Plan społeczno-gospodarczy rozwoju kraju w 1974 roku.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 15 grudnia 1973 r.
o planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 roku.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uwzględniając dotychczasowy pomyślny rozwój gospodarki narodowej oraz możliwości dalszego przekroczenia zadań planu 5-letniego na lata 1971-1975, wskazane na I Krajowej Konferencji PZPR, podejmując niniejszą uchwałę stwierdza, że do podstawowych zadań planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. należy:
1)
Kontynuowanie dotychczasowego, dynamicznego rozwoju gospodarki narodowej w celu zapewnienia dalszej poprawy poziomu życiowego społeczeństwa oraz wzmacniania potencjału ekonomicznego kraju.
2)
Dalsza poprawa efektywności gospodarowania oraz jakości, poziomu technicznego i trwałości produkowanych wyrobów. Poprawa efektywności gospodarowania, a zwłaszcza obniżanie kosztów produkcji, powinna być uzyskiwana przede wszystkim przez podnoszenie wydajności pracy, oszczędniejsze gospodarowanie surowcami, materiałami, paliwami i energią, lepsze wykorzystanie majątku produkcyjnego, jak również przez pełniejsze i szybsze wykorzystywanie wyników postępu nauki i techniki dla potrzeb rozwoju gospodarczego kraju, unowocześniania i poprawy jakości produkcji.

Ważnym elementem poprawy efektywności gospodarowania powinno być kontynuowanie procesu doskonalenia metod planowania i zarządzania.

Dotyczy to zwłaszcza wprowadzania w życie nowych metod systemu ekonomiczno-finansowego sprawdzonych w wielkich organizacjach gospodarczych.

3)
Zwiększenie udziału Polski w międzynarodowym podziale pracy przede wszystkim przez przyspieszanie wzrostu eksportu i pogłębianie procesów integracyjnych z krajami RWPG oraz poprawę efektywności wymiany międzynarodowej drogą podniesienia opłacalności eksportu i zawierania korzystnych transakcji importowych.

W celu realizacji tych zadań ustala się następujące podstawowe proporcje planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju na 1974 r. oraz kierunki działania polityki gospodarczej.

Ilekroć w dalszych postanowieniach uchwały jest mowa o procencie wzrostu w 1974 r., należy przez to rozumieć porównanie z przewidywanym wykonaniem w 1973 r.

I.

DOCHÓD NARODOWY

1.
Zakłada się, że dochód narodowy wytworzony wzrośnie w 1974 r. o 9,5%. Podstawowym czynnikiem zapewniającym osiągnięcie założonego poziomu dochodu narodowego powinien być dalszy wzrost produkcji czystej przemysłu uspołecznionego, rolnictwa, budownictwa, transportu i łączności. Natomiast dochód narodowy do podziału powinien wzrosnąć o 9,3%.
2.
Zakłada się, że fundusz spożycia w dochodzie narodowym wzrośnie w 1974 r. o 8,5%. Spożycie dóbr konsumpcyjnych z dochodów osobistych ludności wzrośnie o 8,7%, a spożycie pozostałe o 7,6%.
3.
Zakłada się, że akumulowana część dochodu narodowego wzrośnie w 1974 r. o 9,3%, w tym inwestycje netto o 12,6%. Szacuje się, że przyrost zapasów i rezerw w gospodarce narodowej w 1974 r. ukształtuje się na poziomie około 61,6 mld zł.

II.

WZROST POZIOMU ŻYCIOWEGO SPOŁECZEŃSTWA

W 1974 r. powinien nastąpić dalszy wzrost poziomu życiowego społeczeństwa, przede wszystkim w oparciu o rozwój produkcji materialnej, a także w wyniku dalszego postępu w polityce socjalnej Państwa oraz rozszerzenia infrastruktury społecznej.

A.

Dochody ludności

1.
Szacuje się, że w 1974 r. przychody pieniężne ludności wyniosą około 887 mld zł, co oznacza wzrost o 8,8%. Wypłaty z tytułu wynagrodzeń objętych funduszem płac wyniosą ponad 482 mld zł i wzrosną o 9,8%. Zakłada się, że przeciętna płaca nominalna netto wzrośnie o około 5,7%, a płaca realna o około 5%.
2.
Zakłada się, że dochody pieniężne ludności z tytułu świadczeń społecznych Państwa wyniosą w 1974 r. około 83 mld zł, co oznacza wzrost o 10,1%, w tym emerytury i renty około 52,4 mld zł, co oznacza wzrost o 11,4%.
3.
Szacuje się, że przychody ludności ze sprzedaży Państwu artykułów rolnych wyniosą w 1974 r. około 161 mld zł, co oznacza wzrost o około 8,0%.

B.

Zaopatrzenie ludności w towary i usługi

1.
W 1974 r. należy zapewnić równowagę rynkową na poziomie dostosowanym do rosnących dochodów społeczeństwa przez odpowiedni wzrost dostaw towarów, wzbogacanie i rozszerzanie ich asortymentu oraz zwiększenie usług świadczonych dla ludności. Towarzyszyć temu powinna elastyczna polityka cen, przy utrzymaniu na nie zmienionym poziomie cen podstawowych artykułów żywnościowych.

Należy zapewnić dalszy wzrost udziału w dostawach na rynek przemysłowych artykułów konsumpcyjnych, w tym zwłaszcza poszukiwanych przez ludność. Należy ograniczać i stopniowo likwidować niedobory i napięcia w odcinkowej równowadze rynkowej w dziedzinie artykułów przemysłowych trwałego użytku oraz wyrobów przemysłu lekkiego. Należy w coraz większym stopniu zwiększać dostawy artykułów o wyższym stopniu przetwarzania oraz wyrobów nowych lub w istotny sposób zmodernizowanych.

Ważnym zadaniem jest uzyskanie postępu w prowadzeniu racjonalnej gospodarki artykułami żywnościowymi, między innymi przez wzrost przetwórstwa oraz zwiększanie dostaw artykułów zapewniających poprawę struktury odżywiania, jak: nabiał, tłuszcze roślinne, przetwory warzywno-owocowe, koncentraty żywnościowe, wyroby garmażeryjne, ryby itp.

Należy zapewnić dalszy, wyraźny wzrost dostaw artykułów do produkcji rolnej oraz materiałów budowlanych przeznaczonych na potrzeby wsi i indywidualnego budownictwa mieszkaniowego ludności.

