Zasady gospodarowania funduszem płac w jednostkach i zakładach budżetowych oraz w organizacjach społecznych dotowanych z budżetu.

UCHWAŁA Nr 285
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 grudnia 1973 r.
w sprawie zasad gospodarowania funduszem płac w jednostkach i zakładach budżetowych oraz w organizacjach społecznych dotowanych z budżetu.

Na podstawie art. 46 i art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe oraz organizacje społeczne dotowane z budżetu prowadzą gospodarkę funduszem płac w granicach kwot ustalonych w zatwierdzonym planie finansowym. Dotyczy to również jednostek budżetowych w zakresie ich działalności finansowanej ze środków specjalnych lub prowadzonej w formie gospodarstwa pomocniczego działającego na zasadach uproszczonych.
2.
Fundusz płac ustalony w planie finansowym, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje wynagrodzeń z tytułu robót i usług w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów wykonywanych przez osoby fizyczne na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia.
§  2.
1.
Zmiany funduszu płac dokonywane w drodze przeniesień kredytów (wydatków, kosztów) następują w trybie określonym w przepisach Prawa budżetowego.
2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, nie mogą powodować zwiększenia funduszu płac jednostek administracji państwowej i organizacji społecznych.
3.
Zmniejszenie funduszu płac w zakresie środków pozabudżetowych (zakłady budżetowe, środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze) w celu zwiększenia tego funduszu w jednostkach budżetowych przy równoczesnej odpowiedniej zmianie planowanych rozliczeń z budżetem jednostek gospodarki pozabudżetowej może powodować zwiększenie łącznej sumy kredytów przeznaczonych na fundusz płac w budżecie centralnym lub w budżetach terenowych.
4.
Zmiany planowanego funduszu płac, powodujące jego zwiększenie w niektórych jednostkach bez jednoczesnego zmniejszenia funduszu w innych jednostkach, dokonywane są w granicach rezerw funduszu płac wydzielonych w narodowym planie społeczno-gospodarczym, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Zwiększenie funduszu płac w granicach rezerw wydzielonych w narodowym planie społeczno-gospodarczym następuje na podstawie decyzji organów upoważnionych do dysponowania rezerwami funduszu płac.
5.
W razie zwiększenia funduszu płac w granicach rezerw wydzielonych w narodowym planie społeczno-gospodarczym (ust. 4), źródłem pokrycia wydatków (kosztów) na fundusz płac mogą być także środki pochodzące z oszczędności w wydatkach (kosztach) rzeczowych.
6.
Zmiany funduszu płac w planach finansowych organizacji społecznych, dotowanych z budżetu, które nie powodują zwiększenia łącznej kwoty funduszu płac ustalonej dla nich w narodowym planie społeczno-gospodarczym, dokonywane są przez właściwych ministrów, a w zakresie organizacji społecznych dotowanych z budżetów terenowych - przez właściwe terenowe organy administracji państwowej.
7.
W razie przekroczenia planowanego funduszu płac w jednostkach budżetowych i zakładach budżetowych ministrowie i kierownicy urzędów centralnych - w zakresie budżetu centralnego oraz terenowe organy administracji państwowej - w zakresie budżetów terenowych zobowiązani są do pokrycia przekroczenia z utworzonych rezerw funduszu płac, niezależnie od zastosowania sankcji w stosunku do osób odpowiedzialnych za powstałe przekroczenie.
8.
Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych, którzy dysponują wydzielonymi w narodowym planie społeczno-gospodarczym rezerwami funduszu płac, mogą przeznaczać te rezerwy na określone cele dla jednostek i zakładów budżetowych, jeżeli mają w swojej części budżetu centralnego przewidziane na te cele odpowiednie kredyty budżetowe.
§  3.
1.
