Dysponowanie mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI I ENERGII ATOMOWEJ
z dnia 4 maja 1977 r.
sprawie dysponowania mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym. *

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 4, w związku z art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. z 1962 r. Nr 32, poz. 150, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i 117 i z 1976 r. Nr 12, poz. 71), zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do dysponowania mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym upoważnione są następujące organy dyspozytorskie:
1)
Państwowa Dyspozycja Mocy, działająca w tym zakresie przez naczelnego dyrektora i upoważnionych przez niego dyspozytorów,
2)
okręgowe i obszarowe dyspozycje mocy oraz zakładowe i rejonowe dyspozycje ruchu w zakładach energetycznych podległych Ministrowi Energetyki i Energii Atomowej, działające w tym zakresie przez upoważnionych dyspozytorów.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o krajowym systemie elektroenergetycznym, należy przez to rozumieć wspólną sieć elektryczną, to jest zbiór urządzeń elektroenergetycznych służących do przetwarzania, przesyłania i rozdzielania energii elektrycznej, pozostających w zarządzie zakładów energetycznych podległych Ministrowi Energetyki i Energii Atomowej, oraz urządzenia elektroenergetyczne przyłączone do wspólnej sieci elektrycznej, z wyjątkiem:
1)
urządzeń wytwórczych o mocy do 0,1 MW,
2)
urządzeń odbiorczych nie związanych z ograniczaniem pobieranej mocy elektrycznej lub wstrzymywaniem dostawy energii elektrycznej odbiorcom w razie niedoboru mocy lub energii elektrycznej albo zagrożenia niezawodności pracy lub awarii krajowego systemu elektroenergetycznego oraz w razie zagrożenia życia ludzkiego lub mienia.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o urządzeniach elektroenergetycznych bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć urządzenia elektroenergetyczne w krajowym systemie elektroenergetycznym, o których mowa w ust. 2.
§  2.
1.
Do organów dyspozytorskich należy w szczególności:
1)
programowanie i operatywne kierowanie pracą krajowego systemu elektroenergetycznego w sposób zapewniający ciągłość dostawy energii elektrycznej odbiorcom przy najniższych kosztach eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych,
2)
programowanie i operatywne kierowanie pracą równoległą krajowego systemu elektroenergetycznego z systemami elektroenergetycznymi innych państw, zgodnie z umowami międzynarodowymi obowiązującymi w tym zakresie,
3)
sporządzanie bilansów mocy i energii elektrycznej w skali krajowej i kontrola ich dotrzymania,
4)
koordynacja, ustalanie i kontrola programów pracy i układów połączeń urządzeń elektroenergetycznych oraz ogólnokrajowa koordynacja programów wyłączania z ruchu do remontu urządzeń elektroenergetycznych,
5)
wydawanie poleceń i zezwoleń w zakresie planowego i operatywnego włączania i wyłączania z ruchu urządzeń elektroenergetycznych,
6)
operatywna regulacja wytwarzania mocy czynnej oraz częstotliwości i napięcia w krajowym systemie elektroenergetycznym,
7)
kierowanie i nadzór nad likwidacją zaburzeń i awarii w krajowym systemie elektroenergetycznym,
8)
koordynacja opracowań koncepcji, doboru, nastawień, współdziałania i eksploatacji układów automatyki regulacji, zabezpieczeń i łączeń w urządzeniach elektroenergetycznych, układów automatyki przetwarzania danych i sterowania oraz układów telekomunikacji elektroenergetycznej o podstawowym znaczeniu dla niezawodnej pracy krajowego systemu elektroenergetycznego - w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań związanych z dysponowaniem mocą urządzeń elektroenergetycznych,
9)
udzielanie zezwoleń na przeprowadzanie prób związanych z pracą urządzeń elektroenergetycznych, które mogą wpłynąć na niezawodność pracy krajowego systemu elektroenergetycznego,
10)
ogłaszanie i odwoływanie stanu niedoboru mocy i energii elektrycznej oraz zagrożenia niezawodności pracy lub awarii krajowego systemu elektroenergetycznego albo jego części,
11)
wydawanie poleceń w zakresie ograniczania pobieranej mocy elektrycznej lub wstrzymywania dostawy energii elektrycznej odbiorcom w razie:
a)
niedoboru mocy lub energii elektrycznej w krajowym systemie elektroenergetycznym, zgodnie z planami ograniczeń, ustalonymi w odrębnym trybie w porozumieniu z zainteresowanymi ministerstwami,
b)
zagrożenia niezawodności pracy albo awarii krajowego systemu elektroenergetycznego lub jego części oraz w razie zagrożenia życia ludzkiego lub mienia, poza planami ograniczeń, o których mowa pod lit. a),
12)
ustalanie zasad stosowania nazw i oznaczeń w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań związanych z dysponowaniem mocą urządzeń elektroenergetycznych,
13)
zgłaszanie wniosków i wydawanie opinii w sprawie rozbudowy, modernizacji i poprawy niezawodności pracy urządzeń elektroenergetycznych w zakresie związanym z dysponowaniem mocą tych urządzeń.
