Doskonalenie organizacji i normowanie pracy.

UCHWAŁA Nr 59
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 maja 1978 r.
w sprawie doskonalenia organizacji i normowania pracy.

W celu zwiększenia efektywności gospodarowania i dalszego wzrostu wydajności pracy w drodze poprawy organizacji pracy w przedsiębiorstwach Rada Ministrów po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:

Rozdział  I

Doskonalenie organizacji pracy.

§  1.
1.
Ministrowie zapewnią, począwszy od 1979 r., zwiększenie zadań w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy w planach techniczno-ekonomicznych podległych przedsiębiorstw i zjednoczeń.
2.
Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, powinna zapewnić: efektywne wykorzystanie środków produkcji, czasu pracy, kwalifikacji kadr oraz poprawę warunków pracy.
3.
Zwiększenie zadań dotyczących doskonalenia organizacji i normowania pracy w planach techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw i zjednoczeń powinno obejmować w szczególności:
1)
doskonalenie organizacji procesów produkcyjnych i ich obsługi, zwiększenie stopnia wykorzystania maszyn i urządzeń oraz likwidację przyczyn strat czasu pracy pracowników,
2)
doskonalenie organizacji stanowisk pracy i zespołów produkcyjnych oraz zaplecza technicznego,
3)
wdrażanie osiągnięć przodujących przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych w dziedzinie organizacji procesów produkcyjnych i stanowisk pracy,
4)
poprawę gospodarki materiałowej,
5)
stosowanie w szerszym zakresie pracy wielozmianowej,
6)
zapewnienie poprawy dyscypliny pracy oraz poprawy wykorzystania czasu pracy pracowników,
7)
aktualizowanie norm pracochłonności wyrobów i robót, z uwzględnieniem planowanego obniżenia pracochłonności w związku z postępem organizacyjno-technicznym,
8)
doskonalenie i rozszerzanie zakresu normowania pracy, między innymi przez ustalenie norm czasu lub norm ilości na wszelkie prace wymierne, niezależnie od form wynagradzania,
9)
doskonalenie struktury organizacyjnej przedsiębiorstw, usprawnianie pracy działów pomocniczych i usługowych, pracy administracyjno-biurowej oraz obiegu informacji i dokumentacji,
10)
usprawnianie obsługi socjalnej i administracyjnej pracowników w przedsiębiorstwie.
4.
Doskonalenie organizacji i normowania pracy w przedsiębiorstwach powinno być prowadzone systematycznie i polegać na:
1)
badaniu istniejącego stanu,
2)
projektowaniu optymalnych rozwiązań,
3)
wdrażaniu usprawnień oraz przeszkoleniu pracowników,
4)
kontroli i ocenie uzyskanych efektów.
5.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Ministrem Finansów określi ramowe zasady i kryteria oceny postępu organizacyjnego w terminie do dnia 30 września 1978 r.
§  2.
1.
Ministrowie podejmą działania zmierzające do rozwinięcia i upowszechnienia w podległych przedsiębiorstwach:
1)
pracowniczego ruchu racjonalizatorskiego w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy,
2)
społecznego ruchu inicjatyw pracowniczych w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy, między innymi przez powoływanie zespołów roboczych do opracowywania i wdrażania usprawnień organizacyjno-technicznych.
2.
Ministrowie uwzględnią w kryteriach ocen kadr kierowniczych przedsiębiorstw i zjednoczeń poziom organizacyjny przedsiębiorstw oraz efekty osiągane w drodze doskonalenia organizacji i normowania pracy.
3.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określi formy zachęt materialnych w ramach planowanego (dyspozycyjnego) funduszu płac, a także formy wyróżnień dla pracowników osiągających najlepsze wyniki w projektowaniu i wdrażaniu usprawnień organizacyjnych oraz ruchu racjonalizatorskim w dziedzinie organizacji i normowania pracy.

Rozdział  II

Zmianowość pracy.

