System analiz i ocen funkcjonowania mechanizmów reformy gospodarczej.

UCHWAŁA Nr 151
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 lipca 1982 r.
w sprawie systemu analiz i ocen funkcjonowania mechanizmów reformy gospodarczej.

W celu zapewnienia systematycznej oceny przebiegu i skutków wdrażania reformy gospodarczej oraz tworzenia przesłanek do korygowania - w razie potrzeby - wprowadzanych mechanizmów ekonomicznych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się system analiz i ocen funkcjonowania mechanizmów reformy gospodarczej, zwany dalej "systemem".
2.
Organizację i kierowanie całokształtem prac związanych z systemem powierza się Ministrowi - Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Reformy Gospodarczej, zwanym dalej "Pełnomocnikiem Rządu".
§  2.
1.
Pełnomocnik Rządu sporządza i przedstawia Radzie Ministrów - po zaopiniowaniu przez Komisję do Spraw Reformy Gospodarczej - kwartalne i roczne raporty analizujące i oceniające proces wdrażania reformy i skuteczność jej mechanizmów oraz zawierające wnioski dotyczące ich ewentualnych zmian bądź korekt.
2.
Odpowiednio do oceny sytuacji Pełnomocnik Rządu sporządza informacje sygnalne o występujących zagrożeniach i nieprawidłowościach procesu wdrażania reformy gospodarczej i przedstawia je Komitetowi Gospodarczemu Rady Ministrów.
3.
Raporty roczne, o których mowa w ust. 1, po rozpatrzeniu przez Radę Ministrów przekazywane są Sejmowi.
§  3.
Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie:
1)
w dziedzinach objętych zakresem ich działania zorganizują i zapewnią prowadzenie systematycznych badań przebiegu wdrażania reformy gospodarczej i jej skutków,
2)
przedstawiać będą Pełnomocnikowi Rządu okresowe informacje o wynikach badań, o których mowa w pkt 1, w następujących terminach:
a)
informacje roczne - do końca miesiąca lutego każdego roku,
b)
informacje kwartalne - w ciągu miesiąca po upływie kwartału,
c)
informacje sygnalne - zgodnie z występującymi potrzebami.
§  4.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego zapewni udostępnienie danych statystycznych na potrzeby opracowywania raportów, o których mowa w § 2 ust. 1.
§  5.
Raporty roczne wymienione w § 2 podawane są do publicznej wiadomości.
§  6.
Ustala się "Ramowe założenia systemu analiz i ocen funkcjonowania mechanizmów reformy gospodarczej", stanowiące załącznik do uchwały, jako ogólne wytyczne dla uczestników badań prowadzonych w ramach systemu.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWE ZAŁOŻENIA SYSTEMU ANALIZ I OCEN FUNKCJONOWANIA MECHANIZMÓW REFORMY GOSPODARCZEJ

I.

Cel działania systemu

1. Podstawowym celem działania systemu jest zapewnienie systematycznej i wszechstronnej informacji na potrzeby Rządu o przebiegu i skutkach wdrażania zasad reformy gospodarczej oraz tworzenie przesłanek do korygowania - stosownie do potrzeb - mechanizmów reformy.

2. Analiza procesu wdrażania reformy powinna dotyczyć:

1) zagrożeń prawidłowej realizacji zasad reformy gospodarczej,

2) nieprawidłowości procesu wdrażania reformy gospodarczej,

3) skutków społecznych i ekonomicznych reformy gospodarczej.

3. Ocena procesu wdrażania reformy gospodarczej w szczególności powinna obejmować:

1) określenie zakresu wdrożenia reformy gospodarczej w poszczególnych dziedzinach gospodarki,

2) określenie luk, niedociągnięć i niespójności występujących w działaniu wprowadzanych mechanizmów ekonomicznych,

3) wnioski co do potrzeby korekt dotyczących sposobu wdrażania reformy gospodarczej oraz rozwiązań systemowych zawartych w obowiązujących aktach prawnych,

4) propozycje działań w zakresie polityki gospodarczej mające na celu usunięcie lub ograniczenie zagrożeń, o których mowa w ust. 2.

II.