2.
Dla zapewnienia zakładanego na 1974 r. wzrostu spożycia należy zwiększyć dostawy towarów na rynek wewnętrzny do poziomu 746 mld zł, to jest o 9,7%.
3.
Dostawy artykułów żywnościowych i używek powinny wzrosnąć w 1974 r. o 8,6%, artykułów konsumpcyjnych nieżywnościowych o 10,3%, a artykułów niekonsumpcyjnych (materiałów budowlanych, środków produkcji dla rolnictwa itp.) o 11,2%.
4.
Dostawy podstawowych grup wyrobów powinny zwiększyć się następująco:

- wyrobów przemysłu spożywczego (łącznie z używkami) o 8,9%,

- wyrobów przemysłu lekkiego o 12,1%,

- wyrobów przemysłu elektromaszynowego o 14,1%,

- wyrobów przemysłu chemicznego o 12,4%,

- wyrobów przemysłu drzewno-papierniczego o 14,5%,

- wyrobów przemysłu ceramiki szlachetnej i szkła o 11,4%,

- wyrobów przemysłu materiałów budowlanych o 15,1%.

5.
Należy zapewnić poprawę obsługi nabywców w drodze bardziej efektywnego wykorzystania bazy materialno-technicznej i czasu pracy w jednostkach handlu wewnętrznego oraz rozszerzania nowoczesnych, dogodnych dla ludności, form handlowej obsługi.
6.
Należy zapewnić w 1974 r. rozszerzenie o 14,2% usług świadczonych ludności przy równoczesnej poprawie ich jakości. Wzrosnąć powinny przede wszystkim te rodzaje usług, których niedostateczny rozwój jest najdotkliwiej odczuwany przez ludność.

C.

Gospodarka mieszkaniowa

1.
Zakłada się, że w 1974 r. zostanie oddane do użytku około 246 tys. mieszkań o powierzchni użytkowej około 14 mln m2, co stanowi wzrost o 9,7% (licząc w m2 powierzchni użytkowej mieszkań).

W uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym dla ludności nierolniczej zakłada się oddanie do użytku około 170 tys. mieszkań o powierzchni użytkowej około 7,7 mln m2, to jest o 10,3% więcej (licząc w m2 powierzchni użytkowej mieszkań).

2.
W 1974 r. należy zapewnić dalszy postęp w poprawie jakości i funkcjonalności oddawanych do użytku mieszkań.
3.
W 1974 r. należy tworzyć warunki dla większego udziału ludności w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych drogą nabywania mieszkań ze środków własnych, między innymi przez zwiększenie liczby mieszkań spółdzielczych typu własnościowego, jak również przez udzielanie pomocy dla rozwijającego się indywidualnego budownictwa mieszkaniowego. Ocenia się, że budownictwo indywidualne ludności nierolniczej wzrośnie o 11,9%.

D.

Gospodarka komunalna

Należy zapewnić dalszą poprawę zaspokajania potrzeb ludności w wyniku lepszego wykorzystania istniejących urządzeń komunalnych. Należy tworzyć warunki dla realizacji programu budownictwa mieszkaniowego przez przygotowanie niezbędnych terenów uzbrojonych.

Przewiduje się, że w 1974 r. zaopatrzenie gospodarstw domowych w wodę wzrośnie o około 6%. Stan inwentarzowy taboru komunikacji miejskiej wzrośnie o około 5%.

Powinno nastąpić dalsze rozszerzenie i usprawnienie gospodarki remontowej urządzeń komunalnych.

E.

Oświata, ochrona zdrowia, kultura, wczasy i świadczenia społeczne

1.
W 1974 r. należy kontynuować proces doskonalenia systemu oświaty, dalszej rekonstrukcji sieci szkolnictwa podstawowego, w szczególności przez rozwijanie sieci zbiorczych szkół gminnych oraz modernizację szkolnictwa zawodowego i wyższego w dostosowaniu do potrzeb gospodarki i kultury, tworząc w ten sposób podstawę do realizacji założeń reformy systemu edukacji narodowej.
2.
Przewiduje się, że szkołę podstawową ukończy około 619 tys. absolwentów, z tego około 94% powinno podjąć naukę w pierwszych klasach szkół powyżej stopnia podstawowego. Zakłada się, że do liceów ogólnokształcących przyjmie się około 129 tys. absolwentów szkół podstawowych, to jest 22%, oraz do szkół zawodowych około 453 tys. absolwentów, to jest 78%.
3.
Zakłada się, że liczba studentów na 1 roku studiów dziennych wyniesie w 1974 r. ponad 63 tys. osób, to jest o 6,3% więcej, a liczba studentów na 1 roku studiów dla pracujących około 45 tys. osób, to jest o 9,5% więcej. Na studiach podyplomowych kształcić się będzie około 15 tys. osób, co oznacza wzrost o ponad 25%.
4.
Zakłada się, że liczba dzieci korzystających z przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych powinna wzrosnąć do 630 tys., to jest o 7,5%, w tym na wsi do około 171 tys. dzieci, to jest o 3,9%. Liczba dzieci korzystających z kolonii i obozów wzrośnie do ponad 1,8 mln dzieci, to jest o 19%, a liczba miejsc w żłobkach stałych do ponad 79 tys., to jest o ponad 7%.
5.
Należy zwiększyć zakres i poprawić jakość świadczeń służby zdrowia poprzez umocnienie procesu integracji różnych form lecznictwa, dalsze rozszerzanie sieci placówek lecznictwa zamkniętego i otwartego w mieście i na wsi, racjonalne rozmieszczenie kadry medycznej oraz poprawę wykorzystania urządzeń, aparatury i sprzętu.

Liczba łóżek w szpitalach ogólnych i klinicznych powinna wzrosnąć w 1974 r. do 187 tys. łóżek.

Liczba ośrodków zdrowia na wsi powinna zwiększyć się do około 3,1 tys., to jest o 4,5%, a liczba przychodni w mieście do około 5,6 tys., to jest o 1,8%, w tym przy zakładach pracy do około 2,7 tys., to jest o 3,8%.

