Zm.: zarządzenie w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 29 czerwca 1977 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301, z 1956 r. Nr 54, poz. 244 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) i § 1 ust. 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209, z 1961 r. Nr 80, poz. 334 i z 1968 r. Nr 29, poz. 193) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 19 września 1975 r. w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 30, poz. 190) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kierownik jednostki ustala na podstawie norm podstawowych normy maksymalnego zużycia paliwa w określonych warunkach eksploatacji pojazdu, jako normy zakładowe lub jako normy wyjątkowe, w zaokrągleniu do 0,1 litra.",

2)
załącznik do zarządzenia otrzymuje brzmienie:

"NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

TABLICA 1

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla niektórych pojazdów samochodowych.

Lp. Rodzaj, marka i typ pojazdu Typ silnika Norma w litrach na 100 km przebiegu pojazdu z silnikiem o zapłonie
iskrowym samoczynnym
1 2 3 4 5
1 Samochody osobowe:
1) Polski Fiat 125P-1300*) 116C.076 10,0
2) Polski Fiat 125P-1500*) 115C.076 11,0
3) Polski Fiat 132P-1600 11,5
4) Polski Fiat 132P-1800 12,5
5) Polski Fiat 126P 6,5
6) FSO-Warszawa (wszystkie typy) S-21 13,0
7) FSO-Warszawa (wszystkie typy) M-20 13,5
8) GAZ-Wołga (wszystkie typy) 21 i 24 13,0
2 Dostawcze samochody ciężarowe i pochodne: S-21 i M-20
1) Nysa i Żuk (wszystkie typy)*) 14,0
2) Muscel M-461 i UAZ-469 (wszystkie

modele)

18,0
3) TV (wszystkie typy) 23,0
4) Syrena R-20 (wszystkie modele) 10,0
3 Samochody ciężarowe i pochodne**)
1) GAZ 53A i B 27,7
2) Star 25, 25L i 25W S-474 28,7
3) Star 27 i 27L S-530 19,8
4) Star 28 i 28W S-530 23,8
5) Star 29 S-47A 31,2
6) Star 66 i 660 M1 S-47 34,7
7) Star C25 S-474 31,7
8) Star C28 S-530 28,7
9) Star 200 359 24,0
10) Star 244 359 27,5
11) Star 266 359 28,0
12) Jelcz 315 SW-680 25,7
13) Jelcz 3W-317 SW-680 28,2
14) Jelcz 316 SW-680 33,7
15) Jelcz 317 i 317 D SW-680 41,6
16) Jelcz W-640 39,6
17) ZIŁ 130 i 130 G 39,6
18) ZIŁ 130 W1 47,5
19) ZIŁ MMZ 555 39,6
20) MAZ 500A 27,7
21) MAZ 503A 29,2
22) MAZ 504A 36,6
23) KrAZ 256B 43,6
24) KamAZ 5320 33,0
25) KamAZ 5410 45,0
26) IFA W50L i W50L/K 23,8
27) Skoda 706 RT i 706 RTS 26,7
28) Skoda MTTN 37,6
29) Tatra 138 NT 41,6
30) Tatra 138 S1 i S3 38,6
31) Tatra 148 S1 i S3 41,6
32) Tatra 148 NT 44,6
33) Steyr 1490/6x4 39,6
34) Steyr 1490/6x6 43,6
35) Berliet GBH 12 i 260 39,6
36) Unic-Fiat 27-64 i 27-66 39,6
4 Autobusy: 31,7
1) San H100 A1
2) San H100 A 23,8
3) Jelcz 706 RTO (wszystkie modele) 26,7
4) Jelcz-AP-021 32,7
5) Jelcz-Berliet PR-100 31,7
6) Jelcz-Berliet PR-110U 40,0
7) Autosan 359 26,0
8) Autosan 6c107 23,8
9) Sanos S-14 27,7
10) TAM AS-3500 25,7

*) Dla samochodów sanitarnych norma podstawowa jest wyższa o 5%.

**) Dla nadwozi obudowanych (furgon) norma podstawowa jest wyższa o 5%.

TABLICA 2

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem o zapłonie iskrowym, nie wymienionych w tablicy 1.