§  3.
1.
Ministrowie dokonają w terminie do dnia 31 lipca 1978 r. analizy zmianowości pracy w podległych przedsiębiorstwach i przedstawią Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministrowi Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w terminie do dnia 30 września 1978 r. program zwiększenia zmianowości pracy w podległych przedsiębiorstwach oraz program zapewnienia pełnej obsady pierwszej zmiany obejmujący lata 1979-1980, opracowany w porozumieniu z właściwymi wojewodami.
2.
Kolejne programy zwiększenia zmianowości pracy, z uwzględnieniem czterobrygadowej organizacji pracy, powinny być opracowane w ramach prac nad pięcioletnimi narodowymi planami społeczno-gospodarczego rozwoju kraju.
3.
Programy, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny zapewnić wzrost efektywności gospodarowania, przede wszystkim przez optymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych, przy założeniu stopniowego zwiększania w przedsiębiorstwach zakresu prac objętych systemem pracy wielozmianowej.
4.
Obowiązek rozszerzenia zakresu prac objętych systemem wielozmianowym nie dotyczy przedsiębiorstw:
1)
mających przestarzałe wyposażenie techniczne,
2)
w których stosowanie pracy wielozmianowej nie zapewnia poprawy efektywności,
3)
zlokalizowanych na terenach o znacznym deficycie rąk do pracy.
5.
Zobowiązuje się ministrów do wydzielania, w ramach planów, odpowiednich środków przeznaczonych na zwiększenie zmianowości pracy.
§  4.
1.
Dyrektorzy zjednoczeń oraz dyrektorzy przedsiębiorstw dostosują godziny pracy administracji zakładowej oraz zakładowych placówek socjalnych do potrzeb wielozmianowej organizacji pracy.
2.
Właściwi ministrowie oraz wojewodowie dostosują godziny pracy w placówkach handlu wewnętrznego, usługowych, służby zdrowia, komunikacji, łączności oraz gospodarki komunalnej do potrzeb wielozmianowej organizacji pracy.
3.
Minister Kultury i Sztuki, Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" oraz Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki dostosują godziny pracy placówek kulturalno-oświatowych i urządzeń sportowych oraz programy radia i telewizji do potrzeb wielozmianowej organizacji pracy w przedsiębiorstwach.

Rozdział  III

Służba organizacji i normowania pracy.

§  5.
1.
Zadania w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy realizuje służba organizacji i normowania pracy.
2.
Służbę organizacji i normowania pracy stanowią:
1)
komórki organizacji i normowania pracy przedsiębiorstw,
2)
branżowe i resortowe ośrodki organizacji i normowania pracy lub inne jednostki (komórki) organizacyjne spełniające zadania ośrodków.
3.
W biurach projektów zadania służby organizacji i normowania pracy pełnią komórki organizacyjne opracowujące projekty organizacji pracy dla nowo budowanych i modernizowanych zakładów.
§  6.
Ośrodki organizacji i normowania pracy powołują:
1)
branżowe, obejmujące przedsiębiorstwa danej branży - właściwi ministrowie,
2)
resortowe - właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
§  7.
1.
Zadania komórek organizacji i normowania pracy powinny obejmować w szczególności:
1)
udział w opracowywaniu zakładowych planów doskonalenia organizacji pracy i opracowywanie harmonogramów ich realizacji,
2)
adaptowanie, opracowywanie i pomoc we wdrażaniu rozwiązań i usprawnień organizacyjnych,
3)
badanie wykorzystania czasu pracy,
4)
opracowywanie i aktualizację zakładowych norm pracy oraz zakładowych normatywów czasu,
5)
uzupełnianie taryfikatorów kwalifikacyjnych pracowników i taryfikatorów robót.
2.
Do zadań branżowych i resortowych ośrodków organizacji i normowania pracy, odpowiednio do ich zakresu działania, należy w szczególności:
1)
badanie i ocena poziomu organizacji pracy,
2)
inicjowanie prac dotyczących doskonalenia organizacji i normowania pracy,
3)
udział w projektowaniu i wdrażaniu nowoczesnych metod organizacji i normowania pracy w przedsiębiorstwach,
4)
upowszechnianie w organizacji i normowaniu pracy osiągnięć przodujących przedsiębiorstw,
5)
opracowywanie i udział we wdrażaniu postępowych metod i technik badania oraz usprawniania organizacji i normowania pracy,
6)
opracowywanie projektów typowej organizacji stanowisk pracy oraz typowego ich wyposażenia,
7)
opracowywanie branżowych normatywów czasu oraz branżowych i jednolitych norm pracy,
8)
opracowywanie projektów taryfikatorów robót oraz taryfikatorów kwalifikacyjnych pracowników,
9)
opracowywanie ocen i wniosków dotyczących stosowanych form płac z punktu widzenia ich oddziaływania na ilość i jakość wykonywanej pracy,
10)
gromadzenie i upowszechnianie przodujących doświadczeń krajowych i zagranicznych w zakresie organizacji i normowania pracy.
3.
Szczegółowy zakres zadań ośrodków organizacji i normowania pracy ustalają dla:
1)
ośrodków branżowych - dyrektorzy zjednoczeń,
2)
ośrodków resortowych - właściwi ministrowie.
§  8.
W celu realizacji zadań w dziedzinie doskonalenia organizacji pracy dyrektorzy zjednoczeń i przedsiębiorstw zapewnią podniesienie rangi służby organizacji i normowania pracy, między innymi przez zatrudnianie pracowników o wysokich kwalifikacjach i traktowanie ich na równi z pracownikami działalności technologicznej, oraz stworzą odpowiednie warunki działania tej służby, umożliwiające jej wykonanie zwiększonych zadań.
§  9.
Ministrowie zapewnią:
1)
upowszechnienie osiągnięć i najlepszych rozwiązań organizacji i normowania pracy przedsiębiorstw,
2)
wyposażenie służby organizacji i normowania pracy w odpowiedni sprzęt, aparaturę i urządzenia,
3)
odpowiednią obsadę etatową i dobór pracowników służby organizacji i normowania pracy oraz systematyczne doskonalenie zawodowe pracowników zajmujących się organizacją pracy,
4)
upowszechnianie odpowiednich materiałów (literatura, filmy, plansze) propagujących nowoczesne rozwiązania organizacyjne, zwłaszcza dotyczące stanowisk pracy.
§  10.
1.
Ośrodki organizacji i normowania pracy, powołane jako samodzielne jednostki organizacyjne, prowadzą gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla jednostek i zakładów budżetowych lub jednostek badawczych, stosownie do przepisów o ich powołaniu.
2.
Ośrodki organizacji i normowania pracy stanowiące wyodrębnione zakłady lub biura, wchodzące w skład samodzielnych jednostek gospodarki uspołecznionej oraz ośrodki stanowiące komórki organizacyjne ministerstw lub zjednoczeń prowadzą gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla jednostki, przy której zostały powołane.
§  11.
Finansowanie prac badawczych i wdrożeniowych w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Rozdział  IV

