Ogólne warunki umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych przeznaczonych na zaopatrzenie rynku krajowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU
z dnia 15 grudnia 1967 r.
w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych przeznaczonych na zaopatrzenie rynku krajowego.

Na podstawie art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93) i § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 97 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1965 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków dla określonych kategorii umów (Monitor Polski Nr 23, poz. 109) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Ustala się ogólne warunki umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych, przeznaczonych na zaopatrzenie rynku krajowego, pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej w brzmieniu podanym w załączniku do zarządzenia.
2. 
Ogólne warunki umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych stosuje się przy sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych produkcji państwowego i spółdzielczego przemysłu mięsnego, przeznaczonych na zaopatrzenie jednostek uspołecznionego handlu detalicznego, zakładów przemysłu gastronomicznego i garmażeryjnego oraz konsumentów zbiorowych, z wyłączeniem jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Ministrowi Sprawiedliwości.
§  2. 
Do czasu wydania ogólnych warunków umów dostawy ogólne warunki umów, wymienione w § 1, stosuje się odpowiednio do umów dostawy.
§  3. 
1. 
Jednostki gospodarki uspołecznionej, wymienione w § 1, mogą w umowach sprzedaży ustalać wzajemne prawa i obowiązki odmiennie, niż to zostało przewidziane w ogólnych warunkach umów wymienionych w § 1, chyba że z przepisów ustawy lub treści tych warunków wynika, że określone w nich prawa i obowiązki są wiążące dla stron, co dotyczy w szczególności cen i terminów ich zapłaty oraz postanowień ograniczających odpowiedzialność.
2. 
Jednostki gospodarki uspołecznionej wymienione w § 1 mogą w umowach ustalać, że żądanie odszkodowania przenoszącego wysokość kary umownej nie jest dopuszczalne.
§  4. 
Zgodnie z przepisem § 3 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 7 października 1966 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży oraz umów dostawy w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1966 r. Nr 57, poz. 276 i z 1967 r. Nr 6, poz. 29) w sprawach nie unormowanych niniejszym zarządzeniem mają zastosowanie przepisy ogólnych warunków umów sprzedaży, stanowiące załącznik do powołanego wyżej zarządzenia.
§  5. 
Ilekroć w ogólnych warunkach umów sprzedaży, wymienionych w § 1, jest mowa o:
1)
towarze - rozumie się przez to mięso, podroby, wędliny, wyroby wędliniarskie, wyroby garmażeryjne mięsne i podrobowe oraz konserwy i tłuszcze;
2)
rodzaju towaru - rozumie się przez to mięso wieprzowe, mięso wołowe, mięso cielęce, mięso baranie i mięso końskie, tłuszcze surowe i topione;
3)
grupie towarowej - rozumie się przez to grupy handlowe wędlin, wyrobów wędliniarskich (krwiste i niekrwiste) oraz podroby wszystkich klas;
4)
asortymencie towaru - rozumie się przez to nazwę towaru, np. schab, szynka, żeberka, mięso wołowe bez kości, mięso wołowe z kością, kiełbasa zwyczajna, kiełbasa krakowska, kiszka pasztetowa, serca wieprzowe, mózgi cielęce itp.;
5)
klasie towaru - rozumie się przez to klasy jakości tusz, półtusz, ćwierćtusz i podrobów.
§  6. 
1. 
Do umów sprzedaży oraz do umów dostawy, zawartych przed wejściem w życie zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe z zastrzeżeniem przewidzianym w ust. 2.
2. 
Ogólne warunki umów sprzedaży, o których mowa w § 1, stosuje się do zobowiązań z umów sprzedaży i umów dostawy zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, jeżeli chodzi o skutki prawne zdarzeń, które nastąpiły po dniu jego wejścia w życie.
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE WARUNKI UMÓW SPRZEDAŻY MIĘSA I PRZETWORÓW MIĘSNYCH PRZEZNACZONYCH NA ZAOPATRZENIE RYNKU KRAJOWEGO

Rozdział  1.

Zawieranie umów.