6.
Liczba miejsc w zakładach pomocy społecznej powinna wzrosnąć w 1974 r. do 54,8 tys. miejsc, to jest o prawie 3%. Należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie pomocy ludziom starym i zniedołężniałym drogą doskonalenia opieki medycznej i socjalnej w miejscu ich zamieszkania.
7.
Należy zapewnić dalszy rozwój placówek kulturalnych, rozszerzyć zasięg programów radiowych i telewizyjnych, systematycznie podnosić ich poziom merytoryczny i atrakcyjność we wszystkich formach twórczości, poprawić efektywność działalności wydawniczej oraz zapewnić rozwój tych wydawnictw, które mają szczególny wpływ na podnoszenie poziomu kulturalnego i rozwój wiedzy społeczeństwa.
8.
Należy zapewnić dalszy rozwój bazy turystyczno-wypoczynkowej przy równoczesnej poprawie jakości świadczonych usług oraz stwarzać warunki dalszego upowszechniania sportu i masowych ćwiczeń fizycznych wśród młodzieży szkolnej i załóg pracowniczych. Liczba miejsc w bazie turystycznej i wczasowej powinna w 1974 r. wzrosnąć do około 880 tys., co będzie oznaczać wzrost o ponad 8%. Stopień wykorzystania tej bazy, zwłaszcza bazy zakładowych ośrodków wczasowo-wypoczynkowych, powinien ulec znacznej poprawie. Z wczasów pracowniczych powinno skorzystać w 1974 r. 3,5 mln osób, czyli blisko 10% więcej. W zakresie kultury fizycznej i sportu należy w dalszym ciągu zwiększać liczbę boisk i sal gimnastycznych i sportowych oraz liczbę pływalni.
9.
Należy usprawnić działalność w sferze świadczeń społecznych na rzecz ludności, zwłaszcza w zakresie ubezpieczeń społecznych. Należy racjonalnie wykorzystywać zakładowe fundusze socjalne oraz konsekwentnie realizować zakładowe programy mające na celu poprawę warunków pracy i sytuacji socjalnej pracowników oraz ich rodzin.

F.

Gospodarka wodna i ochrona środowiska

W 1974 r. powinna nastąpić dalsza poprawa zaopatrzenia w wodę ludności, przemysłu i rolnictwa oraz poprawa stanu zabezpieczenia kraju przed powodziami.

W tym celu w 1974 r. należy zwiększyć zdolność ujęć wodnych o około 2,1 mln m3/d, pojemność zbiorników wodnych o 47 mln m3 oraz zapewnić budowę i odbudowę 130 km wałów przeciwpowodziowych i uregulowanie 1.080 km rzek i potoków. Należy rozpocząć budowę dwóch zbiorników wodnych o łącznej pojemności 53 mln m3.

W 1974 r. należy kontynuować działalność zmierzającą do ochrony środowiska człowieka przed ujemnymi wpływami działalności gospodarczej. W związku z tym w zakładach przemysłowych, stanowiących największe zagrożenie dla środowiska, należy w 1974 r. osiągnąć zmniejszenie zapylania powietrza atmosferycznego o około 160 tys. ton w skali rocznej, zwiększyć przepustowość oczyszczalni ścieków w ilości około 1,2 mln m3/d oraz zagospodarować odpady przemysłowe w ilości około 110 mln ton.

III.

PRODUKCJA MATERIALNA

A.

Przemysł

1.
W 1974 r. należy kontynuować dotychczasowe kierunki rozwoju produkcji przemysłowej, utrzymując wysokie tempo jej wzrostu, co - w rosnącym stopniu - należy osiągać w drodze poprawy relacji miedzy nakładami a efektami oraz poprawy jakości produkowanych wyrobów.

W szczególności należy:

- zwiększyć produkcję i dostawy towarów rynkowych przy jednoczesnym rozszerzeniu ich asortymentu,

- zwiększyć produkcję eksportową w celu zapewnienia wpływów na niezbędny import, zwłaszcza związany z postępem technologicznym produkcji i poprawą bilansu płatniczego, oraz rozszerzać specjalizację produkcji, szczególnie z krajami RWPG,

- dążyć do uzyskania wysokiego standardu jakości i nowoczesności wyrobów, stosownie do wymogów rynku zagranicznego oraz potrzeb rynku wewnętrznego,

- wykorzystać w procesach produkcyjnych - krajowe i zagraniczne - nowe, efektywne techniki produkcji,

- wprowadzać w szerokim zakresie mechanizację i automatyzację procesów produkcyjnych,

- zapewnić dalszy wzrost wydajności pracy,

- zapewnić jak najpełniejsze wykorzystanie istniejących zdolności produkcyjnych w drodze zwiększania stopnia zmianowości oraz poprawy rytmiczności produkcji,

- ulepszać gospodarkę materiałami i surowcami, racjonalnie obniżać materiałochłonność produkcji, usprawniać zbiórkę, przerób i wykorzystywanie surowców wtórnych i odpadowych,

- poprawiać gospodarność w zakładach pracy zapewniając obniżkę kosztów własnych produkcji.

2.
Zakłada się, że wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług przedsiębiorstw przemysłowych osiągnie w 1974 r. poziom 1.743 mld zł, co oznacza wzrost o 11,1%.

Zakłada się, że wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług w podstawowych gałęziach przemysłu ukształtuje się następująco:

Wyszczególnienie 1974 r.

mld zł

Wskaźnik

1974

--------

1973 p.w.

Przemysł ogółem 1.743 111,1
w tym przemysł:
- paliwowo-energetyczny 155,3 106,0
- metalurgiczny 174,7 108,9
- elektromaszynowy 449,1 115,1
- chemiczny 162,4 113,8
- materiałów budowlanych 48,0 108,6
- lekki 258,3 111,9
- spożywczy 359,4 109,1
3.
Produkcja podstawowych wyrobów przemysłowych w 1974 r. powinna osiągnąć co najmniej następujący poziom:
Wyszczególnienie Jednostka miary 1974 r. Wskaźnik

1974

--------

1973 p.w.

