Ogólne warunki umów o świadczenie niektórych usług na rzecz ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DROBNEJ WYTWÓRCZOŚCI
z dnia 12 listopada 1968 r.
w sprawie ogólnych warunków umów o świadczenie niektórych usług na rzecz ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 384 Kodeksu cywilnego i § 1 uchwały nr 125 Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 1967 r. w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości, Ministra Gospodarki Komunalnej i Ministra Komunikacji do ustalania ogólnych warunków lub wzorów umów o świadczenie usług dla ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 32, poz. 149) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się ogólne warunki umów o świadczenie usług na rzecz ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej w zakresie napraw i konserwacji przedmiotów oraz wykonywania przedmiotów na indywidualne zamówienie, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Ogólne warunki umów wymienione w § 1 stosuje się do usług przemysłowych określonych w części A wykazu stanowiącego załącznik do uchwały nr 203 Rady Ministrów z dnia 30 lipca 1965 r. w sprawie rozwoju usług dla ludności w latach 1966-1970 (Monitor Polski Nr 47, poz. 259), z wyjątkiem usług stacji obsługi pojazdów mechanicznych.
§  3.
Jednostka gospodarki uspołecznionej nie może odmówić bez ważnej przyczyny przyjęcia zamówienia na wykonanie usługi objętej zakresem jej działania.
§  4.
Do umów o świadczenie usług objętych zarządzeniem, a zawartych przed dniem jego wejścia w życie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE WARUNKI UMÓW O ŚWIADCZENIE NIEKTÓRYCH USŁUG NA RZECZ LUDNOŚCI PRZEZ JEDNOSTKI GOSPODARKI USPOŁECZNIONEJ W ZAKRESIE NAPRAW I KONSERWACJI PRZEDMIOTÓW ORAZ WYKONYWANIA PRZEDMIOTÓW NA INDYWIDUALNE ZAMÓWIENIE

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w niniejszych ogólnych warunkach jest mowa o:
1)
zakładzie - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnię lub inną jednostkę gospodarki uspołecznionej, do której zakresu działania należy wykonywanie określonych usług dla ludności,
2)
zamawiającym - należy przez to rozumieć osobę fizyczną lub jednostkę gospodarki nie uspołecznionej, powierzającą zakładowi wykonanie usługi,
3)
usłudze bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć naprawę lub konserwację przedmiotu albo wykonanie przedmiotu na zamówienie.
§  2.
W rozumieniu niniejszych ogólnych warunków umów:
1)
naprawą jest czynność lub zespół czynności przywracających przedmiotowi w całości lub w części utracone własności użytkowe i estetyczne,
2)
konserwacją jest czynność lub zespół czynności niezbędnych do utrzymania przedmiotu w stanie zapewniającym możliwość prawidłowego używania lub estetyczny wygląd przedmiotu,
3)
wykonywaniem przedmiotu na indywidualne zamówienie jest wytworzenie oznaczonego przez zamawiającego przedmiotu z materiału zakładu usługowego lub powierzonego.
§  3.
Zakład usługowy obowiązany jest do należytej staranności o wysoką jakość wykonania usługi i zgodność z wymaganiami zamawiającego.
§  4.
1.
Strony mogą ustalać w umowach swoje prawa i obowiązki w sposób odmienny, niż to przewidują niniejsze ogólne warunki umów, z zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 2.
2.
Postanowienia umów dotyczące odpowiedzialności zakładu z tytułu rękojmi za wady oraz dotyczące kar umownych, sprzeczne z ogólnymi warunkami umów, są nieważne, a zamiast nich stosuje się przepisy ogólnych warunków umów.
3.
W sprawach nie unormowanych w umowie mają zastosowanie przepisy ogólnych warunków umów:

Rozdział  2.

Zawarcie umowy.

