Skala podatku dochodowego od jednostek spółdzielczych zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 września 1966 r.
w sprawie skali podatku dochodowego od jednostek spółdzielczych zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy.

Na podstawie art. 2 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399) oraz § 9 pkt 4 i 5 uchwały nr 189 Rady Ministrów z dnia 5 marca 1955 r. o podatku dochodowym od spółdzielczości (Monitor Polski z 1962 r. Nr 78, poz. 367, z 1964 r. Nr 8, poz. 37 i Nr 81, poz. 383 oraz z 1966 r. Nr 46, poz. 228) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Skalę podatku dochodowego dla jednostek spółdzielczych zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy, z wyłączeniem jednostek, które prowadzą wyłącznie działalność handlową, ustala się zależnie od udziału nakładów osobowych w nakładach ogółem oraz od rentowności, jak następuje:
% udziału nakładów osobowych w nakładach ogółem Stawka podatku dochodowego od każdej części zysku wynosi przy rentowności:
do 5% powyżej 5 do 10% powyżej 10 do 15% powyżej 15%
do 10% 40% 80% 85% 90%
powyżej 10% do 20% 35%
powyżej 20% do 30% 30%
powyżej 30% do 40% 25%
powyżej 40% do 50% 20%
powyżej 50% 15%
2.
Za procentowy udział nakładów osobowych w nakładach ogółem, o którym mowa w ust. 1, należy uważać udział procentowy osobowego funduszu płac pracowników łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne w nakładach ogółem. W jednostkach spółdzielczych, w których wprowadzono fundusz honorariów, o którym mowa w § 8 uchwały nr 8 Rady Ministrów z dnia 12 stycznia 1965 r. w sprawie składników funduszu płac i pozostałych wynagrodzeń z tytułu pracy w jednostkach gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 2, poz. 5), fundusz ten wlicza się do nakładów osobowych.
3.
Za rentowność spółdzielni, o której mowa w ust. 1, należy uważać stosunek procentowy zysku bilansowego do kosztu własnego. Za koszt własny uważa się koszty wytworzenia sprzedanych wyrobów i usług, poniesione koszty sprzedaży oraz koszty handlowe związane z utrzymaniem własnej sieci detalicznej.
§  2.
1.
W spółdzielniach, w których wyłączną działalność stanowi świadczenie usług dla ludności, oraz w spółdzielniach powiatowych wielobranżowych i rejonowych wielobranżowych świadczących usługi w wysokości ponad 50% wartości całej działalności podatek wynosi 15% zysku bilansowego.
2.
W pozostałych spółdzielniach pracy świadczących usługi, których wyniki są wyodrębnione w dokumentacji i ewidencji księgowej, podatek od tej działalności wynosi 15% zysku osiągniętego z tej działalności, pod warunkiem, że usługi dla ludności stanowią co najmniej 50% łącznej wartości usług. Jeżeli usługi dla ludności stanowią mniej niż 50% łącznej wartości usług, sławkę w wysokości 15% stosuje się tylko do usług dla ludności.
§  3. 1
1.
Spółdzielnie pracy, które osiągnęły poprawę struktury sprzedaży przez wzrost udziału artykułów rynkowych i eksportowych w danym roku wyrażoną liczbą 5 w porównaniu do roku ubiegłego, opłacają podatek dochodowy obniżony o liczbę 2 w stosunku do stawek podanych w § 1. Przy każdej następnej poprawie struktury sprzedaży o liczbę 5 spółdzielnie opłacają podatek dochodowy obniżony o dalszą liczbę 2; strukturę sprzedaży określa wyrażony w procentach stosunek sprzedaży artykułów rynkowych i eksportowych do sprzedaży ogółem.
2.
Za artykuły rynkowe uważa się artykuły sprzedane organizacjom handlowym szczebla zbytu i hurtu typu rynkowego oraz sprzedane na bezpośrednie zaopatrzenie rynku, a wykazane odrębnie w sprawozdaniu ze zbytu wyrobów gotowych i usług, sporządzanym stosownie do obowiązujących instrukcji Głównego Urzędu Statystycznego.
3.
Za artykuły eksportowe uważa się artykuły sprzedawane jednostkom handlu zagranicznego z przeznaczeniem dla odbiorcy zagranicznego, a wykazane w sprawozdaniu z produkcji eksportowej sporządzonym stosownie do obowiązujących instrukcji Głównego Urzędu Statystycznego.
4.
Ulga podatkowa, o której mowa w ust. 1, przysługuje wówczas, gdy obok poprawy struktury nastąpi wzrost sprzedaży artykułów rynkowych i eksportowych w wartościach bezwzględnych.
§  4. 2
Spółdzielniom pracy produkującym wyłącznie artykuły rynkowe i eksportowe kwotę podatku dochodowego obliczoną według obowiązujących stawek obniża się o 5%.
§  5. 3
Spółdzielniom pracy, o których mowa w § 32 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 3 kwietnia 1968 r. w sprawie podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych od przedsiębiorstw podległych i nadzorowanych przez Komitet Drobnej Wytwórczości oraz spółdzielni i ich związków (Monitor Polski Nr 19, poz. 120), przyznaje się ulgę w podatku dochodowym, polegającą na wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym kwoty podatku obrotowego, której ustalenia zaniechano na podstawie tegoż paragrafu.
§  6. 4
Spółdzielnie transportowo-przeładunkowe zrzeszone w Krajowym Związku Spółdzielni Transportowych, a zaliczone do pionu bilansowego "transport", opłacają podatek dochodowy obniżony o liczbę 7 w stosunku do obowiązujących stawek.
§  7. 5
Spółdzielniom pracy, które ponoszą straty nadzwyczajne przewyższające zyski nadzwyczajne, podwyższa się podatek dochodowy, obliczony według obowiązujących stawek, o 15% kwoty stanowiącej różnicę między sumą strat nadzwyczajnych i zysków nadzwyczajnych wykazanych w sprawozdaniu finansowym z wyłączeniem rezerw na niedobory i szkody oraz rezerw na roszczenia sporne.
§  8. 6
1.
Spółdzielnie inwalidów, w których zatrudnienie inwalidów w stosunku do ogółu zatrudnionych wynosi:
1)
nie mniej niż 75%, opłacają podatek obniżony o 40%,
2)
poniżej 75%, nie mniej jednak niż 70%, opłacają podatek obniżony o 20%,

