Taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 czerwca 1982 r.
w sprawie taryf składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), § 11 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. z 1974 r. Nr 49, poz. 304 i z 1981 r. Nr 30, poz. 166) oraz § 34 i § 49 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. Nr 30, poz. 166) zarządza się, co następuje:
§  1.
Składka za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, będących w posiadaniu krajowców dewizowych, przy wyjeździe za granicę na terytoria państw, w których uznawane są polskie dowody ubezpieczenia, ustalana jest w zależności od państwa, na którego terytorium pojazd mechaniczny wjeżdża lub przez którego terytorium ma przejechać, grupy taryfowej pojazdu mechanicznego oraz okresu ubezpieczenia.
§  2.
Składka za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne obejmuje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) oraz ubezpieczenie autocasco (AC).
§  3.
Posiadacze (kierowcy) pojazdów mechanicznych, o których mowa w § 1, opłacają składkę z tytułu obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych Towarzystwu Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" Spółka Akcyjna przed wyjazdem za granicę.
§  4.
1.
Ustala się taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym stanowiące załączniki nr 1 i 2 do zarządzenia.
2.
Składkę za ubezpieczenia pojazdów mechanicznych nie wymienionych w taryfie ustala Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" Spółka Akcyjna przyjmując za podstawę najbardziej zbliżoną dla typu i rodzaju pojazdu pozycję taryfy składek.
§  4a. 1
 
1.
Przy wyjeździe pojazdami mechanicznymi na terytoria państw europejskich nie będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz na terytoria Iranu, Maroka i Tunezji posiadacze pojazdów mechanicznych opłacają składkę w złotych przed wyjazdem z Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej za okres nie dłuższy niż trzy miesiące, po przedstawieniu dowodu rejestracyjnego pojazdu.
2.
Za okres pobytu dłuższy niż trzy miesiące na terytoriach państw, o których mowa w ust. 1, posiadacze pojazdów mechanicznych opłacają składkę w walucie wymienialnej.
3.
Wysokość składki w walucie wymienialnej ustala się według taryfy składek stanowiącej załącznik nr 2 do zarządzenia, której stawki w złotych przelicza się na walutę wymienialną stosownie do tabeli kursowej Narodowego Banku Polskiego obowiązującej w dniu zapłaty składki.
4.
W uzasadnionych wypadkach losowych Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" Spółka Akcyjna może wyrazić zgodę na opłacenie składki w złotych za okres pobytu za granicą przekraczający trzy miesiące, nie więcej jednak niż za okres dalszych trzech miesięcy.
§  4b. 2
Przepis § 4a ust. 2 nie dotyczy posiadaczy pojazdów mechanicznych delegowanych na przeszkolenie i praktyki zawodowe, studia i praktyki studenckie, którzy opłacają składkę w złotych przed wyjazdem z Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej za okres ustalany w kontrakcie lub umowie międzynarodowej.
§  5.
1.
Inwalidzi, którzy są posiadaczami pojazdów mechanicznych używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%.
2.
Za uprawnionych do uzyskania obniżki składek uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
inwalidów III grupy ze schorzeniami (uszkodzeniami) kończyn, którzy zgodnie z orzeczeniem zakładu społecznego służby zdrowia, upoważnionego do badań lekarskich kierowców i kandydatów na kierowców, mogą kierować pojazdem mechanicznym,
3)
inwalidów, którym zostały przydzielone pojazdy mechaniczne przez właściwy organ państwowy,
4)
inwalidów wojennych i wojskowych oraz inwalidów kombatantów - niezależnie od źródeł nabycia pojazdu mechanicznego.
3.
Obniżoną o 50% składkę za roczny okres ubezpieczenia przy wyjazdach na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej opłacają posiadacze pojazdów mechanicznych z rejestracją polską:
1)
których osoby bliskie zamieszkują w pasie przygranicznym tych państw,
2)
którzy użytkują grunty rolne, łąki i lasy w pasie przygranicznym tych państw,
3)
którzy są zatrudnieni zawodowo w pasie przygranicznym tych państw i dojeżdżają pojazdami mechanicznymi do pracy.
4.
Obniżoną o 20% składkę za roczny okres ubezpieczenia opłacają posiadacze pojazdów mechanicznych będący jednostkami gospodarki uspołecznionej.
5.
Posiadaczowi pojazdu mechanicznego przysługuje tylko jedna z obniżek, o których mowa w ust. 1 i 4.
§  6.
1.
Składka za ubezpieczenia może być jednorazowo opłacona za okres nie dłuższy niż jeden rok, licząc od dnia wpisanego do dowodu ubezpieczenia.
2.
Jeżeli składka została opłacona za:
1)
okres krótszy niż jeden miesiąc - przedłużenie ubezpieczenia następuje po opłaceniu dodatkowej składki za następny pełny okres ubezpieczenia właściwy dla okresu pozostawania pojazdu mechanicznego za granicą,
2)
okres jednego miesiąca - przedłużenie ubezpieczenia następuje po opłaceniu dodatkowej składki za następny pełny miesiąc ubezpieczenia; każdy rozpoczęty następny miesięczny okres ubezpieczenia liczy się za pełny,
3)
okres krótszy niż jeden rok - przedłużenie ubezpieczenia następuje przez dopłatę należności do wysokości składki należnej za łączny okres ubezpieczenia,
4)
roczny okres ubezpieczenia - przedłużenie ubezpieczenia następuje po opłaceniu składki za nowy okres ubezpieczenia, jak za okres bezpośrednio poprzedzający wyjazd pojazdu za granicę.
3.
Przy ubezpieczeniu pojazdu mechanicznego na terytorium państw europejskich członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej na okres 1, 2 lub 3 dni składki przewidziane za te okresy nie mogą być łączone w celu objęcia ochroną ubezpieczenia 4-, 5- lub 6-dniowego okresu ubezpieczenia.
§  7.
1.
Zwrot składki za całkowicie nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wówczas, gdy dowód ubezpieczenia zostanie zwrócony przed terminem rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej osobiście lub listem poleconym; w tym ostatnim wypadku decyduje data stempla pocztowego.
2.
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wyłącznie przy ubezpieczeniu obejmującym okres ubezpieczenia powyżej jednego miesiąca.
3.
Zwrot składki za całkowicie lub częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia następuje po potrąceniu 8% kosztów administracyjnych, z tym że minimalna wysokość kosztów administracyjnych nie może być niższa niż 50 zł, maksymalna wysokość nie może przekroczyć 200 zł. Przy ubezpieczeniu na okresy 1, 2 i 3 dni ryczałtowa wysokość kosztów administracyjnych wynosi 20 zł.
§  8.
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie przysługuje, jeżeli:
1)
wypłacono świadczenie z ubezpieczenia OC, NW lub AC tego pojazdu,
2)
składka pobrana zgodnie z § 5 ust. 3 jest niższa od składki ustalonej w taryfie za wykorzystany okres ubezpieczenia bez 50% obniżki.
§  9.
Jeżeli pojazd mechaniczny pozostaje za granicą po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem i zostanie przetransportowany do kraju, posiadacz pojazdu mechanicznego nie opłaca dodatkowej składki za ten okres.
§  10.
Składki za obowiązkowe ubezpieczenia pojazdów należących do Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "PEKAES" regulują odrębne przepisy.
§  11.
W § 6 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 1981 r. w sprawie ustalania szkód w pojazdach samochodowych z obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Monitor Polski Nr 31, poz. 284) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym."

