Skrócony czas pracy w niektórych przedsiębiorstwach przemysłu skórzanego podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego.

UCHWAŁA Nr 213
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 sierpnia 1973 r.
w sprawie skróconego czasu pracy w niektórych przedsiębiorstwach przemysłu skórzanego podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego.

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 19 kwietnia 1950 r. o skróconym czasie pracy szczególnie uciążliwej lub wykonywanej w szkodliwych warunkach (Dz. U. Nr 20, poz. 174) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się na okres do dnia 31 grudnia 1978 r. skrócony czas pracy w przedsiębiorstwach branży garbarskiej, futrzarskiej i białoskórniczej, podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego, na stanowiskach pracy wymienionych w wykazie, stanowiącym załącznik do uchwały.
2.
W przedsiębiorstwach nowo budowanych skrócenie czasu pracy może być wprowadzone na stanowiskach pracy określonych w wykazie, jeżeli na podstawie przeprowadzonych badań specjalistycznych zostanie stwierdzone zagrożenie środowiska pracy pomimo zastosowania nowej techniki i technologii.
§  2.
Czas pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w wykazie ogranicza się do 7 godzin na dobę przez 5 kolejnych dni tygodnia i do 6 godzin w sobotę, tj. do 41 godzin tygodniowo.
§  3.
Skrócenie czasu pracy, o którym mowa w § 1 i 2, nie może spowodować zwiększenia planowanego funduszu płac ani obniżenia wykonania planów produkcyjnych.
§  4.
Minister Przemysłu Lekkiego w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Przemysłu Włókienniczego, Odzieżowego i Skórzanego przywróci normalny czas pracy na stanowiskach wymienionych w wykazie po zastosowaniu urządzeń ochronnych lub wprowadzeniu zmian techniczno-produkcyjnych, które usuną szkodliwość i uciążliwość warunków pracy.
§  5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 1973 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ STANOWISK PRACY W PRZEDSIĘBIORSTWACH BRANŻY GARBARSKIEJ, FUTRZARSKIEJ I BIAŁOSKÓRNICZEJ UPRAWNIAJĄCYCH DO KORZYSTANIA ZE SKRÓCONEGO CZASU PRACY

Lp. Stanowiska pracy
1 Zatrudnieni w wykończalniach skór i przy produkcji farb garbarskich – garbarze wykończalnicy,

– przygotowywacze farb i apretur,

– mieszalnikowi,
– walcownicy,
– ługowacze opakowań.
2 Zatrudnieni w magazynach skór i chemikaliów – konserwatorzy skór surowych,

– brakarze surowca, międzyoperacyjni i

wyrobów gotowych,

– pracownicy zatrudnieni przy

przyjmowaniu, magazynowaniu oraz

wydawaniu artykułów chemicznych.

3 Zatrudnieni w transporcie wewnątrzzakładowym w wykończalniach skór i magazynach – pracownicy zatrudnieni przy transporcie

surowców, półfabrykatów i wyrobów

gotowych.

4 Zatrudnieni w średnim dozorze inżynieryjno-technicznym oraz przy remoncie i konserwacji w wykończalniach i magazynach skór – pracownicy na stanowiskach mistrza,

brygadzisty produkcji, brygadzisty

jakości, brygadzisty manipulanta,

brakarza, próbiarza-laboranta,

– pracownicy wykonujący remonty maszyn i

urządzeń, instalacje elektryczne i

hydrauliczne, sprzątacze, dźwigowi i

inni pracownicy zatrudnieni lub

oddelegowani do prac w wykończalniach i

magazynach skór.

Pracownicy wyżej wymienieni objęci są skróconym czasem pracy przez okres wykonywania prac w wykończalniach i magazynach skór, jeżeli prace te wykonują nie mniej niż 4 godziny w dniu roboczym.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024