Opracowywanie dokumentów w toku ustalania lokalizacji inwestycji.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 18 stycznia 1978 r.
w sprawie opracowywania dokumentów w toku ustalania lokalizacji inwestycji.

W celu uzyskania pełnej kompleksowości i porównywalności dokumentów, które stanowią podstawę do ustalenia lokalizacji inwestycji, na podstawie § 20 uchwały nr 196 Rady Ministrów z dnia 29 grudnia 1977 r. w sprawie lokalizacji inwestycji (Monitor Polski z 1978 r. Nr 1, poz. 6) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się wzory dokumentów opracowywanych w toku ustalania lokalizacji inwestycji:
1)
charakterystyki inwestycji do wniosku o wskazania lokalizacyjne - stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
wskazań lokalizacyjnych - stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji - stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia,
4)
ramowego zakresu opinii lokalizacyjno-koordynacyjnej (postanowień lokalizacyjno-koordynacyjnych) - stanowiący załącznik nr 4 do zarządzenia,
5)
decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji - stanowiący załącznik nr 5 do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1.

CHARAKTERYSTYKA INWESTYCJI DO WNIOSKU O WSKAZANIA LOKALIZACYJNE

1. Uzasadnienie celowości inwestycji na tle programu rozwoju i modernizacji danej branży, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości uzyskania zamierzonego przyrostu produkcji lub usług przez lepsze wykorzystanie, modernizację lub rozbudowę istniejących zakładów tej samej lub pokrewnej branży.

2. Rozmieszczenie istniejących podobnych zakładów na terenie kraju lub rejonu (m.in. mapa) oraz ich zdolność produkcyjna lub usługowa.

3. Ogólna charakterystyka inwestycji:

1) nazwa przedsięwzięcia inwestycyjnego,

2) przewidywany rok rozpoczęcia i cykl realizacji inwestycji z wyodrębnieniem etapowania,

3) nakłady inwestycyjne, w tym nakłady na roboty budowlano-montażowe,

4) wielkość i program asortymentowy produkcji,

5) zatrudnienie ogółem, w tym kobiet:

a) przewidywana struktura zatrudnienia,

b) wymagania kwalifikacyjne z podaniem głównych zawodów lub specjalności,

c) przewidywany sposób zapewnienia załogi:

- z przesunięć resortowych - osób

- z werbunku wojewódzkiego (międzywojewódzkiego) - osób,

6) rejony zaopatrzenia w surowce i materiały oraz wielkość ich, zapotrzebowania, a także powiązania kooperacyjne,

7) wielkość i rejony zbytu gotowych wyrobów,

8) przewozy ogółem - tys. ton rocznie:

w tym: - przywóz,

- wywóz,

a) przewóz transportem kolejowym - tys. ton rocznie oraz ważniejsze punkty nadania i rejony odbioru,

b) przewóz transportem samochodowym - tys. ton rocznie,

c) przewóz transportem wodnym - tys. ton rocznie oraz punkty załadowania i wyładowania,

9) potrzeba doprowadzenia bocznicy kolejowej,

10) zapotrzebowanie terenu - hm2,

11) zapotrzebowanie:

a) energii cieplnej: Gcal na godzinę wody gorącej i ton na godzinę pary,

b) energii elektrycznej (moc zainstalowana - MW, moc zapotrzebowana - MW, kategoria zasilania),

c) gazu - Nm3 na godzinę i Nm3 na rok,

d) wody - m3 na godzinę i m3 na dobę,

e) paliw płynnych - Mg na rok,

12) uciążliwość i szkodliwość zakładu dla naturalnego środowiska, w tym dla rolnictwa, terenów leśnych i zasobów wodnych, a zwłaszcza:

a) ilość odprowadzanych ścieków (m3 na godzinę i m3 na dobę), ich skład i stan oraz konieczny stopień oczyszczania,

b) ilość i rodzaj odpadów stałych oraz sposoby ich zagospodarowania, usuwania lub unieszkodliwiania,

c) rodzaj i ilość zanieczyszczeń wydalanych do atmosfery oraz metody i sposób ich likwidacji,

13) wielkość strefy ochronnej,

14) inne uzupełnienia wynikające ze specyfiki inwestycji,

15) propozycje inwestora dotyczące wskazań lokalizacyjnych lub uzasadnienie propozycji jednowariantowej.