Zakres przedmiotowy systemu

Zakres przedmiotowy systemu obejmuje:

1) problemy prawne:

a) stan zaawansowania regulacji prawnych związanych z reformą gospodarczą,

b) przebieg procesów porządkowania prawa gospodarczego,

c) niespójności między regulacjami prawnymi reformy a obowiązującym systemem prawnym i propozycje ich usunięcia,

2) zagadnienia struktur organizacyjnych gospodarki narodowej:

a) przebieg przebudowy struktury organizacyjnej gospodarki narodowej,

b) zmiany funkcji centralnych organów administracji państwowej w dziedzinie gospodarki,

c) zmiany funkcji gospodarczych administracji terenowej szczebla wojewódzkiego i podstawowego,

d) proces likwidacji pośrednich szczebli zarządzania,

e) proces tworzenia się i funkcjonowanie zrzeszeń dobrowolnych i obligatoryjnych oraz innych form łączenia się przedsiębiorstw,

f) zmiany w wewnętrznych strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw,

3) społeczne aspekty reformy gospodarczej:

a) realizacja zasady uspołecznienia planowania,

b) realizacja zasady samorządności załogi przedsiębiorstwa,

c) realizacja zasady samorządności terytorialnej,

d) społeczna ocena nowych mechanizmów funkcjonowania gospodarki,

e) stan upowszechniania znajomości zasad reformy oraz podstawowych aktów prawnych związanych z reformą, zaangażowanie organizacji społeczno-politycznych i zawodowych w popularyzację reformy,

f) zmiany zachodzące w postawach załóg przedsiębiorstw i kadry kierowniczej, funkcjonowanie ustawowych zasad doboru kadry kierowniczej,

g) zmiany w sferze zatrudnienia i sytuacja na rynku pracy,

h) działanie systemu motywacyjnego,

i) procesy rozwarstwiania się dochodów,

j) działanie systemu ochrony socjalnej,

k) wpływ reformy na sferę niematerialną (ochrona zdrowia, nauka, kultura, oświata i inne),

4) skutki ekonomiczne:

a) realizacja ustawowych zasad samodzielności i samofinansowania przedsiębiorstw,

b) działanie systemu bankowego i nowych zasad kredytowania,

c) ilość postępowań upadłościowych ich przyczyny,

d) funkcjonowanie systemu zaopatrzenia surowcowo-materiałowego, ze szczególnym uwzględnieniem programów operacyjnych,

e) zmiany w efektywności działania przedsiębiorstw (racjonalizacja zatrudnienia, zmiany wydajności pracy, wykorzystania majątku trwałego, zmiany poziomu kosztów produkcji i usług, w tym kosztów materialnych, oraz analizy kosztów jednostkowych niektórych podstawowych wyrobów dla gospodarki narodowej, zmiany poziomu energo- i materiałochłonności itd.),

f) zmiany struktury produkcji i jej dostosowanie do potrzeb wewnętrznych i eksportowych,

g) postęp naukowo-techniczny,

h) innowacyjna, rozwojowa i wdrożeniowa działalność przedsiębiorstw,

i) racjonalizacja importu i dynamizacja eksportu, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu kursów i odpisów dewizowych oraz zasad rozliczeń w handlu zagranicznym,

j) tendencje w zakresie cenotwórstwa i ich wpływ na działalność przedsiębiorstw,

k) zmiany w makroekonomicznej efektywności gospodarki,

l) działanie systemów samoregulacji i ich wpływ na równowagę gospodarczą (wewnętrzną i zewnętrzną) oraz na równowagę finansową państwa.

III.

Organizacja prac w ramach systemu

1. Prace w ramach systemu prowadzone są równolegle przez:

1) zespoły robocze Komisji do Spraw Reformy Gospodarczej,

2) organy administracji państwowej (ministerstwa, urzędy centralne, urzędy wojewódzkie) oraz Narodowy Bank Polski,

3) instytuty naukowo-badawcze, szkoły wyższe i inne jednostki,

4) organizacje społeczno-zawodowe (Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Naczelna Organizacja Techniczna, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce) w zakresie uzgodnionym z Pełnomocnikiem Rządu,

5) indywidualnych ekspertów.

2. Przedsiębiorstwa konsultanckie i wojewódzkie oraz resortowe zespoły do spraw reformy gospodarczej uczestniczą w badaniach w ramach systemu na zasadach uzgodnionych z Pełnomocnikiem Rządu.

3. Wyniki prac w ramach systemu są prezentowane okresowo Komisji do Spraw Reformy Gospodarczej.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024