Rozliczanie kosztów działalności inwestycyjnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 sierpnia 1982 r.
w sprawie rozliczania kosztów działalności inwestycyjnej.

Na podstawie § 9 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw państwowych oraz dostosowania przepisów ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych do specyfiki niektórych przedsiębiorstw (Dz. U. Nr 22, poz. 156) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zasady rozliczania kosztów inwestycji, strat i zysków inwestycyjnych oraz odsetek od kredytów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach państwowych.
§  2.
Przez użyte w zarządzeniu określenia:
1)
przedsiębiorstwo - rozumie się przedsiębiorstwo państwowe, a także zakład (oddział, filię) przedsiębiorstwa sporządzający bilans,
2)
zarząd inwestycji - rozumie się zarząd inwestycji pokrywający koszty swego utrzymania bezpośrednio ze środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji,
3)
inwestycja - rozumie się odrębne zadanie inwestycyjne,
4)
fundusze na inwestycje - rozumie się fundusze przeznaczone wyłącznie na finansowanie inwestycji, jak też fundusze tworzone z części funduszu rozwoju wykorzystanej na finansowanie inwestycji i spłatę kredytów inwestycyjnych,
5)
fundusz rozwoju - rozumie się także inny fundusz, który może być wykorzystywany częściowo na finansowanie inwestycji i spłatę kredytów inwestycyjnych, w tym zakładowy fundusz socjalny i zakładowy fundusz mieszkaniowy,
6)
fundusz statutowy - rozumie się również fundusz wydzielony, stanowiący odpowiednik funduszu statutowego w zakładzie (oddziale, filii) przedsiębiorstwa sporządzającym bilans.
§  3.
1.
Koszty przygotowania inwestycji, wymienione w części A załącznika do zarządzenia, zalicza się do kosztów inwestycji z dniem rozpoczęcia inwestycji.
2.
Koszty przygotowania inwestycji, z której zrezygnowano, zalicza się na zmniejszenie funduszów na inwestycje najpóźniej na koniec kwartału, w którym podjęto decyzję o rezygnacji. Koszty przygotowania inwestycji, której nie rozpoczęto pomimo zatwierdzenia dla niej dokumentacji i pomimo że z niej nie zrezygnowano, zalicza się na zmniejszenie funduszów na inwestycje z upływem terminu dwuletniego, liczonego od ostatniego dnia roku, w którym zatwierdzono dokumentację.
3.
Wartość dokumentacji zaliczonej najpierw na zmniejszenie funduszów na inwestycje, a później wykorzystanej, zalicza się w części wykorzystanej do kosztów inwestycji, zwiększając równocześnie fundusze na inwestycje.
§  4.
W zależności od uzyskanych efektów koszty zrealizowanych inwestycji dzieli się na koszty:
1)
zwiększające wartość środków trwałych,
2)
zwiększające wartości niematerialne i prawne,
3)
zwiększające wartość środków obrotowych,
4)
bez efektu gospodarczego.
§  5.
1.
Na koszty inwestycji zwiększające wartość środków trwałych składają się koszty bezpośrednie i pośrednie, wymienione w części B i C załącznika do zarządzenia.
2.
Koszty pośrednie zalicza się na zwiększenie wartości poszczególnych środków trwałych uzyskanych w wyniku inwestycji proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich. Jeżeli większość kosztów pośrednich dotyczy obiektów budowlanych, koszty te mogą być zaliczone tylko na zwiększenie wartości obiektów budowlanych.
§  6.
1.
Uzyskane w wyniku inwestycji środki trwałe wprowadza się do ewidencji tych środków z dniem przekazania inwestycji lub jej części do eksploatacji.
2. 1
Nabyte w ramach inwestycji, polegających wyłącznie na zakupach, maszyny i urządzenia oraz inne ruchomości nie wymagające montażu lub zainstalowania wprowadza się do ewidencji środków trwałych z dniem zakupu także wtedy, gdy zostały nabyte jako zapasowe środki trwałe. Za dzień zakupu uważa się dzień dokonania ostatecznego odbioru technicznego zakupionych środków trwałych.