Węgiel kamienny mln ton 162,0 103,2
Gaz ziemny mld Nm3 6,9 107,8
Energia elektryczna mld kWh 91,5 108,9
Wyroby walcowane tys. ton 10.450 104,5
Miedź tys. ton 206,5 129,9
Cynk tys. ton 230,0 98,7
Obrabiarki skrawające do metali mln zł c. zbytu 4.696,0 110,3
Maszyny rolnicze mln zł c. zbytu 9.766 115,5
Samochody osobowe tys. szt. 142,5 123,9
Ciągniki tys. szt. 53,5 109,2
Statki morskie tys. DWT 737,8 93,7
Włókna sztuczne tys. ton 194,5 108,1
Tworzywa sztuczne tys. ton 387 114,5
Nawozy azotowe tys. ton w N2 1.475 105,1
Nawozy fosforowe tys. ton w P2O5 890 106,2
Cement tys. ton 17.420 110,0
Tarcica iglasta tys. m3 5.900 101,0
Meble mld zł c. zbytu 23,6 116,9
Papier i tektura tys. ton 1.217,5 104,5
Tkaniny bawełniane mln m 872,5 99,5
Tkaniny wełniane mln m 117,3 108,9
Wyroby dziewiarskie mld zł c. zbytu 31,9 120,8
Obuwie (z wyjątkiem gumowego) mln par 130,7 107,8

B.

Rolnictwo i leśnictwo

1.
W 1974 r. powinno następować dalsze zwiększanie produkcji zwierzęcej, przy jednoczesnym rozwijaniu produkcji roślinnej w rozmiarach zapewniających lepsze zaspokojenie potrzeb paszowych.

W tym celu należy:

- lepiej zagospodarowywać użytki rolne we wszystkich sektorach społeczno-gospodarczych,

- zwiększać w strukturze zasiewów udział roślin zbożowych, ze szczególnym preferowaniem pszenicy i jęczmienia oraz zwiększać uprawę roślin wysokobiałkowych,

- zapewnić zwiększanie plonów zbóż i innych roślin uprawnych w drodze wprowadzania nowych, wysokopiennych odmian, intensywnego nawożenia i racjonalnej agrotechniki oraz wykorzystania innych środków plonotwórczych,

- rozszerzać zakres i usprawniać usługi produkcyjne dla rolnictwa, zwłaszcza dla gospodarstw indywidualnych, a szczególnie usługi w dziedzinie uprawy roli, chemizacji i sprzętu plonów,

- zwiększyć ilość nowych stanowisk inwentarskich dla bydła i trzody chlewnej, tworząc warunki dla dalszego wzrostu pogłowia zwierząt oraz intensyfikacji produkcji zwierzęcej,

- kontynuować środki polityki gospodarczej na rzecz intensyfikacji produkcji zwierzęcej,

- poprawiać zaopatrzenie rolnictwa w środki produkcji oraz materiały budowlane umożliwiające dalszy intensywny rozwój produkcji,

- terminowo realizować program budownictwa rolniczego, w pełni wykorzystywać środki inwestycyjne oraz poprawić efektywność inwestycji rolniczych.

2.
Szacuje się, że w 1974 r. produkcja globalna rolnictwa wzrośnie o 4,3%, w tym produkcja roślinna o 2,4%, a produkcja zwierzęca o 6,5%. Szacuje się, że produkcja końcowa brutto rolnictwa wzrośnie o około 5,4%.
3.
Szacuje się, że pogłowie zwierząt gospodarskich w 1974 r. osiągnie następujący poziom: bydła ogółem 12,7 mln sztuk, w tym krów około 6,2 mln sztuk, trzody chlewnej około 21,5 mln sztuk; pogłowie koni powinno obniżyć się o około 70 tys. sztuk.
4.
Na podstawie przyjętych założeń wzrostu produkcji roślinnej i zwierzęcej ustala się następujące wielkości skupu produktów rolnych:

- skup ze zbiorów 1974 r.: zbóż ogółem 6 mln ton, oleistych 700 tys. ton, buraków cukrowych 15,6 mln ton, ziemniaków 6,2 mln ton,

- skup w roku kalendarzowym 1974: żywca ogółem 3.438 tys. ton, w tym żywca wieprzowego 2.110 tys. ton, żywca wołowego 1.000 tys. ton, skup mleka około 7,9 mld litrów, a skup jaj około 2,7 mld sztuk.

5.
Dostawy podstawowych środków produkcji dla rolnictwa powinny w 1974 r. kształtować się następująco:
a)
dostawy pasz z zasobów państwowych w roku gospodarczym 1973/1974 powinny osiągnąć poziom 6 mln ton,
b)
dostawy nawozów mineralnych pod zbiory 1974 r. powinny wynieść 3.290 tys. ton w czystym składniku, w tym nawozów azotowych 1.100 tys. ton, fosforowych 790 tys. ton, potasowych 1.400 tys. ton; w związku z tym ocenia się, że zużycie nawozów mineralnych powinno wzrosnąć w przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych co najmniej do 173 kg w 1974 r.,
c)
dostawy ciągników i maszyn rolniczych dla rolnictwa powinny wynieść 18 mld zł; dostawy ciągników powinny osiągnąć w 1974 r. 47,6 tys. sztuk,
d)
dostawy dla rynku wiejskiego podstawowych materiałów budowlanych (łącznie z dostawami z produkcji nie uspołecznionej) powinny w 1974 r. wzrosnąć: cementu o około 7%, materiałów pokryciowych o ponad 7%, elementów ściennych o około 13%, wyrobów hutniczych o około 10%.
6.
W leśnictwie w 1974 r. należy zrealizować następujące zadania:

- pozyskać drewno grubiznę w wysokości około 20,9 mln m3,

- wykonać zalesienia i odnowienia sztuczne na powierzchni ponad 105 tys. ha,

- zasadzić w ramach realizacji programu zadrzewienia kraju około 12,8 mln sztuk drzewek.

C.

Transport i łączność

1.
W 1974 r. należy zapewnić dalszy postęp w zaspokojeniu potrzeb społecznych na przewozy pasażerów i usług łączności oraz zaspokoić potrzeby gospodarki narodowej w dziedzinie przewozów ładunków. Realizując te zadania należy położyć szczególny nacisk na dalszą modernizację transportu, zwłaszcza kolejowego.
2.
Przewozy w transporcie publicznym i branżowym (bez transportu morskiego) powinny wynieść w 1974 r.:

- około 1.147 mln ton ładunków, z czego transportem samochodowym zorganizowanym w przedsiębiorstwach 656 mln ton,

- ponad 3,2 mld pasażerów, tj. o 7,3% więcej, z czego w komunikacji autobusowej około 2,1 mld pasażerów, tj. o ponad 10%.