Wniosek o wskazania lokalizacyjne powinien być złożony w 3 egzemplarzach.

ZAŁĄCZNIK Nr  2.

WSKAZANIA LOKALIZACYJNE

Na podstawie § 8 uchwały nr 196 Rady Ministrów z dnia 29

grudnia 1977 r. w sprawie lokalizacji inwestycji (Monitor

Polski z 1978 r. Nr 1 poz. 6) oraz złożonego wniosku o

udzielenie wskazań lokalizacyjnych dla:

(określenie inwestycji)

...............................................................

(określenie inwestycji)

udzielam następujących wskazań lokalizacyjnych:

1. ............................................................

2. ............................................................

3. ............................................................

4. ............................................................

Wskazania lokalizacyjne tracą ważność w razie zmiany

podstawowych parametrów inwestycji określonych w jej

charakterystyce.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY WZÓR WNIOSKU O USTALENIE LOKALIZACJI INWESTYCJI

I. Dane identyfikacyjne.

1. Resort, zjednoczenie, inwestor (pełna nazwa, adres),

2. Nazwa przedsięwzięcia inwestycyjnego: rozpatrywane miejsce lub warianty lokalizacji inwestycji (miasto, wieś, gmina oraz województwo). Dla inwestycji liniowych podać ważniejsze miejscowości położone przy projektowanej trasie przedsięwzięcia inwestycyjnego.

II. Uzasadnienie celowości realizacji zamierzonej inwestycji na tle programu rozwoju i modernizacji danej branży, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości uzyskania zamierzonego przyrostu produkcji lub usług przez lepsze wykorzystanie, modernizację lub rozbudowę istniejących zakładów tej samej lub pokrewnej branży.

III. Podstawowe parametry charakteryzujące inwestycje.

1. Program produkcji lub usług w układzie ważniejszych grup asortymentowych (w jednostkach naturalnych i wartościowo według cen zbytu).

2. Zatrudnienie:

a) liczba zatrudnionych, w tym kobiet,

b) struktura zatrudnienia,

c) wymagania kwalifikacyjne z podaniem głównych zawodów lub specjalności,

d) przewidywany sposób zapewnienia załogi:

- z przesunięć resortowych - osób,

- z werbunku wojewódzkiego (międzywojewódzkiego) - osób.

3. Przewidywany rok rozpoczęcia i cykl realizacji inwestycji z wyodrębnieniem etapowania.

4. Zapotrzebowanie ogółem podstawowych surowców, materiałów i półfabrykatów (w jednostkach naturalnych), z wymienieniem ważniejszych grup oraz omówieniem źródeł i kierunków zaopatrzenia.

5. Możliwości i warunki zbytu gotowych wyrobów, z podaniem głównych odbiorców i wielkości masy towarowej dla nich przeznaczonej,

6. Wielkość terenu potrzebnego do realizacji inwestycji podstawowej i inwestycji towarzyszących (w hm2), z podaniem wskaźników charakteryzujących wykorzystanie terenu.

7. Wielkość przewozów - tys. ton rocznie (z podaniem środków transportu), punkty nadania i rejony odbioru.

8. Zapotrzebowanie:

a) wody, w tym wody technologicznej m3 na godzinę i m3 na dobę,

b) energii elektrycznej - MW mocy zainstalowanej i zapotrzebowanej,

c) energii cieplnej: Gcal na godzinę wody gorącej i ton na godzinę pary,

d) gazu Nm3 na godzinę i Nm3 na rok,

e) paliw płynnych - Mg na rok,

f) innych.

