Dodatek do uposażenia dla pracowników, którym powierzono prowadzenie służbowego samochodu.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU PRACY I PŁAC
z dnia 31 sierpnia 1968 r.
w sprawie dodatku do uposażenia dla pracowników, którym powierzono prowadzenie służbowego samochodu.

Na podstawie § 5 ust. 4 i w związku z § 2 ust. 2 uchwały nr 291 Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 1967 r. w sprawie usprawnienia gospodarki służbowymi samochodami osobowymi oraz z § 3 i § 13 ust. 4 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 12 marca 1968 r. w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych (Monitor Polski Nr 12, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Pracownikom państwowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa i organizacji spółdzielczych nie zatrudnionym na stanowisku kierowcy, którym powierzono prowadzenie służbowego samochodu w trybie ustalonym w § 13 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 12 marca 1968 r. w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych (Monitor Polski Nr 12, poz. 78), przysługuje zryczałtowany podatek do uposażenia za prowadzenie samochodu służbowego i wykonywanie czynności związanych z jego eksploatacją, zwany dalej "dodatkiem".
§  2.
Wysokość dodatku na poszczególne rodzaje pojazdów wynosi:
1)
samochody osobowe - 18 zł dziennie,
2)
samochody ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 tony

- 24 zł dziennie

3)
autobusy do 15 miejsc siedzących - 24 zł dziennie
§  3.
1.
Dodatek może być przyznany tylko w razie zniesienia etatu kierowcy na dany samochód.
2.
Dodatek wypłaca się na podstawie zapisu w karcie drogowej za każdy dzień, w którym pracownik prowadził powierzony mu samochód służbowy, przy czym dodatek zwiększa się o 6 zł dziennie, jeśli pracownik ten dokonał w danym dniu czynności obsługi codziennej pojazdu zgodnie z przepisami zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 grudnia 1963 r. w sprawie planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej i naprawy pojazdów samochodowych i przyczep (Monitor Polski z 1964 r. Nr 6, poz. 28).
3.
Za dany dzień może być wypłacony tylko jeden dodatek za prowadzenie i wykonywanie czynności związanych z eksploatacją jednego samochodu służbowego.
§  4.
Dodatek nie wchodzi do podstawy obliczania wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, za czas choroby, urlopu wypoczynkowego oraz innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie.
§  5.
Dodatek przyznaje kierownik tej jednostki organizacyjnej, w której posiadaniu znajduje się samochód i która zatrudnia pracownika wykonującego dodatkowo funkcję kierowcy.
§  6.
Pracownik uprawniony do prowadzenia samochodu służbowego może być - niezależnie od innych sankcji - pozbawiony dodatku w razie stwierdzenia, że używa pojazdu do innych celów niż służbowe oraz że nie wykazuje dbałości o jego stan techniczny.
§  7.
Wydatki z tytułu wypłat dodatków powinny być pokrywane z osobowego funduszu płac, przy czym dodatki wypłacane za prowadzenie samochodów osobowych nie mogą przekroczyć limitów finansowych przeznaczonych na wydatki związane z eksploatacją służbowych samochodów osobowych.
§  8.
Jednostki administracji państwowej i gospodarczej obowiązane są do przeprowadzania stałej kontroli prawidłowości przyznawania i wykorzystywania dodatków.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024