§  5.
Jeżeli z oświadczenia zamawiającego nie wynika nic innego, uważa się, że działa on we własnym imieniu i na własny rachunek.
§  6.
1.
Umowa o wykonanie usługi powinna być zawarta w formie pisemnej, z wyjątkiem usług wykonywanych bezzwłocznie albo w domu lub w obejściu zamawiającego oraz gdy ze względu na nieznaczną wartość usługi lub powierzonego zakładowi przedmiotu zamawiający wyraża zgodę na niezachowanie pisemnej formy umowy.
2.
Wymaganie formy pisemnej uważa się za zachowane również wtedy, gdy przyjęcie zamówienia na usługę zostanie potwierdzone przez zakład na piśmie (np. w formie potwierdzenia przyjęcia zamówienia).
§  7.
1.
Umowa powinna zawierać tylko postanowienia niezbędne dla należytego wykonania usługi i zabezpieczenia interesów stron; umowa powinna zawierać w szczególności:
1)
nazwę i adres zakładu usługowego oraz imię, nazwisko i adres zamawiającego,
2)
numer i datę zamówienia,
3)
określenie zamawianej usługi,
4)
oznaczenie materiałów i rzeczy oddanych zakładowi do wykonania usługi, z ewentualnym podaniem ich ilości i wartości,
5)
określenie wysokości wynagrodzenia za usługę, a w razie trudności ustalenia wysokości wynagrodzenia przy zawieraniu umowy - podanie ceny orientacyjnej,
6)
termin wykonania usługi,
7)
potwierdzenie przyjęcia określonej kwoty tytułem zaliczkowego wynagrodzenia za usługę,
8)
podpisy stron.
2.
Umowa może także zawierać inne postanowienia, jak również odsyłać do innych aktów (np. protokołów zdawczo-odbiorczych sporządzonych przy oddawaniu zakładowi do wykonania usługi rzeczy o dużej wartości), może również określać obowiązki współdziałania zamawiającego przy wykonaniu usług (np. przymiarki, dostarczenia materiałów itp.), określać warunki transportu itp.
3.
Jeżeli zamawiający podaje inną wartość powierzanego zakładowi materiału lub przedmiotu, w umowie należy również umieścić wartość według wyceny zamawiającego.
4.
Wysokość zaliczek na poczet wynagrodzenia za usługę, pobieranych przy zawieraniu umowy, nie może przekraczać wartości materiałów zakładu, niezbędnych do wykonania usługi.

Rozdział  3.

Wykonanie umowy.

§  8.
Usługa powinna być wykonana z należytą starannością i zgodnie z treścią umowy, przy zastosowaniu prawidłowej technologii i użyciu materiałów odpowiedniej jakości. Przedmioty wykonane na indywidualne zamówienie powinny ponadto posiadać takie właściwości jak: wymiary, kształty i inne cechy zastrzeżone w umowie, oraz odpowiadać swemu przeznaczeniu.
§  9.
Jeżeli do wykonania usługi konieczne jest współdziałanie zamawiającego, a zamawiający dopuści się zwłoki w wykonaniu tego obowiązku, termin wykonania usługi przedłuża się o czas zwłoki zamawiającego.
§  10.
Jeżeli w umowie inaczej nie ustalono, wykonanie usługi następuje z materiałów zakładu.
§  11.
1.
Jeżeli zamawiający dostarczył materiały do wykonania usługi, zakład powinien użyć ich w sposób odpowiedni, dokonać rozliczenia z ich zużycia i zwrócić zamawiającemu część nie zużytą najpóźniej w terminie odbioru przedmiotu usługi.
2.
Odpowiedzialność za utratę nawet przypadkową bądź uszkodzenie rzeczy lub materiałów dostarczonych przez zamawiającego obciąża zakład.
§  12.
1.
Zastosowanie przez zakład technologii lub materiałów, które mogłyby obniżyć jakość usługi, wymaga uprzedniej pisemnej zgody zamawiającego. Zgoda ta nie ogranicza jednak odpowiedzialności zakładu za uszkodzenie lub zniszczenie przedmiotu usługi bądź za podstawowe wady wykonanego przedmiotu.
2.
Jeżeli usługa ma być wykonana z materiału dostarczonego przez zamawiającego, zakład obowiązany jest stwierdzić, czy materiał nadaje się do prawidłowego wykonania usługi. Przyjęcie materiału nieodpowiedniego może nastąpić wyłącznie na ryzyko zamawiającego.
§  13.
Jeżeli zastosowanie się do wskazówek zamawiającego co do zakresu i sposobu wykonania usługi oraz użycia materiałów mogłoby spowodować uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy poddanej usłudze lub nieprawidłowy wynik usługi, zakład obowiązany jest uprzedzić o tym zamawiającego na piśmie. W przeciwnym razie ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie lub zniszczenie i za niewłaściwy wynik usługi.
§  14.
1.
Jeżeli w toku wykonywania usługi zajdzie konieczność dokonania czynności lub użycia materiałów nie objętych umową, zakład może dokonać tych czynności lub użyć materiałów, jeżeli nie podwyższy to ceny za usługę więcej niż o 10%. Na przekroczenie ceny powyżej 10% - w braku wzmianki o tym w umowie - zakład powinien uzyskać pisemną zgodę zamawiającego.
2.
Do zakresu koniecznych czynności (ust. 1) zalicza się zwłaszcza takie naprawy przedmiotu, których pominięcie może narażać na niebezpieczeństwo zamawiającego lub inne osoby.
§  15.
Jeżeli zakład dysponuje środkiem transportu przeznaczonym do obsługi klientów, powinien na żądanie zamawiającego przewieźć przedmiot usługi za oddzielną opłatą z miejsca wskazanego przez zamawiającego do zakładu i z powrotem. Przewóz rzeczy w tym wypadku następuje na ryzyko zakładu.

