Nagradzanie za prawidłową i terminową oraz przedterminową realizację inwestycji.

UCHWAŁA Nr 130
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 maja 1972 r
w sprawie nagradzania za prawidłową i terminową oraz przedterminową realizację inwestycji.

Rada Ministrów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wszystkim uczestnikom procesu inwestycyjnego polegającego na budownictwie mogą być przyznane nagrody za prawidłową i terminową realizację inwestycji oraz za przyspieszenie terminu przekazania inwestycji do eksploatacji.
2.
Fundusze nagród, o których mowa w ust. 1, obciążają koszty zadania inwestycyjnego i nalicza się je od wartości kosztorysowej zadania inwestycyjnego, określonej w dokumentacji stanowiącej podstawę decyzji o włączeniu inwestycji do planu inwestycyjnego i potwierdzonej w dokumencie przyjęcia inwestycji do finansowania przez bank.
3.
Wartość kosztorysowa zadania inwestycyjnego, o której mowa w ust. 2, ulega:
1)
pomniejszeniu o wartość kosztorysową obiektów, z których zrezygnowano w toku realizacji inwestycji, oraz o wartość udziałów przekazywanych innym inwestorom,
2)
korekcie w razie zmiany wartości kosztorysowej, wprowadzonej w trybie ustalonym w § 14 uchwały nr 75 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1972 r. w sprawie projektowania inwestycji (Monitor Polski Nr 23, poz. 133).
4.
Zmiany cen i norm kosztorysowych, wprowadzone w toku realizacji zadania inwestycyjnego, nie mają wpływu na zmianę wartości kosztorysowej inwestycji dla celów tworzenia funduszu nagród.
5.
Wysokość funduszu nagród za prawidłową i terminową realizację inwestycji oraz za przyspieszenie terminu przekazania inwestycji do eksploatacji (użytku) określa jednostka nadrzędna nad inwestorem w porozumieniu z jednostką nadrzędną nad generalnym wykonawcą, tak aby:
1)
wysokość funduszu nagród za wykonanie zadania inwestycyjnego w terminie określonym w decyzji o włączeniu inwestycji do planu inwestycyjnego przez jednostkę nadrzędną, potwierdzonym w dokumencie przyjęcia inwestycji do finansowania przez bank, nie przekraczała:
a)
dla inwestycji wymienionych z nazwy w załącznikach do uchwały Rady Ministrów o narodowym planie społeczno-gospodarczym, uchwałach Rady Ministrów lub decyzjach Prezydium Rządu oraz dla inwestycji modernizacyjnych - 0,4% wartości kosztorysowej inwestycji,
b)
dla inwestycji, której termin przekazania do eksploatacji (użytku) został dyrektywnie przyspieszony ustaleniami uchwały Rady Ministrów o narodowym planie społeczno-gospodarczym, uchwałą Rady Ministrów lub decyzją Prezydium Rządu w stosunku do terminu wynikającego z cyklu realizacji inwestycji, zatwierdzonego w założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji zgodnie z przepisami uchwały nr 281 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 1972 r. w sprawie cykli realizacji inwestycji (Monitor Polski Nr 54, poz. 288) - 0,7% wartości kosztorysowej inwestycji,
c)
dla pozostałych inwestycji - 0,3% wartości kosztorysowej inwestycji,
2)
wysokość funduszu nagród za przyspieszenie terminu przekazania inwestycji do eksploatacji (użytku), o którym mowa w pkt 1, za każdy jeden procent przyspieszenia, liczony w stosunku do cyklu realizacji zatwierdzonego w założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji (pkt 1 lit. b), a dla inwestycji, której termin przekazania do eksploatacji (użytku) został dyrektywnie przyspieszony ustaleniami uchwały Rady Ministrów o narodowym planie społeczno-gospodarczym, uchwałą Rady Ministrów lub decyzją Prezydium Rządu, liczony w stosunku do cyklu realizacji inwestycji wynikającego z terminu dyrektywnie przyspieszonego - nie przekraczała:
a)
0,03% wartości kosztorysowej inwestycji wymienionych z nazwy w załącznikach do uchwały Rady Ministrów o narodowym planie społeczno-gospodarczym, uchwałach Rady Ministrów lub decyzjach Prezydium Rządu oraz inwestycji modernizacyjnych,
b)
0,04% wartości kosztorysowej inwestycji, której termin przekazania do eksploatacji (użytku) został dyrektywnie przyspieszony ustaleniami uchwały Rady Ministrów o narodowym planie społeczno-gospodarczym, uchwałą Rady Ministrów lub decyzją Prezydium Rządu,
c)
0,01% wartości kosztorysowej pozostałych inwestycji.
6.
Dla inwestycji modernizacyjnych, których wartość kosztorysowa nie przekracza 100 mln zł, może być ustalony fundusz nagród w kwocie ryczałtowej. Kwota ryczałtowa funduszu nagród nie może przekroczyć 0,6% wartości kosztorysowej inwestycji oraz 400.000 zł.
§  2.
