Państwowa Inspekcja Plonów.

UCHWAŁA Nr 12
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 stycznia 1973 r.
w sprawie Państwowej Inspekcji Plonów.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Państwowa Inspekcja Plonów dokonuje ocen przewidywanych i faktycznie osiąganych plonów roślin uprawnych w rolnictwie indywidualnym i uspołecznionym.
2.
Państwowa Inspekcja Plonów działa w ramach organizacyjnych Głównego Urzędu Statystycznego.
§  2.
1.
Zadaniem Państwowej Inspekcji Plonów jest:
1)
dokonywanie w ciągu całego roku oceny przebiegu wegetacji roślin uprawnych,
2)
dokonywanie szacunków przewidywanych oraz osiągniętych plonów i zbiorów roślin uprawnych.
2.
Przy dokonywaniu ocen Państwowa Inspekcja Plonów opiera się na:
1)
badaniach statystycznych przeprowadzanych przez własne organy terenowe i terenowe organy statystyki państwowej w uspołecznionych i indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz informacjach zbieranych za pośrednictwem sieci informatorów i korespondentów Głównego Urzędu Statystycznego,
2)
sprawozdawczości statystycznej uspołecznionych gospodarstw rolnych.
3.
Wykaz roślin uprawnych i ziemiopłodów objętych ocenami Państwowej Inspekcji Plonów ustala Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.
4.
Ogólne zasady, tryb prognozowania i szacowania plonów ustala Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa, a w odniesieniu do rolniczych spółdzielni produkcyjnych również z Prezesem Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych.
§  3.
Organami Państwowej Inspekcji Plonów są:
1)
Inspektor Główny, którego aparat wykonawczy stanowi Główny Inspektorat - Departament w Głównym Urzędzie Statystycznym oraz
2)
inspektorzy wojewódzcy, działający przy wojewódzkich urzędach statystycznych,
3)
rzeczoznawcy powiatowi i gminni, działający przy powiatowych inspektoratach statystycznych.
§  4.
1.
Na stanowiska wymienione w § 3 pkt 2 i 3, zwane dalej "terenowymi organami Państwowej Inspekcji Plonów", mogą być powoływane osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje fachowe, długoletnią praktykę w rolnictwie lub ogrodnictwie oraz dobrą znajomość miejscowych warunków produkcyjnych.
2.
Organy Państwowej Inspekcji Plonów wykonują swoje zadania przy pomocy honorowych informatorów rolnych i ogrodniczych działających na terenie poszczególnych gmin (miast).
3.
Inspektorów wojewódzkich powołuje i odwołuje Inspektor Główny Państwowej Inspekcji Plonów na wniosek dyrektorów wojewódzkich urzędów statystycznych.
4.
Rzeczoznawców powiatowych powołują i odwołują dyrektorzy właściwych terenowo urzędów statystycznych stopnia wojewódzkiego na wniosek kierowników powiatowych inspektoratów statystycznych.
5.
Rzeczoznawców gminnych oraz informatorów rolnych i ogrodniczych Państwowej Inspekcji Plonów powołują i odwołują kierownicy właściwych terenowo organów statystyki państwowej stopnia powiatowego w porozumieniu z naczelnikami gmin.
6.
Stanowisko inspektora wojewódzkiego oraz rzeczoznawcy powiatowego i gminnego może być łączone z inną pracą zawodową i traktowane jako zajęcie dodatkowe. W takim wypadku osobom powołanym na te stanowiska przysługuje w okresie sporządzania ocen i szacunków prawo do zwolnienia od normalnych zajęć służbowych w macierzystym zakładzie pracy, w wymiarze do 14 dni roboczych w ciągu roku.
7.
Szczegółowe zasady i tryb powoływania oraz zakres działania terenowych organów Państwowej Inspekcji Plonów oraz informatorów rolnych i ogrodniczych określa Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
§  5.
1.
Zasady i tryb współpracy organów statystyki państwowej z Państwową Inspekcją Plonów ustali Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
2.
Zadania i organizację prac związanych z przeprowadzaniem ocen stanu zasiewów oraz szacunkiem plonów i zbiorów roślin uprawnych wyznacza i zleca Inspektor Główny Państwowej Inspekcji Plonów.
§  6.
1.
Inspektorowi wojewódzkiemu oraz rzeczoznawcom powiatowym przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne, gminnym zaś rzeczoznawcom przysługuje wynagrodzenie za każde sprawozdanie sporządzone na zlecenie Inspektora Głównego Państwowej Inspekcji Plonów.
2.
W razie przeprowadzania przez osoby pełniące funkcje wymienione w ust. 1 reprezentacyjnych badań, określonych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego, otrzymują one wynagrodzenie według ustalonych odrębnie stawek.
3.
