Utworzenie funduszu przeciwalkoholowego.

UCHWAŁA Nr 149
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 czerwca 1973 r.
w sprawie utworzenia funduszu przeciwalkoholowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 1
W radach narodowych stopnia wojewódzkiego oraz w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej tworzy się fundusz przeciwalkoholowy, przeznaczony na zwalczanie pijaństwa i alkoholizmu.
§  2.
1. 2
Dysponentem funduszu przeciwalkoholowego budżetu terenowego w radach narodowych, o których mowa w § 1, jest terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego po zapoznaniu się z opinią Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego. Dysponentem funduszu przeciwalkoholowego budżetu centralnego jest Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może wyznaczyć dysponenta niższego stopnia do gospodarowania funduszem przeciwalkoholowym budżetu centralnego lub jego częścią.
§  3.
1. 3
Dochodem funduszu przeciwalkoholowego rady narodowej jest dotacja, którą stanowi przelew z budżetu rady narodowej.
2. 4
Ogólną kwotę środków przewidzianych jako dotacja na fundusz przeciwalkoholowy rad narodowych stopnia wojewódzkiego ustala się w wysokości 158 mln zł rocznie. Podziału tej kwoty między poszczególne województwa dokonuje corocznie na podstawie zgłoszeń terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3.
Dochodem funduszu przeciwalkoholowego budżetu centralnego jest dotacja z budżetu centralnego.
4.
Ponadto dochodami funduszu przeciwalkoholowego mogą być:
1)
dobrowolne wpłaty zakładów pracy z funduszów przeznaczonych na cele socjalne, przekazywane zgodnie z uchwałą konferencji samorządu robotniczego lub rady zakładowej ze środków znajdujących się w ich dyspozycji,
2)
środki pochodzące z imprez organizowanych specjalnie na cele walki z pijaństwem i alkoholizmem przez instytucje i organizacje społeczne,
3)
dobrowolne wpłaty organizacji spółdzielczych pochodzące ze środków przeznaczonych na cele społeczno-wychowawcze,
4)
inne dobrowolne wpłaty.
§  4.
1. 5
Środki funduszu przeciwalkoholowego rad narodowych stopnia wojewódzkiego przeznacza się na:
1)
prowadzenie działalności uświadamiająco-propagandowej dla ogółu ludności lub dla określonych środowisk ze szczególnym uwzględnieniem środowisk młodzieży i zakładów pracy,
2)
budowę, adaptację, wyposażenie i uruchamianie placówek lecznictwa przeciwalkoholowego, a w szczególności zamkniętych zakładów odwykowego leczenia dla nałogowych alkoholików,
3)
budowę, adaptację, wyposażenie i uruchamianie izb wytrzeźwień,
4)
pomoc dla rodzin alkoholików w formie świadczeń pieniężnych lub w naturze,
5)
zapobieganie alkoholizmowi wśród dzieci i młodzieży, a w szczególności na budowę i adaptację placówek opiekuńczych i wychowawczych oraz na rozwijanie właściwych form pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole i poza szkołą,
6)
badania środowiskowe w zakresie zwalczania pijaństwa i alkoholizmu,
7)
wydatki związane z zatrudnieniem w oddziałach Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego osób w niepełnym wymiarze godzin lub za wynagrodzeniem ryczałtowym.
2. 6
Wysokość środków przeznaczonych na poszczególne cele wymienione w ust. 1 nie może przekroczyć:
1)
na cele określone w pkt 1 - 20%,
2)
na cele określone w pkt 2 i 3 - 50%,
3)
na cele określone w pkt 4 - 15%,
4)
na cele określone w pkt 5 - 20%,
5)
na cele określone w pkt 6 - 5%

ogółu środków gromadzonych na rachunku funduszu.

3. 7
W uzasadnionych wypadkach terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego mogą przenosić środki finansowe przeznaczone na finansowanie zadań i celów określonych w ust. 1 pkt 1 i 3-5.
§  5.
Środki funduszu przeciwalkoholowego budżetu centralnego przeznacza się na ogólnokrajową działalność profilaktyczną prowadzoną przez środki masowego przekazu oraz w formie wydawnictw i badań naukowych.
§  6. 8
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej, Ministrowi Finansów i właściwym terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od 1 stycznia 1973 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 176 z dnia 1 października 1975 r. (M.P.75.31.191) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1975 r.
2 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 176 z dnia 1 października 1975 r. (M.P.75.31.191) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1975 r.
3 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 176 z dnia 1 października 1975 r. (M.P.75.31.191) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1975 r.
4 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 176 z dnia 1 października 1975 r. (M.P.75.31.191) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1975 r.
5 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) uchwały nr 176 z dnia 1 października 1975 r. (M.P.75.31.191) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1975 r.
6 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) uchwały nr 176 z dnia 1 października 1975 r. (M.P.75.31.191) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1975 r.
7 § 4 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) uchwały nr 176 z dnia 1 października 1975 r. (M.P.75.31.191) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1975 r.
8 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 176 z dnia 1 października 1975 r. (M.P.75.31.191) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1975 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024