§  12.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 1980 r. w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym (Monitor Polski Nr 12, poz. 53).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TARYFA SKŁADEK ZA OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIUM EUROPEJSKICH PAŃSTW CZŁONKÓW RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ

Poz. taryfy Grupa pojazdu według rodzaju pojazdu, pojemności skokowej Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia
silnika w cm3 oraz państwa produkcji samochodu 1 dzień 2 dni 3 dni do 7 dni do 15 dni do 30 dni każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Samochody osobowe A 2) 80 150 200 650 970 1.300 650 6.500
do 900 cm3 1) B 3) 80 150 200 900 1.350 1.800 900 9.000
2 Samochody osobowe powyżej 900 do A 2) 80 150 200 700 1.050 1.400 700 7.000
1.250 cm3 B 3) 80 150 200 960 1.440 1.920 960 9.600
3 Samochody osobowe powyżej 1.250 do A 2) 80 150 200 750 1.120 1.500 750 7.500
1.500 cm3 B 3) 80 150 200 1.150 1.720 2.300 1.150 11.500
4 Samochody osobowe powyżej 1.500 do A 2) 80 150 200 950 1.420 1.900 950 9.500
1.800 cm3 B3) 80 150 200 1.400 2.100 2.800 1.400 14.000
5 Samochody osobowe powyżej 1.800 A 2) 80 150 200 1.280 1.920 2.560 1.280 12.800
cm3 4) B 3) 80 150 200 1.800 2.700 3.600 1.800 18.000
6 Przyczepy campingowe i inne turystyczne5) A 2) 50 75 100 320 480 640 320 3.200
B 3) 50 75 100 440 620 880 440 4.400
7 Autobusy6), przyczepy autobusowe 1.070 1.070 1.070 2.130 3.200 4.260 2.130 21.300
8 Motocykle, motorowery - do 200 cm3 50 75 100 160 240 320 160 1.600
9 Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe 50 75 100 270 400 540 270 2.700
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t i ciągniki rolnicze 450 450 450 900 1.350 1.800 900 9.000
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki samochodowe balastowe z przyczepami lub bez przyczep oraz ciągniki siodłowe z naczepami (pojazdy osłonowe) lub bez naczep 650 650 650 1.280 1.920 2.560 1.280 12.800
12 Samochody specjalne i specjalizowane 850 850 850 1.700 2.550 3.400 1.700 17.000
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 270 270 270 530 800 1.060 530 5.300
Objaśnienia:

1) Za samochody osobowe, o których mowa w poz. 1-6, uważa się również samochody towarowo-osobowe.

2) Dotyczy samochodów osobowych oraz przyczep campingowych i innych turystycznych produkowanych w Polsce. Do samochodów produkcji polskiej zalicza się również samochody marek zagranicznych montowane w Polsce.

3) Dotyczy samochodów osobowych oraz przyczep campingowych i innych turystycznych marek zagranicznych produkowanych w innych państwach.

4) Z wyjątkiem samochodów osobowych marki "WARSZAWA", dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.

5) Z wyjątkiem turystycznych przyczep towarowych, dla których składkę ustala się według 8 pozycji taryfy.

6) Za autobusy do 15 miejsc pobiera się 75% składki według 7 pozycji taryfy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TARYFA SKŁADEK ZA OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIUM PAŃSTW EUROPEJSKICH NIE BĘDĄCYCH CZŁONKAMI RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ ORAZ NA TERYTORIUM IRANU, MAROKA I TUNEZJI

Poz. taryfy Grupa pojazdu według rodzaju pojazdu, pojemności skokowej Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia
silnika w cm3 oraz państwa produkcji do 7 dni do 15 dni do 30 dni każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7
1 Samochody osobowe do A 2) 1.280 1.920 2.560 1.280 12.800
900 cm3 1) B 3) 1.700 2.550 3.400 1.700 17.000
2 Samochody osobowe powyżej 900 do 1.250 A 2)

B 3)

1.360 2.040 2.720 1.360 13.600
cm3 1.800 2.700 3.600 1.800 18.000
3 Samochody osobowe powyżej 1.250 do 1.500 cm3 A 2) 1.520 2.280 3.040 1.520 15.200
B 3) 2.160 3.240 4.320 2.160 21.600
4 Samochody osobowe powyżej 1.500 do 1.800 cm3 A 2) 1.920 2.880 3.840 1.920 19.200
B 3) 2.700 4.050 5.400 2.700 27.000
5 Samochody osobowe A 2) 2.560 3.840 5.120 2.560 25.600
powyżej 1.800 cm3.4) B 3) 3.420 5.130 6.840 3.420 34.200
6 Przyczepy campingowe A 2) 640 960 1.280 640 6.400
i inne turystyczne5) B 3) 900 1.350 1.800 900 9.000
7 Autobusy6), przyczepy autobusowe 4.320 6.480 8.640 4.320 43.200
8 Motocykle, motorowery - do 200 cm3 320 480 640 320 3.200
9 Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe 510 760 1.020 510 5.100
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t i ciągniki rolnicze 1.760 2.640 3.520 1.760 17.600
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki samochodowe balastowe z przyczepami lub bez przyczep oraz ciągniki siodłowe z naczepami (pojazdy członowe) lub bez naczep 2.560 3.840 5.120 2.560 25.600
12 Samochody specjalne i specjalizowane 3.360 5.040 6.720 3.360 33.600
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 1.040 1.560 2.080 1.040 10.400
Objaśnienia:

1) Za samochody osobowe, o których mowa w poz. 1-6, uważa się również samochody towarowo-osobowe.

2) Dotyczy samochodów osobowych oraz przyczep campingowych i innych turystycznych produkowanych w Polsce. Do samochodów produkcji polskiej zalicza się również samochody marek zagranicznych montowane w Polsce.

3) Dotyczy samochodów osobowych oraz przyczep campingowych i innych turystycznych marek zagranicznych produkowanych w innych państwach.

4) Z wyjątkiem samochodów osobowych marki "WARSZAWA", dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.

5) Z wyjątkiem turystycznych przyczep towarowych, dla których składkę ustala się według 8 pozycji taryfy.

6) Za autobus do 15 miejsc pobiera się 75% składki według 7 pozycji taryfy.

1 § 4a dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 28 grudnia 1982 r. (M.P.82.32.280) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 grudnia 1982 r.
2 § 4b dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 28 grudnia 1982 r. (M.P.82.32.280) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 grudnia 1982 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024