Fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach specjalizujących się w produkcji eksportowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 sierpnia 1968 r.
w sprawie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach specjalizujących się w produkcji eksportowej.

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) oraz § 9a ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1965 r. Nr 45, poz. 279, z 1967 r. Nr 26, poz. 120 i z 1968 r. Nr 29, poz. 190) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu użyto określenia:
1)
"rozporządzenie" - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1965 r. Nr 45, poz. 279, z 1967 r. Nr 26, poz. 120 i z 1968 r. Nr 29, poz. 190);
2)
"przedsiębiorstwa eksportowe" - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji eksportowej, o których mowa w § 9a rozporządzenia.
§  2.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo eksportowe wykona w 100% plan sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych, tworzy ono fundusz zakładowy w wysokości wynikającej ze stawki wyrażonej w procentach, ustalonej w załączniku do niniejszego zarządzenia. Podstawę do ustalenia wartości sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych stanowią materiały sprawozdawcze z wykonania eksportu, opracowane dla danego przedsiębiorstwa przez właściwe przedsiębiorstwa handlu zagranicznego, stosownie do obowiązujących przepisów.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo eksportowe nie wykona planu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych, wówczas fundusz zakładowy, jaki przypadałby za wykonanie tego planu w 100%, ulega zmniejszeniu o 4% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 2% pogorszenia, o dalsze 8% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 2% do 6% pogorszenia, o dalsze 15% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia od 6% do 10% pogorszenia.
3.
W razie wykonania planu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych w 90% lub mniej przedsiębiorstwo eksportowe traci prawo do funduszu zakładowego.
§  3.
1.
Fundusz zakładowy, obliczony w myśl przepisów § 2, podlega dodatkowemu zwiększeniu w zależności od stopnia wzrostu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych w porównaniu do roku poprzedniego.
2.
Kwotę zwiększenia funduszu zakładowego z tytułu, o którym mowa w ust. 1, oblicza się w wysokości do 0,2% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac za każdy jeden procent wzrostu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych w porównaniu do roku poprzedniego. Wysokość tej stawki ustalają właściwi ministrowie zależnie od wysokości udziału produkcji eksportowej w ogólnej wartości produkcji przeznaczonej do sprzedaży lub od innych kryteriów.
3.
Jeśli w roku poprzedzającym dany rok nastąpiło zmniejszenie sprzedaży produkcji na eksport w stosunku do roku poprzedniego, to kwotę zwiększenia funduszu zakładowego oblicza się od wzrostu sprzedaży produkcji na eksport w porównaniu do przedostatniego roku, w którym nastąpił wzrost sprzedaży produkcji na eksport.
4.
W razie gdy plan sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych przewiduje wzrost tej sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego, a przedsiębiorstwo wykonało ten plan, wówczas fundusz zakładowy przypadający za założony w planie wzrost sprzedaży produkcji na eksport oblicza się według stawki, o której mowa w ust. 2, podwyższonej o 30%, z uwzględnieniem przepisu ust. 3.
§  4.
Przedsiębiorstwa eksportowe ustalone stosownie do przepisów § 9a ust. 2 rozporządzenia, które będą obejmowały planem sprzedaży produkcji na eksport również dostawy kooperacyjne dla potrzeb produkcji na eksport - stosują przepisy § 2 i 3 zarządzenia z następującymi zmianami:
1)
dla ustalenia przypadającego funduszu zakładowego w razie niewykonania planu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych lub planu dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej, wyrażonego w złotych obiegowych, dokonuje się podziału stawki, o której mowa w § 2 ust. 1, na zadania w zakresie sprzedaży produkcji na eksport oraz na zadania w zakresie dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej; podziału tego dokonuje się w takim stosunku procentowym, w jakim pozostaje planowana wartość sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych, wyliczona na podstawie cen fabrycznych wyrażonych w złotych obiegowych, oraz wartość planowanych dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej, wyrażona w złotych obiegowych, do łącznej wartości obydwu tych wielkości;
2)
w razie niewykonania planu sprzedaży produkcji na eksport w złotych dewizowych lub planu dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej, wyrażonego w złotych obiegowych, fundusz zakładowy, jaki przypada za wykonanie tych zadań w 100%, obliczony w sposób określony w pkt 1, ulega zmniejszeniu według zasad, o których mowa w § 2 ust. 2 i 3; zmniejszenia te oblicza się oddzielnie za niewykonanie zadań w zakresie sprzedaży produkcji na eksport oraz w zakresie dostaw kooperacyjnych dla potrzeb produkcji eksportowej.
§  5.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo eksportowe osiągnie rzeczywistą rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej, wówczas fundusz zakładowy, obliczony stosownie do przepisów § 2-4, ulega dalszemu zwiększeniu, które oblicza się według poniższej tabeli:
Za poprawę dyrektywnego wskaźnika rentowności Stawka funduszu zakładowego w % planowanego osobowego funduszu płac za 1 punkt poprawy dyrektywnego wskaźnika rentowności
do 2 punktów 1,0%
w granicach 2,01 do 4 punktów 0,6%
powyżej 4 punktów 0,2%

Zwiększenie funduszu zakładowego należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału tabeli.

