Warunki dostarczania energii cieplnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MATERIAŁOWEJ
z dnia 4 lipca 1977 r.
w sprawie warunków dostarczania energii cieplnej. *

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 3 oraz w związku z art. 12 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. z 1962 r. Nr 32, poz. 150, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i 117 i z 1976 r. Nr 12, poz. 71), w związku z § 4 ust 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1976 r. w sprawie określenia zadań wynikających z ustawy o gospodarce paliwowo-energetycznej, które przechodzą do zakresu działania Ministrów Energetyki i Energii Atomowej, Górnictwa oraz Gospodarki Materiałowej (Dz. U. Nr 27, poz. 155), zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1. 
Zarządzenia ustala warunki dostarczania energii cieplnej zawartej w wodzie lub parze wodnej.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
ciepłowni - należy przez to rozumieć również elektrociepłownię i elektrownie dostarczającą energię cieplną,
2)
zakładzie energii cieplnej - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo (zakład) przesyłające i rozdzielające energię cieplną,
3)
dostawcy - należy przez to rozumieć:
a)
ciepłownię dostarczającą energię cieplną do zakładu energetyki cieplnej lub bezpośrednio do odbiorców,
b)
zakład energetyki cieplnej dostarczający energię cieplną odbiorcom,
c)
odbiorcę, który odsprzedaje część pobieranej energii cieplnej innym odbiorcom,
4)
odbiorcy - należy przez to rozumieć:
a)
zakład energetyki cieplnej pobierający energię cieplną z ciepłowni,
b)
jednostkę organizacyjną albo osobę fizyczną, która pobiera z ciepłowni lub zakładu energetyki cieplnej energię cieplną na własne potrzeby oraz rozlicza się bezpośrednio z dostawcą za zamówioną i pobraną energię cieplną.
§  3. 
1. 
Dostarczenie energii cieplnej następuje zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia i po zawarciu przez strony umów na piśmie według wzorów ustalonych przez Urząd Gospodarki Materiałowej.
2. 
Umowy są zawierane na wniosek odbiorcy na okresy wieloletnie, roczne i na czas nieoznaczony.
3. 
Tryb zawierania umów i sposób obliczania ilości dostarczanej energii cieplnej określa instrukcja Urzędu Gospodarki Materiałowej.
§  4. 
1. 
We wniosku o zawarcie umowy o dostarczenie energii cieplnej odbiorca powinien określić zapotrzebowanie mocy i energii cieplnej oraz ilość i parametry nośnika tej energii.
2. 
Określone przez odbiorcę we wniosku ilości i parametry nośnika energii cieplnej powinny zapewniać utrzymanie zgodnych z obowiązującymi normami temperatur wewnątrz pomieszczeń i temperatury ciepłej wody użytkowej oraz zgodne z warunkami technicznymi działanie ogrzewczych, technologicznych, klimatyzacyjnych i wentylacyjnych urządzeń odbiorczych.
3. 