Ministrowie nadzorujący inwestorów mogą wprowadzić dodatkowe nagradzanie uczestników procesu inwestycyjnego za ekonomicznie uzasadnione obniżenie kosztów inwestycji w stosunku do kosztu planowanego, kierując się zasadą, aby dodatkowy fundusz nagród nie przekraczał 0,2% kwoty, o którą obniżono koszt inwestycji; nagrody mogą być wypłacane pod warunkiem terminowego oddania inwestycji do eksploatacji (użytku).
§  3.
Nagrody przyznawane na podstawie uchwały:
1)
zalicza się do wynagrodzeń nie objętych funduszem płac,
2)
nie wchodzą do podstawy obliczenia wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy, świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz do podstawy wymiaru emerytur i rent,
3)
nie podlegają obciążeniu podatkiem od wynagrodzeń oraz składką na fundusz emerytalny.
§  4.
1.
Kwota nagród wypłaconych pracownikowi z tytułu niniejszej uchwały łącznie z innymi nagrodami i premiami wypłacanymi poza planem funduszu płac oraz ze środków nie objętych funduszem płac nie może przekroczyć trzymiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego pracownika w przekroju roku. W wyjątkowych wypadkach właściwy minister może podwyższyć łączną kwotę tych nagród do wysokości czteromiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego pracownika w razie realizacji inwestycji szczególnie ważnej dla gospodarki narodowej. Przez wynagrodzenie zasadnicze rozumie się wynagrodzenie zasadnicze wynikające z aktualnego zaszeregowania pracownika.
2.
Zasady podziału funduszu nagród i warunki wypłaty nagród ustala załącznik do uchwały.
§  5.
1.
Zobowiązuje się banki finansujące inwestycje do kontroli zasadności uruchamiania przez inwestorów funduszy nagród tworzonych na zasadach ustalonych w uchwale.
2.
W razie stwierdzenia, że nie zostały spełnione ustalone w uchwale warunki do uruchomienia odpowiedniego funduszu nagród, bank wstrzymuje wykonanie dyspozycji wypłat z tego funduszu. O wstrzymaniu wykonania dyspozycji wypłat bank zawiadamia jednostkę nadrzędną inwestora.
3.
Uruchomienie wstrzymanych kwot funduszu może nastąpić na podstawie decyzji ministra (kierownika urzędu centralnego) lub wojewody (prezydenta m.st. Warszawy, m. Krakowa i m. Łodzi), podjętej na uzasadniony wniosek jednostki nadrzędnej inwestora.
§  6.
Upoważnia się właściwych ministrów do stosowania w porozumieniu z Ministrem Finansów i Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych przepisów uchwały do inwestycji polegających na budownictwie, wykonywanych w ramach eksportu wewnętrznego.
§  7.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych dokona korekty wysokości wskaźników odpisów na fundusz nagród, o którym mowa w § 1 ust. 5 odpowiednio do zmiany cen kosztorysowych inwestycji.
§  8.
Upoważnia się centralne organizacje spółdzielcze do zastosowania w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych przepisów uchwały do pracowników jednostek spółdzielczych realizujących inwestycje polegające na budownictwie.
§  9.
Przepisów uchwały nie stosuje się do inwestycji polegających na zakupie gotowych dóbr inwestycyjnych oraz maszyn i urządzeń u dostawców krajowych i zagranicznych, jak również do inwestycji polegających na zakupie obiektów budowlanych u kontrahentów zagranicznych.
§  10.
Nagrody za prawidłową i terminową oraz przedterminową realizację inwestycji nie mogą być przyznawane pracownikom zatrudnionym w naczelnych, centralnych i terenowych organach administracji państwowej, w urzędach podległych tym organom oraz w centralnych organizacjach spółdzielczych.
§  10a. 1
Nagrody, o których mowa w § 1 ust. 1, nie mogą być wypłacane za inwestycje polegające na budownictwie, których rozpoczęcie realizacji nastąpiło po dniu 31 grudnia 1978 r. Dotyczy to również inwestycji, dla których w 1978 r. prowadzone były wstępne prace przygotowawcze.
§  11.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 205 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1969 r. w sprawie dodatkowego premiowania za terminową i prawidłową realizację inwestycji (Monitor Polski Nr 51, poz. 391) oraz
2)
uchwały:
a)
nr 140 Rady Ministrów z dnia 16 lipca 1971 r. w sprawie nagradzania za skracanie cykli budowy inwestycji i osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych,
b)
nr 145 Rady Ministrów z dnia 21 lipca 1971 r. w sprawie nagradzania za prawidłowe wykonanie i terminowe uruchomienie niektórych inwestycji szczególnie ważnych dla rozwoju gospodarki narodowej.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY PODZIAŁU I WARUNKI WYPŁATY NAGRÓD

