Bankowa kontrola funduszu płac.

UCHWAŁA Nr 92
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 czerwca 1977 r.
w sprawie bankowej kontroli funduszu płac.

Na podstawie art. 79 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 24, poz. 141 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) Rada Ministrów po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała dotyczy jednostek gospodarki uspołecznionej działających według zasad rozrachunku gospodarczego z zastrzeżeniem przepisu ust. 2.
2.
Przepisów uchwały, z wyjątkiem § 5, nie stosuje się do organizacji gospodarczych i wchodzących w ich skład jednostek organizacyjnych stosujących zmodyfikowane zasady systemu ekonomiczno-finansowego zgodnie z § 4 uchwały nr 48 Rady Ministrów z dnia 18 marca 1977 r. w sprawie modyfikacji systemu funkcjonowania państwowych organizacji gospodarczych w dostosowaniu do celów i warunków realizacji Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego na lata 1976-1980.
§  2.
Użyte w uchwale określenie:
1)
jednostki gospodarcze - oznacza przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie oraz ich jednostki nadrzędne (zjednoczenia i jednostki równorzędne),
2)
dopuszczalna kwota wykorzystania funduszu płac - oznacza, stosownie do obowiązujących zasad gospodarki funduszem płac:
a)
planowany (planowany skorygowany) fundusz płac w zakresie składników objętych dyrektywnymi wskaźnikami, pomniejszony o obligatoryjne obciążenie z tytułu przyrostu zatrudnienia,
b)
dyspozycyjny fundusz płac, pomniejszony o obligatoryjne obciążenia z tytułu przyrostu zatrudnienia i przyrostu dyspozycyjnego funduszu płac,
c)
fundusz płac wynikający ze wskaźnika opłacenia wzrostu wydajności pracy wzrostem przeciętnej płacy,
3)
nadwyżka funduszu płac - oznacza dodatnią różnicę między dopuszczalną kwotą funduszu płac do wykorzystania a wykorzystanym funduszem płac,
4)
przekroczenie funduszu płac - oznacza ujemną różnicę między dopuszczalną kwotą funduszu płac do wykorzystania a wykorzystanym funduszem płac,
5)
fundusz premiowy - oznacza:
a)
fundusz premiowy tworzony z zysku lub w stosunku do zysku na podstawie zasad ustalonych w uchwale nr 298 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1972 r. w sprawie premiowania pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy oraz innych pracowników inżynieryjno-technicznych, ekonomicznych i administracyjno-biurowych, zatrudnionych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych oraz grupujących je zjednoczeniach (Monitor Polski z 1975 r. Nr 23, poz. 151),
b)
w jednostkach nie tworzących funduszu premiowego z zysku - fundusz, który zgodnie z przepisami obowiązującymi te jednostki podlega pomniejszeniu w razie przekroczenia funduszu płac,
6)
rezerwa funduszu płac - oznacza również oszczędności funduszu płac z lat ubiegłych, będące w dyspozycji jednostek gospodarczych.
§  3.
Odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę funduszem płac ponoszą dyrektorzy przedsiębiorstw i zjednoczeń (jednostek równorzędnych) oraz ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), w zakresie jednostek objętych planowaniem terenowym - wojewodowie (prezydenci miast stopnia wojewódzkiego), a w odniesieniu do spółdzielni - zarządy tych spółdzielni oraz zarządy właściwych związków spółdzielni.
§  4.
Banki kontrolują gospodarkę funduszem płac w jednostkach gospodarczych i wskazują środki zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień i do usprawnienia gospodarki funduszem płac. W szczególności banki:
1)
kontrolują gospodarkę funduszem płac na podstawie materiałów planistycznych i sprawozdawczych, wykorzystując w tym celu również wyniki własnych inspekcji w jednostkach gospodarczych,
2)
sprawdzają poprawność rozliczeń funduszu płac, dokonanych przez jednostki gospodarcze,
3)
ustalają na podstawie rozliczeń nadwyżki i przekroczenia funduszu płac,
4)
kontrolują prawidłowość gospodarowania rezerwami funduszu płac,
5)
informują jednostki gospodarcze i ich jednostki nadrzędne o ujawnionych nieprawidłowościach w gospodarce funduszem płac, postulując podjęcie odpowiedniego działania dla poprawy tej gospodarki,
6)
stosują sankcje za przekroczenia funduszu płac przewidziane w § 7 i 8,
7)
stosują podwyższone oprocentowanie kredytów obrotowych w granicach do 12%, przewidziane w uchwale nr 44 Rady Ministrów z dnia 5 marca 1976 r. w sprawie ogólnych zasad udzielania kredytów przez banki (Monitor Polski Nr 15, poz. 68).
§  5.
Jednostki gospodarcze są obowiązane sporządzać roczne plany funduszu płac w powiązaniu z planami zadań gospodarczych - z podziałem na kwartały - i składać je w bankach.
§  6.
1.
Jednostki gospodarcze są obowiązane rozliczać fundusz płac z bankami:
1)
za okresy kwartalne - w rachunku narastającym od początku roku,
2)
za okresy roczne.

