Sygnały i oznakowanie pojazdów samochodowych uprzywilejowanych w ruchu.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 27 lutego 1973 r.
w sprawie sygnałów i oznakowania pojazdów samochodowych uprzywilejowanych w ruchu.

Na podstawie art. 14 pkt 1 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1961 r. Nr 53, poz. 295 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) oraz § 37 ust. 5 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1968 r. Nr 27, poz. 183 i z 1972 r. Nr 55, poz. 382) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Sygnałami ostrzegawczymi wskazującymi uprzywilejowanie pojazdu samochodowego w ruchu drogowym są:
1)
sygnały dźwiękowe o utrzymanej kolejności dwu dźwięków, odpowiadające Polskiej Normie PN-71/S-76006,
2)
sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł migających widocznych przy oświetleniu słonecznym z odległości co najmniej 150 m i nie oślepiające użytkowników dróg w nocy.
2.
Urządzenia wysyłające sygnały dźwiękowe umieszcza się na zewnątrz pojazdu w taki sposób, aby fale dźwiękowe były wysyłane do przodu, a oś ich rozchodzenia się była równoległa do podłużnej osi symetrii pojazdu; dopuszcza się odchylenie do 15o.
3.
Sygnały świetlne powinny być widoczne co najmniej z przodu oraz z boku pojazdu, a wysyłające je urządzenia umieszcza się w sposób następujący:
1)
w samochodach osobowych, samochodach ciężarowych o ładowności do 1,5 t, karetkach sanitarnych i innych pojazdach o podobnej budowie - jedno urządzenie na dachu w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu w części środkowej lub przedniej; dopuszcza się umieszczenie dwu urządzeń sygnalizacyjnych w sposób określony w pkt 2,
2)
w samochodach straży pożarnych - pożarniczych i ciężarowych (zastępczych) lub innych samochodach o podobnej budowie oraz pojazdach górniczego pogotowia ratunkowego - dwa urządzenia sygnalizacyjne umieszczone symetrycznie względem pionowej płaszczyzny przechodzącej przez podłużną oś pojazdu, po lewej i po prawej stronie na dachu kabiny kierowcy,
3)
na motocyklach - w miejscu zapewniającym wymaganą widoczność.
4.
Jeżeli konstrukcja pojazdu uniemożliwia umieszczenie świetlnego urządzenia sygnalizacyjnego na dachu kabiny kierowcy, dopuszcza się umieszczenie na pojeździe tego urządzenia w innym miejscu, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej widoczności sygnałów.
5.
W wojskowych pojazdach samochodowych świetlne urządzenia sygnalizacyjne mogą być umieszczone w sposób inny niż określony w ust. 3 pkt 1 i 2, z tym że sygnały te powinny być widoczne co najmniej z przodu oraz z boków pojazdów.
§  2.
1.
Pojazdy samochodowe straży pożarnych - pożarnicze oraz osobowe typu otwartego (torpedo) oznacza się kolorem czerwieni sygnałowej, błotniki zaś, koła i zderzaki kolorem czarnym; zderzaki oznacza się ponadto 20-centymetrowymi białymi obrzeżami. Na dachu pojazdu może być na czerwonym tle umieszczony biały napis świetlny "STRAŻ POŻARNA".
2.
Samochody osobowe operacyjne typu zamkniętego straży pożarnej oznacza się wyróżniającym pasem czerwieni sygnałowej. Po obu stronach pojazdu na przednich drzwiach umieszcza się białe napisy "STRAŻ".
3.
Tylne i boczne ściany samochodów straży pożarnych - pożarniczych oraz ciężarowych (zastępczych) lub innych o podobnej budowie oznacza się numerami operacyjnymi określającymi przynależność pojazdu do jednostki.
4.
Przepisy ust. 1-3 nie dotyczą pojazdów samochodowych wojskowych straży pożarnych.
§  3.
1.
Karetki sanitarne pogotowia ratunkowego oznacza się kolorem kremowym z niebieskim pasem wyróżniającym, na którym umieszcza się białe napisy "POGOTOWIE RATUNKOWE", na drzwiach zaś po obu stronach pojazdu - emblematy pogotowia oraz napisy określające przynależność pojazdu do jednostki (nazwę i siedzibę).