3.
Gotowe obiekty wytworzone lub nabyte w ramach inwestycji polegających na budownictwie, a nie przekazane jeszcze do użytkowania w działalności eksploatacyjnej, nie są zaliczane do środków trwałych, choćby nawet były użytkowane do obsługi procesu inwestycyjnego, i stanowią nadal inwestycje rozpoczęte.
§  7.
1.
Jeżeli inwestycja polega na:
1)
połączonej z częściową likwidacją (demontażem, rozbiórką) modernizacji lub przebudowie środka trwałego - dotychczasowe umorzenie tego środka pomniejsza się o koszty inwestycji, a jeżeli koszty inwestycji są większe od umorzenia, powiększa się wartość początkową środka trwałego o różnicę między kosztem inwestycji a umorzeniem,
2)
nabyciu używanego środka trwałego - środek ten wprowadza się do ewidencji według ceny zakupu powiększonej o koszty związane z jego nabyciem i zainstalowaniem, łącznie z kosztami remontu i modernizacji, poniesionymi przed oddaniem tego środka do eksploatacji.
2.
Otrzymane nieodpłatnie środki trwałe przeznaczone do obsługi procesu inwestycyjnego lub do zabudowy w realizowanych obiektach inwestycyjnych wycenia się według ich wartości początkowej pomniejszonej o umorzenie i zalicza wraz z kosztami ich przemieszczenia do kosztów inwestycji.
3.
Środki trwałe otrzymane w zamian za niesprawne środki trwałe, zwrócone dostawcom w okresie gwarancyjnym, wprowadza się do ewidencji według wartości środków zwróconych; przychody i rozchody środków trwałych z tego tytułu powodują odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie funduszu statutowego. Koszty związane z przemieszczeniem zwróconych środków trwałych oraz otrzymaniem innych środków w zamian zwróconych pokrywa dostawca tych środków.
§  8.
1.
Koszty inwestycji zwiększające wartości niematerialne i prawne, wymienione w części D załącznika do zarządzenia, wprowadza się do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych z dniem przekazania inwestycji lub jej części do eksploatacji.
2. 2
Wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje według zasad określonych w przepisach o amortyzacji majątku trwałego jednostek gospodarki uspołecznionej. Stawki amortyzacyjne dla wartości niematerialnych i prawnych ustala się przed rozpoczęciem dokonywania odpisów amortyzacyjnych; ustalone w ten sposób stawki nie podlegają zmianie.
3. 3
(skreślony).
§  9.
Uzyskane w wyniku inwestycji polegającej na budownictwie środki obrotowe, wycenione w wysokości kosztów inwestycji wymienionych w części E załącznika do zarządzenia, wprowadza się do ewidencji tych środków z dniem przekazania inwestycji lub jej części do eksploatacji.
§  10.
Koszty inwestycji bez efektu gospodarczego podlegają zaliczeniu na zmniejszenie funduszów na inwestycje, jeżeli chodzi o koszty:
1)
inwestycji zaniechanych (część F pkt 1 załącznika do zarządzenia) - z dniem zakończenia likwidacji inwestycji,
2)
zabezpieczenia i konserwacji inwestycji czasowo wstrzymanych (część F pkt 2 załącznika do zarządzenia) - z dniem przekazania inwestycji lub jej części do eksploatacji.
§  11.
Koszty uzyskanych w wyniku inwestycji składników majątkowych przekazanych nieodpłatnie innym użytkownikom podlegają zaliczeniu na zmniejszenie funduszów na inwestycje z dniem przekazania tych składników.
§  12.
1.
Wszelkie dochody uzyskane w związku z działalnością inwestycyjną zmniejszają koszty inwestycji. Dotyczy to w szczególności:
1)
wartości materiałów uzyskanych z likwidacji obiektów znajdujących się na terenach zajętych pod budowę,
2)
wartości materiałów pochodzących z częściowej likwidacji obiektów modernizowanych lub przebudowywanych,
3)
wartości produktów uzyskanych przed przekazaniem inwestycji do eksploatacji, zwłaszcza w okresie rozruchu inwestycji lub szkolenia załogi,
4)
dochodów z wynajmu obiektów nie przekazanych jeszcze do eksploatacji.