Organy administracji państwowej zatwierdzające plany finansowe, a w zakresie środków pozabudżetowych - ustalające fundusz płac, mogą w granicach ponadplanowych dochodów za świadczone ponadplanowe usługi zwiększać fundusz płac:
1)
jednostkom służby zdrowia i opieki społecznej - w zakresie działalności usługowej i produkcyjnej,
2)
stacjom sanitarno-epidemiologicznym i stacjom krwiodawstwa - w zakresie działalności finansowanej ze środków specjalnych,
3)
jednostkom budżetowym, przy których działają komisje kwalifikacyjne i egzaminacyjne - z tytułu egzaminów,
4)
pracowniom urbanistycznym urzędów terenowych organów administracji państwowej - z tytułu prac projektowych przeznaczonych na eksport,
5)
powiatowym zarządom dróg lokalnych - z tytułu otrzymanych dodatkowych zleceń oraz środków finansowych na wykonanie określonych robót,
6)
gospodarstwom pomocniczym parków narodowych,
7)
jednostkom gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, z wyjątkiem dyrekcji inwestycji miejskich - z tytułu otrzymanych dodatkowych zleceń oraz środków finansowych na wykonanie określonych robót,
8)
biurom geodezji i kartografii - w zakresie usług wykonywanych z księgi zamówień,
9)
terenowym zespołom usług projektowych - z tytułu usług produkcyjnych świadczonych dla rolnictwa,
10)
zakładom weterynarii,
11)
zakładom unasieniania zwierząt.
2.
Przepisy ust. 1 nie dotyczą jednostek świadczących usługi dla ludności i działających w formie zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych lub prowadzących działalność finansowaną ze środków specjalnych, do których stosuje się odrębne przepisy.
3.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio przy zwiększaniu funduszu płac kolegiów do spraw wykroczeń przy terenowych organach administracji państwowej oraz skarbowych urzędów komorniczych.
4.
Wskaźnik zwiększenia funduszu płac nie może być wyższy od wskaźnika ponadplanowego wykonania zadań rzeczowych, wyrażonych ilościowo bądź wartościowo, a jeśli chodzi o wskaźnik zwiększenia funduszu płac jednostek gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, nie może on przekroczyć 20% ustalonego funduszu płac.
5.
Ograniczenia, o których mowa w ust. 4, nie dotyczą zwiększenia funduszu płac ekip remontowych, dozorców i grup konserwacyjnych zarządów budynków mieszkalnych oraz jednostek służby drogowej.
6.
Minister Finansów może przyznać uprawnienia określone w ust. 1 innym jednostkom, jak również ustalać inne współczynniki korekty funduszu płac, niż wymienione w ust. 4.
7.
Organ dotujący działalność statutową organizacji społecznej może odpowiednio zwiększyć ustalony dla niej fundusz płac w związku ze świadczeniem przez organizację społeczną ponadplanowych usług oraz uzyskaniem ponadplanowych dochodów z wpłat ludności.
8.
W razie zlecenia organizacji społecznej określonych zadań do realizacji w toku wykonania planu zleceniodawca powinien przekazać również odpowiednią część swego funduszu płac przeznaczonego na realizację tego zadania, jeżeli organizacja społeczna nie ma możliwości wykonania tego zadania w ramach planowanego funduszu płac.
§  4.
1.
W jednostkach, o których mowa w § 1 ust. 1, skutki finansowe awansów pracowników, obliczone w skali rocznej, nie mogą przekroczyć na rok następny kwoty, która została ustalona w danym roku w planie jednostki z przeznaczeniem na awanse.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy skutków finansowych awansów i przeszeregowań automatycznych, dodatków za wysługę lat i zaszeregowań stażystów po odbyciu stażu, dodatków z tytułu posiadania stopni naukowych i za znajomość języków obcych.
§  5.
Środki przeznaczone na fundusz płac dla jednostek, których działalność rozpoczyna się w ciągu roku, powinny być wyodrębnione w planie i wykorzystywane w miarę uruchamiania tych jednostek.
§  6.
Jednostki objęte działami "Nauka" i "Szkolnictwo wyższe", w których na podstawie odrębnych przepisów zniesiono limitowanie funduszu płac, prowadzą gospodarkę funduszem płac według zasad określonych w tych przepisach.
§  7.
Traci moc uchwała nr 260 Rady Ministrów z dnia 8 listopada 1967 r. w sprawie zasad gospodarowania funduszem płac w jednostkach i zakładach budżetowych oraz w organizacjach społecznych (Monitor Polski z 1967 r. Nr 66, poz. 318 i z 1970 r. Nr 10, poz. 85).
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1974 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024