Rozdział  4.

Wydanie i odbiór przedmiotu usługi.

§  16.
1.
W braku odmiennych zastrzeżeń w umowie upoważniona do odbioru przedmiotu usługi jest osoba okazująca dokument stwierdzający przyjęcie przez zakład zamówienia na wykonanie usługi (potwierdzenie przyjęcia zamówienia).
2.
Zakład nie ponosi odpowiedzialności za wydanie przedmiotu usługi osobie nie uprawnionej, która okazała wskazany wyżej dokument, wydany przez zakład, chyba że zamawiający zawiadomił uprzednio o jego utracie albo gdy z okoliczności towarzyszących wydaniu wynikało, że po odbiór przedmiotu zgłosiła się osoba nie uprawniona.
§  17.
1.
W razie utraty dokumentu, o którym mowa w § 16 ust. 1, zamawiający powinien udowodnić, że jest uprawniony do odbioru przedmiotu usługi.
2.
W razie wątpliwości zakład wydając przedmiot powinien odnotować dane personalne dotyczące osoby odbierającej oraz numer i serię jej dowodu osobistego albo może wstrzymać się z wydaniem przedmiotu do czasu wyjaśnienia uprawnienia osoby żądającej jego wydania.
§  18.
1.
Wydanie zamawiającemu wykonanego przedmiotu lub rzeczy będącej przedmiotem usługi powinno być poprzedzone przeprowadzeniem odbioru jakościowego.
2.
Zakład obowiązany jest współdziałać z zamawiającym przy dokonaniu odbioru jakościowego wykonanej usługi, zwłaszcza gdy do oceny prawidłowości wykonania niezbędne są specjalne umiejętności.
§  19.
1.
Wydanie przedmiotu usługi powinno nastąpić za pisemnym pokwitowaniem.
2.
Koszty opakowania przedmiotu, stosownie do miejscowych warunków i właściwości przedmiotu, obciążają zakład.
§  20.
1.
Odbiór przedmiotu usługi powinien nastąpić w terminie określonym w umowie.
2.
Jeżeli zamawiający odbiera przedmiot usługi po upływie 30 dni od ustalonego umową terminu odbioru usługi, obowiązany jest zapłacić zakładowi koszty składowe w wysokości wskazanej w umowie, nie więcej niż 0,5% ceny usługi za każdy dzień po upływie 30 dni od daty ustalonego terminu odbioru.
3.
Koszty składowe nie mogą być naliczane za okres dłuższy niż 90 dni.
4.
W razie wykonania usługi po terminie ustalonym w umowie z przyczyn niezależnych od zamawiającego, zakład obowiązany jest zapłacić zamawiającemu karę umowną za zwłokę w wysokości określonej w umowie, nie niższej jednak niż 1% ceny usługi za każdy dzień zwłoki.
5.
W razie odstąpienia zamawiającego od umowy na skutek niewykonania usługi przez zakład w umówionym terminie, zakład obowiązany jest zapłacić zamawiającemu karę umowną w wysokości nie niższej niż 10% ceny usługi, niezależnie od kary umownej za zwłokę.
6.
Jeżeli w umowie zastrzeżono krótszy termin wykonania usługi od zwykle stosowanego przez zakład za specjalną dopłatą lub według specjalnej ceny (np. usługa ekspresowa), a zakład dopuści się zwłoki w wykonaniu, przysługuje mu wynagrodzenie według ceny ustalonej za usługę zwykłą. Ponadto zakład obowiązany jest zapłacić zamawiającemu karę za nieterminowe wykonanie usługi w wysokości określonej w ust. 4, wyliczonej od ceny za usługę zwykłą.
