Uznanie za rezerwaty przyrody.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO
z dnia 26 marca 1982 r.
w sprawie uznania za rezerwaty przyrody.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 25, poz. 180) zarządza się, co następuje:
§  1.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Cisy nad Czerską Strugą" obszar lasu o powierzchni 17,19 ha w Leśnictwie Lipce Nadleśnictwa Czersk, położony w gminie Czersk województwa bydgoskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1977-1987 jako oddziały lasu 31 c, f, g, 32 b. Celem ochrony jest zachowanie stanowiska cisa.
§  2.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Bagno Grzybna" obszar śródleśnego bagna o powierzchni 6,26 ha w Leśnictwie Biała Nadleśnictwa Tuchola, położony w gminie Tuchola województwa bydgoskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1976-1986 jako oddział lasu 187 d, f. Celem ochrony jest zachowanie śródleśnego torfowiska z roślinnością charakterystyczną dla torfowisk wysokich oraz przejściowych.
§  3.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Jezioro Zdręczno" obszar śródleśnego jeziora o powierzchni 15,74 ha w Leśnictwie Woziwoda Nadleśnictwa Tuchola, położony w gminie Tuchola województwa bydgoskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1976-1986 jako oddziały lasu 30 d, f, g, 31 a. Celem ochrony jest zachowanie jeziora eutroficznego z wodnymi i szuwarowymi zespołami roślinnymi oraz torfowiska z roślinami chronionymi i reliktowymi.
§  4.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Ochojec" obszar lasu o powierzchni 26,77 ha w Leśnictwie Ochojec Nadleśnictwa Katowice, położony w granicach miasta Katowice województwa katowickiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1976-1981 jako oddziały lasu 41 b, b1, c, d, f, g, h, 52a, a1, b, c, c1, d, g, h, 53 a. Celem ochrony jest zachowanie stanowiska liczydła górskiego.
§  5.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Góra Dobrzeszowska" obszar lasu o powierzchni 24,57 ha w Leśnictwie Dobrzeszów Nadleśnictwa Kielce, położony w gminie Łopuszno województwa kieleckiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1973-1983 jako oddział lasu 27 a-h. Celem ochrony jest zachowanie zalesionego fragmentu Góry Dobrzeszowskiej z zachowanym na jej szczycie prehistorycznym obiektem archeologicznym o wyjątkowej wartości.
§  6.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Pionki" obszar lasu o powierzchni 83,20 ha w Leśnictwie Podgóry Nadleśnictwa Kozienice, położony w gminie Pionki województwa radomskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1971-1981 jako oddziały lasu 169 f, k, m, n, o, r, 170, 171 a-g, k, 182. Celem ochrony jest zachowanie fragmentu Puszczy Kozienickiej z wielogatunkowym drzewostanem pochodzenia naturalnego, między innymi z jodłą na północnej granicy zasięgu oraz z licznymi drzewami pomnikowymi.
§  7. 1
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Załamanek" obszar lasu o powierzchni 78,97 ha w Leśnictwie Jaśce Nadleśnictwa Kozienice, położony w gminie Pionki województwa radomskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1971-1981 jako oddziały lasu 127-129. Celem ochrony jest zachowanie rzadkich na terenie Puszczy Kozienickiej naturalnych zbiorowisk łęgowych i wilgotnych jedlin.
§  8.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Jedlnia" obszar lasu o powierzchni 86,88 ha w Leśnictwie Maribór Nadleśnictwa Radom, położony w gminie Jedlnia-Letnisko województwa radomskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1972-1982 jako oddziały lasu 123 a-d, i, x, i1, j1, g1, 128 f-l, 129 a-g, 130 a-c. Celem ochrony jest zachowanie fragmentu naturalnego starodrzewu dębowo-sosnowego w Puszczy Kozienickiej.
§  9.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Ciszek" obszar lasu o powierzchni 40,28 ha w Leśnictwie Mąkosy Nadleśnictwa Radom, położony w gminie Pionki województwa radomskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1972-1982 jako oddziały lasu 64, 83 j. Celem ochrony jest zachowanie fragmentu naturalnych drzewostanów mieszanych z przewagą jodły na północnej granicy jej zasięgu.
§  10.
1.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Gołobórz" obszar lasu, nieużytków i pastwisk o łącznej powierzchni 65,88 ha, położony w gminie Siedlce województwa siedleckiego. Celem ochrony jest zachowanie różnorodnych zbiorowisk roślinnych z wieloma gatunkami roślin rzadkich i chronionych.
2.
W skład rezerwatu wchodzą:
1)
obszar lasu o powierzchni 31,71 ha w Leśnictwie Stok Wiśniewski Nadleśnictwa Siedlce, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1974-1984 jako oddziały lasu 150, 151 a, b, c, g, h, i,
2)
obszar pastwisk i nieużytków o łącznej powierzchni 33,44 ha stanowiący własność Państwa, zarządzany przez naczelnika gminy Siedlce, określony w ewidencji gruntów wsi Grabianów jako działki nr 572, 580,
3)
obszar lasu o powierzchni 0,73 ha stanowiący własność Państwa, zarządzany przez Państwowe Gospodarstwo Rybackie Siedlce, określony w ewidencji gruntów Państwowego Gospodarstwa Rybackiego, Zakład w Mościbrodach, jako działka nr 8.