2.
Jeżeli kwota dochodów przekracza koszty określonych rodzajów robót, przy których wykonywaniu te dochody osiągnięto, nadwyżkę dochodów nad kosztami zalicza się na zwiększenie funduszów na inwestycje.
3.
Wartość świadczeń otrzymanych nieodpłatnie na cele inwestycyjne, w tym również czynów społecznych, zalicza się na zwiększenie funduszów na inwestycje.
§  13.
1.
Fundusze na inwestycje w części, w której sfinansowano z nich zakończone inwestycje zwiększające majątek inwestora, podlegają przeniesieniu na fundusz statutowy z dniem przekazania inwestycji lub jej części do eksploatacji. Gdyby do czasu przekazania inwestycji do eksploatacji nie spłacono jeszcze wszystkich zobowiązań dotyczących tej inwestycji, przeniesienia dokonuje się tylko do wysokości spłaconych zobowiązań. Dalsze przeniesienia następują w miarę spłaty zobowiązań.
2.
Przepisy ust. 1 dotyczą odpowiednio inwestycji sfinansowanych z kredytu bankowego, z tym że przeniesienie funduszów na inwestycje na fundusz statutowy następuje stopniowo, w miarę spłaty poszczególnych rat kredytu.
3.
Jeżeli kredyt jest spłacany ratalnie, spłata dotyczy w pierwszej kolejności kredytu wykorzystanego na sfinansowanie kosztów inwestycji bez efektu gospodarczego, w drugiej - składników majątkowych przekazanych nieodpłatnie innym użytkownikom, w trzeciej - środków obrotowych i w czwartej - środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
§  14. 4
(skreślony).
§  15. 5
(skreślony).
§  16.
1.
Dodatkowe koszty inwestycji powstałe po zakończeniu inwestycji pokrywa się ze środków funduszu rozwoju. Wpływy z tytułu zwrotu kosztów inwestycji uzyskane po zakończeniu inwestycji zwiększają środki funduszu rozwoju.
2.
Wartość składników majątkowych uzyskanych w wyniku inwestycji koryguje się o koszty inwestycji lub ich zwroty powstałe po zakończeniu inwestycji. Nie koryguje się natomiast już naliczonych umorzeń i odpisów amortyzacyjnych. Odpowiednio zwiększone lub zmniejszone odpisy umorzeniowe i amortyzacyjne od skorygowanej wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nalicza się począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym skorygowano wartość tych składników.
3.
Wartość nowo ujawnionych środków trwałych, których koszty wytworzenia lub nabycia wliczono w koszty działalności eksploatacyjnej, podlega zaliczeniu do kosztów inwestycji jako sprzedaż świadczeń działalności eksploatacyjnej na rzecz inwestycji. Środki obrotowe wydatkowane na sfinansowanie tych kosztów podlegają zwrotowi ze środków funduszu rozwoju.
4.
Przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio do kosztów wliczonych w koszty działalności eksploatacyjnej, które spowodowały wzrost wartości już istniejących środków trwałych przez ich modernizację lub rozbudowę.
§  17.
1.
Udziały wnoszone na realizację inwestycji wspólnej, w tym również wynagrodzenia płacone inwestorowi wiodącemu za przygotowanie i realizację tej inwestycji, pokrywa się ze środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji. Wniesione udziały zmniejszają fundusz, z którego środków je sfinansowano.
2.
U inwestora wiodącego, realizującego inwestycję wspólną, otrzymane udziały, w tym także wynagrodzenia za przygotowanie i realizację tej inwestycji, zwiększają fundusz, z którego środków jest finansowana inwestycja wspólna. Koszty ogólne związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji wspólnej rozlicza się u inwestora wiodącego jako sprzedaż usług działalności eksploatacyjnej na rzecz inwestycji.
3.
Przepisy ust. 1 mają również zastosowanie do wkładów na lokale użytkowe wnoszonych do spółdzielni budownictwa mieszkaniowego, z tym że równowartość tych wkładów zalicza się do innych wartości trwałych, zwiększając fundusz statutowy w środkach trwałych.
§  18.