§  1. 
1. 
Sprzedaż towarów odbywa się na podstawie umów zawieranych w zasadzie na okresy roczne oraz składanych w ramach tych umów zamówień miesięcznych i zapotrzebowań tygodniowych. Sposób i terminy składania zamówień oraz zapotrzebowań i wielkość sprzedaży określa umowa.
2. 
Umowy powinny być zawierane najpóźniej do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego.
§  2. 
1. 
Zamówienia na okresy miesięczne kupujący składa w formie pisemnej w terminie 3 dni od daty otrzymania rozdzielnika. W razie braku rozdzielnika kupujący składa orientacyjne zapotrzebowanie tygodniowe.
2. 
Zamówienie powinno w szczególności zawierać:
1)
nazwę i adres sprzedawcy oraz kupującego,
2)
numer i datę zamówienia,
3)
termin odbioru towaru,
4)
ilość towaru z określeniem: rodzajów, grup i ważniejszych asortymentów oraz procentowy podział tych ilości na tygodnie,
5)
tryb składania zapotrzebowań tygodniowych,
6)
w odniesieniu do asortymentu przeznaczonego dla punktów sprzedaży detalicznej - ponadto ilości towaru w danym rodzaju lub grupie w granicach 70% ilości towaru zamówionego, a dla zakładów gastronomicznych - 100%.
3. 
Sprzedawca obowiązany jest w ciągu 72 godzin od chwili otrzymania zamówienia potwierdzić je na piśmie, a w razie niepotwierdzenia sporządzić protokół rozbieżności i przesłać go kupującemu.
4. 
Jeżeli kupujący nie godzi się z zastrzeżeniami zawartymi w protokole rozbieżności, może w ciągu 72 godzin od chwili otrzymania tego protokołu wystąpić do jednostki nadrzędnej sprzedawcy o wydanie odpowiednich zarządzeń lub w wypadkach przewidzianych odpowiednimi przepisami - zwrócić się do komisji arbitrażowej o rozpoznanie sporu przedumownego. W razie zwrócenia się do jednostki nadrzędnej sprzedawcy o wydanie zarządzenia, jednostka ta obowiązana jest w porozumieniu z jednostką nadrzędną kupującego wydać odpowiednie zarządzenie w ciągu 72 godzin od chwili otrzymania wniosku kupującego. Do czasu wydania zarządzenia zamówienie realizowane będzie zgodnie z propozycją sprzedawcy.
§  3. 
1. 
Na podstawie zamówień miesięcznych kupujący składa zapotrzebowania tygodniowe, z podziałem na poszczególne dni, w każdy wtorek na tydzień następny, jeżeli strony w umowie nie uzgodnią inaczej.
2. 
Zapotrzebowanie tygodniowe składa się na:
1)
mięso w rodzajach i ważniejszych asortymentach, a w razie dostawy mięsa w tuszach i ćwierćtuszach - również z podziałem na ćwierćtusze przednie i tylne,
2)
wyroby garmażeryjne,
3)
wędliny w ważniejszych asortymentach, w obowiązującym układzie grup handlowych,
4)
wyroby wędliniarskie w ważniejszych asortymentach w grupie krwistych i niekrwistych,
5)
kaszanki w asortymentach,
6)
podroby w ważniejszych asortymentach według klas.
3. 
Kupujący nie ma obowiązku składania zapotrzebowań tygodniowych na konserwy i tłuszcze wieprzowe. Towary te dostarczane są w terminach i ilościach ustalonych w zamówieniach miesięcznych.
§  4. 
1. 
Jeżeli z umowy nie wynika inaczej, zapotrzebowanie na dany tydzień powinno wynikać z procentowego podziału miesięcznego zamówienia na tygodnie; zapotrzebowanie dzienne może wynosić od 15% do 25% zapotrzebowania tygodniowego w poszczególnych rodzajach, grupach i asortymentach.
2. 
Jeżeli z winy sprzedawcy zapotrzebowanie w danym tygodniu nie zostało wykonane, kupujący może zwiększyć zapotrzebowanie o nie dostarczoną ilość w tygodniu następnym. Jeżeli niewykonanie zapotrzebowania nastąpiło z winy kupującego, zapotrzebowanie na tydzień następny może być zwiększone tylko za zgodą sprzedawcy.
§  5. 
Sprzedawca powinien potwierdzić przyjęcie zapotrzebowania tygodniowego w ciągu 48 godzin od chwili jego otrzymania albo przedłożyć w tym terminie swoje propozycje. Brak potwierdzenia przyjęcia zapotrzebowania uważa się za przyjęcie go bez zastrzeżeń.
§  6. 
1. 
W uzasadnionych wypadkach kupujący może dokonywać zmian w zapotrzebowaniu w granicach 10% ilości towaru przypadającego do sprzedaży na dany dzień, w terminach:
1)
na wędliny i wyroby wędliniarskie oraz konserwy i tłuszcze co najmniej na 72 godziny przed ustalonym terminem sprzedaży, z tym że sprzedawca może odmówić przyjęcia zwiększonego zapotrzebowania na wędliny w tym terminie, jeżeli dotyczy ono asortymentów, których proces produkcyjny trwa dłużej niż 72 godziny,
2)
na towary nie wymienione w pkt 1 - na 48 godzin przed ustalonym terminem sprzedaży.
2. 
Sprzedawca obowiązany jest zawiadomić kupującego w ciągu 24 godzin o przyjęciu lub niemożności przyjęcia zmienionego zapotrzebowania, z powołaniem się na numer i datę zapotrzebowania oraz datę jego potwierdzenia.
3. 
W uzasadnionych wypadkach sprzedawca może w terminach ustalonych w ust. 1 powiadomić kupującego, że nie wykona potwierdzonego zapotrzebowania w granicach 10% ilości przypadającej do sprzedaży na dany dzień.
§  7. 
Kupujący może złożyć dodatkowe zapotrzebowanie na towar w terminach krótszych niż podane w § 6, sprzedawca zaś powinien dołożyć starań, aby dodatkowe zapotrzebowanie wykonać, a w razie niemożności wykonania powiadomić o tym niezwłocznie kupującego.