Lp. Rodzaj pojazdu Norma w litrach na 100 km przebiegu
1 2 3
1 Samochody osobowe i pochodne, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej:
1) do 0,7 l włącznie 7,0
2) powyżej 0,7 l do 0,9 l włącznie 9,0
3) powyżej 0,9 l do 1,3 l włącznie 10,0
4) powyżej 1,3 l do 1,8 l włącznie 11,0
5) powyżej 1,8 l do 2,1 l włącznie 12,0
6) powyżej 2,1 l do 2,5 l włącznie 13,0
7) powyżej 2,5 l do 2,9 l włącznie 14,0
8) powyżej 2,9 l do 3,4 l włącznie 16,0
9) powyżej 3,4 l do 4,0 l włącznie 18,0
10) powyżej 4,0 l 22,0
2 Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) powyżej 2,5 t do 3,5 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) powyżej 1,0 l do 1,8 l włącznie 13,0
b) powyżej 1,8 l do 2,5 l włącznie 15,0
c) powyżej 2,5 l do 3,0 l włącznie 16,0
d) powyżej 3,0 l 18,0
2) powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) do 2,5 l włącznie 19,8
b) powyżej 2,5 l 22,8
3) powyżej 5,5 t do 9,0 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) do 4,5 l włącznie 25,7
b) powyżej 4,5 l 31,7
4) powyżej 9,0 t do 11 t włącznie z silnikiem o pojemności

skokowej:

a) do 5 l włącznie 33,7
b) powyżej 5 l 39,6
5) powyżej 11 t 42,6
3 Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 3 t włącznie 14,0
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie 19,8
3) powyżej 6 t do 8 t włącznie 25,7
4) powyżej 8 t do 10 t włącznie 31,7
5) powyżej 10 t 35,6
4 Motocykle (skutery):
1) z silnikiem dwusuwowym o pojemności skokowej:
a) do 100 cm3 włącznie 2,5
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 włącznie 3,0
c) powyżej 200 cm3 do 250 cm3 włącznie 3,5
d) powyżej 250 cm3 4,5
2) z silnikiem czterosuwowym o pojemności skokowej:
a) do 250 cm3 włącznie 3,0
b) powyżej 250 cm3 do 350 cm3 włącznie 4,0
c) powyżej 350 cm3 5,0

TABLICA 3

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem o zapłonie samoczynnym, nie wymienionych w tablicy 1.

Lp. Rodzaj pojazdu Norma w litrach na 100 km przebiegu
1 2 3
1 Samochody osobowe i pochodne, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej:
1) do 1,3 l włącznie 7,0
2) powyżej 1,3 l 10,0
2 Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 2,5 t włącznie 10,0
2) powyżej 2,5 t do 4 t włącznie 12,0
3) powyżej 4 t do 6 t włącznie 14,9
4) powyżej 6 t do 8 t włącznie 17,8
5) powyżej 8 t do 10 t włącznie 20,8
6) powyżej 10 t do 12 t włącznie 23,8
7) powyżej 12 t do 15 t włącznie 26,7
8) powyżej 15 t do 23 t włącznie 29,7
9) powyżej 23 t do 32 t włącznie 34,7
10) powyżej 32 t norma zakładowa bez ograniczeń
3 Ciągniki rolnicze używane w transporcie drogowym:
1) z silnikiem o mocy do 20 KM włącznie 10,0
2) z silnikiem o mocy powyżej 20 KM 12,0
4 Ciągniki samochodowe (balastowe):
1) z silnikiem o mocy do 80 KM włącznie 23,8
2) z silnikiem o mocy powyżej 80 KM do 125 KM włącznie 31,7
3) z silnikiem o mocy powyżej 125 KM norma zakładowa bez ograniczeń
5 Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 3 t włącznie 11,0
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie 14,9
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie 18,8
4) powyżej 9 t do 12 t włącznie 22,8
5) powyżej 12 t do 16 t włącznie 25,7
6) powyżej 16 t 31,7

Uwagi:

1) Do tablic 1, 2 i 3:

a) W razie jazd w warunkach ruchu miejskiego normy są wyższe do 10%, a dla autobusów i samochodów samowyładowczych - do 20%.

b) Jeżeli silnik pojazdu jest w okresie docierania - norma jest wyższa o 5%.

c) Jeżeli ciągnik siodłowy jedzie bez naczepy - norma jest niższa o 30%;

2) Do tablic 2 i 3: Dla pojazdów mających napęd na tylną (tylne) i przednią oś - norma jest wyższa o 15%."

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1977 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024