1.
Straty i zyski inwestycyjne, wymienione w części G i H załącznika do zarządzenia, ewidencjonuje się w okresie realizacji inwestycji na koncie inwestycji rozpoczętych.
2.
Powstałe w okresie realizacji inwestycji straty i zyski inwestycyjne podlegają z dniem zakończenia inwestycji odniesieniu na fundusze na inwestycje; nadwyżka strat nad zyskami zmniejsza, a nadwyżka zysków nad stratami zwiększa te fundusze.
3.
Przedsiębiorstwo, które w okresie realizacji inwestycji pokryło wydatki z tytułu strat inwestycyjnych z kredytu bankowego albo z dotacji budżetowej lub też zasiliło środki kredytu bankowego albo dotacji budżetowej wpływami z tytułu zysków inwestycyjnych, jest obowiązane po przekazaniu inwestycji do eksploatacji:
1)
jeżeli straty inwestycyjne przewyższają zyski inwestycyjne - przekazać różnicę z rachunku, na którym gromadzi się środki funduszu rozwoju, na rachunek finansowania inwestycji (kredytu bankowego lub dotacji budżetowej),
2)
jeżeli zyski inwestycyjne przewyższają straty inwestycyjne - przekazać różnicę z rachunku finansowania inwestycji (z kredytu bankowego lub z dotacji budżetowej) na rachunek, na którym gromadzi się środki funduszu rozwoju.
4.
Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się również do jednostek organizacyjnych pełniących funkcje inwestorów wiodących, realizujących inwestycje wspólne.
5.
Różnica między sumą strat i zysków inwestycyjnych w zarządach inwestycji podlega rozliczeniu z użytkownikami zakończonych inwestycji; do użytkowników tych stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2 i 3.
6.
Straty i zyski inwestycyjne ujawnione po zakończeniu inwestycji zalicza się na zmniejszenie lub zwiększenie funduszu rozwoju.
§  19.
1. 6
Zapłacone z rachunku kredytów odsetki od kredytów za okres realizacji inwestycji zalicza się bezpośrednio do wartości niematerialnych i prawnych. Przepis § 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. 7
Zapłacone ze środków obrotowych odsetki w okresie spłaty kredytu dotyczącego inwestycji zakończonej zalicza się - z wyjątkiem odsetek od zadłużenia przeterminowanego - do kosztów działalności eksploatacyjnej tego okresu, w którym zostały zapłacone. Odsetki od zadłużenia przeterminowanego są zaliczane do strat nadzwyczajnych działalności eksploatacyjnej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do odsetek i prowizji od kredytów dewizowych udzielanych przez Bank Handlowy w Warszawie S.A.
4.
Zapłacone ze środków zakładowego funduszu socjalnego lub mieszkaniowego odsetki od kredytów zaciągniętych na finansowanie zakładowych inwestycji socjalnych lub mieszkaniowych zmniejszają zakładowy fundusz socjalny lub mieszkaniowy. Dotyczy to odsetek płaconych w okresie realizacji inwestycji i w okresie spłaty kredytu, jak też odsetek od zadłużenia przeterminowanego.
5. 8
Zapłacone ze środków obrotowych odsetki w okresie spłaty kredytu dotyczącego inwestycji jeszcze nie zakończonej zalicza się - do czasu przekazania inwestycji do eksploatacji - bezpośrednio do wartości niematerialnych i prawnych. O równowartość tych odsetek zwiększa się fundusz statutowy w środkach trwałych, zmniejsza zaś fundusz statutowy w środkach obrotowych. Odsetki te umarza się i amortyzuje analogicznie jak odsetki za okres realizacji inwestycji. Odsetki od zadłużenia przeterminowanego dotyczącego inwestycji jeszcze nie zakończonej zalicza się do strat nadzwyczajnych działalności eksploatacyjnej. Odsetki zapłacone po zakończeniu inwestycji rozlicza się według zasad określonych w ust. 2.
6. 9
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, odsetki od pożyczek na finansowanie inwestycji, otrzymanych od innych jednostek niż bank, rozlicza się według zasad określonych w ust. 2.
§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1982 r.