2.
Jeżeli osiągnięta przez przedsiębiorstwo eksportowe rzeczywista rentowność jest niższa od rentowności dyrektywnej, wówczas fundusz zakładowy obliczony stosownie do przepisów § 2-4 ulega zmniejszeniu, mianowicie:
Za pogorszenie dyrektywnego wskaźnika rentowności w granicach Zmniejszenie funduszu zakładowego wyrażone w % za każde rozpoczęte 0,1 punkta
0,1 do 0,5 punkta 1%
0,6 do 1,0 punkta 2%
1,1 do 1,5 punkta 3%
1,6 do 2,0 punkta 4%

Zmniejszenie funduszu zakładowego należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału tabeli. Zmniejszenie funduszu zakładowego z tytułu pogorszenia dyrektywnego wskaźnika rentowności nie może jednak przekraczać 50% kwoty funduszu zakładowego, obliczonego stosownie do przepisów § 2-4.

3.
Przez wskaźnik rentowności, o którym mowa w ust. 1 i 2, rozumie się również inne syntetyczne wskaźniki finansowe obowiązujące przedsiębiorstwa danej gałęzi przemysłu.
§  6.
1.
W przedsiębiorstwach przemysłu elektrotechnicznego i maszynowego kwota funduszu zakładowego obliczona zgodnie z § 2-5 podlega zwiększeniu w razie wykonywania produkcji wyrobów na najwyższym poziomie technicznym, zwanych dalej wyrobami grupy "A".
2.
Wygospodarowany fundusz zakładowy zwiększa się w granicach od 0,2% do 0,4% za każdy 1% udziału wartości wyrobów grupy "A" w ogólnej wartości sprzedanej produkcji.
3.
Warunkiem zwiększenia funduszu zakładowego, o którym mowa w ust. 2, jest wykonanie planu wartości produkcji wyrobów zaliczonych do grupy "A".
4.
Właściwi ministrowie zróżnicują stawki w granicach określonych w ust. 2 z uwzględnieniem w szczególności wysokości udziału wartości wyrobów grupy "A" w ogólnej wartości sprzedanej produkcji, jak również stopnia trudności wykonania wyrobów wymienionej grupy.
§  7.
1.
Przedsiębiorstwom eksportowym, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami, np. w zakresie uruchamiania produkcji nowych wyrobów, wydatnej poprawy jakości wyrobów, wzbogacenia asortymentu, terminowości dostaw kooperacyjnych, wykonywanych przez przedsiębiorstwa eksportowe na rzecz innych zakładów dla produktów finalnych przeznaczonych na eksport, lub też przedsiębiorstwom eksportowym, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia dyrektywnego wskaźnika rentowności, wywołanego przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa, a także przedsiębiorstwom, które z przyczyn niezależnych od siebie nie zwiększą sprzedaży produkcji na eksport w porównaniu do roku poprzedniego lub w których ze względu na wysoki udział produkcji na eksport w łącznej produkcji zwiększenie to jest nieznaczne - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzję o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje właściwy minister w granicach kwoty określonej w § 7 rozporządzenia.
§  8.
W sprawach nie uregulowanych zarządzeniem obowiązują przepisy rozporządzenia, a w gałęziach przemysłu objętych branżowymi zasadami funduszu zakładowego - przepisy właściwych dla tych gałęzi przemysłu rozporządzeń Rady Ministrów, dotyczących funduszu zakładowego.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1968 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ STAWEK ZA WYKONANIE W 100% PLANU SPRZEDAŻY PRODUKCJI NA EKSPORT

Przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji eksportowej Stawka odpisu w % planowanego osobowego funduszu płac
1. Podległe:
a) Ministrowi Przemysłu Ciężkiego
b) Ministrowi Przemysłu Maszynowego
c) Ministrowi Przemysłu Chemicznego 6
2. Podległe pozostałym ministrom 5

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024