Rozdział  2.

Wydanie i odbiór towaru.

§  8. 
1. 
Dostarczenie towaru do państwowych jednostek handlu detalicznego, państwowych zakładów gastronomicznych i garmażeryjnych oraz do spółdzielczych jednostek handlu detalicznego i zakładów gastronomicznych spółdzielni, zrzeszonych w Związku Spółdzielni Spożywców "Społem", następuje staraniem i na koszt sprzedawcy.
2. 
Dla kupujących określonych w ust. 1 wydanie towaru następuje loco sklep, zakład albo magazyn kupującego.
3. 
Wprowadzenie zasady ustalonej w ust. 2 dla kupujących wymienionych w ust. 1, dla których w dniu wejścia w życie niniejszych warunków towar nie jest dostarczany na zasadach dostaw bezpośrednich, następować będzie z chwilą wydania przepisów szczególnych.
4. 
W wypadkach nie wymienionych w ust. 1 i 2 wydanie towaru następuje loco magazyn sprzedawcy.
§  9. 
1. 
Sprzedawca powinien wskazać jako miejsce wydania towaru magazyn położony w tej samej miejscowości, w której znajduje się siedziba kupującego.
2. 
Jeżeli w danej miejscowości sprzedawca nie posiada magazynu, wskaże inny magazyn, położony najbliżej miejscowości, będącej siedzibą kupującego.
§  10. 
Wydanie towaru uważa się za dokonane w terminie ustalonym w umowie, gdy:
1)
towar został dostarczony do punktu sprzedaży detalicznej, zakładu gastronomicznego lub garmażeryjnego, a jego odbiór potwierdzony został przez kupującego - jeżeli towar miał być dostarczony przez sprzedawcę franco-loco sklep, zakład gastronomiczny lub garmażeryjny,
2)
sprzedawca przygotował towar do wydania i powiadomił o tym kupującego - jeżeli wydanie towaru miało nastąpić w magazynie sprzedawcy,
3)
sprzedawca w terminie określonym w umowie powierzył towar przewoźnikowi - jeżeli towar miał być wydany przez wysyłkę.
§  11. 
1. 
Sprzedawca obowiązany jest podać kupującemu w terminach określonych umową dokładne dane, dotyczące ilości i asortymentu towaru, przygotowanego w poszczególnych punktach wydania, przewidzianego do wydania kupującemu w ciągu doby (awizo).
2. 
Kupujący na podstawie awiza obowiązany jest w terminie ustalonym w umowie złożyć sprzedawcy rozdzielnik na dostawę towaru do poszczególnych sklepów, zakładów gastronomicznych i garmażeryjnych, określając ilość i asortyment towaru.
§  12. 
Przy odbiorze towaru z magazynu sprzedawcy, w razie gdy kupującym jest przedsiębiorstwo handlu detalicznego, sprzedawca obowiązany jest:
1)
zważyć towar dla każdego sklepu oddzielnie oraz wystawić dla każdego sklepu specyfikację (dowód dostawy), z podaniem ilości i ceny jednostkowej, ze słownym wyszczególnieniem towaru oraz z podsumowaniem jego ilości,
2)
zważyć towar, zdjąć z wagi i położyć na brzeg platformy podstawionego środka transportowego kupującego, jednakże bez obowiązku układania towarów na platformie środka transportowego.
§  13. 
1. 
Strony ustalają w umowie lub w miesięcznym zamówieniu:
1)
godziny rozpoczęcia i zakończenia załadunku towaru z magazynu sprzedawcy oraz przybliżony czas załadunku każdego pojazdu (harmonogram),
2)
w przybliżeniu czas odbioru towaru w każdym sklepie, zakładzie gastronomicznym i garmażeryjnym w godzinach "od - do".
2. 
W zależności od potrzeb lokalnych strony mogą uzgodnić, że dostarczanie i odbiór towaru w okresie letnim będą się odbywały w godzinach nocnych lub wczesnych rannych.
§  14. 
1. 
Jeżeli sprzedaż następuje przez wysyłkę, sprzedawca - na 24 godziny przed oddaniem towaru do przewozu - zawiadamia telefonicznie lub telegraficznie kupującego o zamierzonym wysłaniu towaru. W zawiadomieniu należy powołać się na zamówienie, podać adres, pod jakim towar będzie wysłany, datę i godzinę wysyłki, rodzaj środka transportowego oraz dane co do ilości i asortymentu wysyłanych towarów.
