztów przeliczonych na aktualne ceny. Banki nie będą udzielać w 1983 r. kredytu na sfinansowanie zwiększonego zakresu rzeczowego inwestycji przedsiębiorstw.

12. Banki mogą udzielać kredytu na finansowanie nowych inwestycji przedsiębiorstw w roku 1983 tylko w granicach wynikających z planu kredytowego, po zaspokojeniu potrzeb związanych z finansowaniem inwestycji kontynuowanych. W tych granicach banki zapewnią pierwszeństwo w udzielaniu kredytu na finansowanie inwestycji w dziedzinach preferowanych, określonych w centralnym planie rocznym.

13. Pierwszeństwo przed inwestycjami nowo rozpoczynanymi banki zapewnią - w granicach i w ramach preferencji określonych w centralnym planie rocznym - inwestycjom okresowo przerwanym i przewidywanym do wznowienia.

14. Banki będą różnicować terminy spłaty kredytów udzielanych na sfinansowanie inwestycji nowo rozpoczynanych oraz udział środków własnych w finansowaniu w zależności od sytuacji finansowej kredytobiorcy i preferencji określonych w centralnym planie rocznym.

15. W razie uzupełniającego finansowania inwestycji przedsiębiorstw środkami pozakredytowymi i nie pochodzącymi z funduszu rozwoju, warunkiem udzielania kredytu jest gwarancja właściwego organu zapewniająca przyznanie środków z określeniem terminu ich przekazania.

16. W zakresie budownictwa mieszkaniowego banki wspierać będą kredytem w pierwszej kolejności rozwój i intensyfikację produkcji lokalnej i drobnej materiałów budowlanych, a także powstawanie i rozwój małych spółdzielni mieszkaniowych oraz spółdzielczych przedsiębiorstw budowlanych. Równocześnie banki zaostrzą ocenę zasadności kosztów budownictwa mieszkaniowego, uzależniając udzielanie kredytu i jego wysokość od wdrażania racjonalnych rozwiązań projektowych.

17. Kredyty na budownictwo jednorodzinne ludności nierolniczej banki będą przyznawać w pierwszej kolejności na budowę domów:

- znacznie zaawansowanych i przewidzianych do zakończenia w roku 1983,

- realizowanych w zabudowie zwartej w formie zorganizowanej w ramach spółdzielczych zrzeszeń pomocy w budowie domów jednorodzinnych przez zespoły pracownicze i młodzieżowe,

- o powierzchni całkowitej do 170 m2.

Banki stworzą preferencyjne warunki kredytowania dla budowy domów jednorodzinnych realizowanych przez młode małżeństwa. Będą również udzielane kredyty na modernizację i kapitalne remonty domów jednorodzinnych.

18. W stosunku do uspołecznionych jednostek gospodarki rolnej i rybnej banki będą prowadzić politykę kredytową wspierającą zwiększanie produkcji towarowej. Przedsiębiorstwom wykazującym poprawę efektywności, a znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, banki mogą przyznawać ulgi kredytowe polegające na zawieszeniu i odraczaniu terminów spłat kredytów udzielonych na inwestycje, które z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa nie przyniosły oczekiwanych efektów. W stosunku do przedsiębiorstw nie rokujących poprawy wyników banki zobowiązane są do ograniczania i wypowiadania kredytów.

19. W stosunku do indywidualnego rolnictwa działalność kredytowa będzie zmierzała do wspierania gospodarstw mających warunki do rozwoju produkcji rolniczej, a zwłaszcza nakładów na zakup i racjonalne zagospodarowanie ziemi, zakup maszyn i urządzeń, rozwój bazy paszowej i budownictwo mieszkaniowe.

20. Kredyty dla pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej będą udzielane na rozwój usług i produkcji rynkowej. W pierwszej kolejności kredyt udzielany będzie na adaptację i modernizację obiektów już istniejących oraz zakup urządzeń produkcyjnych.

21. Polityka banków w zakresie kredytów udzielanych na zakup artykułów przemysłowych i usług będzie kształtowana w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług, z uwzględnieniem możliwości zaopatrzeniowych i sytuacji pieniężno-rynkowej. W 1983 r. kredyty te będą udzielane przede wszystkim młodym małżeństwom.

22. Zobowiązuje się banki do propagowania i aktywizowania oszczędzania środków pieniężnych przez ludność, zwłaszcza zaś na indywidualne i spółdzielcze budownictwo mieszkaniowe, wkładów celowych i terminowych, oraz do rozwijania obrotu bezgotówkowego.

23. Ustala się podstawową stopę procentową od kredytów obrotowych i inwestycyjnych udzielanych jednostkom gospodarki uspołecznionej w wysokości 9%. Prezes Narodowego Banku Polskiego może ustalić zróżnicowaną stopę procentową od kredytów przyznawanych na finansowanie niektórych kierunków działalności gospodarczej realizowanej w szczególnych warunkach oraz stosownie do preferencji określonych w centralnym planie rocznym. Obniżenie stopy procentowej dla dziedzin preferowanych wynieść może 3-5 punktów.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024