Wniosek o zawarcie umowy na czas nie oznaczony lub umowy wieloletniej powinien być zgłoszony dostawcy nie później niż dwa lata przed rozpoczęciem okresu, na który ma być zawarta umowa.
§  5. 
Zbilansowane przez dostawcę i uzgodnione z włściwym terenowo okręgowym inspektorem gospodarki paliwowo-energetycznej zapotrzebowania mocy i energii cieplnej, zgłoszone przez odbiorców,stanowią podstawę do zawarcia umów o dostawę energii cieplnej.
§  6. 
Umowa o dostarczenie enrgii cieplnej może być zawarta po spełnieniu przez odbiorcę wymagań określonych w przepisachw sprawie zasad przyłączenia do wspólnej sieci cieplnej urządzeń do wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania i odbioru energii cieplnej, wydanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. z 1962 r. Nr 32, poz. 150, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i 117 i z 1976 r. Nr 12, poz. 71).
§  7. 
Dostawca jest obowiązany zawiadomić odbiorców o możliwościach pokrycia zapotrzebowania w takim terminie, aby:
1)
umowa wieloletnia lub umowa na czas nieoznaczony mogła być zawarta co najmniej na półtora roku przed rozpoczęciem okresu, który ma być objęty umową,
2)
umowa roczna mogła być zawarta co najmniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem okresu, który ma być objęty umową.
§  8. 
1. 
Umowy wieloletnie powinny być zawierane na okresy odpowiednie do okresów wieloletnich planów społeczno-gospodarczych, natomiast umowy roczne na rok kalendarzowy lub okres roczny obejmujący w całości okres ogrzewania.
2. 
Umowy z osobami fizycznymi zawiera się na czas nie oznaczony w drodze potwierdzenia przez dostawcę przyjęcia zgłoszenia odbiorcy.
3. 
Z odbiorcami, których wielkość zapotrzebowania mocy i energii cieplnej nie ulega zmianie (np. administracje budynków biurowych, mieszkalnych itp.), powinny być zawierane umowy na czas nie oznaczony bez obowiązku zawierania rocznych umów szczegółowych.
§  9. 
1. 
Miejscami dostarczenia energii cieplnej są:
1)
w odniesieniu do energii cieplnej dostarczanej z ciepłowni do sieci cieplnej - pierwsze od strony sieci cieplnej kołnierze zasuw lub zaworów znajdujących się w komorze sieci cieplnej przy granicy terenu ciepłowni, a w razie braku takiej komory - kołnierze zasuw lub zaworów zainstalowanych na wyjściu rurociągów z budynku ciepłowni,
2)
w odniesieniu do energii cieplnej dostarczanej odbiorcom z sieci cieplnej - pierwsze od strony węzła cieplnego odbiorcy kołnierze zasuw lub zaworów odcinających ten węzeł cieplny od urządzeń odbiorczych.
2. 
Strony mogą ustalić w umowie, że miejscem dostarczenia energii cieplnej z sieci cieplnej eksploatowanej przez dostawcę do odbiorców samodzielnie dyspoonujących nośnikiem energii cieplnej są drugie od strony sieci cieplnej kołnierze zasuw lub zaworów odcinających sieć cieplną od węzła cieplnego odbiorcy.
3. 
Miejsca dostarczenia energii cieplnej z ciepłowni odbiorcy do sieci cieplnej dostawcy określa umowa.

