Rozwój kooperacji w rolnictwie.

UCHWAŁA Nr 279
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 grudnia 1973 r.
w sprawie rozwoju kooperacji w rolnictwie.

W celu przyspieszenia rozwoju produkcji rolnej oraz rozszerzenia współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi uspołecznionej gospodarki rolnej a rolnikami i zespołami rolników indywidualnych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej i państwowe gospodarstwa rolne, zwane dalej "państwowymi gospodarstwami rolnymi", przystąpią do rozwijania współdziałania, zwanego dalej "kooperacją", w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, przemysłu rolnego, usług maszynowych, warsztatowych, transportowych i remontowo-budowlanych, postępu technicznego, szkolenia oraz świadczeń socjalnych, między tymi jednostkami, a także między nimi a rolnikami i zespołami rolników indywidualnych.
2.
Uczestnikami kooperacji mogą być również państwowe przedsiębiorstwa przemysłu rolnego i spożywczego, rolnicze spółdzielnie produkcyjne, inne organizacje spółdzielcze oraz kółka rolnicze.
§  2.
1.
Państwowe gospodarstwa rolne w ramach kooperacji:
1)
współdziałają w produkcji żywca oraz niektórych surowców rolnych i ogrodniczych dla własnych zakładów przemysłu rolnego,
2)
wykorzystują moce produkcyjne zakładów przemysłu rolnego oraz maszyn i urządzeń dla rozwijania usługowej działalności,
3)
świadczą innym uspołecznionym gospodarstwom rolnym, jak i zespołom rolników indywidualnych, a także rolnikom indywidualnym pomoc warsztatową i w sprzęcie mechanicznym,
4)
rozwijają działalność w zakresie specjalizacji produkcji wśród rolników przez dostarczanie im materiału siewnego i zwierząt, pasz treściwych oraz innych środków produkcji - w ramach zawartych umów kooperacyjnych,
5)
współdziałają w wykonawstwie inwestycji produkcyjnych i socjalnych,
6)
udostępniają obiekty i urządzenia socjalne.
2.
Ocena jakościowa zwierząt, produktów roślinnych i zwierzęcych oraz usług powinna być dokonywana przez przeszkolonych w tym zakresie pracowników państwowych gospodarstw rolnych, według zasad obowiązujących jednostki gospodarki uspołecznionej, prowadzące skup i kontraktację lub świadczące usługi.
§  3.
1.
Kooperacja może obejmować działalność produkcyjną, inwestycyjną, usługową, kontraktację i skup oraz dotyczyć wykonania jednorazowych, stałych lub okresowych dostaw, robót, usług i świadczeń.
2.
Kooperację prowadzi się na podstawie umów wieloletnich, a w przypadkach uzasadnionych - jednorocznych.
3.
W umowie, o której mowa w ust. 2, należy w szczególności określić:
1)
przedmiot umowy,
2)
terminy wykonania,
3)
cenę i sposób zapłaty,
4)
warunki dostawy,
5)
kary umowne za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy,
6)
tryb, w jakim mogą być dokonane zmiany umowy.
§  4.
Rolnicze spółdzielnie produkcyjne, ośrodki rolne kółek rolniczych, zespoły rolników indywidualnych oraz rolnicy indywidualni, uczestniczący w kooperacji, mogą uzyskać kredyt na niezbędne dla tej działalności inwestycje na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  5.
1.
Państwowe gospodarstwa rolne mogą stosować w ramach kooperacji ceny i dopłaty do cen stosowane przez jednostki gospodarki uspołecznionej prowadzące skup i kontraktację oraz jednostki świadczące usługi produkcyjne dla rolnictwa, a w szczególności:
1)
ceny skupu dla produktów kontraktowanych, dodatek hodowlany przy zwierzętach oraz dodatek za terminową dostawę, jeżeli produkty podlegają kontraktacji lub stosuje się do nich ceny obowiązujące w kontraktacji,
2)
ceny skupu rynkowego dla produktów nie kontraktowanych lub jeżeli nie stosuje się do nich cen dla dostaw kontraktowanych,
3)
ceny ustalone dla przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa i dla kółek rolniczych - za usługi warsztatowe, uprawowe, pielęgnacyjne, przy zbiorze, za wypożyczanie sprzętu, narzędzi i maszyn,
4)
hurtowe ceny sprzedaży dla nasion dostarczanych rolnikom w ramach umowy kontraktacyjnej.
2.
Państwowe gospodarstwa rolne mogą nabywać nasiona określone w ust. 1 pkt 4 w przedsiębiorstwach nasiennych po cenach hurtowych.
3.
W razie braku cen określonych w ust. 1 i 2 należy stosować ceny umowne.
§  6.
Państwowe gospodarstwa rolne mogą stosować w rozliczeniach z kooperantami za usługi warsztatowe, uprawowe, pielęgnacyjne, przy zbiorze oraz za wypożyczanie sprzętu, narzędzi i maszyn - opłaty niższe, gwarantujące jednak opłacalność świadczonych usług.
§  7.
1.
W zakresie objętym kooperacją państwowe gospodarstwa rolne korzystają z dotacji.
2.
Minister Rolnictwa, w porozumienia z Ministrem Finansów, ustali tryb i zasady korzystania z dotacji, o których mowa w ust. 1.
§  8.
1.
Rolniczym spółdzielniom produkcyjnym, innym organizacjom spółdzielczym oraz kółkom rolniczym uczestniczącym w działalności kooperacyjnej przysługują uprawnienia określone w uchwale dla państwowych gospodarstw rolnych.
2.
Zaleca się Zarządowi Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, centralnym zarządom innych organizacji spółdzielczych oraz Centralnemu Związkowi Kółek Rolniczych wprowadzenie zasad określonych uchwałą i stosowanie ich przez podległe im jednostki organizacyjne.
§  9.
Terenowe organy administracji państwowej, w ramach posiadanych uprawnień koordynacyjnych, udzielą pomocy państwowym gospodarstwom rolnym oraz jednostkom organizacyjnym określonym w § 8 w organizowaniu i realizacji kooperacji,
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1974 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024