A.

Nagrody za terminowe wykonanie inwestycji.

1. Fundusz nagród za terminowe wykonanie inwestycji przeznacza się na nagrody dla pracowników uczestników procesu inwestycyjnego, w tym również dostawców maszyn i urządzeń, za właściwą realizację i dotrzymanie terminów wykonania etapów decydujących o prawidłowym i terminowym wykonaniu zadania inwestycyjnego oraz za jego całkowite i terminowe wykonanie.

2. Dla przedsiębiorstw wykonawczych i ich jednostek nadrzędnych przeznacza się 50% (70% w budownictwie mieszkaniowym, handlowym, socjalno-usługowym oraz w budownictwie wodnym i melioracyjnym) całkowitej kwoty funduszu, a 50% (30% w budownictwie mieszkaniowym, handlowym i socjalno-usługowym oraz w budownictwie wodnym i melioracyjnym) - dla pozostałych uczestników procesu inwestycyjnego; jednostki nadrzędne inwestora i generalnego wykonawcy mogą ustalić inny podział kwoty funduszu w wypadkach uzasadnionych niewielkim lub szczególnie wysokim udziałem robót budowlano-montażowych w wartości kosztorysowej inwestycji. Jednostka nadrzędna inwestora może dokonać podziału kwoty funduszu nagród przypadającej pozostałym uczestnikom procesu inwestycyjnego na części przypadające inwestorowi, dostawcom maszyn i urządzeń oraz innym uczestnikom procesu inwestycyjnego.

3. Z funduszu nagród podzielonego według zasad określonych w ust. 2 jednostki nadrzędne inwestora i generalnego wykonawcy przekazują do dyspozycji właściwych ministrów 10% tego funduszu oraz pozostawiają do swojej dyspozycji do 10% tego funduszu, jako rezerwy przeznaczone na nagrody uznaniowe dla szczególnie wyróżniających się pracowników uczestników procesu inwestycyjnego, przedsiębiorstw współdziałających w realizacji inwestycji oraz ich jednostek nadrzędnych.

4. Właściwy minister może zwolnić jednostki nadrzędne inwestorów i generalnych wykonawców z obowiązku przekazywania do ich dyspozycji funduszu nagród, o którym mowa w ust. 3.

5. Przepisy ust. 3 i 4 mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych planu terenowego.

6. Jednostka nadrzędna nad inwestorem w porozumieniu z jednostką nadrzędną nad generalnym wykonawcą dokonuje podziału funduszu nagród zmniejszonego o rezerwy, o których mowa w ust. 3, na etapy i całkowite wykonanie inwestycji, łącznie z dojściem do projektowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej. Przez etap rozumie się część zadania inwestycyjnego, która może być przekazana do eksploatacji (użytku) lub ma węzłowe znaczenie dla prawidłowej i terminowej realizacji inwestycji i która została wydzielona w harmonogramie robót budowlano-montażowych, ustalonym w założeniach techniczno-ekonomicznych.

