Zadania, skład i tryb działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

ZARZĄDZENIE Nr 12
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1982 r.
w sprawie zadań, składu i trybu działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rada do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej, zwana dalej "Radą", jest organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawach:
1)
programów badań statystycznych,
2)
doskonalenia statystyki państwowej i tworzenia w jej ramach systemów informatycznych,
3)
określania funkcji i kierunków rozwoju systemów informacji społeczno-gospodarczej w dziedzinie statystyki i planowania,
4)
ujednolicania dokumentów i systemów ewidencji podstawowej jednostki gospodarki uspołecznionej oraz zapewnienia ich spójności ze statystyką państwową,
5)
zastosowania urządzeń informatycznych w systemach informacji społeczno-gospodarczej.
2.
Zadania Rady obejmują:
1)
opiniowanie projektów wieloletnich i rocznych programów badań statystycznych, prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (statystyka centralna) oraz inne organy i instytucje wymienione w art. 4 ustawy o statystyce państwowej (statystyka resortowa), pod kątem:
a)
zaspokojenia uzasadnionego zapotrzebowania na informacje statystyczne, wspomagające statutową działalność naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej, organizacji politycznych, związkowych i społecznych, instytucji naukowo-badawczych i innych jednostek gospodarki narodowej, oraz potrzeby informowania społeczeństwa o stanie i rozwoju społeczno-gospodarczym kraju,
b)
zmniejszenia obowiązków sprawozdawczych jednostek gospodarki uspołecznionej przez eliminowanie badań prowadzonych równolegle i rozszerzanie stopnia wykorzystania do celów statystycznych dokumentów powstających w związku z działalnością organów administracji państwowej, instytucji gospodarczych, ubezpieczeniowych i innych,
c)
prawidłowego rozłożenia badań statystycznych w czasie,
2)
występowanie z wnioskami i opiniowanie zakresu, sposobu i form publikowania informacji statystycznych o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i województw,
3)
opiniowanie założeń rozwojowych oraz faktycznie istniejących systemów informacji społeczno-gospodarczej, w tym zwłaszcza systemów skomputeryzowanych o zasięgu ogólnokrajowym, wojewódzkim lub resortowym, wymagających zbierania danych statystycznych od jednostek gospodarki uspołecznionej, z uwzględnieniem racjonalizacji podziału zadań pomiędzy poszczególne systemy, zachowania zgodności tych założeń i projektów z funkcjami instytucji organizującej systemy oraz ekonomicznych, organizacyjnych i technicznych warunków realizacji,
4)
opiniowanie pod kątem prawidłowości i racjonalności systemów ewidencji, projektowanych bądź już eksploatowanych w jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym opiniowanie projektów unifikacji dokumentów ewidencji podstawowej stanowiących źródło danych dla systemów statystycznej informacji społeczno-gospodarczej,
5)
opiniowanie i występowanie z wnioskami w sprawach rozwijania, doskonalenia i ujednolicania systemu klasyfikacji, nomenklatur, kodów, definicji pojęć oraz algorytmów, a także skomputeryzowanych rejestrów stosowanych w systemach informacji społeczno-gospodarczej z punktu widzenia zapewnienia spójności tych systemów i racjonalizacji przetwarzania danych,
6)
opiniowanie zasad, techniki i warunków przekazywania informacji pomiędzy systemami informacji społeczno-gospodarczej, z uwzględnieniem standardów i zasad konwersji danych w razie stosowania różnych typów komputerów,
7)
opiniowanie spraw spornych powstających pomiędzy organami i instytucjami organizującymi systemy informacji społeczno-gospodarczej w związku z podziałem zadań i współdziałaniem tych systemów,
8)
analizowanie i opiniowanie zakresu oraz racjonalności zastosowania środków informatyki w systemach informacji społeczno-gospodarczej oraz opracowywanie wniosków zmierzających do efektywniejszego wykorzystania tych środków.
§  2.
1.
W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,

2) zastępcy przewodniczącego: - przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,

- przedstawiciel Ministra Finansów,

3) członkowie: a) przedstawiciele (po jednym):

- Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

- Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,

- Ministra Gospodarki Materiałowej,

- Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług,

- Ministra Handlu Zagranicznego,

- Ministra Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego,

- Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki,

- Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych,

- Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego,

- Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,

- Ministra Spraw Wewnętrznych,

- Narodowego Banku Polskiego,

- Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości,

- Głównego Komitetu Turystyki,

- Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu,

- Głównego Urzędu Statystycznego,

w randze podsekretarzy stanu, wyznaczeni przez właściwe organy administracji państwowej,

b) wojewodowie (prezydenci miast stopnia wojewódzkiego) w liczbie 3, zapraszani corocznie do prac Rady przez przewodniczącego,

c) 3 przedstawiciele organizacji spółdzielczych i społecznych, zaproszeni do udziału w pracach Rady przez przewodniczącego

d) przedstawiciele organizacji związkowych, delegowani przez działające centrale związkowe, oraz

e) eksperci powołani przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w liczbie od 4 do 6,

4) sekretarz - przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego.

2.
Przewodniczący Rady może do udziału w pracach Rady zapraszać specjalistów w zakresie rozpatrywanego zagadnienia, przedstawicieli jednostek sprawozdawczych i zainteresowanych organów administracji państwowej.
§  3.
1.
Rada wyraża opinie i zgłasza wnioski w sprawach wymienionych w § 1 na posiedzeniach plenarnych, odbywanych co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
2.
Plenarne posiedzenia Rady mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego Rady lub na żądanie połowy jej członków.
3.
Przewodniczący Rady może powoływać zespoły robocze do opracowania konkretnych tematów.
4.
Protokoły posiedzeń plenarnych Rady przekazuje się organom administracji państwowej i innym jednostkom reprezentowanym w Radzie.
5.
Opinie i wnioski Rady przyjęte przez przedstawicieli organów administracji państwowej reprezentowanych w Radzie są traktowane jako uzgodnione z tymi organami.
§  4.
Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Główny Urząd Statystyczny.
§  5.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu centralnego, w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024