§  21.
1.
Jeżeli zakład zagubi powierzony mu przez zamawiającego przedmiot lub materiał, zamawiający uzgodni z zakładem termin do ich odnalezienia, a po bezskutecznym upływie tego terminu może odstąpić od umowy i żądać bezzwłocznej zapłaty odszkodowania. Termin ten nie może być dłuższy niż 30 dni. Z chwilą zapłaty odszkodowania prawa do rzeczy przechodzą na zakład, z zastrzeżeniem przepisu ust. 3.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w wypadkach, gdy niemożność wydania zamawiającemu rzeczy lub materiałów powstała na skutek kradzieży, pożaru bądź innych zdarzeń losowych.
3.
Zakład obowiązany jest w razie odzyskania rzeczy, nawet po odstąpieniu przez zamawiającego od umowy, zawiadomić go o tym na piśmie i zaoferować oddanie rzeczy, za zwrotem odszkodowania. Zamawiający może przyjąć tę ofertę w ciągu 10 dni; w razie nieprzyjęcia oferty w tym terminie przez zamawiającego zakład może postąpić z rzeczą według swego uznania.
§  22.
1.
Zapłata wynagrodzenia za wykonaną usługę wraz z dodatkowymi należnościami, przysługującymi zakładowi na podstawie umowy (kary umowne, należności za przewóz), powinna nastąpić przy odbiorze przedmiotu usługi.
2.
Od należnego zakładowi wynagrodzenia powinny być odliczone kwoty kar umownych na rzecz zamawiającego, wpłacone zaliczki i inne zobowiązania obciążające zakład.
§  23.
1.
Na żądanie zamawiającego zakład obowiązany jest wydać rachunek za wykonaną usługę.
2.
W rachunku powinny być wyodrębnione pozycje poszczególnych grup kosztów, a przede wszystkim koszty materiałów i robocizny.
§  24.
Jeżeli zamawiający nie zgłosi się po odbiór wykonanego lub naprawionego przedmiotu w terminie 30 dni od ustalonej w umowie daty odbioru, zakład usługowy obowiązany jest wezwać go listem poleconym do odbioru w zakreślonym terminie, z zamieszczeniem w wezwaniu informacji o skutkach nieodebrania przedmiotu.
§  25.
1.
Jeżeli zamawiający, mimo doręczonego mu wezwania, nie zgłasza się po odbiór przedmiotu wykonanego na zamówienie z materiału zakładu usługowego w terminie 90 dni od ustalonej w umowie daty odbioru, zakład może od umowy odstąpić, a ewentualne należności zamawiającego przekazać do depozytu sądowego, ze skutkami przewidzianymi w art. 470 Kodeksu cywilnego, zawiadamiając o tym zamawiającego listem poleconym.
2.
Jeżeli zamawiający, mimo doręczonego mu wezwania, nie zgłasza się po odbiór przedmiotu oddanego do naprawy lub konserwacji albo przedmiotu wykonanego na zamówienie z materiałów przez niego dostarczonych, stosuje się przepisy dekretu z dnia 18 września 1954 r. o likwidacji nie podjętych depozytów i nie odebranych rzeczy (Dz. U. Nr 41, poz. 184) i przepisy wydane na podstawie tego dekretu.