7. W ramach kwot określonych zgodnie z ust. 6 inwestor oraz generalny wykonawca wyznaczają na poszczególne etapy wykonania inwestycji konkretne zadania dla poszczególnych uczestników procesu inwestycyjnego oraz kwoty funduszu nagród przypadające za wykonanie tych zadań. Przez zadanie rozumie się całość robót lub dostaw objętych jedną umową lub zleceniem.

8. Inwestor powiadamia bank finansujący o wysokości funduszu nagród utworzonego dla danego zadania inwestycyjnego oraz o kwotach funduszu nagród przypadających na poszczególne etapy i za całkowite wykonanie zadania inwestycyjnego dla inwestora, generalnego wykonawcy i pozostałych uczestników procesu inwestycyjnego.

9. W celu umożliwienia nagradzania brygad roboczych niezwłocznie po terminowym i jakościowo dobrym wykonaniu przez nie zadań (ust. 12 pkt 3) inwestor przekazuje generalnemu wykonawcy odpowiednie kwoty z funduszu nagród przypadającego generalnemu wykonawcy za realizację danego zadania inwestycyjnego - sukcesywnie przed rozpoczęciem realizacji każdego etapu tego zadania. Generalny wykonawca dokonuje wypłaty nagród z kwot funduszu nagród otrzymanych na drugi etap i etapy następne, pod warunkiem wykonania przez brygady robocze zadań (robót) etapów poprzednich.

10. Kwoty przeznaczone na rezerwy funduszu nagród, o których mowa w ust. 3, przekazuje się po prawidłowym i terminowym przekazaniu zadania inwestycyjnego do eksploatacji (użytku).

11. W razie niespełnienia warunków uprawniających do utworzenia i uruchomienia do wypłaty funduszu nagród za realizację danego zadania inwestycyjnego (prawidłowe i terminowe wykonanie) generalny wykonawca obowiązany jest zwrócić inwestorowi kwoty funduszu nagród (ust. 9) - nie wypłacone brygadom roboczym w związku z niewykonaniem przez nie zadań (robót) w terminie i w należytej jakości - bezzwłocznie po upływie terminu, o którym mowa w § 1 ust. 5 pkt 1 uchwały.

12. Przy określaniu kwot nagród przypadających za wykonanie zadań poszczególnych etapów i całej inwestycji należy przestrzegać następujących zasad:

1) fundusze nagród przypadające poszczególnym uczestnikom procesu inwestycyjnego mogą być uruchomione w całości bezpośrednio po wykonaniu i ostatecznym przyjęciu zadania (ust. 7); o uruchomieniu funduszu decyduje zleceniodawca zadania,

2) z funduszów nagród przypadających dla przedsiębiorstw wykonawczych oraz dostawców maszyn i urządzeń zgodnie z ust. 6 i 7 (po wyłączeniu rezerw, o których mowa w ust. 3) co najmniej 70% funduszu należy przeznaczać na nagrody dla robotników,

3) kwoty przypadające brygadom roboczym za wykonane przez nie zadania (roboty), na które uprzednio zostały zawarte z nimi umowy, powinny być wypłacone niezwłocznie po terminowym i jakościowo dobrym ich wykonaniu; kwoty te wypłaca się na poczet funduszu nagród uruchamianego zgodnie z ust. 14 pkt 1,

4) dla pracowników inwestora fundusz nagród może być uruchomiony po przekazaniu inwestycji do eksploatacji (użytku), z tym że nie więcej niż 60% ogólnej kwoty funduszu nagród może być wypłacone przed osiągnięciem projektowanej zdolności produkcyjnej, a w stosunku do inwestycji nieprodukcyjnych - przed upływem okresu gwarancyjnego, nie później jednak niż z upływem trzech lat, licząc od dnia oddania inwestycji do użytku; w szczególnie uzasadnionych wypadkach nie więcej niż 50% ogólnej kwoty planowanego funduszu nagród może być wypłacone przed oddaniem inwestycji do eksploatacji (użytku) w związku z terminowym i prawidłowym wykonaniem podstawowego etapu (węzła) danej inwestycji, jeżeli przepisy przewidują możliwość oddawania inwestycji etapami i pod warunkiem nieprzekroczenia kosztu danego etapu (węzła) określonego w zbiorczym zestawieniu kosztów zadania inwestycyjnego; decyzję o wypłacie nagród podejmuje jednostka nadrzędna inwestora,

