Zasady i tryb finansowania oraz kontrola dotacji przedmiotowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 22 grudnia 1966 r.
w sprawie zasad i trybu finansowania oraz kontroli dotacji przedmiotowych.

Na podstawie § 18 pkt 2-4 uchwały nr 349 Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1966 r. w sprawie dotacji przedmiotowych (Monitor Polski Nr 74, poz. 344) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu będzie mowa o:
1)
uchwale bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć uchwałę nr 349 Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1966 r. w sprawie dotacji przedmiotowych (Monitor Polski Nr 74, poz. 344),
2)
prezydiach wojewódzkich rad narodowych - należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw,
3)
wydziałach finansowych prezydiów właściwych rad narodowych - należy przez to rozumieć wydziały finansowe prezydiów rad narodowych właściwych terytorialnie dla jednostek gospodarczych.

Rozdział  1.

Dotacje przedmiotowe udzielane z kredytów budżetu centralnego.

§  2.
Dotacje przedmiotowe, o których mowa w § 3 ust. 1 oraz w § 5 ust. 1 uchwały, mogą być wypłacane, jak następuje:
1)
dotacje przedmiotowe limitowane - jedynie w granicach ustalonej w budżecie kwoty dotacji na dany artykuł, z uwzględnieniem zmian dokonywanych na mocy przepisów zawartych w rozdziale 3 uchwały,
2)
dotacje przedmiotowe nie limitowane - do wysokości kwoty wynikającej z faktycznej ilości sprzedanych artykułów dotowanych, z tym że w razie konieczności przekroczenia ustalonej w budżecie kwoty dotacji Ministerstwo Finansów uruchamia na wniosek ministerstw i zarządów centralnych związków spółdzielczych zwiększone kredyty budżetowe, jeżeli zwiększenia takiego nie można dokonać w trybie § 2 zarządzenia nr 50 Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1966 r. w sprawie przenoszenia kredytów między paragrafami budżetu centralnego (Monitor Polski Nr 40, poz. 205).
§  3.
1.
Dotacje przedmiotowe, o których mowa w § 2, dla przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni, zwanych dalej "jednostkami gospodarczymi", będą udzielane ministerstwom i centralnym związkom spółdzielczym z kredytów budżetu centralnego.
2.
Kredyty na dotacje przedmiotowe (ust. 1) będą otwierane i przekazywane w trybie §§ 19-24 przepisów o rachunkowości budżetowej, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 stycznia 1961 r. (Monitor Polski z 1961 r. Nr 17, poz. 87, z 1962 r. Nr 2, poz. 4 i z 1965 r. Nr 72, poz. 414).
§  4.
1.
Ministerstwa i centralne związki spółdzielcze przekazują kredyty na dotacje przedmiotowe:
1)
dla państwowych jednostek gospodarczych rozliczających się z budżetem centralnym - zjednoczeniom lub jednostkom równorzędnym,
2)
dla państwowych jednostek gospodarczych rozliczających się z budżetami terenowymi - właściwym zjednoczeniom przedsiębiorstw terenowych,
3)
dla spółdzielczych jednostek gospodarczych - krajowym, wojewódzkim i okręgowym związkom spółdzielczym.
2.
Przepis § 3 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  5.
1.
Zjednoczenia oraz krajowe, wojewódzkie i okręgowe związki spółdzielcze, o których mowa w § 4 ust. 1, zwane dalej "jednostkami rozliczającymi", wypłacają jednostkom gospodarczym w granicach przekazanych kredytów budżetowych zaliczki na poczet należnych dotacji przedmiotowych.
2.
Zaliczki wypłacane są w pierwszym dniu każdego miesiąca do wysokości 1/3 kwoty dotacji przedmiotowych przewidzianej na dany kwartał.
3.
Jednostki gospodarcze rozliczają się z jednostką rozliczającą z otrzymanej zaliczki na podstawie sporządzonych przez nie żądań zapłaty:
1)
w zakresie artykułów objętych systemem cen fabrycznych - na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