2. 
Sprzedawca poza zawiadomieniem, o którym mowa w ust. 1, podaje ponadto w dokumentach przewozowych ilości załadowanych opakowań, a w razie wysyłki mięsa bez opakowania - ilość w sztukach i kilogramach tusz, półtusz i ćwierćtusz. Do przesyłki powinna być dołączona specyfikacja wysłanego towaru, w której należy między innymi określić stan termiczny towaru.
§  15. 
Wysyłka towaru dokonywana jest na warunkach obowiązujących przy dostawie "loco magazyn sprzedawcy", z wyjątkiem konserw i tłuszczu topionego, które dokonywane są na warunkach franco wagon stacja przeznaczenia.
§  16. 
Jeżeli kupujący zastrzegł w umowie lub zamówieniu, że wysyłka towaru powinna nastąpić w obecności jego przedstawiciela, sprzedawca wyśle kupującemu zawiadomienie co najmniej na 72 godziny przed terminem wysyłki towaru, wskazując datę i miejsce, w którym towar zostanie załadowany. Nieprzybycie przedstawiciela kupującego w oznaczonym terminie nie wstrzymuje wysyłki towaru.
§  17. 
1. 
Odbiór towaru następuje:
1)
ilościowy i jakościowy - w magazynie sprzedawcy, jeżeli towar dostarczany jest przez wydanie z magazynu sprzedawcy,
2)
ilościowy i jakościowy - w punkcie odbioru kupującego przez kierownika tego punktu w dniu otrzymania przesyłki, jeżeli towar dostarczany jest przez wysyłkę za pośrednictwem przewoźnika,
3)
jakościowy w magazynie sprzedawcy, a ilościowy w punkcie odbioru kupującego, jeżeli towar dostarczany jest przez sprzedawcę do punktu odbioru kupującego. Kierownik punktu odbioru kupującego obowiązany jest sprawdzić jakość towaru i w razie stwierdzenia wad powstałych w czasie transportu powinien odnotować swoje zastrzeżenia na dowodzie sprzedaży w obecności konwojenta. Jeżeli konwojent nie zgadza się z zastrzeżeniami kierownika punktu odbioru kupującego, powinien zamieścić odpowiednią adnotację na dowodzie sprzedaży. W razie spornych opinii kierownik punktu odbioru zawiadamia o tym kupującego, a konwojent - sprzedawcę.
2. 
Odbiór jakościowy towarów dostarczanych w skrzynkach metalowych następuje przed zamknięciem i zaplombowaniem skrzynki.
3. 
Towar pochodzący z przerzutu zaopatrzony w świadectwo jakości powinien być sprawdzony w docelowym miejscu odbioru.
4. 
Jeżeli kupujący nie dokona odbioru jakościowego w magazynie sprzedawcy, sprawdzenie towaru ma ten sam skutek co dokonanie odbioru jakościowego.
5. 
Odbiór towaru powinien być stwierdzony pokwitowaniem.
§  18. 
Towar może być przedstawiony do odbioru jakościowego jednorazowo lub sukcesywnie w zależności od warunków magazynowych sprzedawcy.

Rozdział  3.

Opakowanie.

§  19. 
1. 
Skrzynki drewniane i metalowe dostarczane wraz z towarem kupującemu są opakowaniami sprzedawanymi fakturowanymi.
2. 
Skrzynki drewniane, użyte do mrożenia podrobów i mięsa w elementach, są opakowaniami sprzedawanymi nie fakturowanymi.
3. 
Skrzynki drewniane i metalowe sprzedawca fakturuje codziennie tylko w ilościach stanowiących różnicę między ilością wydaną a zwróconą przez kupującego.
4. 
Skrzynki tekturowe i worki papierowe są opakowaniami bezzwrotnymi.
§  20. 
1. 
Opakowania sprzedawane fakturowane kupujący obowiązany jest odprzedać sprzedawcy w stanie nie uszkodzonym w terminach uzgodnionych ze sprzedawcą, z tym że skrzynki drewniane przeznaczone do przewozu towarów - w tym samym dniu, w którym odebrał towar.
2. 
Sprzedawca może odkupić skrzynki drewniane, użyte do mrożenia podrobów i mięsa w elementach, o ile nadają się do ponownego użytku.
§  21. 
Dostarczając towar do punktów sprzedaży detalicznej, zakładów gastronomicznych i garmażeryjnych, sprzedawca obowiązany jest w terminie 3 dni od dnia odbioru towaru odebrać opakowanie z miejsca, do którego towar został dostarczony.