5) dla pracowników biura projektów nie więcej niż 50% przypadającej kwoty funduszu nagród może być uruchomione do wypłaty przed osiągnięciem projektowanej zdolności produkcyjnej inwestycji,

6) dla pracowników przedsiębiorstw będących dostawcami maszyn i urządzeń nie więcej niż 50% przypadającej kwoty funduszu nagród może być uruchomione do wypłaty przed upływem okresu gwarancyjnego pracy maszyn i urządzeń,

7) dla pozostałych pracowników przedsiębiorstw wykonawczych i innych uczestników procesu inwestycyjnego nie więcej niż 50% ogólnej kwoty planowanego funduszu nagród może przypadać do wypłaty przed oddaniem inwestycji do eksploatacji (użytku).

13. Z funduszu nagród przypadającego dla inwestora, pozostającego po oddaniu do eksploatacji (użytku) inwestycji produkcyjnych, od 10% do 25% przeznacza się na nagrody dla pracowników służby eksploatacyjnej.

14. Podstawą uruchamiania funduszów nagród do wypłaty są:

1) dla pracowników przedsiębiorstw wykonawczych - dwustronne protokoły stwierdzające terminowe i jakościowo dobre wykonanie zadań (etapów), podpisane przez strony uprawnione,

2) dla pracowników inwestora - stwierdzenie przez jednostkę nadrzędną wykonania zadań (etapów) i nieprzekroczenia planowanego kosztu inwestycji, z tym że podstawą do uruchomienia tej części funduszu, która pozostaje nie wypłacona po oddaniu inwestycji do eksploatacji, są dokumenty:

a) dla inwestycji branżowych - stwierdzające osiągnięcie w dyrektywnym okresie projektowanych zdolności produkcyjnych, usługowych lub innych efektów gospodarczych i osiągnięcie niektórych wskaźników techniczno-ekonomicznych, określonych w założeniach będących podstawą powzięcia decyzji inwestycyjnych, a ustalonych przez jednostkę nadrzędną inwestora,

b) dla inwestycji jednostek i zakładów budżetowych oraz budownictwa mieszkaniowego i innych inwestycji rozliczanych zgodnie z obowiązującymi przepisami w jednym etapie - stwierdzające prawidłowe i bezusterkowe działanie obiektu inwestycyjnego w okresie gwarancyjnym.

15. W razie oddania inwestycji do eksploatacji (użytku) w planowanym terminie, przy przekroczeniu planowanego kosztu inwestycji nie więcej niż o 5%, fundusz nagród przypadający pracownikom inwestora ulega zmniejszeniu według następujących zasad:

Wysokość przekroczenia planowanego

kosztu inwestycji

Procent zmniejszenia funduszu

nagród przypadającego pracownikom

inwestora*)

do 0,1% 2%
powyżej 0,1% do 1% 5%
powyżej 1% do 2% 10%
powyżej 2% do 3% 17%
powyżej 3% do 4% 26%
powyżej 4% do 5% 30%

W razie przekroczenia planowanego kosztu inwestycji o ponad 5% nie wypłaca się nagród pracownikom inwestora.

B.

Nagrody za przedterminowe wykonanie inwestycji.

16. Nagradzania za przyspieszenie terminu przekazania inwestycji do eksploatacji (użytku) dokonuje się na podstawie odrębnej umowy zawartej między inwestorem a generalnym wykonawcą (generalnym realizatorem) inwestycji. Umowa może dotyczyć przyspieszenia przekazania inwestycji do eksploatacji (użytku) dokonuje się na czasu lub też przewidywać nagradzanie za każde przyspieszenie terminu przekazania inwestycji do eksploatacji (użytku).

17. Umowa, o której mowa w ust. 16, powinna być zawarta przed upływem jednej trzeciej planowanego okresu realizacji danego zadania inwestycyjnego. W razie późniejszego zawarcia umowy podstawę naliczenia funduszu nagród stanowi wartość kosztorysowa części zadania inwestycyjnego pozostająca do zrealizowania po dniu zawarcia tej umowy.

