Współdziałanie państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.

UCHWAŁA Nr 332
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 listopada 1968 r.
w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.

W celu zapewnienia ciągłości ruchu drogowego w okresie zimowym oraz usprawnienia robót związanych z odśnieżaniem i zwalczaniem gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Przez użyte w niniejszej uchwale określenia:
1)
zarząd drogi - należy rozumieć:
a)
rejony eksploatacji dróg publicznych - w odniesieniu do pozamiejskich dróg państwowych,
b)
powiatowe zarządy dróg lokalnych - w odniesieniu do pozamiejskich dróg lokalnych,
c)
organy do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich rad narodowych (w tym również prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz rad narodowych osiedli lub powołane przez te prezydia komitety (pełnomocnicy) do spraw akcji zimowej - w odniesieniu do odcinków dróg publicznych ważnych ze względu na potrzeby komunikacyjne w granicach administracyjnych miast i osiedli,
2) 1
państwowa jednostka gospodarcza - należy rozumieć państwową jednostkę gospodarczą, posiadającą transport zorganizowany i nie zorganizowany, w tym również przedsiębiorstwa i zakłady transportowe,
3)
pojazd samochodowy - należy rozumieć samochody ciężarowe zwykłe (uniwersalne) i terenowe o ładowności 4 ton i powyżej, ciągniki balastowe, ciągniki gąsienicowe o mocy 50 KM i większej z osprzętem spycharkowym lub bez osprzętu, ciągniki kołowe o mocy 25 KM i większej,
4)
sprzęt - należy rozumieć sprzęt do rozsypywania i rozpryskiwania środków do zwalczania gołoledzi.
§  2. 2
1.
Jednostki nadrzędne nad zarządami dróg, po zebraniu danych od tych zarządów, obowiązane są w terminie do dnia 1 września każdego roku zgłosić organowi do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) ilościowe zapotrzebowanie dla każdego podległego zarządu drogi na pojazdy samochodowe i sprzęt do odśnieżania dróg państwowych i lokalnych oraz zwalczania gołoledzi w okresie od dnia 15 października do dnia 30 kwietnia.
2.
Organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), po przeanalizowaniu otrzymanych zapotrzebowań (ust. 1), ustala dla każdego zarządu drogi globalne ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, z tym że:
1)
dla rejonu eksploatacji dróg publicznych i powiatowego zarządu dróg lokalnych mogą być wyznaczone pojazdy samochodowe i sprzęt, które mają miejsce postoju na obszarze objętym działaniem tych zarządów lub na obszarze sąsiednich powiatów oraz na obszarze miast stanowiących powiaty miejskie, położonych w granicach wymienionych obszarów bądź powiatów,
2)
dla organów do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie lub miast wyłączonych z województw) mogą być wyznaczone pojazdy samochodowe i sprzęt, mające miejsce postoju na obszarze tych miast.
3.
Ustalona przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) globalna ilość pojazdów samochodowych i sprzętu (ust. 2) nie może przekroczyć 10% ogólnej ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, znajdujących się na obszarze danego województwa, przydatnych do robót zimowych w poszczególnych grupach transportowych (samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki).
4.
Na podstawie ustaleń dokonanych zgodnie z przepisami ust. 2 organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) sporządza wykazy zawierające globalne ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, przewidzianych dla każdego zarządu drogi, i przekazuje je właściwym organom do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie, dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw).
5.
Organ do spraw komunikacji prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat miejski, dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) ustala w ramach wyznaczonej globalnej ilości (ust. 4) dla każdego zarządu drogi wykaz państwowych jednostek gospodarczych ze wskazaniem ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, które to jednostki obowiązane są dostarczać zarządowi drogi do wykonania zadań określonych w ust. 1.
6.
Przy ustalaniu wykazów, o których mowa w ust. 5, organ do spraw komunikacji powinien uwzględnić również potrzeby własne jednostek zobowiązanych do dostarczenia pojazdów samochodowych i sprzętu, a przede wszystkim potrzeby w zakresie transportu technologicznego.
