Uzgadnianie pod względem ochrony przeciwpożarowej założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji budowlanych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 12 maja 1978 r.
w sprawie uzgadniania pod względem ochrony przeciwpożarowej założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji budowlanych.

Na podstawie § 23 uchwały nr 75 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1972 r. w sprawie projektowania inwestycji (Monitor Polski Nr 23, poz. 133) oraz w związku z art. 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 20, poz. 106) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Uzgodnienia pod względem ochrony przeciwpożarowej z właściwymi organami lub jednostkami organizacyjnymi wymagają założenia techniczno-ekonomiczne następujących inwestycji budowlanych:
1)
obiektów o wysokości ponad 25 m,
2)
obiektów, w których znajdują się pomieszczenia przeznaczone do jednoczesnego przebywania grup ludzi liczących ponad 50 osób, a w szczególności domów towarowych, teatrów, kin, cyrków, sal sprzedaży, sal konferencyjnych, zamkniętych obiektów sportowych, obiektów kultu religijnego, sal wystawowych, hal targowych, restauracji, barów, dworców pasażerskich,
3)
obiektów, w których znajdują się pomieszczenia przeznaczone dla ludzi o ograniczonej możliwości poruszania się, a w szczególności: szpitali, sanatoriów, domów rencistów, zakładów pracy zatrudniających inwalidów, szkół dla dzieci niedorozwiniętych,
4)
obiektów biurowych, socjalnych, żłobków, przedszkoli, szkół, uczelni, domów studenckich, internatów, hoteli, hoteli pracowniczych, obiektów sądowych, zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich,
5)
aresztów śledczych, zakładów karnych,
6)
archiwów, muzeów i bibliotek,
7)
magazynów i otwartych składowisk zaliczonych do I lub II kategorii niebezpieczeństwa pożarowego oraz magazynów i otwartych składowisk o powierzchni ponad 1.000 m2, zaliczonych do III lub IV kategorii niebezpieczeństwa pożarowego,
8)
obiektów produkcyjnych i urządzeń technologicznych, zaliczonych do I, II lub III kategorii niebezpieczeństwa pożarowego,
9)
zajezdni autobusów, tramwajów, trolejbusów, garaży dla samochodów ciężarowych, garaży dla samochodów osobowych o powierzchni powyżej 60 m2, garaży dla kombajnów zbożowych, hangarów na lotniskach, lokomotywowni i wagonowni PKP,
10)
obiektów uspołecznionego budownictwa rolniczego związanych z hodowlą oraz magazynowaniem i przygotowaniem pasz i produktów rolnych.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się również w razie rozbudowy lub modernizacji obiektów albo kapitalnych remontów, jeżeli z uwagi na charakter lub rozmiar robót niezbędne jest sporządzenie dla tych remontów dokumentacji odpowiadającej co do zakresu założeniom techniczno-ekonomicznym inwestycji lub dokumentacji uproszczonej (jednostadiowej).
§  2.
1.
Podstawę uzgodnień stanowią dane określone przez jednostkę sporządzającą założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji, dotyczące:
1)
usytuowania obiektów i urządzeń technologicznych,
2)
zaliczania pomieszczeń w budynkach, budynków oraz innych obiektów do odpowiedniej kategorii niebezpieczeństwa pożarowego albo zagrożenia wybuchem lub zagrożenia ludzi,
3)
obliczenia rzeczywistych wielkości występujących obciążeń ogniowych dla budynków, innych obiektów, pomieszczeń, kondygnacji i stref pożarowych,
4)
ustalenia klasy odporności ogniowej budynku i poszczególnych elementów budowlanych,
5)
określenia stopnia rozprzestrzeniania się ognia w elementach i stopnia zapalności materiałów, z których będą wykonane elementy budowlane,
6)
podziału na strefy pożarowe i usytuowania pomieszczeń zaliczonych do I lub II kategorii niebezpieczeństwa pożarowego i pomieszczeń zagrożonych wybuchem,
7)
ustalenia odciążających (przeciwwybuchowych) przepon, klap i otworów,
8)
wyposażenia obiektów w klapy dymowe,
9)
warunków ewakuacyjnych,
10)
wyposażenia obiektów w urządzenia gaśnicze i sygnalizacji alarmu pożarowego na podstawie obliczonego zagrożenia pożarowego,
11)
zaopatrzenia obiektów w środki gaśnicze,
12)
wyposażenia obiektu w światła bezpieczeństwa, ewakuacyjne, przeszkodowe i kierunkowe,
13)
doboru instalacji i urządzeń elektroenergetycznych w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem oraz zabezpieczenia tras kablowych,
14)
instalacji i urządzeń wentylacyjnych oraz ich zabezpieczenia przed przenoszeniem się ognia,
15)
zabezpieczenia kanalizacji i ścieków przed niebezpieczeństwem pożaru i wybuchu,
16)
instalacji i urządzeń ogrzewczych,
17)
zabezpieczenia instalacji i urządzeń technologicznych przed niebezpieczeństwem pożaru i wybuchu,
18)
zabezpieczenia przeciwpożarowego innych instalacji i urządzeń stwarzających zagrożenie pożarowe,
19)
zapewnienia dojazdów i dostępu jednostkom straży pożarnych do zakładu, poszczególnych budynków i urządzeń technologicznych,
20)
zabezpieczenia budynków i urządzeń w instalację piorunochronną.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio przy uzgadnianiu dokumentacji uproszczonej (jednostadiowej).
3.
Uzgodnieniu podlegają założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji wszystkich branż jednocześnie. Dopuszcza się uzgadnianie poszczególnych branż oddzielnie; w takim wypadku w pierwszej kolejności uzgodnieniu podlega część architektoniczno-budowlana.
§  3.
1.
Uzgodnienie założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji i uproszczonych założeń dla obiektów typowych pod względem wymagań ochrony przeciwpożarowej wymaga pozytywnej opinii Komendy Głównej Straży Pożarnych.
2.
Uzgodnienie założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji pod względem wymagań ochrony przeciwpożarowej innych niż wymienione w ust. 1 wymaga pozytywnej opinii:
1)
rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, zatrudnionego w jednostce sporządzającej założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji dla obiektów projektowanych indywidualnie,
2)
właściwego terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego dla obiektów indywidualnych projektowanych przez jednostki sporządzające założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji, które nie zatrudniają rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych.
3.
Sprawy sporne związane z uzgadnianiem założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji między rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych a jednostką sporządzającą założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji rozstrzyga właściwy dla projektowanej inwestycji terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  4.
Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio do dokumentacji pochodzących z importu.
§  5.
Zarządzenie nie dotyczy inwestycji budowlanych, o których mowa w § 1 ust. 1, realizowanych w resortach obrony narodowej oraz spraw wewnętrznych na terenach zamkniętych.
§  6.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 15 października 1963 r. w sprawie uzgadniania z organami ochrony przeciwpożarowej projektów budowlanych (Dziennik Budownictwa Nr 22, poz. 75).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024