§  11.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Bagnisko Niedźwiady" obszar lasu i bagna o łącznej powierzchni 47,76 ha w Leśnictwie Żołna Nadleśnictwa Niedźwiady, położony w gminie Koczała województwa słupskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1968-1978 jako oddziały lasu 256 b, c, d, 257 c, d, f, 258 b, c, d, f, 259 d, f, g, 260 c, d, f. Celem ochrony jest zachowanie fragmentu boru bagiennego oraz innych torfowisk z rzadkimi roślinami.
§  12.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Torfowisko Potoczek" obszar lasu i bagna o łącznej powierzchni 15,24 ha w Leśnictwie Przyjezierze Nadleśnictwa Warcino, położony w gminie Kępice województwa słupskiego, oznaczony w planie urządzenia gospodarstwa leśnego na lata 1976-1986 jako oddział lasu 390 b-i. Celem ochrony jest zachowanie charakterystycznych zbiorowisk torfowiskowych oraz drzewostanów na siedlisku boru wilgotnego.
§  13.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Jezioro Rakutowskie" obszar jeziora i przybrzeżnych łąk o łącznej powierzchni 414,07 ha, położony w miejscowości Rakutowo, w gminie Kowal województwa włocławskiego, stanowiący własność Państwa, zarządzany przez Państwowe Gospodarstwo Rybackie w Bydgoszczy, Zakład Rybacki we Włocławku, określony według numeracji obrębu Rakutowo jako działki nr 1029, 1031, 1033, 1037, 1040. Celem ochrony jest zachowanie największego na Pojezierzu Gostynińskim jeziora oraz terenów przyległych z charakterystycznymi zbiorowiskami roślinnymi oraz miejscami bytowania wielu rzadkich gatunków ptaków.
§  14.
Uznaje się za rezerwat przyrody pod nazwą "Hubale" obszar pastwiska o powierzchni 35,00 ha, położony w miejscowości Hubale, w gminie Zamość województwa zamojskiego, stanowiący własność Państwa, zarządzany przez naczelnika gminy Zamość. Celem ochrony jest zachowanie miejsca występowania susła perełkowanego.
§  15.
Na obszarze rezerwatów zabrania się:
1)
wycinania drzew i pobierania użytków drzewnych, z wyjątkiem wypadków uzasadnionych potrzebami gospodarstwa rezerwatowego; w rezerwacie określonym w § 10 działka nr 580 będzie użytkowana przez właściciela w dotychczasowy sposób,
2)
zmieniania stosunków wodnych naruszających w sposób istotny warunki ekologiczne,
3)
zbierania ziół leczniczych i innych roślin oraz zbierania owoców i nasion drzew i krzewów, z wyjątkiem nasion na potrzeby odnowienia lasu,
4)
pozyskiwania ściółki leśnej i pasania zwierząt gospodarskich; w rezerwacie określonym w § 14 dozwolony jest wypas bydła, koni i owiec,
5)
niszczenia gleby i pozyskiwania kopalin,
6)
zanieczyszczania wody i terenu, wzniecania ognia oraz zakłócania ciszy,
7)
stosowania wszelkich środków chemicznych,
8)
niszczenia drzew i innych roślin; w rezerwacie określonym w § 13 koszenia roślinności, z wyjątkiem częściowego wykaszania trzciny w okresie zimowym, oraz w rezerwacie określonym w § 2 wykaszania trawy,
9)
polowania, chwytania, płoszenia i zabijania dziko żyjących zwierząt, niszczenia gniazd, wybierania jaj i piskląt wszystkich gatunków ptaków; w rezerwacie określonym w § 13 łowienia ryb wszelkim sprzętem w okresie od dnia 1 marca do dnia 30 czerwca oraz w rezerwacie określonym w § 3 łowienia ryb wszelkim sprzętem w ciągu całego roku,
10)
umieszczania tablic, napisów i innych znaków, z wyjątkiem tablic i znaków związanych z ochroną rezerwatu,
11)
wznoszenia budowli oraz zakładania i budowy urządzeń komunikacyjnych i innych urządzeń technicznych, a w rezerwacie określonym w § 14 przejazdu przez teren pastwiska, wjazdu, mycia i parkowania pojazdów mechanicznych, składowania materiałów budowlanych i innych oraz wypuszczania na teren pastwiska psów,
12)
kąpieli i uprawiania sportów wodnych oraz pływania łodziami i innym sprzętem wodnym w rezerwatach określonych w § 3 i 13,
13)
zakrzewiania i zadrzewiania w rezerwacie określonym w § 14,
14)
przebywania poza miejscami wyznaczonymi.
§  16.
Zakazy wymienione w § 15 pkt 1, 5 i 8 nie dotyczą rezerwatu określonego w § 5 w razie prowadzenia prac archeologicznych, po uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem przyrody.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 kwietnia 1982 r.
1 § 7 zmieniony przez § 8 zarządzenia z dnia 7 maja 1984 r. zmieniającego zarządzenia w sprawie uznania za rezerwaty przyrody (M.P.84.15.107) z dniem 22 czerwca 1984 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024