w zakresie artykułów nie objętych systemem cen fabrycznych i usług - na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
4.
W żądaniach zapłaty sporządzanych na formularzu:
1)
według wzoru nr 1 - wyodrębnia się artykuły bądź ich grupy co najmniej w takiej szczegółowości, jaka zostanie ustalona w uchwale Rady Ministrów w sprawie projektu budżetu Państwa i niektórych zasad jego wykonywania,
2)
według wzoru nr 2 - wyodrębnia się wszystkie artykuły (usługi), na które zostaną ustalone jednostkowe stawki dotacji.
5.
Żądania zapłaty należy sporządzać odrębnie dla wypłat dokonanych za rok ubiegły i odrębnie dla wypłat należnych za rok, w którym następuje wystawienie żądania zapłaty.
6.
Żądania zapłaty powinny być przedstawione jednostce rozliczającej w ciągu 5 dni po upływie każdego miesiąca.
7.
Jednostka rozliczająca obowiązana jest przy rozliczeniu sprawdzać dane zawarte w otrzymywanych żądaniach zapłaty.
8.
Nie wykorzystana zaliczka, stanowiąca różnicę między:
1)
kwotą zaliczek otrzymanych od początku roku a należną kwotą dotacji przedmiotowych, wynikającą z żądania zapłaty - podlega potrąceniu z zaliczki należnej za okres rozliczeniowy następujący po miesiącu, w którym złożone zostało żądanie zapłaty,
2)
kwotą zaliczek otrzymanych w ciągu całego roku a należną kwotą dotacji za ten okres, wynikającą z żądań zapłaty - podlega zwrotowi do dnia 5 stycznia roku następnego.
§  6.
Dotacja przedmiotowa wypłacana na artykuł, który został zwrócony przez odbiorcę dostawcy bądź na który obniżono jednostkową stawkę dotacji przedmiotowej - powinna być rozliczona przez jednostkę gospodarczą w żądaniu zapłaty składanym jednostce rozliczającej w ciągu 5 dni po miesiącu, w którym nastąpił zwrot artykułu lub dokonano obniżenia jednostkowej stawki dotacji.
§  7.
Jednostki gospodarcze prowadzą ewidencję księgową otrzymanych zaliczek na poczet dotacji przedmiotowych na odpowiednim koncie rozrachunków, należnych zaś dotacji na odpowiednim koncie sprzedaży, z tym że w sprawozdawczości finansowej nie wlicza się dotacji przedmiotowych do obrotów ze sprzedaży.
§  8.
1.
W zakresie otrzymanych kredytów budżetowych oraz wydatków kasowych z tytułu dotacji przedmiotowych jednostki rozliczające prowadzą księgowość i sporządzają sprawozdania według zasad i trybu obowiązującego jednostki budżetowe, z tym że w księgowości analitycznej powinny wyodrębniać wypłaty dotyczące artykułów lub ich grup w takiej szczegółowości, w jakiej sporządza się żądania zapłaty (§ 5 ust. 4).
2.
Do półrocznych i rocznych sprawozdań budżetowych jednostki rozliczające obowiązane są dołączać sprawozdania sporządzane:
1)
w zakresie artykułów objętych systemem cen fabrycznych - na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia, nadając tytułowi formularza następujące brzmienie: "Sprawozdanie z otrzymanych i wypłaconych dotacji przedmiotowych w roku 196... za okres od ......... do ........ pokrywanych z kredytów budżetu centralnego",
2)
w zakresie artykułów nie objętych systemem cen fabrycznych i usług - na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
3.
W sprawozdaniach wyodrębnia się artykuły (usługi) lub ich grupy w takiej szczegółowości, w jakiej sporządza się żądania zapłaty (ust. 1).
4.
Odpisy sprawozdań, o których mowa w ust. 2 pkt 2, jednostki rozliczające nadzorujące jednostki gospodarcze objęte planowaniem terenowym przesyłają wydziałom finansowym prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  9.
Ministerstwa i inne jednostki mające odrębną część w budżecie centralnym obowiązane są dołączyć do właściwych sprawozdań budżetowych zestawienia zbiorcze na formularzach według wzorów stanowiących załącznik nr 1 i 3 do zarządzenia.

Rozdział  2.

Dotacje przedmiotowe finansowane z podatku obrotowego.