7.
Organ do spraw komunikacji (ust. 5) doręcza w terminie do 14 dni od daty otrzymania wykazów, o których mowa w ust. 4:
1)
poszczególnym zarządom drogi - ustalone dla nich wykazy pojazdów samochodowych i sprzętu,
2)
zobowiązanym państwowym jednostkom gospodarczym - odpowiednie części (wycinki) wykazów dotyczące tych jednostek.
8.
W stosunku do zarządów dróg, których obszar działania przylega do miasta wyłączonego z województwa, jeżeli ustalone dla tych zarządów (rejonu eksploatacji dróg publicznych lub powiatowego zarządu dróg lokalnych) w wykazie, o którym mowa w ust. 5, ilości pojazdów samochodowych i sprzętu nie są wystarczające, jednostka nadrzędna nad zarządem drogi może zgłosić właściwemu organowi do spraw komunikacji prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa dodatkowe zapotrzebowanie na brakujące pojazdy i sprzęt (ust. 1). Przepisy ust. 2-7 mają odpowiednie zastosowanie.
§  3.
1.
Zarządy dróg obowiązane są nieodpłatnie zaopatrzyć państwowe jednostki gospodarcze, zobowiązane do dostarczenia tym zarządom pojazdów samochodowych:
1)
w dokumentację techniczną przystosowania poszczególnych typów pojazdów do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych,
2)
w odpowiednie pługi dostosowane do typów pojazdów samochodowych.
2.
Koszty związane z przystosowaniem poszczególnych typów pojazdów do zamontowania pługów i koszty montowania ich ponosi zarząd drogi.
§  4. 3
1.
Państwowe jednostki gospodarcze obowiązane są ustalone w wykazach (§ 2 ust. 5) pojazdy samochodowe i sprzęt:
1)
przygotować "przed dniem 15 października każdego roku do użycia do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych, w szczególności przystosować określone w wykazach pojazdy do umocowania pługów odśnieżnych,
2)
utrzymywać w stałej sprawności technicznej w okresie od dnia 15 października do dnia 30 kwietnia,
3)
dostarczać wraz z obsługą i materiałami pędnymi zarządowi drogi nie później niż w ciągu 2 godzin od otrzymania wezwania (§ 5 ust. 1) lub w terminie wyznaczonym przez zarząd drogi.
2.
Państwowe jednostki gospodarcze obowiązane są zaopatrzyć swych pracowników obsługujących pojazdy i sprzęt (§ 2 ust. 5) w zimową odzież ochronną.
§  5.
1. 4
Państwowe jednostki gospodarcze dostarczają pojazdy samochodowe (§ 2 ust. 5) zarządom dróg na ich pisemne, telefoniczne lub ustne wezwania.
2. 5
Wezwanie może nastąpić tylko w godzinach pracy danej państwowej jednostki gospodarczej. W razie poważnego zagrożenia przejezdności dróg wezwanie może być doręczone kierownictwu państwowej jednostki gospodarczej również poza godzinami pracy, z tym że termin dostarczenia pojazdów samochodowych lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3) powinien być uzgodniony z kierownictwem państwowej jednostki gospodarczej, przy wzięciu pod uwagę potrzeb własnych tej jednostki.
3.
Wezwanie ustne lub telefoniczne powinno być przez zarząd drogi w ciągu 3 dni potwierdzone pisemnie.
§  6. 6
Pojazdy samochodowe i sprzęt mogą być używane tylko do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych, należących do zarządu, dla którego ustalony został wykaz określony w § 2 ust. 5, lub należących do sąsiedniego zarządu drogi.
§  7.
1.
Za pracę pojazdów samochodowych i sprzętu państwowych jednostek gospodarczych przy odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych wypłaca się tym jednostkom należności:
1)
w odniesieniu do pojazdów transportowych - według stawek przewidzianych w przepisach o dostarczaniu środków przewozowych na rzecz wojska w czasie pokoju,
2)
w odniesieniu do maszyn budowlanych (ciągniki gąsienicowe, spycharki) - według pomniejszonych o 50% stawek przewidzianych w cenniku pracy sprzętu dla celów kosztorysowania,
3)
w odniesieniu do sprzętu rolniczego (rozsypywacze i rozpryskiwacze) - według stawek stosowanych w resorcie rolnictwa.
2.
Należności wymienione w ust. 1 za prace wykonane na drogach określonych w § 1 pkt 1 lit. a) i b) pokrywają jednostki w tych przepisach powołane, a za prace wykonane na drogach określonych w § 1 pkt 1 lit. c) - jednostki gospodarki komunalnej, do których zadań należy oczyszczanie dróg w granicach administracyjnych miast i osiedli.
