Zasady udzielania nauczycielom akademickim zezwoleń na dodatkowe zatrudnienie zarobkowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW NAUKI, SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I TECHNIKI, OBRONY NARODOWEJ, OŚWIATY I WYCHOWANIA, SPRAW WEWNĘTRZNYCH ORAZ ŻEGLUGI I PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
z dnia 24 lutego 1973 r.
w sprawie zasad udzielania nauczycielom akademickim zezwoleń na dodatkowe zatrudnienie zarobkowe.

Na podstawie art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (Dz. U. Nr 16, poz. 114) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Nauczyciele akademiccy, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (Dz. U. Nr 16, poz. 114), zwanej dalej "ustawą", mogą w ramach dodatkowego zatrudnienia zarobkowego podejmować prace określone w art. 36 ust. 1 ustawy na zasadach ustalonych w niniejszym zarządzeniu.
2.
Nauczyciele akademiccy, którzy korzystają ze zwolnień z zajęć dydaktycznych oraz z urlopów, określonych w art. 35, 58 i 59 ustawy, nie mogą podejmować dodatkowych zajęć zarobkowych.
§  2.
Dodatkowe zatrudnienie zarobkowe nauczyciela akademickiego może polegać:
1)
w innej szkole wyższej:
a)
na prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wynagradzanych zgodnie z § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1972 r. w sprawie uposażenia nauczycieli i nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 16, poz. 115), zwanego dalej "rozporządzeniem",
b)
na prowadzeniu wszystkich zajęć związanych z danym stanowiskiem pracy nauczyciela akademickiego, wynagradzanych zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia,
2)
na udziale w pracach wykonywanych w ramach współpracy między szkołami wyższymi i jednostkami gospodarki uspołecznionej,
3)
w Polskiej Akademii Nauk i podległych jej placówkach naukowych, w jednostkach zaplecza naukowo-technicznego i naukowo-pedagogicznego resortów oraz w innych jednostkach gospodarki uspołecznionej - na prowadzeniu lub kierowaniu pracami naukowymi lub technicznymi oraz na prowadzeniu doradztwa naukowo-technicznego,
4)
w szkole, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy oraz w organizacjach politycznych i społecznych, w związkach zawodowych i stowarzyszeniach - na prowadzeniu zajęć dydaktycznych i wychowawczych, wynagradzanych zgodnie z § 8 rozporządzenia.
§  3.
1.
Zajęcia dodatkowe, z wyjątkiem określonych w § 2 pkt 2, mogą być podejmowane przez nauczycieli akademickich:
1)
na podstawie umowy o pracę w wymiarze nie przekraczającym 1/2 etatu,
2)
na podstawie umowy zlecenia, z tym że wynagrodzenie z tego tytułu nie może przekraczać w stosunku rocznym 50% uposażenia zasadniczego nauczyciela akademickiego otrzymywanego w szkole wyższej.
2.
Zasady i wysokość wynagrodzenia z tytułu dodatkowego zatrudnienia, o którym mowa w § 2 pkt 2, regulują odrębne przepisy.
3.
Nauczyciel akademicki zajmujący stanowisko profesora lub docenta może w wyjątkowych wypadkach podjąć dodatkowe zatrudnienie zarobkowe na podstawie umowy o pracę w wymiarze pełnego etatu lub na podstawie umowy zlecenia z wynagrodzeniem - w stosunku rocznym - w wysokości do 100% uposażenia zasadniczego otrzymywanego w szkole wyższej.
§  4.
1.
Podjęcie przez nauczyciela akademickiego dodatkowego zatrudnienia zarobkowego - z wyjątkiem przypadków wymienionych w § 8 ust. 1 - wymaga zezwolenia.
2.
Zezwolenia na podjęcie dodatkowego zatrudnienia zarobkowego udziela:
1)
profesorom i docentom - właściwy minister na wniosek lub po zasięgnięciu opinii rektora, z wyjątkiem wypadków wymienionych w § 8 ust. 2,
2)
pozostałym nauczycielom akademickim - rektor po zasięgnięciu opinii dziekana

na okres jednego roku akademickiego w razie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz na okres realizacji zadania w razie zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia.