Rozdział  5.

Rękojmia za wady.

§  26.
1.
Zakład jest odpowiedzialny wobec zamawiającego za wady w wykonanej usłudze oraz za zmniejszenie wartości lub użyteczności przedmiotu, które pozostają w bezpośrednim związku z wykonaną usługą, oraz za wydanie go w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).
2.
Zakład ponosi odpowiedzialność za wady przedmiotu wykonanego na indywidualne zamówienie także wtedy, gdy przedmiot nie ma właściwości wymaganych ze względu na jego przeznaczenie.
3.
Zakład jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady, jeżeli wada powstała w wyniku dostarczenia przez zamawiającego nieodpowiedniego materiału albo udzielenia wskazówek co do sposobu wykonania usługi, a zakład uprzedził na piśmie zamawiającego o przewidywanych skutkach negatywnych.
§  27.
1.
Zamawiający obowiązany jest zawiadomić bezzwłocznie zakład o dostrzeżonej wadzie wykonania usługi (reklamacja).
2.
Zamawiający traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady, jeżeli nie zawiadomi zakładu o wadzie w ciągu miesiąca od daty jej wykrycia.
§  28.
1.
Zakład zawiadomiony o dostrzeżonej wadzie powinien niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od otrzymania zawiadomienia, oświadczyć, czy reklamację uznaje, czy odrzuca ją w całości lub w części.
2.
Jeżeli zakład nie uznaje reklamacji albo nie złoży w tej sprawie oświadczenia w terminie określonym w ust. 1, zamawiający może żądać przedstawienia w ciągu 7 dni jego reklamacji komisji rzeczoznawców, powołanej przez jednostkę nadrzędną zakładu; komisja powinna wydać opinię najpóźniej w ciągu 30 dni.
3.
Koszty opinii rzeczoznawców ponosi zakład, chyba że reklamacja zamawiającego zostanie uznana za oczywiście bezzasadną; w tym wypadku koszty opinii obciążają zamawiającego.
4.
Opinia komisji rzeczoznawców jest wiążąca dla zakładu.
§  29.
1.
W razie stwierdzenia wady zamawiający może żądać jej usunięcia w terminie uzgodnionym z zakładem z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie tego terminu odstąpi od umowy, niezależnie od naliczenia kar za zwłokę w wysokości określonej w § 20 ust. 4.
2.
Zakład obowiązany jest usunąć wadę w terminie uzgodnionym z zamawiającym, nie dłuższym jednak od połowy terminu ustalonego umową o wykonanie usługi.
3.
Gdy wad usunąć się nie da albo gdy z okoliczności wynika, że zakład nie zdoła ich usunąć w odpowiednim terminie, zamawiający może odstąpić od umowy lub żądać odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia za usługę. Jednakże prawo odstąpienia od umowy przysługuje zamawiającemu tylko wtedy, gdy rzecz ma tego rodzaju wady powstałe w związku z wykonaną usługą, iż czynią ją niezdatną do użytku zgodnie z jej przeznaczeniem albo w znacznym stopniu obniżają jej wartość użytkową lub estetyczną.
4.
Jeżeli stosownie do ust. 3 zamawiający odstępuje od umowy, zakładowi nie przysługuje zapłata za wykonaną usługę. Ponadto gdy wartość lub użyteczność rzeczy uległa zmniejszeniu, zamawiającemu przysługuje odpowiednie odszkodowanie.
5.
Zdanie drugie ust. 4 odnosi się także odpowiednio do materiału zamawiającego, dostarczonego zakładowi dla wykonania usługi.