ZAŁĄCZNIK  10

WYKAZ KOSZTÓW INWESTYCJI ORAZ STRAT I ZYSKÓW INWESTYCYJNYCH

A. Koszty przygotowania inwestycji:

1) koszty opracowania dokumentacji projektowej inwestycji, w szczególności koszty założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji uproszczonej,

2) koszty badań geologicznych, w tym także robót geologiczno-poszukiwawczych mających na celu rozpoznanie złóż nadających się do eksploatacji kopalin,

3) koszty pomiarów geodezyjnych,

4) inne koszty związane z przygotowaniem inwestycji do realizacji,

B. Bezpośrednie koszty inwestycji zwiększające wartość środków trwałych:

1) koszt budowy lub nabycia obiektu budowlanego,

2) koszt nabycia maszyny lub innego obiektu ruchomego,

3) koszty dokumentacji dotyczącej montażu lub zainstalowania danego obiektu,

4) koszty zbudowania fundamentu pod maszynę lub pod inny obiekt ruchomy,

5) koszty montażu maszyny lub innego obiektu ruchomego,

6) koszty napraw i remontów dokonanych przed oddaniem obiektu do montażu lub eksploatacji,

7) inne koszty, które można zaliczyć bezpośrednio do wartości danego obiektu.

C. Pośrednie koszty inwestycji zwiększające wartość środków trwałych:

1) koszty sporządzenia dokumentacji projektowej inwestycji, w szczególności koszty założeń techniczno-ekonomicznych i projektu technicznego albo dokumentacji uproszczonej,

2) koszty nadzoru autorskiego,

3) koszty badań geologicznych, w tym także robót geologiczno-poszukiwawczych mających na celu rozpoznanie złóż nadających się do eksploatacji kopalin, oraz koszty przeprowadzenia badań geofizycznych i pomiarów geodezyjnych,

4) koszty przygotowania terenu pod budowę, w szczególności koszty wyrębu i karczowania drzew, niwelacji i oczyszczania terenu, rozbiórek, oraz koszty dodatkowej amortyzacji likwidowanych nieprzenośnych obiektów środków trwałych,

5) koszty budowy i rozbiórki tymczasowych obiektów i urządzeń na placu budowy w zakresie obciążającym inwestora,

6) związane z realizacją inwestycji koszty robót wykonanych w obiektach należących do innych użytkowników, nie zwiększających wartości użytkowej ani przeznaczenia tych obiektów, w szczególności koszty przełożenia instalacji, sieci uzbrojenia podziemnego i naziemnego, dróg, linii przesyłowych łączności,

7) koszty założenia zieleni,

8) koszty nadzoru inwestorskiego,

9) koszty utrzymania przedsiębiorstwa w budowie i zarządu inwestycji,

10) koszty przeprowadzenia - w ramach robót budowlano-montażowych - prób montażowych maszyn, instalacji, przewodów i innych urządzeń, jeżeli należność za te czynności nie jest uwzględniona w cenie robót,

11) dodatki za pełnienie funkcji generalnego wykonawcy lub generalnego realizatora inwestycji - jeżeli dodatki te nie są uwzględnione w cenie robót,

12) koszty ubezpieczeń majątkowych budowanych obiektów,

13) inne koszty, których nie można zaliczyć bezpośrednio do wartości określonego obiektu.

Uwaga: Przy inwestycjach jednoobiektowych ogół kosztów zalicza się do kosztów bezpośrednich danego obiektu.

D. Koszty inwestycji zwiększające wartości niematerialne i prawne:

1) koszty związane z pozyskaniem terenów pod budowę, a w szczególności:

a) koszty nabycia terenów i odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości oraz koszty dostarczenia obiektów zastępczych i przesiedlenia osób z terenów zajętych na potrzeby inwestycyjne,

b) opłaty z tytułu nabycia gruntów rolnych i leśnych oraz użytkowania tych gruntów w okresie budowy,

c) ponoszone w okresie budowy opłaty za wieczyste użytkowanie terenów,

d) opłaty na rzecz terenowych organów administracji państwowej z tytułu uzyskanych lokalizacji pod budowę,

2) koszty zagospodarowania pomelioracyjnego,

3) koszty założenia stref ochronnych,

4) koszty związane z przemieszczeniem środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie lub dzierżawionych od innych jednostek organizacyjnych jak też koszty związane z przemieszczeniem środków trwałych wewnątrz przedsiębiorstwa (zakładu),