Normowanie pracy.

§  12.
1.
Normy pracy określają niezbędny nakład czasu na wykonanie operacji (roboty) lub określonych zadań w danych warunkach technicznych i technologicznych przy optymalnej organizacji wykonywanej pracy.
2.
Norma pracy może być wyrażona w formie:
1)
normy czasu - określającej czas niezbędny do wykonania jednostki zadania,
2)
normy ilości - określającej liczbę jednostek zadania możliwą do wykonania w jednostce czasu,
3)
normy obsługi - określającej liczbę stanowisk pracy (maszyn), które powinien obsłużyć jeden pracownik lub określony zespół pracowników,
4)
normy obsady - określającej liczebność zespołu pracowników realizujących lub nadzorujących proces produkcyjny przebiegający na danym stanowisku pracy.
3.
Normatywy czasu stanowią elementy norm pracy i określają wielkości czasu ustalone dla wykonania wydzielonych elementów operacji (robót).
§  13.
1.
Normy czasu lub normy ilości należy ustalać dla wszystkich prac wymiernych i posługiwać się nimi przy organizowaniu pracy, planowaniu działalności produkcyjnej, ocenie wydajności i efektywności pracy oraz wykorzystywać jako podstawę wynagradzania w akordowych i czasowo-premiowych formach płac.
2.
Dla prac nie objętych normami czasu lub normami ilości należy ustalić normy obsługi lub obsady.
§  14.
1.
Normy czasu i normy ilości ustala się na podstawie normatywów czasu dla danego typu operacji (robót).
2.
W razie braku określonych normatywów czasu normy należy ustalać metodami analitycznymi.
§  15.
1.
Normy pracy powinny być aktualizowane w miarę wprowadzanych zmian organizacyjno-technicznych, zapewniających wzrost wydajności pracy.
2.
Normy pracy powinny być ustalane na poziomie zapewniającym prawidłowe wykorzystanie maszyn i urządzeń, z uwzględnieniem przysługującego pracownikowi czasu na odpoczynek.
3.
Przy ustalaniu norm pracy należy uwzględniać przodujące krajowe i zagraniczne metody pracy.
§  16.
1.
Normy pracy ze względu na zakres obowiązywania dzielą się na:
1)
zakładowe - dla operacji (robót) specyficznych dla danego przedsiębiorstwa,
2)
branżowe - dla analogicznych operacji (robót) wykonywanych w różnych

przedsiębiorstwach podległych jednemu lub kilku zjednoczeniom

(jednostkom równorzędnym) tej samej branży,

3)
jednolite - dla analogicznych operacji (robót) wykonywanych w przedsiębiorstwach

różnych działów gospodarki narodowej.

