Służba bezpieczeństwa i higiena pracy.

UCHWAŁA Nr 333
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 listopada 1968 r.
w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

Na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 30 marca 1965 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. Nr 13, poz. 91) Rada Ministrów na wniosek Centralnej Rady Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy, zwana w dalszym ciągu uchwały "służbą BHP", działa:
1)
w produkcyjnych i usługowych zakładach pracy,
2)
w jednostkach nadrzędnych nad zakładami pracy wymienionymi w pkt 1,
3)
w ministerstwach (urzędach centralnych), którym podlegają lub przez które są nadzorowane zakłady wymienione w pkt 1.
§  2.
1.
Zadaniem służby BHP jest inicjowanie, organizowanie oraz koordynowanie wszystkich przedsięwzięć mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w jednostkach, o których mowa w § 1, jak też sprawowanie kontroli nad wykonywaniem zadań w tym zakresie.
2.
Zakres działania służby BHP określa instrukcja, stanowiąca załącznik do uchwały.
3.
Służba BHP nie może być obciążona zadaniami nie wchodzącymi w zakres jej działania, określony niniejszą uchwałą.
4.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w uzgodnieniu z zarządami głównymi odpowiednich związków zawodowych mogą dostosowywać przepisy instrukcji do szczególnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w podległych lub nadzorowanych zakładach pracy.
§  3.
1.
Pracownikiem służby BHP może być osoba, która:
1)
posiada wyższe wykształcenie techniczne lub inne wyższe wykształcenie odpowiednie dla danego rodzaju produkcji lub usług oraz co najmniej trzyletnią praktykę zawodową albo
2)
posiada średnie wykształcenie techniczne lub inne średnie wykształcenie odpowiednie dla danego rodzaju produkcji lub usług oraz co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową

oraz złożyła przed komisją egzaminacyjną z wynikiem pomyślnym egzamin w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.
Przepisy uchwały nie naruszają przepisów szczególnych, określających wyższe niż przewidziane w uchwale wymagania w zakresie wykształcenia i praktyki zawodowej.
3.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w uzgodnieniu z zarządami głównymi odpowiednich związków zawodowych określają zasady i sposób przeprowadzania egzaminów.
§  4.
1.
W produkcyjnych i usługowych zakładach pracy działają komórki organizacyjne lub stanowiska pracy do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, podlegające bezpośrednio kierownikowi zakładu pracy lub jego zastępcy.
2.
W zakładzie pracy (ust. 1), w którym nie zachodzi potrzeba utworzenia komórki lub stanowiska, określonych w ust. 1, kierownik tego zakładu wyznacza pracownika do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzącego prace z tego zakresu obok innych stałych prac. Do pracowników tych stosuje się odpowiednio przepisy uchwały dotyczące służby BHP.
3.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w uzgodnieniu z zarządami głównymi odpowiednich związków zawodowych wydają wytyczne w sprawie zasad organizacji służby BHP w zakładach pracy w zależności od rodzaju zakładu pracy, liczby zatrudnionych pracowników lub innych okoliczności.
§  5.
1.
Służba BHP w zakładzie pracy jest obowiązana:
1)
wydawać zalecenia kierownikom poszczególnych komórek organizacyjnych zakładu pracy zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień w sprawach należących do kompetencji tych kierowników; w razie sporu co do treści zalecenia decyduje kierownik zakładu pracy;
2)
występować do kierownika zakładu pracy z wnioskami o usunięcie stwierdzonych uchybień.
2.
Służba BHP w zakładzie pracy ma prawo:
1)
wydawania poleceń natychmiastowego wstrzymania robót w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego, zawiadamiając równocześnie o wydaniu polecenia kierownika zakładu pracy;
2)
występowania do kierownika zakładu pracy z wnioskami o pociągnięcie do odpowiedzialności służbowej winnych uchybień w zakresie przestrzegania zasad lub przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
3.
Kierownicy zakładów pracy obowiązani są podejmować właściwe środki zapewniające realizację zaleceń służby BHP (ust. 1 pkt 1).
§  6.
W jednostkach nadrzędnych nad zakładami pracy (§ 1 pkt 2) działają komórki organizacyjne lub stanowiska pracy do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy podlegające bezpośrednio kierownikom tych jednostek lub ich zastępcom.
§  7.
1.
W ministerstwach (urzędach centralnych) (§ 1 pkt 3) działają główne inspektoraty bezpieczeństwa i higieny pracy.
2.
W zależności od stopnia zagrożenia życia i zdrowia pracowników w resorcie główny inspektorat bezpieczeństwa i higieny pracy może być stanowiskiem pracy, wydziałem, a w szczególnych przypadkach komórką organizacyjną na szczeblu departamentu.
§  8.
Zwolnienie lub przeniesienie kierownika komórki organizacyjnej BHP w zakładzie pracy (§ 1 pkt 1) może nastąpić jedynie za zgodą jednostki nadrzędnej nad zakładem pracy, natomiast w większych przedsiębiorstwach (kombinatach) określonych przez właściwych ministrów - za zgodą kierownika tego przedsiębiorstwa i rady zakładowej.
§  9.
Pracownicy służby BHP zatrudnieni w dniu wejścia w życie uchwały, a nie odpowiadający wymaganiom kwalifikacyjnym określonym w § 3, mogą być nadal zatrudnieni, jeżeli złożą w ciągu 1969 r. egzamin, o którym mowa w § 3.
§  10.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) dostosują przepisy uchwały do potrzeb jednostek nie wymienionych w § 1.
§  11.
Traci moc uchwała nr 592 Prezydium Rządu z dnia 1 sierpnia 1953 r. w sprawie zapewnienia postępu w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Monitor Polski Nr A-83, poz. 979).
§  12.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów oraz zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych).
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1969 r.