Rozliczenie funduszu płac polega na porównaniu wykorzystanego funduszu płac z dopuszczalną kwotą wykorzystania tego funduszu i ustaleniu nadwyżek lub przekroczeń i stanu rezerw funduszu płac.

2.
Jednostki gospodarcze dokonują:
1)
rozliczeń za okresy kwartalne i
2)
wstępnych rozliczeń za okresy roczne,

w sprawozdaniach z zakresu zatrudnienia i funduszu płac, sporządzanych na wzorach i według zasad ustalonych w instrukcjach Głównego Urzędu Statystycznego,

3)
ostatecznych rozliczeń za okresy roczne - na wzorach i według zasad ustalonych w instrukcjach bankowych.
3.
Kopie sprawozdań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, jednostki gospodarcze są obowiązane składać w bankach.
§  7.
1.
Jeżeli z kwartalnego rozliczenia funduszu płac jednostki gospodarczej wynika przekroczenie funduszu płac nie mające pokrycia w jej własnej rezerwie funduszu płac, to bank wstrzymuje jednostce gospodarczej należne za dany okres wypłaty z funduszu premiowego i zawiadamia o tym jej jednostkę nadrzędną.
2.
Uruchomienie wypłat z funduszu premiowego, wstrzymanych stosownie do przepisów ust. 1, może nastąpić na podstawie decyzji kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką rozliczającą, stwierdzającej, iż całość przekroczenia mieści się w posiadanej rezerwie jednostki nadrzędnej i że odpowiednia część rezerwy została zablokowana.
§  8.
1.
Jeżeli z rocznego rozliczenia funduszu płac jednostki gospodarczej, złożonego w banku, wynika przekroczenie funduszu płac nie mające pokrycia w jej własnej rezerwie funduszu płac, to bank wstrzymuje jednostce gospodarczej należne za dany rok wypłaty z funduszu premiowego i zawiadamia o tym jej jednostkę nadrzędną.
2.
Uruchomienie w całości lub w części wypłaty środków z funduszu premiowego, wstrzymanych stosownie do przepisów ust. 1, może nastąpić na podstawie decyzji kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką rozliczającą, stwierdzającej że:
1)
przekroczenie funduszu płac zostało pokryte z rezerwy jednostki nadrzędnej lub
2)
dokonano odpowiedniego zmniejszenia funduszu premiowego.
3.
Zmniejszenie funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 2, powinno odpowiadać kwocie przekroczenia funduszu płac nie pokrytego z rezerwy jednostki nadrzędnej. Zmniejszenie to nie może przewyższać 100% funduszu premiowego naliczanego na dany rok - z wyłączeniem wypłat premii dla pracowników na stanowiskach mistrzów, nadmistrzów oraz równorzędnych. Zmniejszenie następuje z nie wypłaconego funduszu premiowego za dany rok. W razie gdy kwota nie wypłaconego funduszu premiowego za dany rok jest niższa od wymaganego zmniejszenia funduszu premiowego, o różnicę należy zmniejszyć fundusz premiowy naliczany w roku następnym; w tym wypadku wydawane w roku następnym decyzje zatwierdzające wypłaty z funduszu premiowego powinny uwzględniać odpowiednie zmniejszenia tego funduszu. Równowartość potrąconego funduszu premiowego podlega odprowadzeniu do budżetu Państwa.
§  9.
W jednostkach gospodarczych rozliczających fundusz płac według wskaźnika opłacenia wzrostu wydajności pracy sankcje, o których mowa w § 7 i 8, w razie jednoczesnego przekroczenia funduszu płac wynikającego ze wskaźnika opłacenia wzrostu wydajności pracy i planowanego (dyspozycyjnego) funduszu płac stosuje się wyłącznie z tytułu przekroczenia funduszu wynikającego ze wskaźnika opłacenia wzrostu wydajności pracy.
