Zm.: uchwała w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr 171
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 listopada 1977 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych.

Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) oraz art. 9 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W uchwale nr 191 Rady Ministrów z dnia 10 września 1971 r. w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1971 r. Nr 48, poz. 309, z 1973 r. Nr 22, poz. 127, z 1974 r. Nr 41, poz. 241 i z 1975 r. Nr 31, poz. 192) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 pkt 1 lit. b) oraz w dziale II w tytule rozdziału 2 i w § 10 ust. 1, § 11, § 13 ust. 1 i § 14-17 użyty w różnych przypadkach wyraz "rewizja" zastępuje się odpowiednio wyrazem "kontrola";
2)
w § 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kierownik jednostki organizacyjnej ustala regulamin kontroli wewnętrznej, określający zadania i zakres kontroli wewnętrznej, stosownie do struktury organizacyjnej jednostki i zakresu działania poszczególnych komórek organizacyjnych. Regulamin kontroli wewnętrznej podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną.";

3)
w § 9 ust. 1 po wyrazie "jednostki" dodaje się wyrazy "po niezwłocznym zawiadomieniu organów powołanych do ścigania przestępstw, jak również jednostki nadrzędnej";
4)
w § 10 ust. 1, § 11 ust. 2, § 12, § 13 ust. 1 i 3, § 14-16 i § 23 pkt 3 użyty w różnych liczbach i przypadkach wyraz "rewident" zastępuje się odpowiednio wyrazem "kontroler";
5)
w § 10 skreśla się ust. 2;
6)
w § 13:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Zwolnienie z pracy kontrolera zakładowego może nastąpić jedynie za zgodą kierownika jednostki nadrzędnej.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kontroler zakładowy może być przez kierownika jednostki nadrzędnej oddelegowany do przeprowadzenia kontroli w innej jednostce na okres uzgodniony z kierownikiem jednostki, nie przekraczający jednak trzech miesięcy w ciągu roku.";

7)
w § 16 wyrazy "porewizyjne", "porewizyjnego" zastępuje się odpowiednio wyrazami "pokontrolne", "pokontrolnego";
8)
w § 19:
a)
w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) rewizje pełne - polegające na badaniu całokształtu działalności za okres jednego roku gospodarczego.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rewizje, o których mowa w ust. 1:

1) przeprowadzane w terminach z góry ustalonych w kwartalnych planach operatywnych - są rewizjami planowymi,

2) dokonywane w trybie nagłym, zwłaszcza na wniosek sądu, organów powołanych do ścigania przestępstw lub innych uprawnionych organów - są rewizjami doraźnymi.";

c)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Jednostki nadrzędne mogą, z udziałem aparatu rewizji i zakładowej kontroli gospodarczej jednostek podległych, organizować rewizje koordynowane; powinny być one w zasadzie przeprowadzane jako rewizje planowe; zamiar ich przeprowadzania powinien być przez jednostkę nadrzędną zgłoszony jednostkom podległym w terminie umożliwiającym odpowiednie uzupełnienie planów rewizji i zakładowej kontroli gospodarczej, przy czym oddelegowanie rewidentów i kontrolerów zakładowych jednostek podległych do udziału w tych rewizjach nie powinno przekraczać dwu miesięcy w ciągu roku.

4. Tematyka, zakres, rodzaj i czas trwania rewizji doraźnej przeprowadzanej na wniosek sądu, organów powołanych do ścigania przestępstw lub innych uprawnionych organów (ust. 2 pkt 2) powinny być uzgodnione z sądem lub z tymi organami.";

9)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Państwowe jednostki organizacyjne powinny być poddane rewizji planowej nie rzadziej niż raz na dwa lata. Tematykę tej rewizji, zakres, rodzaj i czas jej trwania określa stosownie do potrzeb organ zarządzający rewizję. Nie rzadziej niż raz na pięć lat powinna to być rewizja pełna; od zasady tej można odstąpić, jeżeli rewizje przeprowadzone w jednostce w ciągu ostatnich pięciu lat objęły łącznie całokształt działalności jednostki.