3.
W transporcie kolejowym należy zapewnić wykonanie przewozów ładunków kolejami normalnotorowymi w wysokości 443 mln ton, tj. o 4,7% więcej, oraz przewozów pasażerów w wysokości 1,1 mld pasażerów. W ramach realizacji programu zwiększenia zdolności przewozowej i podniesienia sprawności pracy transportu kolejowego należy zapewnić:

- dalsze usprawnienie organizacji procesów przewozowo-eksploatacyjnych w celu maksymalnego wykorzystania posiadanego taboru i trakcji,

- kontynuację przedsięwzięć inwestycyjno-remontowych zmierzających do unowocześnienia bazy technicznej kolei. W szczególności należy zwiększyć długość linii zelektryfikowanych do 5.162 km oraz wprowadzić do eksploatacji 225 lokomotyw spalinowych, 13,4 tys. wagonów towarowych i 764 wagony do przewozu podróżnych.

4.
W transporcie lotniczym należy dążyć do dalszego rozwoju przewozów zagranicznych oraz do usprawnienia komunikacji krajowej.
5.
Rozwój żeglugi i przewozów morskich powinien odpowiadać rosnącym potrzebom handlu zagranicznego oraz zapewnić wzrost dodatniego salda usług przewozowych i portowych. Przewozy ładunków morską flotą handlową powinny wynieść w 1974 r. około 26,7 mln ton i 100,6 mld tono-mil, co oznacza wzrost przewozów o 13,1% i pracy przewozowej o 20,5%. Należy zapewnić przeładunki towarów w portach morskich w ilości około 48 mln ton, tj. o 7% więcej.
6.
Należy zapewnić w 1974 r. wzrost pojemności telefonicznych central miejscowych o około 100 tys. numerów i przyrost ilości abonentów telefonicznych o około 90 tys. Baza nadawcza radia i telewizji powinna zwiększyć się w 1974 r. o 6 nadajników telewizyjnych i 20 nadajników radiowych. Należy zapewnić dalsze usprawnienie obrotu pocztowego i telekomunikacji.

IV.

ŚRODKI I CZYNNIKI REALIZACJI ZADAŃ PLANU

A.

Inwestycje

1.
Działalność inwestycyjna w 1974 r. powinna koncentrować się przede wszystkim na realizacji zadań uznanych za kluczowe dla gospodarki narodowej, w tym zwłaszcza przyczyniających się do umacniania równowagi pieniężno-rynkowej oraz poprawy bilansu płatniczego. Należy koncentrować wysiłki i poświęcać szczególną uwagę realizacji zadań inwestycyjnych, których zakończenie planuje się w 1974 r., a także zapewnić terminową realizację zadań przewidzianych do zakończenia w 1975 r.

Realizacja tych zadań wymaga dalszej intensyfikacji i usprawniania procesów inwestycyjnych, a zwłaszcza skracania cykli realizacji, poprawy jakości wykonawstwa i przestrzegania wymogów jakościowych.

2.
Określa się globalne rozmiary nakładów inwestycyjnych w gospodarce w 1974 r. na kwotę 416 mld zł, co stanowi wzrost o 12,4%.

Nakłady na roboty budowlano-montażowe wyniosą 219,2 mld zł, tj. wzrosną o 13,7%.

Nakłady inwestycyjne w gospodarce uspołecznionej wyniosą w 1974 r. 381 mld zł, tj. wzrosną o około 13%.

3.
Szacuje się, że ogólna kwota nakładów na inwestycje w gospodarce nie uspołecznionej w 1974 r. wyniesie 35 mld zł, co oznacza wzrost o 6,1%. Nakłady w indywidualnych gospodarstwach rolnych ocenia się na 26,8 mld zł, a nakłady na indywidualne budownictwo mieszkaniowe ludności na 7,7 mld zł.
4.
Zakłada się, że w podstawowych działach gospodarki narodowej zostanie osiągnięty następujący poziom inwestowania (w mld zł):

1974 r.

Przemysł 194,0

Budownictwo 19,1

Rolnictwo (łącznie z przemysłem rolno-spożywczym i paszowym) 73,3

Transport i łączność 42,3

Gospodarka komunalna i mieszkaniowa 72,7

Nauka 2,9

Oświata i wychowanie 7,8

Kultura i sztuka 1,6

Ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna 9,4

5.
Wartość majątku trwałego w gospodarce uspołecznionej (według cen kosztorysowych) powinna zwiększyć się w 1974 r. z tytułu budownictwa inwestycyjnego o około 266 mld zł.

B.

Budownictwo

1.
Do podstawowych zadań budownictwa w 1974 r. należy:

- dalsza koncentracja potencjału wykonawczego na obiektach kontynuowanych, zwłaszcza przewidzianych do oddania do użytku w 1974 r., oraz tworzenie warunków umożliwiających skracanie czasu budowy obiektów mających podstawowe znaczenie dla gospodarki,

- bardziej efektywne wykorzystanie sprzętu budowlanego i środków transportu, między innymi drogą dalszego rozszerzania wielozmianowej pracy maszyn i urządzeń, skracanie czasu remontów oraz usprawnianie organizacji robót na placach budowy,

- bardziej oszczędne i racjonalne gospodarowanie materiałami, zwłaszcza takimi jak cement, stal i drewno,

- poprawa jakości wykonawstwa, szczególnie w budownictwie mieszkaniowym.

2.
Zakłada się, że globalne rozmiary robót budowlano-montażowych w gospodarce narodowej, obejmujące roboty o charakterze inwestycyjnym oraz roboty remontowe, osiągną w 1974 r. poziom 308,8 mld zł, co oznacza wzrost o 10,6%.

Z globalnej kwoty robót budowlano-montażowych przedsiębiorstwa budowlano-montażowe zrealizują w 1974 r. zadania produkcyjne w wysokości 210,8 mld zł, co oznacza wzrost o 13,9%.

3.
Szacuje się, że roboty realizowane przez ludność we własnym zakresie, z udziałem rzemiosła, osiągną w 1974 r. wartość około 27,4 mld zł.

C.