Rozdział  2

Obowiązki stron.

§  10. 
Dostawca jest obowiązany do:
1)
utrzymania urządzeń służących do wytwarzania, przesyłania, rozdzielania energii cieplnej w stanie odpowiadającym wymaganiom przepisów o budowie i eksploatacji tych urządzeń,
2)
dostarczania energii cieplnej zgodnie z warunkami określonymi w umowie,
3)
bezwłocznego usuwania zakłóceń w dostarczaniu energii cieplnej spowodowanych nienormalną pracą urządzeń w ciepłowni lub sieci cieplnej oraz udzielania informacji o przewidywanych terminach przywrócenia normalnych warunków dostarczania energii cieplnej,
4)
uprzedzania odbiorców pobierających energię cieplną do zasilania urządzeń technologicznych, co najmniej na 3 dni wcześniej, o powstałej konieczności dokonania przerwy lub ograniczenia w dostarczaniu energii cieplnej,
5)
pisemnego zawiadomienia odbiorców o planowanej zmianie rodzaju lub ilości nośnika energii cieplnej oraz konieczności przystosowania urządzeń odbiorczych do nowych warunków pracy - w terminach uzgodnionych między stronami, umożliwiających przygotowanie się do wprowadzanych zmian,
6)
uzupełnienia ubytków nośnika energii cieplnej w ilościach określonych w umowie, przy zapewnieniu odpowiadającej tym ilościom wydajności urządzeń do uzdatniania wody uzupełniającej,
7)
doprowadzenia do stanu pierwotnego, własnym staraniem i kosztem, terenu (budynku) odbiorcy po zakończeniu prac związanych z eksploatacją urządzeń dostawcy zainstalowanych u odbiorcy,
8)
udostępniania odbiorcy tabel temperatur nośnika energii cieplnej,
9)
zapewnienia upoważnionym przedstawicielom odbiorcy:
a)
dostępu do rozliczeniowych przyrządów pomiarowych zainstalowanych u dostawcy,
b)
możności przeprowadzenia kontroli dotrzymania przez dostawcę warunków umowy.
§  11. 
Dostawca jest obowiązany zapłacić karę umowną z tytułu niedostarczenia mocy i energii cieplnej, a mianowicie:
1)
karę umowną za niedostarczoną moc cieplną (MW), w razie gdy nie zapewnił odbiorcy mocy cieplnej zgodnie z zapotrzebowaniem mocy cieplnej w danym roku, nie przekraczającym wielkości ustalonej w umowie wieloletniej; karę umowną oblicza się odrębine dla każdego miesięcznego okresu obrachunkowego, przy czym nie powinna być ona wyższa niż suma wynikająca z pomnożenia różnicy między zapotrzebowaną a faktycznie dostarczoną mocą cieplną przez 1/48 określonej w umowie szczegółowej rocznej opłaty stałej za 1 megawat (MW) zamówionej mocy cieplnej,
2)
karę umowną za niedostarczoną energię cieplną, w razie gdy nie dostarczył odbiorcy energi cieplnej zgodnie z zapotrzebowaniem określonym w rocznej umowie szczegółowej; karę umowną oblicza się odrębnie dla każdego miesięcznego okresu obrachunkowego, przy czym nie powinna być ona wyższa niż suma wynikająca z pomnożenia ilości nie dostarczonej energii cieplnej przez 40% określonej w umowie szczegółowej opłaty zmiennej za 1 megawat (MW.h) zamówionej energii cieplnej; ilość nie dostarczonej energii cieplnej oblicza się mnożąc liczbę godzin trwania przerw lub ograniczeń w dostarczaniu energii cieplnej przez różnicę między zapotrzebowaną a faktycznie dostarczoną w tym czasie moc cieplną; za zapotrzebowaną moc cieplną wynikającą z dobowego wykresu obciążeń lub wykresu regulacyjnego, a w razie braku wykresu - największą moc cieplną zapotrzebowaną dla danego miesiąca.
§  12. 
1. 
Przerwa w dostarczaniu energii cieplnej przewidziana na wykonanie planowych remontów urządzeń lub prac związanych z realizacją inwestycji w ciepłowni i sieci cieplnej może nastąpić tylko w okresie od dnia 1 maja do dnia 1 września i nie powinna trwać dłużej niż:
1)
14 dni, jeżeli sieć cieplna jest z kilku ciepłowni,
2)
21 dni, jeżeli sieć cieplna zasilana jest z jednej ciepłowni,
3)
30 dni, jeżeli przerwa w dostarczaniu energii cieplnej jest spowodowana prowadzeniem prac związanych z realizacją inwestycji w ciepłowni lub sieci cieplnej.
2. 
Terminy planowych przerw w dostarczaniu enrgii cieplnej (ust.1) powinny być uzgadniane pomiędzy dostawcą a odbiorcą wstępnie do dnia 30 września roku poprzedniego i ostatecznie na 60 dni przed terminem rozpoczęcia przerwy.
3. 
Przerwa w dostrczaniu enrgii cieplnej z ciepłowni odbiorcy może trwać dłużej niż to kreślono w ust. 1, jeżeli zostanie to uzgodnione zgodnie z ust. 2.
4. 
Zakład energetyki cieplnej jest obowiązany do zawiadomienia ludności o terminach planowanych przerw za pomocą środków masowego przekazu lub w inny sposób przyjęty w danej miejscowości, nie później niż na 14 dni przed terminem przerwy.
§  13. 
Odbiorca obowiązany jest do:
1)
odbierania i używania energi cieplnej zgodnie z warunkami określonymi w umowie,
2)
wyregulowania i utrzymywania urządzeń odbiorczych zgodnie z wymaganiami określonymi przez dostawcę, a wynikającymi z warunków techniczno eksploatacyjnych, oraz przystosowania ich do nowych warunków pracy w razie przeprowadzenia w uzgodnionych terminach zmiany rodzaju lub ilości nośnika energii cieplnej,
3)
uzgadniania z dostawcą każdorazowych zmian w układzie, ilości i rodzaju urządzeń odbiorczych oraz terminów prób i remontów tych urządzeń, mających wpływ na zmianę ustalonych w umowie warumków pobierania enargii cieplnej,
4)
natychmiastowego zawiadomienia dostawcy o uszkodzeniach urządzeń odbiorczych mogących spowodować zaburzenia w pracy urządzeń dostawcy i zakłócenia w dostarczaniu energii cieplnej do innych odbiorców oraz natychmiastowego usuwania nieszczelności powodujących straty nośnika energii cieplnej,
5)
zwrotu nośnika energii cieplnej (wody lub skroplin) w ilości i o parametrach określonych w umowie,
6)
zapewnienia upoważnionym przedstawicielom dostawcy:
a)
dostępu do rozliczeniowych przyrządów pomiarowych zainstalowanych u odbiorcy,
b)
możności przeprowadzenia kontroli stanu urządzeń odbiorczych oraz kontroli dotrzymywania przez odbiorcę warunków umowy,
c)
możności wykonywania prac związanych z eksploatacją urządzeń dostawcy zainstalowanych u odbiorcy.
§  14. 
Odbiorca jest obowiązany zapłacić karę umowną w wysokości:
1)
2% rocznej opłaty stałej za zamówioną moc cieplną za każdy 1% przekroczenia zamówionej mocy cieplnej określonej w umowie - przy pobieraniu energii cieplnej za pośrednictwem nośnika o parametrach niezależnych od warunków atmosferyczntch,
2)
2% miesięcznej raty opłaty stałej za zamówioną moc cieplną - za każdy 1% największego w danym miesiącu przekroczenia mocy cieplnej określonej w umowie - przy pobieraniu energii cieplnej za pośrednictwem nośniaka o parametrach zależnych od warunków atmosferycznych,
3)
opłaty w podwójnej wysokości za tonę skroplin i opłaty w potrójnej wysokości za tonę wody według stawki określonej w umowie lub stawek określonych w taryfie opłat za energię cieplną - za każdą rozpoczętą tonę wody lub skroplin nie zwróconych dostawcy ponad określoną w umowie dopuszczalną ilość ubytków nośnika energii cieplnej; za nie zwrócony nośnik energii cieplnej przyjmuje się również nośnik, którego zanieczyszczenia przekraczają parametry określone w umowie.