2. Kierownik jednostki organizacyjnej, do której zakresu działania należy dokonywanie rewizji, obowiązany jest w ramach posiadanych środków zapewnić komórce rewizyjnej liczbę etatów rewidenckich niezbędnych do pełnej realizacji zadań określonych w ust. 1, z uwzględnieniem odpowiedniej (co najmniej 10%) rezerwy czasu na rewizje doraźne.";

10)
w § 21:
a)
po pkt 2 przecinek zastępuje się kropką,
b)
skreśla się pkt 3,
c)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Zakłady i inne jednostki wchodzące w skład przedsiębiorstw wielozakładowych mogą być na podstawie decyzji właściwego ministra rewidowane przez te przedsiębiorstwa.";

11)
§ 22 otrzymuje brzmienie:

"§ 22. 1. Rewizja jednostek objętych budżetami terenowymi jest organizowana według następujących zasad:

1) wydziały budżetowo-gospodarcze w urzędach wojewódzkich są rewidowane przez Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

2) wydziały finansowe w urzędach wojewódzkich są rewidowane przez Ministra Finansów w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

3) pozostałe wydziały w urzędach wojewódzkich (poza wymienionymi w pkt 1 i 2) są rewidowane przez wydziały finansowe w tych urzędach,

4) urzędy miejskie, miast i gmin oraz gmin, a także jednostki organizacyjne podporządkowane miejskim radom narodowym, radom narodowym miast i gmin oraz gminnym radom narodowym są rewidowane przez wydziały finansowe w urzędach wojewódzkich,

5) jednostki organizacyjne podporządkowane wojewódzkim radom narodowym (w tym centrale zjednoczeń terenowych, przedsiębiorstwa terenowe, zespoły opieki zdrowotnej, szpitale, szkoły, domy kultury i inne) rewidowane są przez wydziały w urzędach wojewódzkich, określone przez wojewodów,

6) urzędy dzielnicowe oraz jednostki organizacyjne podporządkowane dzielnicowym radom narodowym są rewidowane przez wydziały finansowe w urzędach właściwych miast,

7) przedsiębiorstwa i inne jednostki zgrupowane w zjednoczeniach terenowych są rewidowane przez centrale tych zjednoczeń.

2. Jednostki i komórki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 3-7 są ponadto rewidowane przez właściwych rzeczowo ministrów w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Do rewizji dokonywanych w tym trybie nie stosuje się zasad zawartych w § 20 ust. 1.

3. Zakłady i inne jednostki wchodzące w skład terenowych przedsiębiorstw wielozakładowych mogą być na podstawie decyzji wojewody rewidowane przez te przedsiębiorstwa.

4. W uzasadnionych organizacyjnie wypadkach wojewodowie mogą:

1) skoncentrować wszystkie lub niektóre komórki rewizyjne w wydziale finansowym w urzędzie wojewódzkim,

2) wyrazić zgodę na powołanie komórek rewizyjnych w wydziałach finansowych w urzędach dzielnicowych oraz urzędach tych miast, w których zostały utworzone wydziały finansowe; w takim wypadku wydziały te dokonują rewizji jednostek organizacyjnych podporządkowanych miejskim i dzielnicowym radom narodowym.";

12)
w § 23 wyrazy "Zadania organów rewizyjnych są następujące" zastępuje się wyrazami "Zadaniami rewizyjnymi są";
13)
§ 25 otrzymuje brzmienie:

"§ 25. Organem zarządzającym rewizję oraz sprawującym ogólny nadzór nad jej przeprowadzeniem jest:

1) w ministerstwie - kierownik tej komórki, do której zakresu działania należą zagadnienia rewizyjne,

2) w centrali zjednoczenia i przedsiębiorstwie wielozakładowym - kierownik jednostki,

