Tryb działania Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych oraz składanie egzaminu bibliotekarskiego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OŚWIATY I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 12 czerwca 1968 r.
w sprawie trybu działania Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych oraz składania egzaminu bibliotekarskiego. *

Na podstawie § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do zadań Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych, działającej przy Ministrze Oświaty i Szkolnictwa Wyższego, zwanej dalej "Komisją", należy przeprowadzanie egzaminów bibliotekarskich oraz weryfikacji dorobku osób wymienionych w § 27 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63), zwanego dalej "rozporządzeniem".
§  2.
1.
Do egzaminu bibliotekarskiego wymaganego na stanowiska bibliotekarzy dyplomowanych może być dopuszczona osoba, która:
1)
posiada wykształcenie wyższe, zakończone uzyskaniem tytułu magistra, magistra-inżyniera, lekarza lub wykształcenie uznane za równorzędne,
2)
posiada co najmniej trzyletni staż pracy bibliotecznej lub dokumentacyjnej albo trzy lata pracy na stanowisku pracownika naukowo-badawczego lub naukowo-dydaktycznego.
2.
W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych potrzebami szkoły wyższej lub wyższej szkoły zawodowej, do egzaminu bibliotekarskiego może być również dopuszczona osoba, która posiada dyplom ukończenia wyższej szkoły zawodowej lub równorzędny. Przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
§  3.
1.
Egzamin bibliotekarski powinien wykazać posiadanie przez kandydata na bibliotekarza dyplomowanego wiadomości teoretycznych w zakresie zagadnień, o których mowa w § 5, oraz umiejętności ich praktycznego stosowania.
2.
Egzamin bibliotekarski obejmuje przedmioty zawodowe oraz sprawdzenie znajomości dwóch dowolnie wybranych przez kandydata do egzaminu języków obcych, w tym jednego biegle, a drugiego w stopniu wystarczającym do opracowywania wydawnictw opublikowanych w tym języku.
3.
Egzamin bibliotekarski składa się z części pisemnej i ustnej.
§  4.
Na egzamin pisemny składa się:
1)
praca na jeden z sześciu tematów z zakresu bibliotekarstwa, przedstawionych do wyboru egzaminowanym w danej sesji egzaminacyjnej,
2)
streszczenie tej pracy w języku obcym.
§  5.
1.
Egzamin ustny obejmuje następujące zagadnienia:
1)
Organizacja nauki, oświaty i życia kulturalnego w Polsce. Archiwa, Muzea. Ruch wydawniczy, Księgarstwo, Podstawowe widomości z naukoznawstwa. Bibliotekarstwo jako dyscyplina naukowa.
2)
Informacja naukowa, techniczna i ekonomiczna; jej rola w gospodarce narodowej i w postępie nauki. Organizacja informacji w kraju i za granicą. Podstawowe żródła informacyjne o piśmiennictwie. Zagadnienia metodyczne. Informacja patentowa. Bibliografia - podstawowe wiadomości z historii i zagadnienia metodyczne.
3)
Polityka biblioteczna Polski Ludowej. Podstawowe akty prawne. Główne tendencje rozwoju bibliotek współczesnych. Metody pracy naukowo-badawczej i naukowo-dydaktycznej w bibliotece naukowej. Racjonalizatorstwo. Współpraca biblioteczna krajowa i międzynarodowa.
4)
Organizacja i funkcjonowanie biblioteki. Budownictwo biblioteczne. Struktura wewnętrzna, baza materialna. Zarządzanie, planowanie i sprawozdawczość. Organizacja pracy. Mechanizacja prac bibliotecznych. Prace normalizacyjne.
5)
Polityka gromadzenia zbiorów. Organizacja, przechowywanie, konserwacja i udostępnianie księgozbioru.
6)
Problematyka katalogowania i klasyfikacji piśmiennictwa.
7)
Problematyka zbiorów specjalnych w bibliotekach naukowych.
8)
Najważniejsze biblioteki krajowe i zagraniczne. Zarys historii i stan współczesny. Organizacje zawodowe.
9)
Nauka o książce i czasopiśmie oraz o innych formach przekazywania myśli. Podstawowe wiadomości z historii książki. Książka współczesna. Gazeta i czasopismo. Podstawowe wiadomości z zakresu drukarstwa. Reprografia.
10)
Recepcja książki i innych form przekazywania myśli. Czytelnictwo. Rola biblioteki i bibliotekarza w rozwoju nauki, oświaty, kultury i gospodarki narodowej.
11)
Znajomość języków obcych. W zakresie jednego języka - streszczenie wybranego przez egzaminującego tekstu. W zakresie drugiego języka - odczytanie i zanalizowanie w przedstawionych wydawnictwach elementów niezbędnych do katalogowego i bibliograficznego opracowania tych wydawnictw.
2.
Ponadto kandydat powinien wykazać się ogólną znajomością problematyki w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej Polski.
§  6.
1.
Osoba posiadająca tytuł magistra bibliotekoznawstwa lub będąca absolwentem podyplomowego studium bibliotekarstwa i informacji naukowej oraz osoba posiadająca świadectwo ukończenia w szkole wyższej międzywydziałowego studium bibliotekarstwa składa egzamin pisemny oraz egzamin ustny tylko z zagadnień wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 11 oraz ust. 2.
2.