Rozdział  4.

Jakość towaru i rękojmia za wady fizyczne.

§  22. 
1. 
Sprzedawca obowiązany jest wystawiać przedsiębiorstwom handlu detalicznego, przemysłu gastronomicznego i garmażeryjnego świadectwo jakości (atest), pozostałym zaś jednostkom sprzedawca jest obowiązany wystawić to świadectwo na ich żądanie.
2. 
W świadectwie jakości należy uwidocznić między innymi: nazwę i adres zakładu produkcyjnego, nazwę i ilość towaru, datę produkcji, datę sprzedaży oraz stan termiczny towaru.
§  23. 
1. 
Mięso, słonina i podroby mogą być sprzedawane w stanie: chłodzonym, półchłodzonym, studzonym, mrożonym, półmrożonym i rozmrożonym, z tym że wyroby garmażeryjne nie mogą być sprzedawane w stanie półrozmrożonym i rozmrożonym, a mięso dla zakładów gastronomicznych w stanie rozmrożonym.
2. 
Wędliny i wyroby wędliniarskie mogą być sprzedawane w stanie rozmrożonym, chłodzonym, półchłodzonym, schłodzonym, studzonym, a w stanie mrożonym i ciepłym w wypadkach uzgodnionych przez strony.
3. 
Sprzedaż mięsa wieprzowego świeżego w półtuszach i wołowego w ćwierćtuszach, z wyjątkiem mięsa pochodzącego z importu, z przeznaczeniem do sprzedaży w sklepach detalicznych może nastąpić tylko na żądanie lub za zgodą kupującego.
§  24. 
1. 
Jeżeli w wyniku odbioru jakościowego, dokonanego w magazynie sprzedawcy, stwierdzono wady towaru, sprzedawca obowiązany jest do:
1)
niezwłocznego usunięcia wad, gdy jest to możliwe, i przedstawienia towaru do ponownej oceny temu samemu przedstawicielowi kupującego, który towar zakwestionował, lub upoważnionemu zastępcy;
2)
sprzedaży towaru po obniżonej cenie w trybie i na warunkach ustalonych odrębnymi przepisami, o ile usunięcie wad jest technicznie niemożliwe;
3)
skierowania towaru do utylizacji lub zniszczenia towaru zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, gdy organ weterynaryjnej inspekcji sanitarnej lub organ nadzoru sanitarnego stwierdzi, że towar nie nadaje się do spożycia.
2. 
Jeżeli w wyniku odbioru jakościowego towaru w sklepie lub magazynie kupującego stwierdzono wady towaru, sprzedawca obowiązany jest do:
1)
niezwłocznego usunięcia wad na miejscu, gdy jest to możliwe,
2)
zabrania towaru od kupującego.
§  25. 
Towar nie odebrany przez kupującego z magazynu sprzedawcy lub nie przyjęty w sklepie lub magazynie kupującego z powodu wad jakościowych powinien być przez sprzedawcę osobno ewidencjonowany w celu uniemożliwienia sprzedaży tego towaru innemu nabywcy przed usunięciem wad i przed powtórnym odbiorem jakościowym.
§  26. 
W razie stwierdzenia przez kupującego wad ukrytych, kupujący powinien zakwestionowany towar wyłączyć ze sprzedaży, odpowiednio zabezpieczyć i postąpić zgodnie z obowiązującym trybem wnoszenia reklamacji.
§  27. 
Towar nie oznaczony zgodnie z przepisami może być oznaczony przez kupującego na koszt sprzedawcy.
§  28. 
1. 
W razie stwierdzenia wad towaru przedstawiciel kupującego powinien przy udziale przedstawiciela sprzedawcy sporządzić protokół. Przedstawiciel sprzedawcy obowiązany jest podpisać protokół, z tym że może wnieść do niego zastrzeżenia. W wypadku określonym w § 17 ust. 1 pkt 2 kupujący powinien ponadto zabezpieczyć zakwestionowany towar przed dalszym obniżeniem jakości i niezwłocznie zawiadomić sprzedawcę o stwierdzonych wadach.
2. 
W razie wątpliwości co do tego, czy zawiadomienie o wadzie zostało zgłoszone niezwłocznie po jej ujawnieniu, uważa się, że kupujący zawiadomił sprzedawcę bez zwłoki, jeżeli w szczególności:
1)
odpis protokołu stwierdzenia wad sporządzony w obecności przedstawiciela sprzedawcy został mu za pokwitowaniem doręczony bezpośrednio po podpisaniu,
2)
odpis protokołu stwierdzenia wad sporządzony w nieobecności przedstawiciela sprzedawcy lub protokół pobrania próbki do badań laboratoryjnych został przesłany sprzedawcy w dniu otrzymania towaru, a w ciągu 6 godzin od otrzymania towaru sprzedawca został telefonogramem wezwany do oględzin towaru.