ZAŁĄCZNIK

INSTRUKCJA W SPRAWIE ZAKRESU DZIAŁANIA SŁUŻBY BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY

I.

Zakres działania służby BHP w produkcyjnych i usługowych zakładach pracy.

Do zakresu działania służby BHP w produkcyjnych i usługowych zakładach pracy należy w szczególności:
1)
dokonywanie analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie, przyczyn powodujących wypadki przy pracy i zagrożenie życia i zdrowia pracowników oraz sporządzanie sprawozdań z wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
2)
inicjowanie i opracowywanie wniosków zmierzających do zapobiegania tym zagrożeniom, a zwłaszcza przyczynom powodującym wypadki przy pracy i choroby zawodowe;
3)
sprawowanie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie oraz czuwanie nad przestrzeganiem przez osoby zajmujące stanowiska kierownicze oraz pozostałych pracowników zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
4)
udział w opracowywaniu i kontrola realizacji planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawidłowości wykorzystywania nakładów finansowych przeznaczonych na cele bezpieczeństwa i higieny pracy;
5)
współdziałanie w organizowaniu wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników oraz kontrola przestrzegania obowiązków wynikających z przepisów dotyczących tych badań, a w szczególności kontrola terminowego przeprowadzania badań i zgłaszania się pracowników do tych badań;
6)
organizowanie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, a także sprawności urządzeń produkcyjnych i ochronnych oraz określanie wspólnie z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych metod poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach roboczych;
7)
zgłaszanie i udział w opracowywaniu wniosków dotyczących uwzględniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy przy opracowywaniu przez zakład pracy zamierzeń inwestycyjnych i modernizacyjnych oraz udział w odbiorach technicznych nowo budowanych lub przebudowywanych urządzeń produkcyjnych oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;
8)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy;
9)
współpraca przy organizowaniu szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, przy ustalaniu programu tego szkolenia i nadzór w tym zakresie oraz inicjowanie i rozwijanie różnych form popularyzacji zagadnień dotyczących ochrony pracy;
10)
kontrola właściwego zaopatrzenia pracowników w odzież ochronną, roboczą i sprzęt ochrony osobistej;
11)
opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
12)
zapewnienie, przy współpracy z lekarzem zakładowym, bezpiecznej i higienicznej pracy przy wprowadzaniu do produkcji nowych materiałów lub procesów technologicznych szkodliwych dla zdrowia pracowników,
13)
współpraca z radą zakładową, organami nadzoru nad warunkami pracy i przemysłową służbą zdrowia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontrolowanie realizacji przez zakład pracy nakazów, zaleceń i zarządzeń tych organów;
14)
udział w pracach przy ocenie projektów inwestycyjnych.

II.