Rozdział  3

Rozliczenia.

§  15. 
Rozliczenia z tytulu dostarczania energii cieplnej są dokonywane według obowiązujących przepisów.
§  16. 
1. 
Podstawą obliczenia należności z tytułu dostarczenia energii cieplnej, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, są wskazania rozliczeniowych przyrządów pomiarowych, zalegalizowanych przez organy administracji miar (lub upoważnione jednostki organizacyjne) oraz zabezpieczonych plombami, zwanych dalej "licznikami".
2. 
Liczniki zakupuje i instaluje własnym kosztem i staraniem przed rozpoczęciem dostarczania energii cieplnej inwestor lub zarządca budynku (obiektu), do którego ma być dostarczana energia cieplna.
3. 
Odbiorca, w którego węźle cieplnym (pomieszczeniu) znajdują się liczniki, jest obowiązany do:
1)
zabezpieczenia liczników przed zniszczeniem lub uszkodzeniem,
2)
pokrycia strat wynikających z uszkodzenia, zniszczenia lub utraty liczników, chyba że uszkodzenia nastąpiło wskutek naturalnego zużycia,
3)
wymiany liczników w razie ich zniszczenia lub utraty.
4. 
Odbiorca może dodatkowo w ciepłowni lub w innym obiekcie zabezpieczyć liczniki własnymi plombami oraz zainstalować dodatkowo własne przyrządy pomiarowe, służące do sprawdzania prawidłowości wskazań liczników.
§  17. 
1. 
Terminy i sposób odczytywania wskazań liczników oraz obliczania i regulowania należności z tytułu dostarczenia energi cieplnej określa umowa.
2.  1
 Odbiorca jest obowiązany do zapłacenia dostawcy kary umownej w wysokości 0,5% należności według rachunku - za każdy dzień zwłoki z opłatą należności powyżej 14 dni od doręczenia odbiorcy rachunku.
§  18. 
1. 
Za każdą rozpoczętą tonę nie zwróconego nośnika energii cieplnej (wody lub skroplin) dostawcy przysługuje od odbiorcy opłata według obowiązującej stawki.
2. 
W sieciach cieplnych wodnych średnie wielkości ubytków wody w ciągu godziny nie powinny przekraczać 1% godzinnego przepływu nośnika energii cieplnej lub - za zgodą właściwego terenowo okręgowego inspektoratu gospodarki paliwowo-energetycznej - 0,25% objętości wody w sieci cieplnej i w przyłączonych bezpośrednio do tej sieci instalacjach odbiorczych. Jeśli z sieci cieplnej pobierana jest bezpośrednio woda do celów użytkowych, wielkości ubytków wody należy określić indywidualnie dla każdego odbiorcy.
§  19. 
1. 
Jeśli odbiorca zgłasza roczne zapotrzebowanie mocy cieplnej niższe od mocy cieplnej zamówionej na dany rok w umowie wieloletniej, jest on obowiązany zapłacić dostawcy roczną opłatę stałą za zamówioną na dany rok moc cieplną określoną w umowie wieloletniej.
2. 
Roczna opłata stała za zamówioną, a nie wykorzystaną moc cieplną, o której mowa w ust. 1, podlega obinżeniu o 20% w razie wykorzystania jej na potrzeby innych odbiorców.
§  20. 
1. 
W raie stwierdzenia nielegalnego pobierania energii cieplnej dostawca:
1)
oblicza należność za cały okres udowodnionego nielegalnego pobierania nie objęty przedawnieniem według odpowiednich stawek ustalonych zgodnie z obowiązującymi przepisami, powiększonych dwukrotnie,
2)
obciąża odbiorcę powiększonymi dwukrotnie kosztami poniesionymi w związku z likwidacją nielegalnego pobierania energii cieplnej.
2. 
Jeżeli okresu trwania nielegalnego pobierania energii cieplnej nie można ustalić, dostawca oblicza należność za jeden rok wstecz.
3. 
Za nielegalne pobieranie energii cieplnej uważa się pobieranie tej energii:
1)
bez zawarcia umowy z dostawcą,
2)
w wyniku samowolnego przyłączenia się do sieci cieplnej dostawcy,
3)
przy samowolnym, całkowitym pominięciu licznika albo przy samowolnie przerobiony, bądź celowo uszkodzonym liczniku lub celowej zmianie jego wskazań,
4)
przy samowolnym usunięciu lub zmianie urządzenia regulującego ilość pobieranego nośnika energii cieplnej.
4. 
Za nielegalne pobieranie enrgii cieplnej uważa się także używanie jej niezgodnie z warunkami ustalonymi w umowie.
§  21. 
1. 
Odbiorca ma prawo żądać od dostawcy sprawdzenia prawidłowości działania liczników.
2. 
Odbiorca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić dostawcę o zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników oraz o uszkodzeniu lub zerwaniu plomb.
3. 
Zgłoszenie żądania lub zawiadomienie nie zwalnia odbiorcy od obowiązku płacenia bieżących należności za energię cieplną.
4. 
Dostawca obowiązany jest:
1)
w terminie 7 dni od daty zgłoszenia żądania lub zawiadomienia sprawdzić prawidłowość działania liczników w miejscu ich zainstalowania,
2)
w razie potrzeby lub na żądanie odbiorcy wymontować zakwestionowane liczniki i sprawdzić je w laboratorium,
3)
doręczyć odbiorcy protokół sprawdzenia liczników w ciągu 14 dni od daty sprawdzenia prawidłowości ich działania.
5. 
Odbiorca pokrywa koszt sprawdzenia licznika jedynie wówczas, gdy licznik był sprawdzony w laboratorium na żądanie odbiorcy i nie stwierdzono błędu wskazań większego od określonego przepisami dla danej klasy dokładności ani innych wad powodujących nieprawidłowe działanie licznika.
§  22. 
Po stwierdzeniu nieprawidłowości wskazań licznika dostawca jest obowiązany przeprowadzić rozliczenie z odbiorcą, przyjmując za podstawę tego rozliczenia zużycie energii cieplnej w najbliższym okresie obrachunkowym po założeniu prawidłowo działąjącego licznika za jeden okres obrachunkowy wstecz, z uwzględnieniem sezonowych wahań poboru enrgii cieplnej.