3. 
Termin przybycia przedstawiciela sprzedawcy w celu dokonania oględzin towaru, licząc od chwili otrzymania zawiadomienia, nie może być dłuższy niż 3 dni, jeżeli chodzi o konserwy i tłuszcz topiony, 24 godziny, jeżeli chodzi o towary o okresie trwałości powyżej 48 godzin, oraz 12 godzin, jeżeli chodzi o towary o okresie trwałości poniżej 48 godzin.
4. 
Reklamację uważa się za uznaną, jeżeli w szczególności:
1)
przedstawiciel sprzedawcy podpisał bez zastrzeżeń protokół stwierdzenia wad,
2)
przedstawiciel sprzedawcy zawiadomiony zgodnie z ust. 3 nie stawił się w celu dokonania oględzin towaru,
3)
laboratorium właściwe ze względu na swój zakres przedmiotowy ustali w orzeczeniu niezgodność cech towaru z wymaganiami norm (lub receptur) na podstawie wyniku badania próbki, pobranej protokolarnie przez obie strony na okoliczność potwierdzenia i określenia rozmiarów wad nie dających się niespornie lub ściśle ustalić organoleptycznie.
5. 
Sprzedawca powinien zadysponować zakwestionowanym towarem nie później niż w ciągu 12 godzin od zakończenia oględzin towaru.
6. 
W razie niezgodności stanowisk kupującego i sprzedawcy co do oceny jakości, kupujący powinien zwrócić się niezwłocznie do rzeczoznawcy wybranego z listy prowadzonej przez okręgowe komisje arbitrażowe w celu wydania orzeczenia.
7. 
Strona, która nie zgadza się z orzeczeniem wydanym przez rzeczoznawcę, może w ciągu 3 dni od daty jego doręczenia wystąpić z wnioskiem do Branżowej Komisji Rzeczoznawców do Spraw Jakości Mięsa i Przetworów Mięsnych o zmianę lub uchylenie wydanego orzeczenia.
§  29. 
Bombaż konserw mięsnych z wysortu eksportowego i rotacji oraz bieżącej produkcji ujawniony po odbiorze jakościowym w okresie gwarancyjnym w wysokości do 2% w danym asortymencie oraz bombaż konserw mięsno-warzywnych i warzywno-mięsnych z bieżącej produkcji w opakowaniach szklanych lub blaszanych w wysokości do 0,5% w danym asortymencie nie stanowi podstawy do wystąpienia z roszczeniem z tytułu wad jakościowych towaru.
§  30. 
1. 
Kupujący traci roszczenie z tytułu wad ukrytych towaru, jeżeli nie zgłosi reklamacji w następujących terminach, liczonych od dnia otrzymania towaru, w odniesieniu do:
1)
wędlin:
a)
wędzonek surowych - 72 godz.
b)
wędzonek gotowanych - 60 godz.
c)
kiełbas trwałych - 10 dni
d)
kiełbas półtrwałych pieczonych - 5 dni
e)
kiełbas półtrwałych parzonych - 72 godz.
f)
kiełbas nietrwałych:
średnio i grubo rozdrobnionych - 60 godz.
drobno rozdrobnionych - 48 godz.
białej surowej - 36 godz.
2)
wyrobów wędliniarskich:
a)
salcesonów i rolad niekrwistych - 48 godz.
b)
wyrobów krwistych i kiszek - 36 godz.
c)
kaszanek - 24 godz.
3)
mięsa mrożonego i mrożonek - 72 godz.
4)
podrobów mrożonych - 36 godz.
5)
mięsa świeżego - 48 godz.
6)
wyrobów garmażeryjnych, półfabrykatów mielonych i ciętych - 24 godz.
7)
wyrobów garmażeryjnych (gotowych) gotowanych i pieczonych - 36 godz.
2. 
Sprzedawca uwzględnia reklamacje z tytułu wad ukrytych zgłoszone w terminach podanych w ust. 1, jeżeli kupujący przechowuje towar w sposób i w warunkach określonych w odpowiednich normach, a wada jest następstwem okoliczności, za które kupujący nie ponosi odpowiedzialności.
§  31. 
1. 
Sprzedawca udziela kupującemu gwarancji na:
1)
smalec - na okres 3 tygodni od dnia wydania go z magazynu,
2)
konserwy:
a)
mięsne i mięsno-warzywne z bieżącej produkcji i wysortu eksportowego - 6 miesięcy od daty produkcji, z tym że okres gwarancyjny dla kupującego nie może być krótszy niż 3 miesiące od daty wydania towaru,
b)
mięsne i mięsno-warzywne sterylizowane z rotacji - 3 miesiące od daty zwolnienia z rotacji, z tym że okres gwarancyjny dla kupującego nie może być krótszy niż 2 miesiące od daty wydania towaru.
2. 
Postanowienia § 30 ust. 2 mają odpowiednie zastosowanie.