5) koszty przygotowania eksploatacji budowanych przedsiębiorstw, zakładów, wydziałów lub obiektów, poniesione przed przekazaniem inwestycji do eksploatacji, a w szczególności:

a) koszty szkolenia kadr potrzebnych do przyszłej działalności eksploatacyjnej,

b) koszty inwestycyjnego rozruchu mechanicznego i technologicznego,

c) koszty nabycia podstawowego oprogramowania komputerów w razie łącznego zakupu ze środków inwestycyjnych kompleksu komputerowego,

d) koszty opracowania konstrukcji i technologii wyrobów, które mają być przedmiotem produkcji po przekazaniu inwestycji do eksploatacji, oraz nabycia licencji na rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne, jak też koszty nabycia praw patentowych - w przedsiębiorstwach w budowie i zarządach inwestycji,

6) inne koszty określone w odrębnych przepisach.

E. Koszty inwestycji zwiększające wartość środków obrotowych:

1) koszty nabycia pierwszego kompletu części zapasowych do zakupionych maszyn, urządzeń i środków transportowych,

2) koszty nabycia narzędzi, przyrządów, inwentarza gospodarczego, produkcyjnego i administracyjnego, w tym urządzeń pamięci zewnętrznej komputerów (np. dyski, bębny) - zakupywanych dla obiektów nowo budowanych lub rozbudowywanych,

3) koszty nabycia pierwszego wyposażenia zakładów remontowych w maszyny i urządzenia przeznaczone na wymianę, jeżeli remontu dokonuje się w drodze wymiany całych maszyn lub ich zespołów (np. samochody, maszyny rolnicze, maszyny budowlane).

F. Koszty inwestycji bez efektu gospodarczego:

1) koszty inwestycji, których realizacji zaniechano, zmniejszone o wpływy uzyskane z ich likwidacji,

2) koszty zabezpieczenia i konserwacji inwestycji czasowo wstrzymanych na podstawie decyzji właściwych organów.

G. Straty inwestycyjne:

1) kary i odszkodowania płacone w związku z działalnością inwestycyjną, w szczególności kary za zwłokę w dostarczeniu dokumentacji wykonawcy, odsetki za zwłokę w regulowaniu faktur, kary administracyjne,

2) koszty postępowania arbitrażowego lub sądowego,

3) straty z tytułu odpisania należności przedawnionych i umorzonych,

4) nie zawinione niedobory i szkody w majątkowych składnikach inwestycyjnych, nie obciążające kosztów inwestycji (nie mieszczące się w granicach norm ubytków naturalnych),

5) straty na sprzedaży majątkowych składników inwestycyjnych,

6) straty o charakterze losowym,

7) różnice kursowe zwiększające wartość zobowiązań zagranicznych lub zmniejszające wartość należności zagranicznych i zagranicznych środków pieniężnych,

8) różnice wynikające z zaokrągleń wyceny efektów zrealizowanych inwestycji do pełnych złotych, gdy zaokrąglony koszt jest niższy od kosztu rzeczywistego,

9) inne straty określone w odrębnych przepisach.

H. Zyski inwestycyjne:

1) kary i odszkodowania uzyskane od wykonawców i dostawców za niedotrzymanie przez nich umów o roboty i dostawy,

2) zwrot kosztów postępowania arbitrażowego lub sądowego,

3) wpływy z tytułu należności odpisanych uprzednio na straty,

4) nadwyżki majątkowych składników inwestycyjnych nie zmniejszające kosztów inwestycji,

5) zyski na sprzedaży majątkowych składników inwestycyjnych,

6) odszkodowania otrzymane z tytułu strat losowych,

7) zyski z tytułu odpisania przedawnionych zobowiązań,

8) różnice kursowe zwiększające wartość należności zagranicznych i zagranicznych środków pieniężnych lub zmniejszające wartość zobowiązań zagranicznych,

9) różnice wynikające z zaokrągleń wyceny efektów zrealizowanych inwestycji do pełnych złotych, gdy zaokrąglony koszt jest wyższy od kosztu rzeczywistego,

10) inne zyski określone w odrębnych przepisach.

1 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
2 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
3 § 8 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
4 § 14 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
5 § 15 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
6 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
7 § 19 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
8 § 19 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
9 § 19 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.
10 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 30 czerwca 1984 r. (M.P.84.16.116) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1984 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024