9. Ilość odprowadzanych ścieków, w tym ścieków przemysłowych - m3 na godzinę i m3 na dobę.

10. Nakłady inwestycyjne oraz ich struktura:

Lp. Wyszczególnienie Warianty lokalizacji
I (miejscowość) II (miejscowość) III (miejscowość)
dane ilościowe mln zł dane ilościowe mln zł dane ilościowe mln zł

Nakłady ogółem

w tym na:

- roboty budowlano-montażowe,

- zakup maszyn i urządzeń,

z tego orientacyjnie: z krajów kapitalistycznych,

z krajów socjalistycznych.

Z nakładów ogółem przypada na:

1) nakłady inwestycyjne o charakterze niezmiennym, tj. nakłady, które występują w tej samej wysokości w każdym analizowanym wariancie,

2) nakłady inwestycyjne zmienne, wynikające z warunków każdego z analizowanych wariantów, a w szczególności nakłady na:

a) inwestycje podstawowe:

- obiekty gospodarki energetycznej (kotłownie, sieci elektroenergetyczne, transformatorownie i inne),

- obiekty gospodarki transportowej i łączności (drogi kołowe, bocznice kolejowe, mosty i wiadukty, budowle transportu wodnego i inne), w tym dla dowozu pracowników,

- sieci wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne i inne oraz budowle z nimi związane (jak np. stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków i inne),

- przejęcie, przygotowanie i urządzenie terenu,

b) inwestycje współzależne i towarzyszące:

- udział na inwestycje komunalne, sieci łączności, inwestycje w zakresie transportu, zaopatrzenia w energię, wodę, ciepło, gaz itp.,

- obiekty mieszkalne, hotele, internaty, budownictwo dla załogi awaryjnej,

- obiekty kulturalne, szkolne, żłobki, przedszkola, ambulatoria, przychodnie lekarskie i inne socjalne,

w tym nakłady i środki do przekazania na rzecz gospodarki terenowej oraz właściwych zainteresowanych resortów.

Ponadto należy informacyjnie podać szacunek nakładów niezbędnych na rozwój zdolności produkcyjnych w zakładach kooperujących - z wymienieniem tych zakładów i rodzaju produkcji kooperacyjnej.

Uwaga:

1. Sporządzanie zestawienia kosztów inwestycji o charakterze niezmiennym i kosztów zmiennych powinno być wzorowane na układzie zawartym w obowiązujących przepisach w sprawie projektowania inwestycji.

2. Wielkości określone w rozdziale III pkt 4, 5, 7 i 8 powinny być potwierdzone dołączonymi do wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji uzgodnieniami z właściwymi jednostkami administracyjnymi i gospodarczymi (gestorzy i jednostki bilansujące).

IV. Ramowy zakres analizy lokalizacyjnej

1. Warunki zapewnienia siły roboczej dla prawidłowego funkcjonowania inwestycji, oparte na terenowym bilansie siły roboczej i kadr kwalifikowanych oraz na analizie możliwości werbunku kwalifikowanej siły roboczej wśród absolwentów miejscowego szkolnictwa zawodowego stopnia ponadpodstawowego na tle istniejącej sieci tego szkolnictwa oraz możliwości jej rozwoju i dostosowania do potrzeb inwestycji. Wielkość projektowanego zatrudnienia powinna wynikać z założonej technologii i poziomu wydajności pracy (porównanymi ze wskaźnikami osiąganymi średnio w branży i w przodujących zakładach danej branży). Koncepcja przygotowania i kompletowania załóg dla nowo uruchamianych zakładów pracy powinna być oparta na postanowieniach wynikających z przepisów w sprawie przygotowania i kompletowania załóg dla nowo uruchamianych zakładów przemysłowych.

2. Analiza wpływu powiązań kooperacyjnych oraz kierunków dostaw surowców i zbytu wyrobów gotowych na wybór lokalizacji inwestycji.

3. Charakterystyka terenu niezbędnego do realizacji inwestycji podstawowej oraz inwestycji towarzyszących: wielkość terenu z podaniem warunków fizjograficznych i geologiczno-inżynierskich, klas bonitacyjnych zajmowanych gruntów oraz sposobu dotychczasowego ich użytkowania i zainwestowania. W razie eksploatacji kopalin należy określić sposób przyszłego zagospodarowania wyeksploatowanych terenów.