Rozdział  4

Warunki wstrzymania dostarczania energii cieplnej.

§  23. 
1. 
Dostawca może natychmiast przerwać lub ograniczyć dostarczanie energii cieplnej w razie stwierdzenia:
1)
zagrożenia bezpieczeństwa lub obsługi otoczenia,
2)
pobierania energii cieplnej w sposób zagrażający urządzeniom dostawcy bądź zakłócający jej dostarczanie innym odbiorcom,
3)
nielegalnego pobierania energii cieplnej, o którym mowa w § 20 ust. 3 pkt 1-3.
2. 
O przerwaniu lub ograniczeniu dostarczania energii cieplnej w wypadkach określonych w ust. 1 dostawca zawiadamia jednostkę nadrzędną odbiorcy.
§  24. 
1. 
Dostawca może przerwać lub ograniczyć dostarczanie energii cieplnej w razie:
1)
usunięcia lub zmiany urządzenia regulującego ilość pobieranego nośnika energii cieplnej lub samowolnego zwiększenia przez odbiorcę ilości pobieranego nośnika enrgii cieplnej albo używania energii cieplnej niezgodnie z warunkami umowy,
2)
złego stanu technicznego urządzeń odbiorczych i nipodejmowaniu przez odbiorcę działania w celu poprawy tego stanu,
3)
zalegania z zapłatą należności za energię cieplną powyżej 14 dni od doręczenia odbiorcy rachunku.
2. 
Przerwanie lub ograniczenie dostarczania energii cieplnej, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić:
1)
po upływie 3 dni od doręczenia odbiorcy zawiadomienia o stwierdzeniu stanu faktycznego określonego w ust. 1 pkt 1,
2)
po upływie 14 dni od doręczenia odbiorcy wezwania do usunięcia złego stanu technicznego urządzeń,
3)
po upływie 7 dni od doręczenia odbiorcy wezwania do zapłaty.
3. 
Z powodu zalegania z zapłatą nie można przerwać lub ograniczyć dostarczania energii cieplnej do zakładów, których niezakłócone działanie uznane zostało przez właściwy terenowy organ administracji państwoej za społecznie niezbędne, oraz do urządzeń, których działanie jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub urządzeń.
4. 
W strzymanie lub ograniczenie dostarczania energii cieplnej na potrzeby:
1)
jednostek oranizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej może nastąpić po uprzednim porozumieniu się dostawcy z właściwym terenowo organem wojskowej inspekcji paliwowo-energetycznej,
2)
określonych odrębnymi przepisami jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych może nastąpić po uprzednim porozumieniu się dostawcy z organem sprawującym w tych jednostkach organizacyjnych nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  25. 
1. 
Jeżeli strony nie ustalą inaczej w umowie, brakujące liczniki należy zainstalować w terminie:
1)
trzech lat od dnia wejścia w życie zarządzenia, jeżeli umowa o dostarczaniu energii cieplnej została zawarta przed dniem wejścia w życie zarządzenia,
2)
jednago roku od dnia wejścia w życie zarządzenia. jeżeli umowa o dostarczanie energii cieplnej zostanie zawarta przed upływem jednego roku od dnia wejścia w życie zarządzenia.
2. 
Odpowiedzialnymi za zainstalowanie liczników są:
1)
w ciepłowni - dostawca,
2)
w sieci cieplnej - zakład energetyki cieplnej,
3)
w węźle cieplnym odbiorcy - odbiorca.
§  26. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1977 r.
* Z dniem 1 czerwca 1984 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz.U.84.21.96) - zgodnie z art. 45 ust. 2 powołanej ustawy.

Z dniem 5 grudnia 1997 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U.97.54.348) - zgodnie z art. 70 ust. 1 powołanej ustawy.

1§ 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 15 marca 1983 r. (M.P.83.11.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1983 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024