18. Dla pracowników przedsiębiorstw wykonawczych i ich jednostek nadrzędnych przeznacza się 60% (80% w budownictwie mieszkaniowym, handlowym, socjalno-usługowym oraz budownictwie wodnym i melioracyjnym) całkowitej kwoty funduszu nagród za przyspieszenie terminu wykonania inwestycji.

19. Przepisy ust. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 i 15 stosuje się odpowiednio do nagród za przyspieszenie terminu oddania obiektu do eksploatacji (użytku).

C.

Przepisy ogólne.

20. Pracownicy jednostek nadrzędnych przedsiębiorstw wykonawczych, jednostek nadrzędnych inwestorów oraz jednostek nadrzędnych innych uczestników procesu inwestycyjnego mogą otrzymywać nagrody wyłącznie z będącej w dyspozycji ministra rezerwy funduszu nagród, o której mowa w ust. 3 i 19. Nagrody dla dyrektora, zastępców dyrektora i głównego księgowego zjednoczenia (jednostki równorzędnej) przyznaje właściwy minister. Nagrody dla pozostałych pracowników zjednoczenia (jednostki równorzędnej) przyznaje dyrektor danej jednostki organizacyjnej z kwot przyznanych na ten cel przez ministra.

21. Dyrektorzy, zastępcy dyrektorów i główni księgowi inwestora, przedsiębiorstw wykonawczych oraz innych jednostek uczestniczących w procesie inwestycyjnym mogą otrzymywać nagrody wyłącznie z rezerw funduszu nagród będących w dyspozycji jednostki nadrzędnej nad przedsiębiorstwem i właściwego ministra, o których mowa w ust. 3 i 19.

22. Nagrody za terminowe wykonanie i przyspieszenie terminów wykonania inwestycji przyznaje dla pracowników przedsiębiorstw dyrektor przedsiębiorstwa w porozumieniu z radą zakładową; zaleca się, aby w przedsiębiorstwach wykonawczych nagrody dla robotników przyznawał kierownik budowy (robót) w porozumieniu z przedstawicielami rady zakładowej. Nagrody dla dyrektora, zastępców dyrektora i głównego księgowego przedsiębiorstwa przyznaje dyrektor jednostki nadrzędnej.

23. Wysokość przyznanych nagród należy podawać do wiadomości załogi.

24. Jednostkami zwanymi inwestorem są:

1) przedsiębiorstwa w budowie,

2) kombinaty zgrupowane w zjednoczeniach,

3) przedsiębiorstwa czynne,

4) zarządy inwestycji produkcyjnych,

5) zarządy inwestycji nieprodukcyjnych,

6) wojewódzkie dyrekcje i dyrekcje rozbudowy miast i osiedli wiejskich.

25. Jednostkami nadrzędnymi inwestora są:

1) zjednoczenia (jednostki równorzędne),

2) kombinaty nadzorowane bezpośrednio przez ministra (kierownika urzędu centralnego),

3) wojewódzkie zarządy rozbudowy miast i osiedli wiejskich.

26. Właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) może objąć przepisami uchwały pracowników służb inwestycyjnych jednostek organizacyjnych nie wymienionych w ust. 24 i 25, które realizują inwestycje lub nadzorują realizację inwestycji i zostały powołane w obowiązującym trybie - z zastrzeżeniem przepisu § 10 uchwały.

27. W razie realizowania inwestycji przez inwestora zastępczego właściwy minister może wydać wytyczne regulujące zasady podziału funduszu nagród, przypadającego dla inwestora, między inwestora bezpośredniego i inwestora zastępczego w zależności od zakresu realizacji zadania inwestycyjnego w trybie zleconym przez inwestora zastępczego.

28. Jeżeli jednostki wymienione w ust. 25 realizują bezpośrednio poszczególne zadania inwestycyjne, stosuje się do nich przepisy uchwały dotyczące jednostek wymienionych w ust. 24 w zakresie realizacji tych zadań.

______

*) zmniejszenie funduszu nagród określone w tabeli oblicza się w sposób składany, to jest oddzielnie dla każdego przedziału przekroczenia planowanego kosztu inwestycji.

1 § 10a dodany przez § 1 uchwały nr 43 z dnia 6 marca 1979 r. (M.P.79.7.50) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 marca 1979 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024