§  10.
1.
Przepisy §§ 11-19 dotyczą dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 3 uchwały, zwanych w dalszym ciągu "dotacjami".
2. 1
Ilekroć w §§ 11–19 i w załącznikach do tych przepisów jest mowa o artykułach, należy przez to rozumieć produkty w rozumieniu uchwały nr 257 Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 1968 r. w sprawie podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 35, poz. 244).
§  11.
1.
Dotacji udziela się na artykuły przeznaczone na rynek krajowy, których cena fabryczna jest wyższa od ceny zbytu.
2.
Dotację stanowi różnica między ceną fabryczną a ceną zbytu artykułów, o których mowa w ust. 1.
§  12.
1.
Dotacje pokrywa się z należnego od jednostki gospodarczej podatku obrotowego.
2.
W razie niemożności pokrycia dotacji w sposób określony w ust. 1 wskutek tego, że kwota dotacji jest wyższa od kwoty podatku obrotowego bądź że od jednostki gospodarczej podatek się nie należy, dotację pokrywa się w ciężar ogólnych dochodów budżetu centralnego z tytułu podatku obrotowego.
§  13. 2
Wysokość dotacji oblicza się na podstawie danych wynikających z prowadzonych przez te jednostki urządzeń księgowych. W tym celu urządzenia te powinny zawierać oprócz danych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1968 r. w sprawie szczegółowych zasad opodatkowania podatkiem obrotowym jednostek gospodarki uspołecznionej oraz ulg i zwolnień od tego podatku (Monitor Polski z 1969 r. Nr 1, poz. 2), ponadto kwotę dotacji.
§  14.
1. 3
Jeżeli jednostki gospodarcze produkujące artykuły, na które udziela się dotacji, i uiszczające podatek obrotowy w drodze potrącania go przez bank finansujący przy inkasie faktur obliczają powyższy podatek prowizorycznie (§ 6 ust. 4 zarządzenia wymienionego w § 13) – obejmują one prowizorycznym obliczeniem również dotacje przedmiotowe. W tym celu podają one na pozostających u nich kopiach faktur i na 1, 2 i 4 egzemplarzu żądania zapłaty kwoty podatku wynikające z zastosowania procentowej stawki do kwoty należności za sprzedane artykuły, podanej na fakturze. Stawkę powyższą określa się według następującego wzoru:

(a - b) x 100

-------------

c

z tym że:

a - odpowiada kwocie należnego od jednostki gospodarczej podatku obrotowego, wynikającej na dany kwartał z jej planu techniczno-ekonomicznego,

b - odpowiada kwocie dotacji, wynikającej na dany kwartał z jej planu techniczno-ekonomicznego,

c - odpowiada wynikającej z powyższego planu kwocie sprzedaży artykułów podlegających opodatkowaniu podatkiem obrotowym; w razie trudności w ustaleniu tej kwoty stosuje się przepis § 6 ust. 1 zdanie drugie zarządzenia wymienionego w § 13.