3.
Zezwolenia na podjęcie dodatkowego zatrudnienia zarobkowego na podstawie umowy o pracę w wymiarze pełnego etatu (§ 3 ust. 3) udziela nauczycielowi akademickiemu minister nadzorujący szkołę wyższą na wniosek zainteresowanego ministra.
§  5.
Liczba nauczycieli akademickich nie będących profesorami i docentami, którzy mogą podjąć dodatkowe zatrudnienie zarobkowe, nie może przekraczać 5% ogólnej liczby nauczycieli zatrudnionych w danej szkole wyższej. Liczba ta może być zwiększona przez ministra nadzorującego szkołę na wniosek rektora w szczególnie uzasadnionych wypadkach, zwłaszcza w razie konieczności realizacji problemów węzłowych i zadań narodowego planu gospodarczego.
§  6.
Nauczyciel akademicki może uzyskać zezwolenie na dodatkowe zatrudnienie etatowe tylko w jednym miejscu pracy.
§  7.
1.
W zezwoleniu na podjęcie dodatkowego zatrudnienia zarobkowego należy określić:
1)
miejsce dodatkowego zatrudnienia (nazwę i adres zakładu pracy oraz jednostki nadrzędnej, której zakład ten podlega),
2)
rodzaj pracy i wymiar zajęć w dodatkowym miejscu zatrudnienia,
3)
okres dodatkowego zatrudnienia.
2.
Zezwolenie może być cofnięte zwłaszcza w razie niezadowalającego wywiązywania się nauczyciela akademickiego z jego obowiązków w szkole wyższej, z uwzględnieniem okresu potrzebnego do rozwiązania umowy w dodatkowym miejscu zatrudnienia.
§  8.
1.
Nie wymaga uzyskania zezwolenia na podjęcie dodatkowego zatrudnienia zarobkowego:
1)
wykonywanie funkcji:
a)
stale urzędujących członków Prezydium Polskiej Akademii Nauk i Głównej Komisji Kwalifikacyjnej,
b)
stale urzędujących członków organizacji społecznych na podstawie wyboru,
c)
członków organów doradczych przy ministrach (kierownikach urzędów centralnych),
2)
praca w kolegiach redakcyjnych,
3)
prace wykonane w ramach współpracy szkół wyższych z jednostkami gospodarki uspołecznionej.
2.
Nie wymaga zezwolenia ministra, o którym mowa w § 4 ust. 2, natomiast wymaga zgody rektora podjęcie dodatkowego zatrudnienia zarobkowego polegającego na:
1)
prowadzeniu doradztwa naukowo-technicznego, jeżeli wynagrodzenie za to doradztwo nie przekracza 50% uposażenia zasadniczego otrzymywanego przez nauczyciela akademickiego w szkole wyższej,
2)
prowadzeniu zajęć dydaktycznych na podstawie umowy zlecenia.
§  9.
1.
Nauczyciele akademiccy, którzy podjęli dodatkowe zatrudnienie nie wymagające uzyskania zezwolenia, obowiązani są zawiadomić o tym rektora szkoły wyższej.
2.
Szkoły wyższe prowadzą rejestry wydanych zezwoleń na prowadzenie oraz rejestry zawiadomień o podjęciu przez nauczycieli akademickich dodatkowych zajęć zarobkowych.
§  10.
W zakresie unormowanym niniejszym zarządzeniem tracą moc postanowienia zawarte w piśmie okólnym nr 194 Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie zasad wykonywania przez pracowników nauki szkół wyższych, Polskiej Akademii Nauk i jej placówek naukowych dodatkowych zajęć zarobkowych (Monitor Polski z 1961 r. Nr 73, poz. 312 i z 1968 r. Nr 32, poz. 219).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024