Rozdział  6.

Gwarancja.

§  30.
Zakład udziela gwarancji na usługi w zakresie i zgodnie z zasadami ustalonymi przez jednostkę zwierzchnią zakładu, a ponadto może udzielić gwarancji na inne usługi.
§  31.
Zakład jest związany gwarancją nawet w razie jej nieudzielenia, jeżeli w zawiadomieniu wywieszonym w lokalu zakładu podał informację o udzielaniu gwarancji na określonego rodzaju usługi lub jeżeli do udzielenia gwarancji był zobowiąznay w myśl przepisów wydanych przez jednostkę zwierzchnią.
§  32.
Udzielenie gwarancji zobowiązuje zakład do usunięcia na własny koszt wad w wykonanej usłudze lub wykonania i dostarczenia innego przedmiotu wolnego od wad w zamian za przedmiot wadliwy, wykonany na indywidualne zamówienie, jeżeli wady ujawnią się w okresie ustalonym w gwarancji.
§  33.
1.
Termin gwarancji przedłuża się o czas, w ciągu którego zamawiający nie mógł korzystać z przedmiotu wskutek istnienia wady.
2.
Jeżeli zakład dostarczył nowy przedmiot w zamian za przedmiot wadliwy, termin gwarancji biegnie na nowo.
§  34.
Przepisy §§ 28 i 29 stosuje się odpowiednio do gwarancji.

Rozdział  7.

Ceny usług.

§  35.
Jeżeli na usługę nie jest ustalona cena sztywna ani jej elementy, cenę usługi strony ustalają w umowie.
§  36.
Jeżeli na usługę obowiązuje ustalona przez właściwy organ cena maksymalna, zakładowi należy się ta cena, chyba że w umowie ustalono cenę niższą.
§  37.
1.
Jeżeli w umowie zastrzeżono, że przy wykonaniu usługi ma być zastosowana szczególna technologia, wymagająca dodatkowych czynności lub materiałów, albo że mają być użyte materiały o wyższej jakości od normalnie przyjętych, zakładowi przysługuje odpowiednia dopłata do ceny.
2.
Dopłaty do ceny za szczególnie wysoką jakość usługi (usługa luksusowa) lub za krótszy termin wykonania (usługi ekspresowe) mogą być pobierane przez zakład tylko w wypadkach określonych przepisami szczególnymi i jeżeli zakład spełnił wszystkie warunki określone tymi przepisami.
§  38.
Jeżeli przy zawieraniu umowy nie da się przewidzieć ostatecznej ceny usługi, strony mogą ustalić w umowie cenę orientacyjną, a po wykonaniu usługi - cenę ostateczną na podstawie sporządzonej przez zakład kalkulacji. Cena ostateczna nie może przekraczać więcej niż o 10% ceny orientacyjnej.
§  39.
Do ceny usługi wykonanej w miejscu wskazanym przez zamawiającego można doliczać dodatki za dojazd lub dojście pracowników w wysokości określonej przepisami szczególnymi, a w braku tych przepisów - w wysokości uzgodnionej między stronami.

Rozdział  8.

Kary umowne.

§  40.
1.
W razie niewykonania w terminie lub nienależytego wykonania umowy, zamawiającemu przysługują kary umowne na zasadach określonych w ogólnych warunkach umów (§ 20 ust. 4 i 5 oraz § 29 ust. 1).
2.
Jeżeli wysokość szkody jest wyższa od kary umownej, strona uprawniona może żądać odszkodowania przekraczającego wysokość kary umownej.

Rozdział  9.

Przepis końcowy.

§  41.
W sprawach nie unormowanych niniejszymi ogólnymi warunkami umów stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego i inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.50.350

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ogólne warunki umów o świadczenie niektórych usług na rzecz ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 12/11/1968
Data ogłoszenia: 02/12/1968
Data wejścia w życie: 03/06/1969