2.
Jednostki gospodarcze, o których mowa w ust. 1, rozliczające podatek obrotowy i dotacje w sposób prowizoryczny, jeżeli w ich kwartalnym wycinku planu techniczno-ekonomicznego suma należnego podatku obrotowego jest niższa od kwoty dotacji, nie obliczają na fakturach podatku obrotowego; zgłaszają one pisemnie wydziałowi finansowemu prezydium właściwej rady narodowej przed rozpoczęciem kwartału kwotę należnych za ten kwartał dotacji, które nie znajdują pokrycia w kwocie należnego podatku obrotowego, zaplanowanego na ten kwartał. Kwotę dotacji w zgłoszeniu oblicza się prowizorycznie w wysokości różnicy między zaplanowaną na powyższy okres kwotą dotacji a kwotą zaplanowanego podatku obrotowego.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy w kwartalnym wycinku planu techniczno-ekonomicznego nie przewidziano podatku obrotowego, z tym że wówczas zgłosić należy pełną kwotę dotacji przewidzianą w kwartalnym wycinku planu.
4.
Na podstawie zgłoszenia (ust. 2 i 3) wydział finansowy prezydium właściwej rady narodowej przelewa w dniu 9, 19 i ostatnim każdego miesiąca na rachunek bankowy wskazany w zgłoszeniu po 1/9 różnicy między kwotą dotacji a kwotą podatku obrotowego bądź w wypadkach, o których mowa w ust. 3 - po 1/9 należnej dotacji - przewidzianych w kwartalnym wycinku planu techniczno-ekonomicznego.
5.
Jednostki gospodarcze, o których mowa w ust. 1, zamierzające prowizorycznie rozliczać podatek obrotowy i dotacje, powinny o tym zawiadomić pisemnie wydział finansowy prezydium właściwej rady narodowej.
§  15. 4
1.
Jednostki gospodarcze obowiązane do uiszczania podatku obrotowego w trybie nie przewidzianym w § 14 ust. 1, tzn. do uiszczania go w określonych terminach (np. dekadowo, miesięcznie), w razie prowizorycznego obliczania powyższego podatku (§ 6 ust. 1–3 zarządzenia powołanego w § 13) ustalają wysokość należnego podatku i dotacji przez zastosowanie do kwoty sprzedaży stawki określonej w § 14 ust. 1.
2.
Jeżeli w planie techniczno-ekonomicznym przewidziana na dany kwartał kwota należnego podatku obrotowego jest niższa od kwoty dotacji bądź jeśli w planie tym nie przewidziano na dany kwartał podatku obrotowego, stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 2 i 3.
3.
W razie prowizorycznego obliczania w ciągu miesiąca podatku obrotowego za okresy dekadowe w kwocie odpowiadającej 1/9 podatku przewidzianego na dany kwartał w planie techniczno-ekonomicznym (§ 6 ust. 2 zarządzenia powołanego w § 13) zmniejsza się powyższą kwotę podatku o 1/9 kwoty dotacji przewidzianej na dany kwartał we wspomnianym planie.
§  16. 5
Na uzasadniony wniosek jednostki gospodarczej wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej może w drodze wyjątku zezwolić na prowizoryczne rozliczenie dotacji w wypadkach, o których mowa w § 14 ust. 2 i 3 i § 15 ust. 3, za okresy krótsze od dekadowych. Prowizoryczną dotację ustala się wówczas w odpowiednio niższej kwocie, aniżeli to wynika z § 14 ust. 4.
§  17. 6
1.
Rozliczenia dotacji na podstawie obowiązujących stawek i zapisów księgowych dokonuje się za okresy i w terminach przewidzianych do rozliczenia podatku obrotowego, na podstawie danych wynikających z obliczenia dotacji przedmiotowych rozliczanych z budżetem centralnym z dochodów z tytułu podatku obrotowego na koniec miesiąca bądź na koniec trzeciego miesiąca kwartału według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia. Do tego obliczenia na koniec miesiąca czerwca i grudnia należy dołączyć zestawienie według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia. Wydział finansowy prezydium właściwej rady narodowej może w uzasadnionych wypadkach, na wniosek jednostki gospodarczej, wyrazić zgodę na sporządzanie zestawienia w inny sposób niż według wzoru stanowiącego załącznik nr 6, jednak bez prawa ograniczenia treści informacji, które powinno zawierać zestawienie według tego wzoru.
2.
W rozliczeniach podatku obrotowego składanych wydziałom finansowym prezydiów właściwych rad narodowych należy pod kwotą należnego podatku obrotowego za dany okres podać kwotę przypadających dotacji.
3.
Wszelkie późniejsze sprostowania rozmiarów sprzedaży, w wyniku których następuje zwiększenie lub zmniejszenie ilości sprzedanych artykułów, na które udziela się dotacji, powinny znaleźć wyraz w rozliczeniu dotacji za okres, w którym dokonano sprostowania rozmiarów sprzedaży.
§  18. 7
(skreślony).
§  19. 8
Ostatecznego rozliczenia dotacji dokonuje się za okres roku kalendarzowego, na podstawie danych wynikających z obliczenia, o którym mowa w § 17 ust. 1, na koniec grudnia.

Rozdział  3.

Kontrola udzielanych dotacji przedmiotowych.