obliczony od kwoty podatku przypadającego według skali podatkowej ustalonej w § 1 ust. 1.

2.
Stosunek liczby inwalidów do ogółu zatrudnionych w spółdzielni ustala się procentowym wskaźnikiem średnim dla rocznego okresu obrachunkowego.
§  9. 7
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 26 września 1964 r. w sprawie skali podatku dochodowego od jednostek spółdzielczych zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy (Monitor Polski Nr 69, poz. 321 i Nr 83, poz. 393).
§  10. 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do zysków osiągniętych od dnia 1 stycznia 1966 r.
1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 zarządzenia z dnia 17 maja 1968 r. (M.P.68.22.144) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 maja 1968 r.
2 § 4 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 17 maja 1968 r. (M.P.68.22.144) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 maja 1968 r.
3 § 5 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 17 maja 1968 r. (M.P.68.22.144) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 maja 1968 r.
4 § 6 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 17 maja 1968 r. (M.P.68.22.144) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 maja 1968 r.
5 § 7 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 17 maja 1968 r. (M.P.68.22.144) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 maja 1968 r.
6 § 8 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 17 maja 1968 r. (M.P.68.22.144) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 maja 1968 r.
7 § 9 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 17 maja 1968 r. (M.P.68.22.144) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 maja 1968 r.
8 § 10 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 17 maja 1968 r. (M.P.68.22.144) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 maja 1968 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024