2.
Normy pracy zatwierdzają:
1)
zakładowe - dyrektor przedsiębiorstwa w porozumieniu z radą zakładową,
2)
branżowe - właściwy minister lub z jego upoważnienia dyrektor zjednoczenia

wiodącego w danym rodzaju robót, w porozumieniu z zarządem głównym

właściwego związku zawodowego,

3)
jednolite - właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw

Socjalnych oraz Centralną Radą Związków Zawodowych.

3.
Normatywy czasu ze względu na zakres obowiązywania dzielą się na:
1)
zakładowe - opracowywane przez przedsiębiorstwa na potrzeby własne dla

nietypowych elementów operacji (robót) nie objętych branżowymi

normatywami czasu,

2)
branżowe - opracowywane przez ośrodki organizacji i normowania pracy dla operacji

(robót) typowych dla danej branży.

4.
Normatywy czasu zatwierdzają:
1)
zakładowe - dyrektor zjednoczenia,
2)
branżowe - właściwy minister.
§  17.
W okresie uruchamiania i wdrażania nowej produkcji dyrektorzy przedsiębiorstw mogą w uzasadnionych wypadkach stosować w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące, a wyjątkowo za zgodą dyrektora zjednoczenia w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy, dodatki czasowe do norm (współczynniki) uwzględniające różnice wynikające z niższego wykonania norm w warunkach rozruchu.
§  18.
1.
Zastrzeżenia zgłoszone przez pracownika lub grupę pracowników co do słuszności zastosowania określonej zakładowej normy pracy rozstrzyga dyrektor przedsiębiorstwa w porozumieniu z radą zakładową.
2.
W razie braku porozumienia między dyrektorem przedsiębiorstwa a radą zakładową ostateczną decyzję wydaje dyrektor zjednoczenia w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego, w ciągu jednego miesiąca od dnia zgłoszenia zastrzeżenia. Do czasu wydania ostatecznej decyzji obowiązuje dotychczasowa norma pracy.
§  19.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych określa:
1)
szczegółowe zasady opracowywania i aktualizowania normatywów czasu i norm pracy,
2)
zasady jakościowej oceny pracy,
3)
system wynagradzania pracowników, którym normy pracy zostały zmienione na ich wniosek.
§  20.
Ministrowie w celu doskonalenia normowania pracy oraz nadania normom pracy funkcji organizatorskich zapewnią:
1)
dokonanie oceny istniejących normatywów czasu, przeprowadzenie ich weryfikacji i dostosowanie do aktualnych warunków organizacyjno-technicznych,
2)
rozszerzenie zakresu opracowania normatywów czasu na wszystkie roboty i funkcje, dla których jest to technicznie, ekonomicznie i społecznie uzasadnione,
3)
rozszerzenie zakresu stosowania norm czasu lub norm ilości na wszystkie wymierne operacje (roboty) związane z działalnością podstawową i pomocniczą przedsiębiorstw, niezależnie od stosowanej formy płac, jak również na wymierne, powtarzające się operacje (czynności) biurowe i techniczne, występujące w administracji i zapleczu technicznym,
4)
rozszerzenie zakresu stosowania norm obsługi i norm obsad, stanowiących podstawę prawidłowego zatrudniania pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy i pełnego wykorzystania czasu pracy pracowników oraz maszyn i urządzeń,
5)
stałą, bieżącą aktualizację norm pracy w dostosowaniu do aktualnych warunków technicznie i ekonomicznie uzasadnionego podziału pracy, stosowanej technologii, posiadanych maszyn i urządzeń, a także założonych parametrów technicznych i ekonomicznych,
6)
stałą aktualizację i doskonalenie - według jednolitych zasad - taryfikatorów kwalifikacyjnych pracowników i taryfikatorów robót, które powinny stanowić podstawę prawidłowego doboru pracowników o kwalifikacjach odpowiadających wykonywanej pracy oraz instrument prawidłowego zróżnicowania płac pracowników według jakości ich pracy - jej złożoności i ponoszonej przy jej wykonywaniu odpowiedzialności.

Rozdział  V

Przepisy końcowe.