§  20.
1.
W zakresie artykułów (usług) nie objętych systemem cen fabrycznych, a na które są udzielane dotacje przedmiotowe, jednostkowe kalkulacje kosztów własnych, o których mowa w instrukcjach Głównego Urzędu Statystycznego i Ministerstwa Finansów w sprawie finansowej sprawozdawczości statystycznej - jednostki gospodarcze i rozliczające powinny sporządzać w takiej szczegółowości, w jakiej są sporządzane żądania zapłaty (§ 5 ust. 4 pkt 2).
2.
Listę artykułów lub grup artykułów dotowanych, objętych systemem cen fabrycznych, na które jednostki gospodarcze i rozliczające będą sporządzać jednostkową kalkulację kosztów własnych bądź sprawozdania z rentowności grup wyrobów, ustalą właściwe ministerstwa w porozumieniu z Ministerstwem Finansów, w trybie przewidzianym instrukcją F-3 Głównego Urzędu Statystycznego i Ministerstwa Finansów w sprawie finansowej sprawozdawczości statystycznej z wykonania planu techniczno-ekonomicznego państwowych przedsiębiorstw przemysłowych.
§  21.
Wydziały finansowe prezydiów powiatowych i wojewódzkich rad narodowych oraz resortowe organy rewizji finansowo-księgowej przeprowadzają w jednostkach gospodarczych kontrolę prawidłowości sporządzanych przez nie kalkulacji i sprawozdań określonych w § 20 oraz kontrolę prawidłowości rozliczeń z tytułu otrzymanych dotacji.
§  22.
1.
Wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych zawiadamiają wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych o stwierdzonych wypadkach niewłaściwego sporządzania przez jednostki gospodarcze jednostkowej kalkulacji kosztów własnych bądź sprawozdania z rentowności grup wyrobów (§ 20).
2.
O wypadkach określonych w ust. 1, stwierdzonych przez wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych bądź ujawnionych w wyniku kontroli przeprowadzanych we własnym zakresie, wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych zawiadamiają właściwe jednostki rozliczające.
3.
Odpisy zawiadomień kierowanych do jednostek rozliczających (ust. 2) wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych przesyłają do wiadomości właściwym ministerstwom lub centralnym związkom spółdzielczym oraz Ministerstwu Finansów.
4.
O wypadkach niewłaściwego sporządzenia przez jednostki gospodarcze sprawozdania bądź kalkulacji (ust. 1), stwierdzonych w czasie kontroli przeprowadzanych we własnym zakresie, jednostki rozliczające zawiadamiają właściwe ministerstwa lub centralne związki spółdzielcze, a odpisy tych zawiadomień przesyłają Ministerstwu Finansów.
5.
Ministerstwa i centralne związki spółdzielcze o stwierdzonych przez nie wypadkach, o których mowa w ust. 1, powiadamiają Ministerstwo Finansów.
§  23.
O wypadkach nieprawidłowego dokonywania przez jednostki gospodarcze rozliczeń z tytułu otrzymanych dotacji (§ 21) należy zawiadamiać jednostki rozliczające.

Rozdział  4.

Zmiany dotacji przedmiotowych w ciągu roku.