Osoba posiadająca stopień doktora nauk humanistycznych, której praca doktorska dotyczyła zagadnień z zakresu bibliotekarstwa, składa tylko egzamin ustny z zagadnień wymienionych w § 5 ust. pkt 1 i 3 oraz ust. 2.
3.
Osoba posiadająca stopień naukowy doktora z innej dziedziny nauki lub dyscypliny naukowej składa tylko egzamin ustny z zagadnień wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 1-10 oraz ust. 2.
§  7.
1.
Terminy i miejsca sesji egzaminacyjnej ustala przewodniczący Komisji, wyznaczając równocześnie spośród członków Komisji jeden lub dwa zespoły egzaminujące. Przewodniczącym zespołu egzaminującego jest przewodniczący Komisji lub jego zastępca.
2.
Przewodniczący Komisji może powierzyć w razie potrzeby sprawdzenie znajomości języka obcego osobie nie wchodzącej w skład Komisji.
3.
Obsługę techniczno-kancelaryjną sesji egzaminacyjnej zapewnia dyrektor biblioteki, na której terenie przeprowadzany jest egzamin bibliotekarski.
§  8.
1.
Przy ostatecznej ocenie egzaminu bibliotekarskiego bierze się pod uwagę wynik egzaminu pisemnego i ustnego.
2.
W razie uzyskania przez egzaminowanego oceny niedostatecznej ze znajomości języków obcych, może on składać egzamin w tym zakresie po raz drugi, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego Komisji.
§  9.
W razie negatywnego wyniku egzaminu bibliotekarskiego kandydatowi do egzaminu przysługuje prawo składania go powtórnie, nie wcześniej jednak niż po upływie pół roku.
§  10.
Niezgłoszenie się do egzaminu w terminie wyznaczonym przez Komisję może nastąpić tylko w wypadku poważnych, udokumentowanych przeszkód. Kandydat odstępujący od egzaminu bez uzasadnionej przyczyny może zgłosić się powtórnie do egzaminu nie wcześniej niż po upływie pół roku od wyznaczonego terminu.
§  11.
Osoba, która złożyła egzamin bibliotekarski z wynikiem pomyślnym, otrzymuje odpowiednie świadectwo.
§  12.
1.
Podanie o dopuszczenie do egzaminu bibliotekarskiego oraz podanie w sprawie zwolnienia od egzaminu (§ 27 rozporządzenia) kandydat składa drogą służbową na ręce przewodniczącego Komisji.
2.
Do podania należy dołączyć:
1)
życiorys,
2)
uwierzytelnione odpisy dokumentów stwierdzających posiadane wykształcenie, przygotowanie i osiągnięcia zawodowe, naukowe, dydaktyczne i organizacyjne, staż pracy w bibliotekarstwie oraz zajmowane stanowisko i pełnione funkcje.
3.
Kierownik instytucji, w której zatrudniona jest osoba ubiegająca się o zwolnienie od egzaminu, uzupełnia jej podanie szczegółową opinią, charakteryzując umiejętności zawodowe oraz zainteresowania naukowo-badawcze w zakresie bibliotekarstwa. Jeżeli kandydat jest dyrektorem (kierownikiem) biblioteki będącej samodzielną jednostką organizacyjną, podanie jego uzupełnia opinią kierownik instytucji sprawującej bezpośredni nadzór nad biblioteką.
4.
Opinie dotyczące osób zatrudnionych w szkole wyższej i w wyższej szkole zawodowej:
1)
zajmujących stanowisko dyrektora (kierownika) biblioteki głównej wydaje rektor szkoły,
2)
zatrudnionych w bibliotece głównej wydaje dyrektor biblioteki głównej,
3)
zatrudnionych w innych jednostkach organizacyjnych szkoły (instytut, wydział, katedra, zakład itp.) wydają dyrektor biblioteki głównej i kierownik danej jednostki organizacyjnej.
5.
Podania osób, o których mowa w § 2 ust. 2, muszą być uzupełnione wnioskiem rektora szkoły, uzasadniającym potrzebę zatrudnienia tych osób na stanowiskach bibliotekarzy dyplomowanych.
§  13.
1.
Osoby, o których mowa w § 27 rozporządzenia, po zweryfikowaniu przez Komisję ich dorobku zawodowego, naukowego, dydaktycznego i organizacyjnego z wynikiem pozytywnym otrzymują zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od egzaminu bibliotekarskiego.
2.
Osoby, których dorobek zawodowy, naukowy, dydaktyczny i organizacyjny uznany został za niewystarczający do zwolnienia od egzaminu, mają prawo przystąpić do egzaminu bibliotekarskiego na ogólnych zasadach.
§  14.
1.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który podpisują członkowie Komisji, należący do danego zespołu egzaminacyjnego, a w wypadku określonym w § 7 ust. 2 - również egzaminator spoza Komisji.
2.
Protokół powinien podawać skład zespołu egzaminacyjnego, tematy egzaminu pisemnego i pytania egzaminu ustnego, ocenę poszczególnych prac pisemnych i ocenę odpowiedzi na egzaminie ustnym. Ponadto protokół powinien zawierać uchwałę Komisji stwierdzającą ogólny wynik egzaminu każdego kandydata.
§  15.
Przewodniczący Komisji składa Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego sprawozdanie z działalności Komisji za okres kadencji.
§  16.
Szczegółowy tryb działania Komisji określa regulamin, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  17.
Traci moc zarządzenie Ministra Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 sierpnia 1965 r. w sprawie składu i zasad działania Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych.
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik

REGULAMIN KOMISJI EGZAMINACYJNEJ DLA BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH

1. Posiedzenia Komisji Egzaminacyjnej zwołuje przewodniczący Komisji - z jego upoważnienia - zastępca przewodniczącego.

2. O decyzji Komisji Egzaminacyjnej w przedmiocie dopuszczenia do egzaminu bibliotekarskiego oraz o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu kandydaci zawiadamiani są co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej.

3. Egzamin pisemny nie może trwać dłużej niż pięć godzin i odbywa się pod nadzorem dwóch członków Komisji. Egzamin pisemny z języka obcego nie może trwać dłużej niż dwie godziny.

4. Składającemu egzamin pisemny należy umożliwić posługiwanie się materiałami, które - zdaniem Komisji - są niezbędne do opracowania tematu.

5. Ocenę każdej pracy pisemnej przeprowadzają dwaj wyznaczeni przez przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego członkowie Komisji.

6. Egzamin ustny odbywa się w zasadzie nie później niż w trzy dni po egzaminie pisemnym. Egzamin ustny przeprowadzany jest z każdym kandydatem oddzielnie i nie może trwać dłużej niż dwie godziny.

7. Weryfikację dorobku zawodowego ubiegających się o zwolnienie od egzaminu bibliotekarskiego, wymaganego na stanowiska bibliotekarzy dyplomowanych, przeprowadza się w następujący sposób:

1)
dwóch członków Komisji, wyznaczonych przez przewodniczącego, dokonuje recenzji i oceny całokształtu dorobku zawodowego osoby weryfikowanej,
2)
recenzenci przedstawiają swoje opinie na posiedzeniu Komisji w pełnym składzie, po czym następuje dyskusja i tajne głosowanie nad wnioskiem,
3)
w razie niezgodnej oceny dwu recenzentów przewodniczący powierza recenzję trzeciemu recenzentowi - członkowi Komisji.

8. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby decyduje głos przewodniczącego Komisji.

9. Z posiedzeń Komisji sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący lub jego zastępca i sekretarz Komisji, obecni na posiedzeniu.

*Zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 18 października 1983 r. na skutek uchylenia, w zakresie dotyczącym szkolnictwa wyższego, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz.U.67.14.63) przez § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 września 1983 r. w sprawie warunków zatrudnienia oraz zasad awansowania dyplomowanych bibliotekarzy i dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej w szkołach wyższych (Dz.U.83.57.256).

Z dniem 1 lipca 1986 r. zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek uchylenia w zakresie dotyczącym jednostek badawczo-rozwojowych rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz.U.67.14.63) przez art. 82 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U.85.36.170).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024