4. Warunki gospodarki wodno-ściekowej oraz zadania w dziedzinie ochrony naturalnego środowiska:

1) jakość potrzebnej wody oraz sposób jej uzyskania,

2) skład i stan odprowadzanych ścieków oraz wymagany sposób ich oczyszczania i odprowadzania, z podaniem ich wpływu na odbiornik ścieków oraz skutków tego wpływu na tereny położone w strefie oddziaływania odbiornika,

3) jakość i ilość wydalanych zanieczyszczeń do atmosfery oraz przewidywane metody, sposoby i urządzenia do ich likwidacji, a także określenie wielkości strefy ochronnej oraz sposobów ochrony obszarów położonych poza strefą,

4) ilość i rodzaj odpadów stałych oraz sposób ich zagospodarowania, usuwania lub unieszkodliwiania,

5) przewidywany stopień szkodliwości i uciążliwości lokalizowanej inwestycji dla naturalnego środowiska, a zwłaszcza dla terenów rolniczych, leśnych i innych obszarów chronionych oraz zasobów wodnych.

5. Charakterystyka gospodarki energetycznej: źródła i sposób zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną, gaz i paliwa płynne.

6. Warunki obsługi komunikacyjnej i transportowej (wybór środka przewozowego, rozbudowa lub modernizacja urządzeń kolejowych, doprowadzenie bocznicy kolejowej, drogi kołowej, wodnej itp.).

7. Koszty eksploatacji dla każdego badanego wariantu, w tym koszty o charakterze niezmiennym oraz koszty mające wpływ na wybór lokalizacji, z rozgraniczeniem na:

1) koszty zależne od warunków lokalnych, związane z eksploatacją obiektów podstawowych inwestycji,

2) składniki kosztów eksploatacji, zależnych od położenia rozpatrywanej inwestycji w danym rejonie, w tym koszty transportu (kolejowego, samochodowego, wodnego) związane z długością tras przewozowych surowców, materiałów i wyrobów gotowych - na podstawie wyników studium transportowego - oraz koszty związane z pozyskaniem pracowników,

3) koszty eksploatacji związane z zapewnieniem zakładowi czynników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania, jak np. dostarczania wody, energii elektrycznej z uwzględnieniem strat na przesyle i rozdziale w razie zainstalowanej mocy powyżej 5 MW przy napięciu 15 kV oraz powyżej 25 MW przy napięciu 110 kV), energii cieplnej i gazu, oczyszczania i odprowadzania ścieków, organizacji transportu, łącznie z uiszczaniem należności i stałych rocznych opłat z tytułu użytkowania gruntów rolnych lub leśnych itp.

8. Dokonanie i uzasadnienie wyboru wariantu lokalizacji inwestycji przez porównanie elementów kosztów realizacji i eksploatacji inwestycji zależnych od miejsca zlokalizowania inwestycji, uzupełnione analizą czynników niewymiernych, jak np. poziom ukierunkowania kultury technicznej środowiska, sprawność realizacyjna potencjału wykonawczego, mikroklimat itp. Ekonomiczna analiza wariantów lokalizacji, inwestycji powinna być opracowana zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie kryteriów i metod oceny ekonomicznej efektywności inwestycji produkcyjnych (lub nieprodukcyjnych).

Zakres i szczegółowość powyższych elementów powinny być dostosowane do charakteru, znaczenia i wielkości inwestycji. Wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji powinien być złożony w 3 egzemplarzach.

ZAŁĄCZNIK Nr  4.