Zakres działania służby BHP w jednostkach nadrzędnych nad produkcyjnymi i usługowymi zakładami pracy.

Do zakresu działania służby BHP w jednostkach nadrzędnych nad produkcyjnymi i usługowymi zakładami pracy należy w szczególności:
1)
dokonywanie okresowych kontroli i ocen oraz analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy;
2)
dokonywanie analizy i oceny przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych, opracowywanie wniosków o charakterze profilaktycznym oraz sporządzanie sprawozdań o wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych;
3)
koordynowanie przedsięwzięć w zakresie zapobiegania zagrożeniom powodującym wypadki przy pracy i choroby zawodowe w zakładach pracy oraz opracowywanie projektów wytycznych w zakresie poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na podstawie ocen i analiz, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
opracowywanie przy współpracy odpowiednich komórek organizacyjnych danej jednostki nadrzędnej i zakładów pracy zbiorczych rocznych oraz wieloletnich planów poprawy warunków pracy;
5)
organizowanie wymiany doświadczeń między zakładami pracy oraz udzielanie fachowej pomocy służbie BHP działającej w zakładach pracy;
6)
kontrola prawidłowości i wykorzystania nakładów finansowych na cele bezpieczeństwa i higieny pracy;
7)
udział w pracach komisji przejmujących do eksploatacji nowo zbudowane lub przebudowane zakłady pracy, powoływanych przez daną jednostkę nadrzędną;
8)
współdziałanie przy realizowaniu przez inne komórki organizacyjne danej jednostki nadrzędnej zadań mających wpływ na warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;
9)
współpraca z właściwymi instancjami odpowiednich związków zawodowych, organami nadzoru nad warunkami pracy i przemysłową służbą zdrowia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
10)
opracowywanie wniosków do planów szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sprawowanie kontroli nad tym szkoleniem;
11)
inicjowanie i współudział w opracowywaniu projektów branżowych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
12)
współpraca przy opracowywaniu i wprowadzaniu nowych wzorów odzieży ochronnej i sprzętu ochrony osobistej oraz urządzeń zabezpieczających i sprzętu zapewniającego higienę pracy;
13)
opracowywanie lub opiniowanie projektów przepisów dotyczących zaopatrzenia pracowników w odzież ochronną, roboczą i sprzęt ochrony osobistej oraz kontrola realizacji planów tego zaopatrzenia;
14)
udział w pracach komisji oceny projektów inwestycyjnych.

III.

Zakres działania służby BHP w ministerstwach (urzędach centralnych).

Do zakresu działania głównego inspektoratu bezpieczeństwa i higieny pracy należy w szczególności:
1)
inicjowanie oraz koordynowanie przedsięwzięć i poczynań zmierzających do poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
dokonywanie kontroli oraz oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przemysłach (branżach) oraz w wybranych zakładach pracy;
3)
analizowanie kształtowania się wypadków przy pracy i chorób zawodowych w przemysłach (branżach) oraz w wybranych zakładach pracy, a także sporządzanie sprawozdań o wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych;
4)
współudział z właściwymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa (urzędu centralnego) w opracowywaniu resortowych programów lub wytycznych dotyczących poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz czuwanie nad ich realizacją;
5)
współdziałanie przy realizowaniu przez inne komórki organizacyjne ministerstwa (urzędu centralnego) zadań mających wpływ na warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;
6)
współpraca przy opracowywaniu i wprowadzaniu nowych wzorów odzieży ochronnej i sprzętu ochrony osobistej oraz urządzeń zabezpieczających i sprzętu zapewniającego higienę pracy;
7)
inicjowanie i współpraca przy opracowywaniu projektów branżowych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
8)
współdziałanie przy opracowywaniu ramowych programów szkolenia oraz wytycznych w zakresie popularyzacji bezpieczeństwa i higieny pracy;
9)
inicjowanie prac resortowych instytutów naukowo-badawczych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz współpraca z placówkami naukowo-badawczymi w zakresie postępu w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
10)
inicjowanie organizowania wymiany doświadczeń między zakładami pracy;
11)
współpraca z zarządami głównymi odpowiednich związków zawodowych oraz z organami nadzoru nad warunkami pracy;
12)
udział w pracach komisji oceny projektów inwestycyjnych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024