Współpraca gospodarcza i handel zagraniczny

1.
Podstawowym zadaniem handlu zagranicznego w 1974 r. jest pogłębianie korzyści płynących z rosnącego udziału Polski w międzynarodowym podziale pracy oraz zapewnienie zewnętrznej równowagi gospodarczej kraju. Wymaga to dalszego powiększania obrotów, a przede wszystkim eksportu - w drodze wykorzystywania wszelkich rezerw zwiększania produkcji eksportowej, poprawy jej jakości i stopnia przetwarzania, wykorzystywania zmian koniunktury i rozszerzania działalności promocyjnej. Należy zapewnić terminową i rytmiczną realizację dostaw importowych niezbędnych dla wykonywania zadań produkcyjnych, inwestycyjnych oraz dla wzbogacania asortymentowej struktury zaopatrzenia rynku.
2.
Wzrost obrotów handlu zagranicznego w 1974 r. powinien wiązać się z dalszym pogłębianiem współpracy gospodarczej z zagranicą. Szczególnie ważnym zadaniem jest konsekwentna realizacja kompleksowego programu dalszego pogłębiania i doskonalenia współpracy i rozwoju socjalistycznej integracji gospodarczej krajów członkowskich RWPG. Wzmacnianie socjalistycznej integracji gospodarczej powinno zmierzać do dalszego utrwalania związków produkcyjnych, pogłębiania specjalizacji i kooperacji produkcji, koordynacji zamierzeń inwestycyjnych krajów RWPG, wspólnej budowy zakładów produkcyjnych, zwłaszcza związanych z wytwarzaniem podstawowych surowców i materiałów. Szczególną uwagę należy poświęcać dalszemu wszechstronnemu rozwojowi współpracy gospodarczej z ZSRR.
3.
Wartość eksportu ogółem w 1974 r. powinna wynieść co najmniej 25,3 mld zł dew., co oznacza wzrost o 18,9%. Wartość eksportu wyrobów przemysłu elektromaszynowego powinna osiągnąć co najmniej poziom 9,7 mld zł dew.
4.
Wartość importu ogółem w roku 1974 nie powinna przekroczyć poziomu 30,5 mld zł dew., z czego import wyrobów przemysłu elektromaszynowego powinien wynieść 12,3 mld zł dew., co stanowi wzrost o 13,2%.
5.
Saldo dodatnie obrotów usługowych z zagranicą powinno w 1974 r. osiągnąć poziom 652 mln zł dew.

D.

Zatrudnienie, płace i wydajność pracy

1.
Polityka zatrudnienia i płac w roku 1974 powinna zapewnić:

- racjonalne zatrudnienie przyrostu siły roboczej,

- efektywne wykorzystanie zdolności, kwalifikacji i umiejętności zawodowych pracowników zatrudnionych w gospodarce narodowej, a w szczególności prawidłowe zatrudnianie i adaptację zawodową absolwentów szkół ponadpodstawowych,

- tworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych oraz społeczno-moralnych zapewniających dalszy wzrost wydajności pracy i wzmocnienie dyscypliny oraz dalsze umacnianie postaw zaangażowania zawodowego i społecznego załóg pracowniczych,

- pełne wyzwalanie i wykorzystanie twórczej inicjatywy i aktywności ludzi pracy,

- wprowadzanie, w życie nowoczesnych rozwiązań organizacji pracy oraz wdrażanie procesów produkcyjnych umożliwiających wysoki wzrost wydajności pracy i jakości produkcji.

2.
Szacuje się, że w roku 1974 przyrost zatrudnienia w gospodarce narodowej (poza gospodarką chłopską) wyniesie około 415 tys. osób, a liczba absolwentów wszelkiego typu szkół stopnia ponadpodstawowego dla nie pracujących podejmujących pracę zawodową wyniesie ok. 448 tys. osób. Liczba zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (bez uczniów) nie powinna przekroczyć w 1974 r. średnio 11.390 tys. osób, co oznacza przyrost o 380 tys. osób, tj. o 3,5%.
3.
Zakłada się, że wydajność pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych powinna wzrosnąć o 8,1%, a wydajność w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych o 10,0%.

E.

Zaopatrzenie i gospodarka materiałowa

1.
Podstawowym zadaniem w dziedzinie gospodarki materiałowej w 1974 r. jest uzyskanie wydatnego postępu w racjonalizacji zużycia surowców i materiałów przede wszystkim w drodze zmniejszania zużycia jednostkowego, dyscyplinowania i zaostrzania wymogów technologicznych oraz likwidacji marnotrawstwa.
2.
Poprawa efektywności gospodarowania materiałami w przemyśle powinna zapewnić uzyskanie obniżki udziału kosztów materiałowych w wartości produkcji sprzedanej i usług w przemyśle, co najmniej o 1,6%.
3.
Należy uzyskać dalsze obniżenie tempa wzrostu zapasów w porównaniu z tempem wzrostu produkcji przez poprawę ich struktury oraz usprawnienie obrotu materiałowego. Przy planowanych zadaniach przyrost zapasów w gospodarce uspołecznionej nie powinien przekroczyć 43 mld zł, tzn. zwiększyć się o 6,9% w stosunku do stanu na początek 1974 r., w tym w przemyśle o 18,5 mld zł oraz w budownictwie o 5,7 mld zł.

F.

Rozwój nauki i techniki

1.
W 1974 r. należy zapewnić wydatne zwiększenie wykorzystania osiągnięć nauki i techniki w gospodarce, między innymi w drodze konsekwentnej realizacji inicjatyw i uchwał podjętych przez środowiska twórcze w Roku Nauki Polskiej, a w szczególności przez II Kongres Nauki Polskiej.
2.
Należy tworzyć sprzyjające warunki dla dalszego rozwoju wszechstronnej współpracy naukowej i technicznej z zagranicą, zwłaszcza z ZSRR i innymi krajami-członkami RWPG, jako istotnego i ważnego czynnika w powiększaniu własnych osiągnięć twórczych, i jednocześnie rozszerzać i stwarzać nowe możliwości badawcze.
3.
Należy zapewnić pełniejsze powiązanie potrzeb społeczno-gospodarczego rozwoju kraju z działalnością badawczą i rozwojową drogą przyspieszania planowanych terminów osiągania wyników, zwłaszcza w problemach węzłowych, rozszerzania zakresu wdrażań i upowszechniania rezultatów prac badawczych i rozwojowych.
4.
Należy usprawnić działalność w dziedzinie normalizacji, wynalazczości i ochrony patentowej oraz informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej.
5.
Nauka i technika powinny w 1974 r. wnieść dalszy wkład w doskonalenie metod zarządzania, zwłaszcza przez opracowywanie i wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych.
6.
Zakłada się, że nakłady finansowe na realizację prac badawczych i rozwojowych w 1974 r. wyniosą 26,3 mld zł.
7.
Efektem wdrażania postępu technicznego w gospodarce narodowej w 1974 r. powinno być przygotowanie i podjęcie produkcji 339 nowych wyrobów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki, 42 nowych procesów technologicznych i innowacji techniczno-organizacyjnych, jak również osiągnięcie wyraźnego postępu w gospodarce surowcami i materiałami, unowocześnianiu produkcji oraz lepszym gospodarowaniu kadrami kwalifikowanymi.