§  8.
1.
Kierowcom oraz pomocnikom kierowców pojazdów samochodowych i sprzętu w okresie ich pracy przy odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych macierzysty zakład pracy wypłaca wynagrodzenie w pełnym zakresie składników płac za normalny czas pracy.
2.
Jednostki wymienione w § 7 ust. 2 wypłacają pracownikom, o których mowa w ust. 1, ponadto wynagrodzenie w pełnym zakresie składników płac za pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych, w niedziele i święta według zasad obowiązujących w danym zakładzie pracy oraz dodatek specjalny za dodatkowe czynności związane z obsługą specjalnych urządzeń odśnieżających w wysokości:
1)
10 zł za pracę do 4 godzin dziennie,
2)
20 zł za pracę powyżej 4 godzin dziennie.
3.
Należności, o których mowa w ust. 2, pokrywa się:
1)
z osobowego funduszu płac - w odniesieniu do pracowników zarządu drogi,
2)
z bezosobowego funduszu płac - w odniesieniu do pracowników oddelegowanych z państwowych jednostek gospodarczych; przekroczenie limitu tego funduszu z powodu wypłaty tych należności nie podlega likwidacji.
4.
Czas pracy kierowców i ich pomocników przy odśnieżaniu dróg i zwalczaniu gołoledzi nie obciąża limitów godzin nadliczbowych w państwowej jednostce gospodarczej.
§  9.
Jeżeli udział przedsiębiorstw i zakładów transportowych w świadczeniach na rzecz zarządu dróg spowoduje istotne pogorszenie wyników działalności tych przedsiębiorstw i zakładów, upoważnia się jednostki nadrzędne do dokonywania odpowiedniej korekty tych wyników dla celów obliczania funduszu zakładowego i premiowania pracowników.
§  10.
Zarząd drogi obowiązany jest przeszkolić kierowców i pomocników kierowców państwowych jednostek gospodarczych, których pojazdy samochodowe i sprzęt mają być użyte do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych, w zakresie obsługi tych pojazdów i sprzętu.
§  11.
Uchwała niniejsza nie dotyczy pojazdów samochodowych i sprzętu:
1)
Sił Zbrojnych oraz jednostek podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem przedsiębiorstw podporządkowanych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych,
2)
jednostek organizacyjnych więziennictwa oraz zakładów dla nieletnich, podległych Ministrowi Sprawiedliwości,
3)
jednostek doświadczalnych (typu transportowego) resortu rolnictwa.
§  12.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym stosowanie zasad określonych niniejszą uchwałą.
§  13.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Komunalnej ustali dla zarządów dróg wytyczne w sprawie wzywania państwowych jednostek gospodarczych do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych, naprawy i konserwacji używanych do wykonania tych zadań pojazdów samochodowych i sprzętu tych jednostek oraz szkolenia ich pracowników w zakresie obsługi sprzętu drogowego.
§  14. 7
W razie niewywiązywania się państwowej jednostki gospodarczej (§ 2 ust. 5) z obowiązków wynikających z niniejszej uchwały, a w szczególności:
1)
niedostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3),
2)
niedotrzymania terminu dostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3),
3)
dostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu w stanie niesprawnym technicznie (§ 4 ust. 1 pkt 2)

- należy pociągać winnych do odpowiedzialności służbowej.

§  15. 8
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Komunikacji i innym zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  16. 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
3 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
4 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
5 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
6 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
7 § 14 dodany przez § 1 pkt 7 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
8 § 15 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 8 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
9 § 16 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 8 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.51.355

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Współdziałanie państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.
Data aktu: 22/11/1968
Data ogłoszenia: 04/12/1968
Data wejścia w życie: 04/12/1968