Rozdział  5.

Ceny i rozliczenie.

§  32. 
1. 
Jeżeli kupujący miał odebrać towar z magazynu sprzedawcy, a sprzedawca dostarczył towar do punktu odbioru kupującego, kupujący pokryje koszty transportu odpowiednio według obowiązujących stawek przedsiębiorstw transportowych handlu wewnętrznego, Państwowej Komunikacji Samochodowej lub zakładu transportu przemysłu mięsnego:
1)
w odniesieniu do dostaw miejscowych - koszty transportu z punktu wydania do punktu odbioru,
2)
w odniesieniu do dostaw zamiejscowych - koszty transportu z siedziby zakładu mięsnego właściwego dla kupującego do punktu odbioru.
2. 
Rozładunek w punktach odbioru, o których mowa w ust. 1, należy do kupującego. Jeżeli towar rozładuje sprzedawca, koszty rozładowania według stawek przedsiębiorstw transportowych handlu wewnętrznego ponosi kupujący.
§  33. 
1. 
Jeżeli towar nie został odebrany przez kupującego z magazynu sprzedawcy, a sprzedawca na jego zlecenie dostarczył towar za pośrednictwem przewoźnika do miejsca wskazanego przez kupującego, sprzedawcy przysługuje zwrot kosztów transportu według zasad określonych w § 32 oraz pokrycie strat z tytułu ubytków naturalnych w transporcie.
2. 
Jeżeli kupujący odbiera towar z wyznaczonego mu przez sprzedawcę magazynu położonego ponad 15 km od siedziby kupującego:
1)
sprzedawca ponosi różnicę kosztów transportu w wysokości zryczałtowanej, a w razie braku takich stawek - w wysokości wynikającej z taryfy towarowej transportu i spedycji,
2)
sprzedawca udzieli bonifikaty na ubytek naturalny w czasie transportu w wysokości ustalonej obowiązującymi przepisami.

Rozdział  6.

Kary umowne.