3) dla urzędu terenowego organu administracji państwowej - właściwy terenowy organ administracji państwowej.";

14)
w § 26 i 35 ust. 2 skreśla się użyte w różnych przypadkach wyrazy "(prezydenci miast stopnia wojewódzkiego)";
15)
w § 28:
a)
w ust. 1 wyrazy "na pisemny wniosek organu zarządzającego rewizję, udostępnić rewidentowi" zastępuje się wyrazami "po okazaniu przez rewidenta zarządzenia przeprowadzenia rewizji w jednostce rewidowanej, udostępnić mu" oraz skreśla się ostatnie zdanie,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli kontrahentem jednostki rewidowanej jest jednostka gospodarki nie uspołecznionej, organ zarządzający rewizję może zwrócić się do okręgowego zarządu dochodów państwa i kontroli finansowej właściwego terytorialnie dla tego kontrahenta z wnioskiem o zbadanie (z ewentualnym udziałem rewidenta) określonych dokumentów lub operacji dotyczących obrotów z jednostką rewidowaną.";

16)
w § 31 ust. 3 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Zwolnienie z pracy rewidenta może nastąpić jedynie za zgodą kierownika jednostki nadrzędnej.";
17)
w § 33:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "kombinatach i innych";
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Wynagrodzenie funkcyjne może być przyznane kierownikowi komórki rewizyjnej, nie wykonującemu bezpośrednio rewizji jednostek podporządkowanych (§ 23 pkt 1), jedynie w razie gdy w komórce tej zatrudnionych jest co najmniej czterech rewidentów; warunkiem przyznania tego wynagrodzenia jest osobiste wykonywanie wszystkich zadań rewizyjnych, wykraczających poza bezpośrednie rewidowanie w terenie jednostek podporządkowanych, w tym również wykonywanie prac kierowniczych, instruktażowych, analitycznych, ewidencyjnych, sprawozdawczych itp. Jeżeli rewidenci nie są organizacyjnie wyodrębnieni i do zakresu działania komórki organizacyjnej należą, obok rewizji, również inne zagadnienia, wynagrodzenie funkcyjne przyznane kierownikowi tej komórki (w której zatrudnionych jest co najmniej czterech rewidentów) nie może przekraczać kwoty 1.000 zł miesięcznie.";

18)
w § 36:
a)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) przedsiębiorstwach wielozakładowych - należy przez to rozumieć wyłącznie przedsiębiorstwa, w których skład wchodzą jednostki organizacyjne działające według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego",

b)
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) wojewodzie lub urzędzie wojewódzkim - należy przez to rozumieć również prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego lub podległy mu urząd",

c)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) komórce rewizyjnej - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną lub stanowisko pracy, wykonujące zadania rewizyjne określone w § 23.";

19)
w § 40 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister Finansów:

1) określa szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji w państwowych jednostkach organizacyjnych,

2) może ustalać i przekazywać ministrom i wojewodom określone zadania rewizyjne, jak również żądać sprawozdań i informacji o stanie wykonania tych zadań.";

20)
po § 40 dodaje się § 40a w brzmieniu:

"§ 40a. Zasady i tryb koordynacji działalności organów resortowej kontroli gospodarczej z działalnością Najwyższej Izby Kontroli określają odrębne przepisy."

§  2.
Minister Finansów ogłosi w Monitorze Polskim w drodze obwieszczenia jednolity tekst uchwały nr 191 Rady Ministrów z dnia 10 września 1971 r. w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1971 r. Nr 48, poz. 309, z 1973 r. Nr 22, poz. 127, z 1974 r. Nr 41, poz. 241, z 1975 r. Nr 31, poz. 192 i z 1977 r. Nr 31, poz. 150), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów wydanych przed dniem ogłoszenia jednolitego tekstu oraz z zastosowaniem ciągłej numeracji działów, rozdziałów, paragrafów, ustępów, punktów i liter.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1978 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024