§  21.
1.
Minister Oświaty i Wychowania:
1)
uwzględni w programach nauczania w szkołach ogólnokształcących tematykę z zakresu podstaw i zasad organizacji pracy, dostosowaną do poziomu nauczania uczniów i możliwości stosowania przez nich elementów dobrej organizacji pracy,
2)
dokona analizy programów nauczania w szkołach zawodowych w zakresie organizacji pracy i dostosuje je do aktualnych i przyszłych potrzeb gospodarki.
2.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki:
1)
dokona analizy tematyki nauczania z zakresu organizacji pracy w wyższych szkołach technicznych, ekonomicznych i rolniczych oraz dostosuje programy nauczania do aktualnych i przyszłych potrzeb gospodarki, uwzględniając wzrost efektywności nauczania w tej dziedzinie,
2)
uwzględni w praktykach wakacyjnych studentów wyższych szkół technicznych, ekonomicznych i rolniczych prace z zakresu doskonalenia organizacji i normowania pracy w przedsiębiorstwach, a wyniki tych prac uwzględni w tematach prac seminaryjnych i dyplomowych,
3)
zwiększy liczbę prac magisterskich i doktorskich uwzględniających tematykę z zakresu organizacji i normowania pracy.
§  22.
1.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania oraz Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wyznaczy jednostkę wiodącą w doskonaleniu zawodowym w zakresie organizacji i normowania pracy, której zadaniem będzie:
1)
koordynowanie doskonalenia zawodowego pracowników zatrudnionych w służbach organizacji i normowania pracy,
2)
opracowywanie ramowych programów nauczania kursów wszystkich stopni, stażów zawodowych i samokształcenia kierowanego,
3)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad przebiegiem doskonalenia zawodowego.
2.
Ministrowie wprowadzą, począwszy od 1979 r., specjalizację zawodową "organizator pracy" w trybie przepisów uchwały nr 306 Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1965 r. w sprawie podnoszenia kwalifikacji pracowników zatrudnionych w gospodarce narodowej (Monitor Polski z 1970 r. Nr 16, poz. 133).
3.
Właściwi ministrowie na podstawie programów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zapewnią doskonalenie i dokształcanie pracowników podległych przedsiębiorstw w dziedzinie organizacji i normowania pracy.
§  23.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki:
1)
zwiększy, na wniosek zainteresowanych ministrów, w planach rozwoju nauki i techniki zakres badań naukowych z dziedziny organizacji i normowania pracy,
2)
zapewni zwiększenie zakresu informacji zagranicznych z dziedziny organizacji i normowania pracy, przekazywanych przez Centrum Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej.
§  24.
Minister Kultury i Sztuki oraz Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" rozszerzą popularyzatorską i wychowawczą działalność środków masowego przekazu na zagadnienia związane z doskonaleniem procesów produkcyjnych oraz organizacji pracy na stanowisku pracy.
§  25.
Ministrowie, którym podlegają biura projektów, w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określą zasady opracowywania projektów organizacji pracy dla projektowanych nowych i modernizowanych zakładów, w terminie do dnia 30 września 1978 r.
§  26.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych:
1)
pełni nadzór nad realizacją zadań w dziedzinie doskonalenia organizacji i normowania pracy oraz koordynuje w skali międzyresortowej prowadzone w tym zakresie prace,
2)
określa ogólne założenia metodyczne i organizacyjne związane z zagadnieniami, o których mowa w pkt 1,
3)
koordynuje i organizuje międzyresortową i międzybranżową wymianę doświadczeń z zakresu doskonalenia organizacji i normowania pracy oraz upowszechnia najnowsze metody i techniki organizatorskie.
§  27.
1.
Przez użyte w uchwale określenia:
1)
ministrowie - rozumie się również kierowników urzędów centralnych,
2)
wojewodowie - rozumie się również prezydentów miast stopnia wojewódzkiego,
3)
zjednoczenie - rozumie się również jednostki równorzędne i kombinaty bezpośrednio podporządkowane ministrom.
2.
Przepisy § 1 ust. 1-4, § 2 ust. 1 i 2, § 3, § 9, § 20 pkt 3-5 oraz § 22 ust. 3 dotyczą również wojewodów i prezydentów miast stopnia wojewódzkiego w odniesieniu do przedsiębiorstw podporządkowanych radom narodowym.
§  28.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym stosowanie zasad uchwały.
§  29.
Traci moc uchwała nr 213 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1961 r. w sprawie zasad i organizacji normowania pracy (Monitor Polski z 1961 r. Nr 54, poz. 235, z 1969 r. Nr 10, poz. 94 i Nr 19, poz. 156 oraz z 1970 r. Nr 41, poz. 307).
§  30.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024