2.
Karetki sanitarne inne niż wymienione w ust. 1, używane jako pogotowie ratunkowe, oznacza się wyróżniającym pasem niebieskim. Na drzwiach lub w innym widocznym miejscu po obu stronach pojazdu umieszcza się napisy określające przynależność pojazdu do jednostki; nie dotyczy to karetek sanitarnych służby zdrowia podległej Ministrowi Sprawiedliwości.
3.
Przepisy ust. 2 nie dotyczą wojskowych karetek (pojazdów) sanitarnych oraz karetek (pojazdów) sanitarnych służby zdrowia podległej Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z tym że karetki te oznacza się emblematem czerwonego krzyża na białym tle, co najmniej na bokach pojazdu; karetki te mogą być również oznaczone wyróżniającym pasem niebieskim.
§  4.
Pojazdy samochodowe górniczego pogotowia ratunkowego oznacza się wyróżniającym pasem koloru czerwonego, na którym umieszcza się napis "GÓRNICZE POGOTOWIE RATUNKOWE" i jego emblematy oraz - na drzwiach po obu stronach pojazdu - napisy określające przynależność pojazdu do jednostki.
§  5.
1. 1
 Pojazdy samochodowe organów Milicji Obywatelskiej, z wyjątkiem motocykli, oznacza się wyróżniającym pasem niebieskim lub białym; ponadto po obu stronach pojazdu umieszcza się białe lub niebieskie napisy "MILICJA". Na dachu pojazdu może być na niebieskim tle umieszczony biały napis świetlny "MILICJA".
2.
W motocyklach organów Milicji Obywatelskiej błotniki oznacza się kolorem białym, przód zaś motocykla napisem "MILICJA".
§  6.
Pojazdy samochodowe Wojskowej Służby Wewnętrznej, z wyjątkiem motocykli, oznacza się wyróżniającym pasem białym; ponadto po obu stronach pojazdu umieszcza się białe napisy "WSW".
§  7.
Pojazdy samochodowe Wojsk Ochrony Pogranicza, z wyjątkiem motocykli, oznacza się wyróżniającym pasem jasnozielonym; ponadto po obu stronach pojazdu umieszcza się jasnozielone napisy "WOP".
§  8.
Inne pojazdy samochodowe uprzywilejowane w ruchu na podstawie uprawnień wydanych przez właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oznacza się wyróżniającym pasem pomarańczowym oraz - po obu stronach pojazdu - napisami określającymi przynależność pojazdu do jednostki.
§  9.
Pasy wyróżniające szerokości 8 do 15 cm umieszcza się wokół pojazdu przy dolnej krawędzi okien, a napisy na pasach - po obu stronach pojazdu.
§  10.
Traci moc zarządzenie Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 21 marca 1963 r. w sprawie sygnałów i oznakowania pojazdów samochodowych uprzywilejowanych w ruchu (Monitor Polski z 1963 r. Nr 25, poz. 128 i z 1964 r. Nr 72, poz. 338).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z tym że:
1)
pojazdy uprzywilejowane w ruchu drogowym, zarejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 kwietnia 1973 r., mogą być wyposażone w urządzenia wysyłające sygnały dźwiękowe, nie odpowiadające Polskiej Normie (§ 1 ust. 1 pkt 1), jednak pod warunkiem, że zasięg sygnału wynosi co najmniej 600 m na obszarze zabudowanym; dopuszcza się przy tym używanie sygnału o jednym tonie falującym; urządzenia sygnalizacyjne wysyłające sygnały nie odpowiadające Polskiej Normie mogą być używane do dnia 31 grudnia 1974 r., przy czym w okresie tym mogą one również nie spełniać warunku określonego w § 1 ust. 2, dotyczącego umieszczenia ich na zewnątrz pojazdu,
2)
w okresie do dnia 31 grudnia 1974 r. na pojazdach Milicji Obywatelskiej zamiast napisów "MILICJA" mogą być umieszczone napisy "MO",
3)
w okresie do dnia 31 grudnia 1973 r. pojazdy wymienione w § 8 mogą być oznaczone wyróżniającym pasem czerwonym.
1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 21 sierpnia 1978 r. (M.P.78.28.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 sierpnia 1978 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024