§  10.
1.
Banki dokonują wypłat środków pieniężnych na płace do wysokości kwot zadysponowanych przez jednostki gospodarcze, z wyjątkiem środków na premie z funduszu premiowego w razie przekroczenia funduszu płac oraz środków na wynagrodzenia wypłacane poza planowanym (dyspozycyjnym) funduszem płac.
2.
Środki na premie z funduszu premiowego w razie przekroczenia funduszu płac mogą być wypłacane z zachowaniem warunków określonych w § 7 i 8.
3.
Środki na wynagrodzenia nie objęte planowanym (dyspozycyjnym) funduszem płac mogą być wypłacane po uprzednim sprawdzeniu, że tytuł wynagrodzenia kwalifikuje się - zgodnie z odrębnymi przepisami - do tej kategorii wynagrodzeń.
§  11.
1.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrem Finansów przedstawi propozycje w sprawie modyfikacji obowiązujących systemów tworzenia rezerw funduszu płac jednostek gospodarczych oraz zmiany właściwych przepisów w takim terminie, aby zmienione przepisy mogły wejść w życie z dniem 1 stycznia 1978 r.
2.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego dostosuje obowiązującą sprawozdawczość do postanowień niniejszej uchwały.
3.
Prezes Narodowego Banku Polskiego dokona w instrukcjach bankowych zmian wynikających z niniejszej uchwały.
§  12.
W stosunku do jednostek gospodarczych określonych w § 1 ust. 1 w zakresie unormowanym niniejszą uchwałą nie stosuje się przepisów:
1)
uchwały nr 91 Rady Ministrów z dnia 7 maja 1971 r. w sprawie zasad korekty funduszu płac oraz zasad i trybu kontroli funduszu płac przedsiębiorstw uspołecznionych wykonywanej przez banki (Monitor Polski Nr 32, poz. 201 z późniejszymi zmianami),
2)
uchwały nr 118 Rady Ministrów z dnia 10 maja 1974 r. w sprawie gospodarki finansowej oraz zasad kształtowania i gospodarowania funduszem płac w państwowych przedsiębiorstwach i organizacjach gospodarczych handlu środkami produkcji objętych planem centralnym (Monitor Polski Nr 20, poz. 120),
3)
uchwały nr 232 Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1975 r. w sprawie poprawy gospodarki funduszem płac w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych i budowlano-montażowych oraz w grupujących je zjednoczeniach,
4)
zarządzenia nr 39 Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 21 grudnia 1973 r. w sprawie zasad ustalania i rozliczania dyspozycyjnego funduszu płac w jednostkach i organizacjach gospodarczych wprowadzających kompleksowe zasady systemu ekonomiczno-finansowego,
5)
zarządzenia nr 33 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 18 sierpnia 1976 r. w sprawie zasad planowania, tworzenia i gospodarowania funduszem płac w biurach projektów,
6)
uchwały nr 73 Rady Ministrów z dnia 31 marca 1966 r. w sprawie zasad obowiązujących przy wypłatach funduszu płac i ich kontroli w kopalniach węgla kamiennego,
7)
zarządzenia nr 44 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 1971 r. w sprawie zasad działalności przemysłu okrętowego,
8)
uchwały nr 66 Rady Ministrów z dnia 3 marca 1972 r. w sprawie organizacji i zasad ekonomiczno-finansowych kombinatów budownictwa mieszkaniowego.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1977 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024