V.

ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTW

1.
Głównymi kierunkami rozwoju społeczno-gospodarczego województw powinno być nadal: optymalne wykorzystanie sił wytwórczych, zwłaszcza tkwiących w potencjale przemysłu uspołecznionego, przyspieszenie intensyfikacji produkcji rolniczej, podnoszenie poziomu gospodarczego regionów niedostatecznie rozwiniętych, zapewnienie racjonalnego gospodarowania zasobami siły roboczej, wzmożenie aktywizacji terenów szczególnie ważnych z punktu widzenia społecznego i gospodarczego.
2.
W celu zapewnienia bardziej efektywnego wykorzystania potencjału sił wytwórczych przemysłu uspołecznionego w dużych aglomeracjach przemysłowych i miejskich należy koncentrować w nich nakłady i środki przeznaczane na modernizację, rozbudowę i budowę nowych zakładów produkcyjnych i usługowych. Równolegle z wszechstronnym rozwojem aglomeracji należy dążyć do intensywniejszego wykorzystania potencjału przemysłowego innych regionów.
3.
We wszystkich województwach należy podejmować działania mające na celu intensyfikację produkcji rolnej, rozwój hodowli, wydatne powiększenie produkcji zbóż i pasz oraz jak najlepsze wykorzystanie ziemi.
4.
We wszystkich województwach powinna nastąpić dalsza poprawa socjalno-bytowych warunków życia ludności w mieście i na wsi. W szczególności należy stworzyć warunki dla realizacji budownictwa mieszkaniowego, ogólnego i przemysłowego przez przygotowanie terenów uzbrojonych oraz wykorzystanie rezerw produkcyjnych i materiałowych. Rady narodowe powinny zwrócić uwagę na poprawę jakości i funkcjonalności oddawanych do użytku mieszkań oraz na konieczność przestrzegania planowanych jednostkowych cen i kosztów budownictwa mieszkaniowego. Ponadto należy realizować zadania mające wpływ na poprawę zaopatrzenia w wodę, zwłaszcza dużych miast, ochronę wód przed zanieczyszczeniem i usprawnienie komunikacji zbiorowej, przede wszystkim w największych aglomeracjach.
5.
Należy zwrócić specjalną uwagę na dostosowanie produkcji i dostaw towarów na rynek do zwiększonych możliwości konsumpcyjnych i potrzeb ludności poszczególnych terenów oraz na zapewnienie poprawy obsługi handlowej i zwiększenie sieci sklepów detalicznych. Należy również podjąć niezbędne środki dla poprawy działalności zakładów gastronomicznych i zwiększenia ich sieci na terenach objętych wzmożonym ruchem turystycznym.
6.
Ważnym zadaniem rad narodowych wszystkich stopni powinno być zapewnienie odpowiednich warunków dla maksymalnego zwiększenia zakresu usług dla ludności drogą lepszego wykorzystania oraz rozbudowy placówek usługowych, poprawy ich funkcjonowania, a zwłaszcza zapewnienia kadry fachowców, odpowiedniego wyposażenia technicznego i zaopatrzenia materiałowego oraz dostosowania lokalizacji i godzin otwarcia placówek usługowych do miejscowych warunków i potrzeb ludności. Szczególną uwagę należy zwrócić na szybszy wzrost usług bytowych, a zwłaszcza przemysłowych, budowlano-remontowych, instalacyjnych, techniczno-motoryzacyjnych, pralniczych, handlowych i turystycznych, a także usług o charakterze produkcyjnym dla indywidualnego rolnictwa.
7.
Szacuje się, że w ramach ogólnych zadań gospodarczych w 1974 r. produkcja przemysłowa, usługi dla ludności, nakłady inwestycyjne, budownictwo mieszkaniowe oraz zatrudnienie kształtować się będą w poszczególnych województwach następująco:

Wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług w przemyśle uspołecznionym

w mld zł
Lp. Województwo 1974 plan Wskaźnik

1974

--------

1973 p.w.

ogółem w tym plan terenowy ogółem w tym plan terenowy
1 2 3 4 5 6
POLSKA - ogółem 1.749,1 212,6 111,1 110,0
1 m.st. Warszawa 129,1 7,2 113,2 110,0
2 m. Kraków 87,0 5,0 111,8 109,8
3 m. Łódź 92,2 4,8 108,5 109,9
4 m. Poznań 58,5 2,4 114,1 109,5
5 m. Wrocław 53,2 2,4 111,8 108,5
6 białostockie 32,5 8,0 116,3 110,5
7 bydgoskie 89,1 13,4 110,2 110,2
8 gdańskie 75,2 9,9 110,7 109,8
9 katowickie 310,2 19,0 108,5 107,8
10 kieleckie 78,9 10,5 114,5 111,2
11 koszalińskie 20,9 7,7 111,9 112,4
12 krakowskie 85,8 10,8 108,2 109,5
13 lubelskie 57,4 11,6 111,9 110,3
14 łódzkie 57,2 12,1 112,4 108,4
15 olsztyńskie 31,0 9,8 114,8 110,1
16 opolskie 60,9 7,8 109,4 111,4
17 poznańskie 70,1 17,9 110,5 109,8
18 rzeszowskie 80,3 8,8 113,3 111,2
19 szczecińskie 43,1 7,2 114,9 112,7
20 warszawskie 77,5 15,3 110,6 110,7
21 wrocławskie 113,1 14,3 110,7 108,9
22 zielonogórskie 43,0 6,7 111,3 111,4
produkcja nie zlokalizowana 3,1

Usługi dla ludności, świadczone przez uspołecznioną drobną wytwórczość

w mln zł
Lp. Województwo 1973 przewidywane wykonanie 1974

razem z zadaniami dodatkowymi

Wskaźnik

1974

--------

1973 p.w.