§  24.
Właściwe ministerstwa bądź centralne związki spółdzielcze oraz jednostki rozliczające w razie stwierdzenia okoliczności, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2-4 uchwały, powinny dokonać zmian stawek dotacji przedmiotowych ustalonych dla podległych im jednostek rozliczających bądź zgrupowanych lub zrzeszonych w nich jednostek gospodarczych.
§  25.
W wypadkach określonych w § 14 ust. 1 pkt 1 i 2 uchwały zmiana stawek dotacji przedmiotowych następuje z mocą obowiązującą od momentu powstania okoliczności, które powodują dokonanie tych zmian.
§  26.
1.
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej analizy (§ 15 uchwały) zostaną ujawnione okoliczności określone w § 14 ust. 1 pkt 4 uchwały:
1)
jednostki rozliczające powinny - w ciągu 30 dni od terminu przewidzianego dla składania przez jednostki gospodarcze półrocznych i rocznych sprawozdań finansowych - dokonać, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia danego roku, obniżenia jednostkowych stawek dotacji ustalonych dla podległych im jednostek gospodarczych i zawiadomić o tym właściwe ministerstwo bądź centralny związek spółdzielczy oraz wydział finansowy prezydium rady narodowej, właściwej dla jednostki gospodarczej, której obniżono jednostkową stawkę dotacji,
2)
ministerstwa i centralne związki spółdzielcze powinny - w ciągu 30 dni od terminu przewidzianego dla składania przez jednostki rozliczające półrocznych i rocznych zbiorczych sprawozdań finansowych - dokonać z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia danego roku obniżenia średnich stawek dotacji przedmiotowych ustalonych dla podległych im jednostek rozliczających i zawiadomić o tym Ministerstwo Finansów.
2.
W razie obniżenia stawek dotacji (ust. 1 pkt 2) właściwe ministerstwa i centralne związki spółdzielcze w ciągu 15 dni od daty wydania decyzji o obniżeniu ustalonych dla podległych im jednostek rozliczających stawek dotacji - powinny wystąpić do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiedniego zmniejszenia stawek dotacji, ustalonych dla nich w uchwale Rady Ministrów w sprawie projektu budżetu Państwa i niektórych zasad jego wykonywania.
§  27.
1.
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli (§ 21) zostanie ujawnione, że jednostkowa kalkulacja kosztu własnego artykułu nie objętego systemem cen fabrycznych (usługi), na który udziela się dotacji przedmiotowej, została niewłaściwie sporządzona przez jednostkę gospodarczą, jednostka rozliczająca, o ile zaistnieją okoliczności określone w § 26 ust. 1, powinna bezzwłocznie dokonać z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia danego roku odpowiedniego obniżenia jednostkowej stawki dotacji przedmiotowej.
2.
Jednocześnie z dokonaniem obniżenia jednostkowych stawek dotacji przedmiotowych (ust. 1) jednostki rozliczające powinny występować do właściwych ministerstw lub centralnych związków spółdzielczych z wnioskami o obniżenie ustalonych dla nich średnich stawek dotacji na te artykuły lub usługi, na które dokonały obniżenia jednostkowych stawek dla podległych im jednostek gospodarczych.
3.
Ministerstwa i centralne związki spółdzielcze po dokonaniu obniżenia średnich stawek dotacji ustalonych dla podległych im jednostek rozliczających - występują do Ministerstwa Finansów z wnioskami o obniżenie stawek dotacji ustalonych w uchwale, o której mowa w § 26 ust. 2.
§  28.
O ile w wyniku przeprowadzonej analizy (§ 26) zostanie stwierdzone, że faktyczny poziom średnich kosztów własnych w zjednoczeniu przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym odbiega od poziomu kosztów przyjętego do kalkulacji ceny fabrycznej dla danego artykułu objętego systemem cen fabrycznych i nie wynika z faktycznych osiągnięć w zakresie obniżenia kosztów własnych, a tym samym nie uzasadnia udzielania dotacji w ogóle bądź w ustalonej wysokości - właściwe ministerstwa powinny bezzwłocznie zawiadomić o tym Komisję Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwo Finansów oraz Państwową Komisję Cen.

Rozdział  5.

Przepisy końcowe.

§  29.
Szczegółowe zasady finansowania i rozliczania dotacji przedmiotowych, udzielanych państwowym przedsiębiorstwom przemysłowym objętym planowaniem centralnym na rozruch eksploatacyjny produkcji nowych artykułów, regulują odrębne przepisy.
§  30.
1.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 1961 r. w sprawie zasad ustalania stawek oraz trybu finansowania i kontroli prawidłowości wypłat dotacji przedmiotowych (Monitor Polski Nr 34, poz. 158).
2.
Tracą moc przepisy:
1)
§§ 3-8 zarządzenia nr 2 Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 1966 r. w sprawie podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych od jednostek gospodarczych podległych Ministrowi Przemysłu Chemicznego oraz pokrywania tym jednostkom z podatku obrotowego dotacji przedmiotowych;
2)
§§ 7-9 zarządzenia nr 7 Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 1965 r. w sprawie podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych od jednostek gospodarczych, podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego, w brzmieniu ustalonym zarządzeniem nr 6 z dnia 20 stycznia 1966 r.;
3)
§§ 9 i 10 zarządzenia nr 3 Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 1966 r. w sprawie podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych od jednostek gospodarczych, podległych Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu, oraz pokrywania niektórym z tych jednostek dotacji przedmiotowych z podatku obrotowego.
§  31.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1967 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ŻĄDANIE ZAPŁATY Nr ..........

