Utworzenie Inspektoratu Gospodarki Materiałowej.

UCHWAŁA Nr 106
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 maja 1982 r.
w sprawie utworzenia Inspektoratu Gospodarki Materiałowej.

W związku z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 1976 r. o utworzeniu urzędu Ministra Gospodarki Materiałowej (Dz. U. z 1976 r. Nr 12, poz. 71, z 1978 r. Nr 26, poz. 116 i z 1981 r. Nr 17, poz. 83), w celu zapewnienia kontroli efektywnego i racjonalnego gospodarowania surowcami i materiałami Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Tworzy się Inspektorat Gospodarki Materiałowej w Warszawie, zwany dalej "Inspektoratem".
2.
Inspektorat tworzy się przez połączenie Inspektoratu Gospodarki Stalą i Metalami Nieżelaznymi w Katowicach oraz Inspektoratu Kontroli Gospodarki Drewnem w Warszawie.
3.
Inspektorat podlega Ministrowi Gospodarki Materiałowej.
4.
Inspektorat posiada Oddział w Katowicach.
5.
Minister Gospodarki Materiałowej może tworzyć inne oddziały Inspektoratu.
§  2.
Inspektorat jest jednostką budżetową.
§  3.
1.
Na czele Inspektoratu stoi Główny Inspektor Gospodarki Materiałowej, zwany dalej "Głównym Inspektorem".
2.
Główny Inspektor kieruje działalnością Inspektoratu przy pomocy zastępców.
3.
Głównego Inspektora powołuje i odwołuje Minister Gospodarki Materiałowej.
4.
Zastępców Głównego Inspektora powołuje i odwołuje Minister Gospodarki Materiałowej na wniosek Głównego Inspektora.
§  4.
1.
Do zakresu działania Inspektoratu należy sprawowanie kontroli gospodarki surowcami i materiałami, z wyjątkiem paliw i energii, zwanymi dalej "materiałami", w przedsiębiorstwach państwowych objętych ustawą z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 24, poz. 122), w jednostkach spółdzielczych, a także w innych jednostkach organizacyjnych prowadzących działalność gospodarczą, w szczególności kontroli:
1)
przestrzegania normatywów zużycia materiałów,
2)
materiałooszczędnego projektowania konstrukcji wyrobów,
3)
stosowania oszczędnych technologii przerobu materiałów i wytwarzania wyrobów,
4)
zastępowania materiałów importowanych materiałami produkcji krajowej oraz racjonalnego wykorzystania materiałów pochodzących z importu,
5)
racjonalnego gospodarowania surowcami wtórnymi i mineralnymi surowcami odpadowymi,
6)
rzetelności potrzeb zgłaszanych przez odbiorców w odniesieniu do materiałów objętych rozdzielnictwem,
7)
realizacji kierunków rozdziału materiałów,
8)
gospodarki zapasami, ich magazynowania, transportu oraz ochrony przed niszczeniem i zaborem,
9)
gospodarki opakowaniami,
10)
funkcjonowania mechanizmów stymulujących racjonalną gospodarkę materiałami.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz Ministrowi Spraw Wewnętrznych.
§  5.
1.
Inspektorat przeprowadza kontrole na podstawie planów kontroli zatwierdzonych przez Ministra Gospodarki Materiałowej.
2.
Inspektorat przeprowadza także kontrole doraźne na polecenie Ministra Gospodarki Materiałowej lub z własnej inicjatywy.
§  6.
1.
Kontrole są dokonywane przez inspektorów na podstawie legitymacji służbowej i imiennego upoważnienia Głównego Inspektora lub jego zastępcy.
2.
Główny Inspektor i zastępcy Głównego Inspektora przeprowadzają kontrole na podstawie legitymacji służbowej i ogólnego upoważnienia Ministra Gospodarki Materiałowej.
§  7.
Kontrolowane jednostki organizacyjne są obowiązane umożliwić upoważnionym przedstawicielom Inspektoratu wstęp do pomieszczeń i obiektów jednostki kontrolowanej w celu sprawdzenia sposobu gospodarowania materiałami, jak również udostępnić niezbędną dokumentację oraz udzielić informacji niezbędnych do wykonania zadań wymienionych w § 4.
§  8.
1.
Z przeprowadzonych kontroli inspektorzy sporządzają protokoły.
2.
Protokół kontroli powinien zawierać w szczególności:
1)
ustalenia faktyczne, stanowiące podstawę do oceny działalności kontrolowanej jednostki w badanym zakresie,
2)
wyszczególnienie ujawnionych nieprawidłowości, a także określenie przyczyn i skutków tych nieprawidłowości oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za te nieprawidłowości.
3.
Protokół, o którym mowa w ust. 2, podpisuje inspektor i kierownik jednostki kontrolowanej.
4.
Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłosić do protokołu umotywowane zastrzeżenia co do konkretnych faktów utrwalonych w protokole. Inspektor jest obowiązany fakty te dodatkowo zbadać i uzupełnić protokół.
5.
W razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanej jednostki inspektor powinien zamieścić o tym wzmiankę w protokole, podając przyczynę odmowy podpisania.
§  9.
Na podstawie ustaleń dokonanych w toku kontroli Główny Inspektor kieruje wystąpienia pokontrolne do jednostki kontrolowanej lub organu założycielskiego albo innego organu nadzorującego działalność jednostki kontrolowanej.
§  10.
Kierownik jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany do wszechstronnego rozpatrzenia uwag, zaleceń i wniosków Głównego Inspektora, podjęcia odpowiednich decyzji w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz do zawiadomienia Inspektoratu w wyznaczonym terminie o sposobie wykonania zaleceń wydanych w wyniku kontroli.
§  11.
Inspektorat współpracuje z innymi organami kontrolnymi w zakresie kontroli gospodarki materiałowej.
§  12.
Szczegółowy tryb działania oraz organizację wewnętrzną Inspektoratu ustali Minister Gospodarki Materiałowej.
§  13.
Pracownicy Inspektoratu Gospodarki Stalą i Metalami Nieżelaznymi w Katowicach oraz pracownicy Inspektoratu Kontroli Gospodarki Drewnem w Warszawie przechodzą do pracy w Inspektoracie.
§  14.
1.
Pracownicy Inspektoratu są wynagradzani według zasad wynagradzania pracowników naczelnych i centralnych organów administracji państwowej.
2.
Do pracowników Inspektoratu mają zastosowanie przepisy w sprawie praw i obowiązków pracowników państwowych.
3.
Inspektorom wykonującym czynności związane z kontrolą gospodarki materiałami w zakresie określonym w § 4 przysługuje dodatkowo wynagrodzenie funkcyjne przewidziane w przepisach w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych.
4.
Inspektorom mogą być przyznawane specjalne nagrody za szczególną efektywność w działalności kontrolnej. Regulamin przyznawania tych nagród ustali Minister Gospodarki Materiałowej.
§  15.
Tracą moc:
1)
uchwała Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1950 r. zmieniona uchwałą z dnia 22 maja 1950 r. w sprawie kontroli zużycia drewna i ochrony materiałów drzewnych przed marnotrawstwem (Monitor Polski z 1950 r. Nr A-64, poz. 752),
2)
uchwała nr 65 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1974 r. w sprawie utworzenia Inspektoratu Gospodarki Stalą i Metalami Nieżelaznymi (Monitor Polski z 1974 r. Nr 11, poz. 82 i z 1977 r. Nr 17, poz. 95).
§  16.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024