§  34. 
Kar umownych nie stosuje się:
1)
jeżeli towar pochodzący z importu oraz towar wyprodukowany na eksport nie odpowiada normom krajowym, ale spełnia odpowiednie wymagania przewidziane w § 4 ogólnych warunków umów sprzedaży towarów pochodzących z importu i § 4 ogólnych warunków umów sprzedaży towarów przeznaczonych na eksport, stanowiących załączniki do zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 13 lutego 1967 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży oraz umów dostawy związanych z obrotem z zagranicą pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 12, poz. 64),
2)
jeżeli odchylenia ilościowe w odniesieniu do towaru, jego rodzajów, grup i asortymentów nie przekraczają 10% ilości towaru przewidzianej miesięcznym zamówieniem potwierdzonym przez sprzedawcę,
3)
jeżeli załadunek towaru na środek transportowy podstawiony przez kupującego rozpoczął się z opóźnieniem nie przekraczającym 15 minut,
4)
w wypadku przewidzianym w § 36 pkt 6, jeżeli zapotrzebowanie było złożone w trybie określonym w § 7, oraz w razie dostawy mięsa mrożonego zamiast mięsa w stanie świeżym,
5)
w wypadku przewidzianym w § 36 pkt 2 i 3, jeżeli zapotrzebowanie było złożone w trybie określonym w § 7, oraz w razie dostaw wykonanych na podstawie zarządzenia właściwego organu w związku z nadzwyczajnym zdarzeniem,
6)
w razie dostarczenia towaru w innych asortymentach i rodzajach, niż ustalono w umowie, jeżeli zamiana ta zostaje uznana przez organ do spraw handlu właściwego miejscowo prezydium rady narodowej za korzystniejszą w zakresie zapotrzebowania rynku.
§  35. 
Podstawą do obliczania kar umownych są przeciętne ceny zbytu obowiązujące sprzedawcę i kupującego na poszczególne rodzaje i grupy towaru.
§  36. 
Sprzedawca obowiązany jest zapłacić kupującemu karę umowną w wysokości:
1)
5% wartości towaru w razie odstąpienia od umowy przez kupującego z winy sprzedawcy;
2)
5% wartości nie dostarczonego przez sprzedawcę towaru w rodzajach i grupach z miesięcznego zamówienia potwierdzonego przez sprzedawcę;
3)
2,5% wartości towarów dostarczonych w ciągu miesiąca przez sprzedawcę w innych asortymentach, niż przewidywało potwierdzone zamówienie;
4)
60 zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia w załadunku środka transportowego podstawionego przez kupującego;
5)
1% wartości towaru nie oznaczonego w myśl obowiązujących przepisów;
6)
2,5% wartości mięsa wieprzowego i wołowego w tuszach, półtuszach lub ćwierćtuszach, o ile potwierdzone zamówienie nie przewidywało dostawy towaru w tej postaci;
7)
5% wartości mięsa wieprzowego w półtuszach, dostarczonego z płatem słoniny, o ile sprzedawca potwierdził zamówienie na dostawę półtusz bez słoniny;
8)
2,5% wartości towaru sprzedanego bez opakowania lub załadowanego do opakowań w sposób niezgodny z normą;
9)
5% wartości towaru nie odpowiadającego normie, z wyłączeniem wypadków określonych w pkt 10;
10)
przy dostawie wędlin i wyrobów wędliniarskich z wadami jakościowymi, nie dyskwalifikującymi ich do konsumpcji:
a)
1% wartości towaru za każdą ponad normę lub poniżej normy 0,1% soli,
b)
2% wartości towaru za każde ponad normę 0,5% wody,
c)
1,5% wartości towaru za każde ponad lub poniżej normy 0,5% tłuszczu,
d)
10% wartości towaru za przekroczenie ustalonej normą grubości zewnętrznej warstwy tłuszczu na szynkach gotowanych, sznurowanych i prasowanych,
11)
100 zł za odmowę wystawienia świadectwa jakości przez sprzedawcę,
12)
0,01% wartości towaru za niedołączenie do przesyłki specyfikacji i innych dokumentów przewidzianych umową,
13)
0,1% wartości towaru dostarczonego z opóźnieniem za każdy dzień zwłoki, licząc od dnia, w którym dostawa miała nastąpić,
14)
1% wartości towaru postawionego przez kupującego do dyspozycji sprzedawcy za każdy dzień zwłoki w zadysponowaniu towarem,
15)
50 zł za każdy dzień zwłoki w wysyłce faktury za pierwsze 15 dni oraz zł 100 za każdy następny dzień zwłoki.
§  37. 
Kupujący obowiązany jest do zapłacenia sprzedawcy kary umownej w wysokości:
1)
5% wartości towaru w razie odstąpienia od umowy przez sprzedawcę z winy kupującego,
2)
5% wartości nie przyjętego towaru w ilościach, rodzajach lub grupach z miesięcznego zamówienia,
3)
2,5% wartości nie przyjętego towaru w asortymentach wynikających z zamówienia miesięcznego,
4)
60 zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia w podstawieniu przez kupującego środka transportowego do załadunku,
5)
0,1% wartości towaru za każdy dzień zwłoki w odbiorze towaru,
6)
5% wartości opakowania sprzedawanego fakturowanego za każdy dzień opóźnienia w odprzedaży opakowania, a w razie nieodprzedania skrzynek metalowych oraz skrzynek drewnianych przeznaczonych do przewozu towaru - z wyjątkiem skrzynek, o których mowa w § 19 ust. 2 - w ciągu trzech dni, kupujący płaci za nie trzykrotną wartość,
7)
5% wartości opakowania odprzedanego bez uprzedniego oczyszczenia,
8)
0,01% wartości towaru przewidzianego do dostawy na dany dzień, za każdą rozpoczętą godzinę zwłoki w przekazaniu sprzedawcy rozdzielnika.
§  38. 
W sprawach kar umownych nie mają zastosowania przepisy o karach umownych, zawarte w § 51, § 52 ust. 1 i § 54 ust. 4 ogólnych warunków umów sprzedaży stanowiących załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 7 października 1966 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży oraz umów dostawy w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1966 r. Nr 57, poz. 276 i z 1967 r. Nr 6, poz. 29).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024