dotacji przedmiotowych (pokrywanych z kredytów budżetu centralnego) przypadających na podstawie wystawionych faktur do wypłaty za okres ..........
Lp. Nazwa artykułu bądź grup artykułów Jednostka miary Ilość sprzedanych artykułów od początku roku po potrąceniu zwrotów Wartość sprzedaży od początku roku po potrąceniu zwrotów Należna kwota dotacji od początku roku (5-6)
w cenach fabrycznych w cenach zbytu
1 2 3 4 5 6 7

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ŻĄDANIE ZAPŁATY Nr ..........

dotacji przedmiotowych (pokrywanych z kredytów budżetu centralnego) przypadających na podstawie wystawionych faktur do wypłaty za okres ..........
Lp. Nazwa artykułu lub usługi Jednostka miary Ilość sprzedanych artykułów bądź usług od początku roku po potrąceniu zwrotów Jednostkowa stawka dotacji przedmiotowej Należna kwota dotacji od początku roku (4×5)
1 2 3 4 5 6

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

SPRAWOZDANIE

z otrzymanych i wypłaconych dotacji przedmiotowych w roku 196.. za okres od .......... do .......... pokrywanych z kredytów budżetu centralnego.
Lp. Nazwa artykułu lub usługi Jednostka miary Ilość sprzedanych artykułów lub usług od początku roku Średnia stawka dotacji przedmiotowych Jednostkowe stawki dotacji przedmiotowych Należna kwota dotacji przedmiotowych od początku roku
najwyższe najniższe
1 2 3 4 5 6 7 8

ZAŁĄCZNIK  Nr 4 9

(skreślony).

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Ministerstwo ............................

Zjednoczenie ............................

Przedsiębiorstwo ........................

OBLICZENIE

dotacji przedmiotowych rozliczanych z budżetem centralnym z dochodów z tytułu podatku obrotowego na koniec miesiąca .......... 1966 r.

Wartość sprzedaży artykułów przeznaczonych na rynek krajowy, których cena fabryczna jest wyższa od ceny zbytu - od początku roku do końca miesiąca sprawozdawczego Należna dotacja przedmiotowa Kwota dotacji przedmiotowych pokrytych z podatku obrotowego należnego od jednostki gospodarczej Kwota dotacji przedmiotowych otrzymanych do końca miesiąca sprawozdawczego od wydziału finansowego, a pokrytych w ciężar dochodów budżetu centralnego Zwrot dotacji nienależnych, otrzymanych od wydziału finansowego Saldo rozliczeń (kol. 4-5-6+7 bądź kol. 5+6-4-7)
w cenach zbytu w cenach fabrycznych sprostowania za okresy ubiegłe kol. (2-1)±3
1 2 3 4 5 6 7 8

........................... ...........................

(główny - starszy księgowy) (miejscowość i data)

..................................................

(kierownik jednostki gospodarczej)

Pouczenie:

Dane w kol. 1-4 wpisuje się na podstawie zapisów księgowych, a w razie prowadzenia "Rejestru podatków obrotowego i dotacji przedmiotowych pokrywanych z tego podatku" - na podstawie zapisów w tym rejestrze.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

Ministerstwo ............................

Zjednoczenie ............................

Przedsiębiorstwo ........................

ZESTAWIENIE

dotacji przedmiotowych pokrytych z podatku obrotowego według stanu na koniec czerwca - grudnia*) 196... r.

Lp. Rodzaj artykułu (wymienić kolejno wszystkie artykuły, o których mowa w § 11 ust. 1 zarządzenia, a których cena fabryczna jest wyższa od ceny zbytu) Jednostka miary Ilość artykułów sprzedanych do końca miesiąca sprawozdawczego Jednostkowa cena Różnica

(kol. 5 - 6)

Kwota dotacji przedmiotowych od artykułów sprzedanych do końca miesiąca sprawozdawczego (kol. 4×7)
fabryczna zbytu
zł gr zł gr zł gr
1 2 3 4 5 6 7 8
Razem x x x x x

*) Niepotrzebne skreślić

........................... ...........................

(główny - starszy księgowy) (miejscowość i data)

.......... ...............................................

(kierownik jednostki gospodarczej)

ZAŁĄCZNIK  Nr 7 10

(skreślony).

1 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
2 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
3 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
4 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
5 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
6 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
7 § 18 skreślony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
8 § 19 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
9 Załącznik nr 4 skreślony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
10 Załącznik nr 7 skreślony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 18 lutego 1969 r. (M.P.69.8.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024