Ocena maszyn i innych urządzeń technicznych w zakresie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.

UCHWAŁA Nr 277
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 sierpnia 1968 r.
w sprawie oceny maszyn i innych urządzeń technicznych w zakresie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.

Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 30 marca 1965 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. Nr 13, poz. 91) Rada Ministrów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Przepisy uchwały stosuje się do nowych maszyn i innych urządzeń technicznych, których produkcję masową lub seryjną oraz ważną dla gospodarki narodowej produkcję jednostkową powtarzalną uruchamia się na podstawie nowych lub zmodernizowanych opracowań konstrukcyjnych.
2.
Przez określenie "maszyny" użyte w dalszych przepisach uchwały rozumie się maszyny i urządzenia wymienione w ust. 1.
§  2.
1.
Do produkcji mogą być dopuszczone tylko takie maszyny, które:
1)
odpowiadają w pełni wymaganiom wynikającym z przepisów art. 14 ust. 1 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 30 marca 1965 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. Nr 13, poz. 91) oraz które
2)
zostały ocenione pozytywnie w trybie określonym przepisami niniejszej uchwały.
2.
Założenia konstrukcyjne konieczne do wykonania nowej maszyny powinny zawierać charakterystykę zagrożeń oraz rozwiązania mające na celu zmniejszenie drgań, hałasu, pylenia, promieniowania, wyziewów itp., zapewnienie wygodnej obsługi, zmniejszenie wysiłku przy obsłudze maszyny oraz odpowiednie urządzenia zabezpieczające.
§  3.
1.
Ocenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy podlegają założenia konstrukcyjne oraz ostateczne wyniki badań prototypów (serii próbnej).
2. 1
(uchylony).
3. 2
(uchylony).

Rozdział  2.

Tryb oceny maszyn.

§  4.
1.
Oceny maszyn pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy dokonują jednostki organizacyjne wykonujące to zadanie na podstawie przepisów wydanych w wykonaniu uchwały nr 92 Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie przygotowania i uruchomienia produkcji nowych maszyn i urządzeń (Monitor Polski Nr 29, poz. 136).
2.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, dokonują oceny przy udziale specjalistów od spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, wyznaczonych na stałe przez właściwe resorty w porozumieniu z zarządami głównymi związków zawodowych.
3.
Właściwi ministrowie w porozumieniu z zarządami głównymi odpowiednich związków zawodowych powołują na specjalistów, o których mowa w ust. 2, inżynierów, lekarzy, fizjologów i psychologów posiadających odpowiedni zakres wiadomości z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
§  5.
1.
Główny Inspektor Pracy Centralnej Rady Związków Zawodowych oraz Główny Inspektor Sanitarny mają prawo:
1)
wglądu do opracowywanej dokumentacji w zakresie niezbędnym do dokonania oceny maszyn w zakresie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
delegowania swoich przedstawicieli celem uczestniczenia w próbach i badaniach prototypu maszyn.
2.
Organy wymienione w ust. 1 mogą zalecać wykonanie czynności, o których mowa w ust. 1, wytypowanym przez siebie inspektorom pracy zainteresowanych związków zawodowych lub właściwym instytucjom, a w szczególności instytutom naukowo-badawczym.
3.
Przedstawiciele organów, o których mowa w ust. 1, mają prawo zgłaszania wniosków co do zmian, jakie należy wprowadzić w konstrukcji maszyn ze względu na wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  6.
Opinie zawierające wnioski, o których mowa w § 5 ust. 3, powinny być udzielane na piśmie lub też zgłoszone do protokołu w terminie 14 dni od daty badania prototypu.
§  7.
Świadectwo dopuszczenia maszyny do produkcji powinno zawierać stwierdzenie, że maszyna oceniona została pozytywnie w zakresie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  8.
Właściwy minister (kierownik urzędu centralnego), a w odniesieniu do jednostek spółdzielczych właściwy centralny związek spółdzielczy, wprowadzi niezbędne ograniczenia lub zakaz produkcji i obrotu maszynami dopuszczonymi do produkcji w myśl § 7, jeżeli:
1)
wytwórca maszyny wprowadzi w niej zmiany powodujące pogorszenie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
w czasie eksploatacji ujawniają się braki wskazujące, że maszyna nie odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa i higieny pracy,
3)
ze względu na postęp w dziedzinie ochrony pracy typ maszyny okaże się przestarzały.

Rozdział  3.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  9.
Jeżeli produkowana w dniu wejścia w życie uchwały maszyna nie odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa i higieny pracy, organy określone w § 5 mogą zażądać dokonania oceny maszyny w trybie przewidzianym uchwałą.
§  10.
Uchwała nie narusza przepisów szczególnych dotyczących dopuszczenia do ruchu i obrotu niektórych maszyn.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 marca 1969 r.
1 § 3 ust. 2 uchylony przez § 6 uchwały nr 1 z dnia 5 stycznia 1977 r. w sprawie oceny pod względem wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy obiektów, maszyn i licencji nabywanych za granicą (M.P.77.1.1) z dniem 21 stycznia 1977 r.
2 § 3 ust. 3 uchylony przez § 6 uchwały nr 1 z dnia 5 stycznia 1977 r. w sprawie oceny pod względem wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy obiektów, maszyn i licencji nabywanych za granicą (M.P.77.1.1) z dniem 21 stycznia 1977 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024