RAMOWY ZAKRES OPINII LOKALIZACYJNO-KOORDYNACYJNEJ

(postanowień lokalizacyjno-koordynacyjnych)

Opinia lokalizacyjno-koordynacyjna powinna zawierać:

1) ocenę uzasadnienia lokalizacji inwestycji w danej miejscowości z punktu widzenia:

a) planu przestrzennego zagospodarowania województwa, miasta lub gminy,

b) zapewnienia inwestycji najkorzystniejszych warunków realizacji i eksploatacji,

c) oszczędnej gospodarki terenami budowlanymi;

2) wskazania dotyczące:

a) terenu przewidywanego dla realizacji inwestycji podstawowej oraz inwestycji towarzyszących, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony terenów leśnych i gruntów rolnych o wysokiej bonitacji gleb,

b) możliwości i warunków zapewnienia dla projektowanej inwestycji załogi eksploatacyjnej na podstawie:

- danych terenowego bilansu siły roboczej i kadr kwalifikowanych,

- istniejącej sieci szkolnictwa zawodowego stopnia ponadpodstawowego oraz możliwości dostosowania kierunków szkolenia do potrzeb inwestycji,

- planu rozdziału absolwentów szkół wyższych,

z uwzględnieniem ewentualnego dowozu pracowników (liczba osób, odległości dowozu, środki transportu).

Należy krytycznie ocenić proponowaną przez inwestora przewidywaną liczbę pracowników oraz przekazać inwestorowi wskazania dotyczące sposobu kompletowania załogi:

- możliwej do uzyskania liczby pracowników z werbunku wojewódzkiego lub międzywojewódzkiego,

- koniecznej liczby pracowników, których należy przenieść z istniejących zakładów w kraju o podobnym profilu produkcji;

3) wymagania w zakresie:

a) zastosowania metod i urządzeń likwidacji zanieczyszczeń wydalanych do atmosfery oraz do wód, do ziemi i do urządzeń kanalizacyjnych, jak też sposobu zagospodarowania, usuwania i unieszkodliwiania odpadów,

b) możliwości i celowości zblokowania lub skojarzenia na jednym terenie inwestycji podstawowych i towarzyszących z przedsięwzięciami innych inwestorów,

c) nakładów i kosztów inwestycji współzależnych i towarzyszących, zapewniających funkcjonowanie inwestycji podstawowej:

- elektrowni, elektrociepłowni i kotłowni,

- sieci elektroenergetycznej i gazowniczej,

- ujęć wody i magistrali wodociągowych,

- oczyszczalni ścieków i kolektorów kanalizacyjnych,

- dróg dojazdowych, bocznic kolejowych itp.

oraz do właściwej obsługi socjalno-bytowej załogi:

- budownictwa mieszkaniowego,

- pozostałej infrastruktury miejskiej,

w tym nakłady i środki do przekazania na rzecz gospodarki terenowej oraz właściwych zainteresowanych resortów; powyższe nakłady i koszty powinny być określane zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie terenowej koordynacji inwestycji oraz zasad planowania i finansowania inwestycji towarzyszących i wspólnych,

d) innych ustaleń wynikających ze specyfiki danej inwestycji.

Zakres i szczegółowość powyższych elementów powinny być dostosowane do charakteru, znaczenia i wielkości inwestycji.

ZAŁĄCZNIK Nr  5.

DECYZJA O USTALENIU LOKALIZACJI INWESTYCJI

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o

planowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1975 r. Nr 11, poz. 67 i Nr

16, poz. 91) oraz tj 2 ust. .. uchwały nr 196 Rady Ministrów z

dnia 29 grudnia 1977 r. w sprawie lokalizacji inwestycji

(Monitor Polski z 1978 r. Nr 1 poz. 6).

...............................................................

(nazwa organu powołanego do ustalania lokalizacji inwestycji)

ustala lokalizację ............................................

...............................................................

(charakter inwestycji: budowa, rozbudowa)

...............................................................

(miejscowość)

Podstawowe dane charakteryzujące inwestycję (w tym dane

dotyczące etapów realizacji):

1) wielkość produkcji lub usług (ilość, wartość, podstawowy

asortyment),

2) zatrudnienie ogółem (osób),

w tym przyrost (osób).

3) nakłady inwestycyjne, w tym na roboty budowlano-montażowe,

4) przewidywany rok rozpoczęcia i cykl realizacji inwestycji z

wyodrębnieniem etapowania,

5) inne zasadnicze cechy techniczne i użytkowe inwestycji

zależnie od jej specyfiki.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024