2.
Plany ograniczeń pobieranej mocy elektrycznej w razie wystąpienia niedoboru mocy lub energii elektrycznej (ust. 1 pkt 11 lit. a) organy dyspozytorskie realizują zgodnie z ustalonym uprzednio szczegółowym planem postępowania, po wykorzystaniu wszelkich środków i możliwości zbilansowania mocy w krajowym systemie elektroenergetycznym.
3.
Szczegółowe instrukcje dotyczące dysponowania mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym ustala naczelny dyrektor Państwowej Dyspozycji Mocy.
§  3.
Jednostki organizacyjne zarządzające urządzeniami elektroenergetycznymi zobowiązane są do podporządkowania się poleceniom organów dyspozytorskich w zakresie określonym w art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. z 1962 r. Nr 32, poz. 150, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i 117 i z 1976 r. Nr 12, poz. 71), a w szczególności do:
1)
realizacji ustalonych programów pracy i układów połączeń urządzeń elektroenergetycznych,
2)
regulacji do określonej wartości parametrów pracy urządzeń elektroenergetycznych, z uwzględnieniem warunków skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej,
3)
niezwłocznego informowania właściwych organów dyspozytorskich o gotowości ruchowej urządzeń elektroenergetycznych, ich zdolności produkcyjnej, aktualnym stanie technicznym i zmianach przebiegu pracy,
4)
występowania do właściwych organów dyspozytorskich o zezwolenie na uruchomienie i przerwanie pracy urządzeń elektroenergetycznych wytwórczych,
5)
ograniczania lub czasowego przerywania pobierania mocy elektrycznej na polecenie organu dyspozytorskiego,
6)
uzgadniania z właściwymi organami dyspozytorskimi programów wyłączeń z ruchu urządzeń elektroenergetycznych wytwórczych, przetwórczych, przesyłowych i rozdzielczych w celu ich remontu,
7)
uzgadniania z właściwymi organami dyspozytorskimi planów produkcji energii elektrycznej,
8)
instalowania i utrzymywania w niezawodnym ruchu urządzeń automatyki regulacji, zabezpieczeń i łączeń oraz telekomunikacji energetycznej, niezbędnych do prawidłowej pracy urządzeń elektroenergetycznych,
9)
realizacji wniosków i zaleceń organów dyspozytorskich zmierzających do poprawy warunków pracy urządzeń elektroenergetycznych,
10)
dostarczania organom dyspozytorskim aktualnej dokumentacji technicznej urządzeń elektroenergetycznych i innych danych niezbędnych do wykonywania zadań związanych z dysponowaniem mocą tych urządzeń.
§  4.
Polecenia dyspozytorskie mogą wydawać i przyjmować tylko upoważnieni do tego dyspozytorzy.
§  5.
1.
Jednostki organizacyjne zarządzające urządzeniami elektroenergetycznymi obowiązane są wyznaczyć pracowników uprawnionych do przyjmowania poleceń dyspozytorskich.
2.
Jednostki organizacyjne zarządzające urządzeniami elektroenergetycznymi powinny zapewnić, aby operatywne polecenia dyspozytorskie mogły być przyjęte w ciągu całej doby, nie wyłączając dni wolnych od pracy.
§  6.
1.
Polecenia dyspozytorskie należy wykonywać niezwłocznie lub w terminach ustalonych w poleceniach.
2.
Jeżeli wykonanie polecenia dyspozytorskiego może zagrozić życiu lub zdrowiu ludzkiemu albo może wywołać szkodę w mieniu, należy natychmiast powiadomić o tym organ dyspozytorski, który powinien niezwłocznie podjąć ostateczną decyzję.
3.
Szczegółowe polecenia wydawane są jednostkom organizacyjnym zarządzającym urządzeniami elektroenergetycznymi w zasadzie przez właściwe organy dyspozytorskie, jednakże w pilnych przypadkach organ dyspozytorski wyższego szczebla może wydać bezpośrednio szczegółowe polecenie każdej jednostce organizacyjnej zarządzającej urządzeniami elektroenergetycznymi, zawiadamiając o tym następnie organ dyspozytorski niższego szczebla.
§  7.
Na wniosek jednostki organizacyjnej, której na polecenie dyspozytorskie ograniczono lub wstrzymano dostawę energii elektrycznej, organ dyspozytorski pisemnie potwierdza wydane polecenie.
§  8.
Traci moc zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 9 lipca 1968 r. w sprawie dysponowania mocą urządzeń energetycznych przyłączonych do wspólnej sieci elektrycznej oraz rozdzielania energii elektrycznej (Monitor Polski Nr 31, poz. 211).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 czerwca 1984 r. zarządzenie zachowuje moc w części niesprzecznej z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz.U.84.21.96) do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych - zobacz art. 45 ust. 2 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024