Informatorzy rolni i ogrodniczy pełnią swoje funkcje bezpłatnie, a w razie przeprowadzania przez nich badań reprezentacyjnych, określonych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego, przysługuje im wynagrodzenie według ustalonych stawek.
4.
Wysokość wynagrodzeń zryczałtowanych i stawek, o których mowa w ust. 1-3, określi Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
5.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego może na wniosek Inspektora Głównego Państwowej Inspekcji Plonów przyznawać specjalne nagrody pieniężne osobom pełniącym funkcje w organach Państwowej Inspekcji Plonów i terenowych organach statystyki państwowej, zgodnie z regulaminem ustalonym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
§  7.
1.
Prezydia rad narodowych stopnia wojewódzkiego i powiatowego powołują komisje oceny plonów odpowiednich stopni.
2.
W skład wojewódzkich i powiatowych komisji oceny plonów prezydia rad narodowych powołują, w porozumieniu z dyrektorami właściwych urzędów statystycznych stopnia wojewódzkiego i kierownikami terenowych organów statystyki państwowej stopnia powiatowego, przedstawicieli miejscowej kadry fachowców rolnych i ogrodniczych, należycie obeznanych z lokalnymi warunkami produkcji roślinnej oraz całokształtem zagadnień rolnych i ogrodniczych na danym terenie, zatrudnionych w organach prezydiów rad narodowych oraz w innych instytucjach i placówkach naukowo-badawczych.
3.
Komisje oceny plonów, o których mowa w ust. 1, są organem opiniodawczym Państwowej Inspekcji Plonów.
4.
Zakres i tryb pracy komisji oceny plonów określi regulamin szczegółowy, ustalony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.
§  8.
1.
Ministrowie Rolnictwa, Przemysłu Spożywczego i Skupu oraz Przemysłu Lekkiego - w zakresie uzgodnionym z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego - zapewnią, aby podległe im instytuty naukowo-badawcze, centrale, zjednoczenia i organy inspekcji oraz stacje oceny nasion - dostarczały organom Państwowej Inspekcji Plonów informacji związanych z zakresem ich działania, a dotyczących w szczególności metod oceny przewidywanych i osiągniętych plonów, przebiegu prac polowych, stanu wegetacji i zdrowotności upraw, oceny jakości ziemiopłodów oraz postępu i wyników kontraktacji roślin, zaopatrzenia i skupu.
2.
Minister Finansów zobowiąże Państwowy Zakład Ubezpieczeń do nadsyłania organom Państwowej Inspekcji Plonów okresowych i rocznych meldunków oraz zestawień odnoszących się do klęsk żywiołowych i strat spowodowanych przez nie w uprawach rolnych.
3.
Prezydia rad narodowych zapewnią dostarczanie organom Państwowej Inspekcji Plonów danych do oceny plonów i zbiorów oraz udzielenie pomocy fachowej i technicznej przy przeprowadzaniu badań statystycznych w tym zakresie.
§  9.
1.
Państwowa Inspekcja Plonów przy przeprowadzaniu badań statystycznych oraz ocen jest uprawniona do kontroli stanu zasiewów w polu, kontroli zbiorów ziemiopłodów zmagazynowanych na terenie gospodarstw oraz do przeprowadzania kontrolnego badania sprzętu ziemiopłodów.
2.
Państwowa Inspekcja Plonów ma prawo wglądu do dokumentacji podstawowej oraz sprawozdawczości statystycznej dotyczącej powierzchni zasiewów, plonów i zbiorów ziemiopłodów w odniesieniu do badanych gospodarstw.
3.
Wykonywanie uprawnień określonych w ust. 1 w odniesieniu do gospodarstw indywidualnych wymaga zgody użytkownika gospodarstwa.
§  10.
Informacje indywidualne uzyskane przez Państwową Inspekcję Plonów w związku z oceną plonów oraz przeprowadzanymi badaniami statystycznymi mogą być używane wyłącznie do zestawień statystycznych.
§  11.
Upoważnia się Ministra Finansów do zwiększenia z rezerwy budżetu centralnego wydatków budżetowych Głównego Urzędu Statystycznego określonych w budżecie Państwa na rok 1973 o kwotę 3.400 tys. złotych na pokrycie kosztów związanych ze zmianami w strukturze organizacyjnej Państwowej Inspekcji Plonów.
§  12.
Zaleca się Zarządowi Centralnego Związku Kółek Rolniczych, Zarządowi Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Zarządowi Centrali Spółdzielni Ogrodniczych i Zarządowi Głównemu Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" podjęcie ustaleń zapewniających wykonanie zadań wynikających z niniejszej uchwały.
§  13.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego, zainteresowanym ministrom oraz prezydiom rad narodowych.
§  14.
Traci moc uchwała nr 339 Rady Ministrów z dnia 4 października 1960 r. w sprawie Państwowej Inspekcji Plonów (Monitor Polski Nr 79, poz. 364).
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024