1 2 3 4 5
POLSKA - ogółem 11.116,0 13.187,0 118,6
1 m. st. Warszawa 1.072,1 1.258,4 117,4
2 m. Kraków 467,5 546,5 116,9
3 m. Łódź 494,7 577,3 116,7
4 m. Poznań 373,8 439,1 117,5
5 m. Wrocław 297,6 361,1 121,3
6 białostockie 335,5 401,3 119,6
7 bydgoskie 681,1 801,1 117,6
8 gdańskie 561,3 685,5 122,1
9 katowickie 1.182,7 1.395,9 118,0
10 kieleckie 530,0 628,4 118,6
11 koszalińskie 217,2 258,8 119,2
12 krakowskie 393,7 462,6 117,5
13 lubelskie 588,2 694,8 118,1
14 łódzkie 384,6 467,0 121,4
15 olsztyńskie 239,1 289,4 121,0
16 opolskie 322,3 376,0 116,7
17 poznańskie 621,1 726,9 117,0
18 rzeszowskie 490,0 589,4 120,3
19 szczecińskie 338,8 410,5 121,2
20 warszawskie 566,6 679,3 119,9
21 wrocławskie 704,4 834,4 118,5
22 zielonogórskie 253,7 303,3 119,6

Budownictwo mieszkaniowe w 1974 r.

Efekty rzeczowe w tys. m2 powierzeniu użytkowej mieszkań oddawanych do użytku

Lp. Województwo Ogółem W tym uspołecznione bez rolnictwa
1 2 3 4
POLSKA - ogółem 13.982,0 7.721,1
1 m. st. Warszawa 957,0 907,0
2 m. Kraków 338,8 311,9
3 m. Łódź 437,3 421,3
4 m. Poznań 244,4 212,9
5 m. Wrocław 254,8 214,4
6 białostockie 607,8 222,8
7 bydgoskie 806,3 396,5
8 gdańskie 721,0 510,2
9 katowickie 1.754,7 1.196,3
10 kieleckie 851,1 295,6
11 koszalińskie 284,4 177,6
12 krakowskie 755,4 261,6
13 lubelskie 829,6 295,6
14 łódzkie 615,8 238,8
15 olsztyńskie 353,4 162,6
16 opolskie 418,3 213,3
17 poznańskie 765,9 256,4
18 rzeszowskie 702,9 234,3
19 szczecińskie 408,0 265,8
20 warszawskie 1.026,4 354,4
21 wrocławskie 542,0 365,0
22 zielonogórskie 306,7 206,8

Nakłady inwestycyjne w gospodarce uspołecznionej - grupa A - łącznie z inwestycjami przedsiębiorstw w 1974 r.

w mln zł
Lp. Województwo Ogółem W tym inwestycje rad narodowych
POLSKA - ogółem 365.200 52.855,0
w tym:
1 m. st. Warszawa 22.620 2.852,3
2 m. Kraków 10.600 942,0
3 m. Łódź 11.050 1.228,7
4 m. Poznań 5.660 785,9
5 m. Wrocław 6.050 740,3
6 białostockie 6.870 2.044,3
7 bydgoskie 16.640 2.920,5
8 gdańskie 23.300 3.115,5
9 katowickie 64.390 4.737,8
10 kieleckie 18.660 2.238,7
11 koszalińskie 7.340 2.823,0
12 krakowskie 17.060 2.046,2
13 lubelskie 11.440 2.570,2
14 łódzkie 11.510 1.949,8
15 olsztyńskie 7.420 2.711,0
16 opolskie 11.650 1.755,9
17 poznańskie 13.460 3.293,7
18 rzeszowskie 13.850 2.260,6
19 szczecińskie 18.350 2.619,7
20 warszawskie 20.870 2.849,6
21 wrocławskie 16.980 3.530,0
22 zielonogórskie 11.450 2.208,1

Szacunkowy przyrost zatrudnienia (bez uczniów) w gospodarce uspołecznionej poza rolnictwem w przemyśle w 1974 r.

w tys. osób
Lp. Województwo Poza rolnictwem Wskaźnik

1974

--------

1973 p.w.

W tym w przemyśle Wskaźnik

1974

--------

1973 p.w.

1 2 3 4 5 6
POLSKA - ogółem 354,0 103,5 126,0 102,8
1 m.st. Warszawa 21,0 102,7 5,0 102,0
2 m. Kraków 9,5 102,7 3,0 102,4
3 m. Łódź 10,5 102,4 3,0 101,3
4 m. Poznań 8,0 103,1 2,0 102,1
5 m. Wrocław 8,0 102,8 1,5 101,5
6 białostockie 10,5 104,1 4,0 104,5
7 bydgoskie 17,0 103,1 6,5 102,8
8 gdańskie 20,0 103,9 4,0 102,1
9 katowickie 49,5 103,0 20,5 102,2
10 kieleckie 19,0 103,8 8,5 103,6
11 koszalińskie 8,5 103,9 3,0 104,1
12 krakowskie 16,5 103,1 4,0 101,6
13 lubelskie 20,0 104,7 9,0 106,0
14 łódzkie 14,0 103,5 6,5 103,0
15 olsztyńskie 11,0 104,6 3,0 104,0
16 opolskie 13,0 103,8 4,0 102,5
17 poznańskie 15,5 103,1 6,0 102,7
18 rzeszowskie 17,5 103,7 9,0 104,1
19 szczecińskie 14,5 104,6 4,5 104,1
20 warszawskie 17,0 103,5 7,0 103,6
21 wrocławskie 18,0 102,6 6,0 101,7
22 zielonogórskie 11,0 103,7 4,0 103,2

VI.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Realizacja zadań planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1974 r. powinna zmierzać do pełnego wprowadzenia w życie postanowień I Krajowej Konferencji PZPR, zapewniając utrwalenie wysokiej dynamiki rozwoju przy planowanej wyraźnej poprawie efektywności gospodarowania.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej upoważnia Radę Ministrów do ustalenia na podstawie niniejszej uchwały zadań planowych dla poszczególnych resortów i województw oraz do dokonywania w ciągu roku, w razie uzasadnionych ekonomicznie potrzeb, zmian tych zadań z zachowaniem podstawowych proporcji planu.

Zobowiązuje się Radę Ministrów do takiego kierowania rozwojem gospodarczym kraju w 1974 r., który zapewniając pełną realizację zadań zawartych w niniejszej uchwale ułatwiałby w uzasadnionych społecznie i ekonomicznie przypadkach przekraczanie tych zadań pod warunkiem zachowania podstawowych proporcji planu. Działania te powinny być nastawione na sprawną i efektywną realizację podstawowych celów planu 5-letniego, to jest na równoczesny wzrost poziomu życiowego społeczeństwa oraz szybki i zrównoważony rozwój gospodarki narodowej.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024