Zasady klasyfikacji kosztów inwestycji oraz wycena składników majątkowych uzyskanych w wyniku inwestycji.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 września 1966 r.
w sprawie zasad klasyfikacji kosztów inwestycji oraz wyceny składników majątkowych uzyskanych w wyniku inwestycji.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz na podstawie § 14 ust. 7 uchwały nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Koszty inwestycji w zależności od uzyskanych efektów dzielą się na:
1)
koszty inwestycji zwiększające wartość środków trwałych,
2)
koszty inwestycji zwiększające wartość środków obrotowych,
3)
koszty inwestycji zwiększające wartości niematerialne i prawne.
2.
Do kosztów inwestycji nie zalicza się strat i zysków związanych z działalnością inwestycyjną, zwanych stratami i zyskami inwestycyjnymi.
§  2.
1.
Koszty inwestycji zwiększające wartość środków trwałych obejmują:
1)
koszty bezpośrednie, związane z wykonaniem lub nabyciem określonego obiektu (np. wartość robót wykonanych w określonym budynku, koszt nabycia maszyny łącznie z ewentualnym kosztem napraw i remontów dokonanych przed oddaniem maszyny do montażu lub eksploatacji),
2)
koszty pośrednie, dotyczące więcej niż jednego obiektu.
2.
Do kosztów pośrednich (ust. 1 pkt 2) zalicza się w szczególności:
1)
koszty budowy i rozbiórki tymczasowych obiektów i urządzeń na placu budowy w tym zakresie, w jakim według obowiązujących przepisów obciążają inwestora,
2)
koszty dokumentacji inwestycji (indywidualnej) oraz koszty nabycia i adaptacji dokumentacji typowej łącznie z kosztami prowadzenia badań geologicznych i geofizycznych oraz pomiarów geodezyjnych związanych z określoną inwestycją,
3)
inne koszty, których na podstawie źródłowej dokumentacji nie można zaliczyć do wartości określonego obiektu.
3.
Koszty pośrednie rozliczane są między poszczególne obiekty proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich.
§  3.
Do kosztów inwestycji zwiększających wartość środków obrotowych zalicza się koszty poniesione na pierwsze wyposażenie obiektów budowanych od nowa lub odbudowywanych w składniki majątkowe, które zgodnie z obowiązującymi przepisami wchodzą w skład środków obrotowych.
§  4.
1.
Do kosztów inwestycji zwiększających wartości niematerialne i prawne zalicza się opłacone ze środków inwestycyjnych:
1)
koszty uruchomienia nowej produkcji oraz szkolenia i przyuczenia kadr w nowo budowanych jednostkach,
2)
koszty związane z przeprowadzeniem prób technicznej sprawności maszyn i urządzeń, zespołów maszyn i urządzeń lub całego oddziału produkcyjnego (rozruch mechaniczny bez obciążenia lub przy obciążeniu częściowym i pełnym, połączony ewentualnie z pierwszą próbną produkcją) dokonanych przed oddaniem obiektu do użytku, jeżeli nie są objęte normami za prace montażowe, po potrąceniu dochodów uzyskanych z realizacji próbnej produkcji,
3)
koszty studiów i projektów opracowywanych dla przyszłej eksploatacji budowanych zakładów lub wydziałów produkcyjnych,
4)
koszty nabycia patentów i licencji oraz koszty nabycia lub wykonania prototypów dla przyszłej eksploatacji budowanych zakładów lub wydziałów produkcyjnych,
5)
koszty związane z ekspertyzami (krajowymi lub zagranicznymi) w zakresie przygotowania przyszłej eksploatacji w nowo budowanych obiektach,
6)
koszty związane z przeniesieniem środków trwałych z innych jednostek (koszty transportu, montażu itp.), jak też objęte dokumentacją dla rekonstrukcji lub przebudowy koszty przemieszczeń środków trwałych w przedsiębiorstwie,
7)
koszty związane z odszkodowaniem za wywłaszczone nieruchomości (grunty i budynki podlegające rozbiórce) oraz koszty związane z dostarczeniem obiektów zastępczych i przesiedleniem osób z terenów zajętych na rzecz inwestycji,
8)
koszty bankowe oraz odsetki od bankowych kredytów inwestycyjnych, przypadające za czas do dokonania rozliczenia inwestycji; nie dotyczy to odsetek od kredytów bankowych na inwestycje centralne, jak też odsetek od kredytów nie spłaconych w terminie oraz odsetek podwyższonych,
9)
koszty demontażu i rozbiórki środków trwałych objęte dokumentacją przebudowy lub modernizacji przedsiębiorstw, zakładów lub wydziałów, pomniejszone o dochody uzyskane ze sprzedaży (przejęcia przez działalność eksploatacyjną) materiałów i innych składników majątkowych, pochodzących z rozbiórki lub demontażu,
10)
koszty utrzymania służb inwestycyjnych oraz koszty zleconego nadzoru inwestycyjnego, jeżeli podlegają sfinansowaniu ze środków inwestycyjnych.
2.
Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się nadto opłacone ze środków inwestycyjnych nabycie spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego w domach należących do spółdzielni budownictwa mieszkaniowego.
3.
Wartości niematerialne i prawne podlegają umarzaniu i amortyzowaniu. Okres umorzenia i amortyzacji nie może przekraczać:
1)
3 lat dla wartości niematerialnych i prawnych wymienionych w ust. 1 pkt 6, 8 i 9,
2)
5 lat dla wartości niematerialnych i prawnych wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 5 i 10,
3)
10 lat dla wartości niematerialnych i prawnych wymienionych w ust. 1 pkt 7 i w ust. 2.
4.
Sposób dokonywania i przeznaczenie odpisów amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych określa zarządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1965 r. w sprawie odprowadzania i rozliczania amortyzacji jednostek państwowych (Monitor Polski z 1966 r. Nr 1, poz. 7).
§  5.
1.
Straty inwestycyjne obejmują:
1)
zapłacone przez inwestora kary umowne oraz odszkodowania z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umów o dostawy, roboty i usługi inwestycyjne,
2)
kary administracyjne związane z działalnością inwestycyjną,
3)
kary za zwłokę (odsetki) płacone w razie nieterminowego pokrycia zobowiązań, odsetki od kredytów bankowych na inwestycje centralne, jak też odsetki od kredytów nie spłaconych w terminie oraz odsetki podwyższone,
4)
koszty związane z postępowaniem sądowym lub arbitrażowym w zakresie spraw dotyczących działalności inwestycyjnej,
5)
należności umorzone, przedawnione lub prekludowane,
6)
straty w inwestycyjnych składnikach majątkowych wywołane działaniem siły wyższej,
7)
niedobory ujawnione w materiałach, maszynach i urządzeniach oraz w innych aktywach inwestycyjnych (niedobory niezawinione),
8)
straty na sprzedaży rzeczowych składników majątkowych w zakresie inwestycji (łącznie z kosztami sprzedaży),
9) 1
(skreślony),
10)
inne straty ustalone w przepisach.
2.
Do strat inwestycyjnych nie zalicza się należności z tytułu szkód, za które odpowiadają osoby winne ich powstania.
3.
Odszkodowania otrzymane za straty losowe zmniejszają straty inwestycyjne.
§  6.
Zyski inwestycyjne obejmują:
1) 2
(skreślony),
2)
otrzymane odsetki za zwłokę,
3)
zwrot kosztów postępowania sądowego lub arbitrażowego w zakresie spraw dotyczących działalności inwestycyjnej,
4)
zyski ze sprzedaży rzeczowych składników majątkowych w zakresie inwestycji,
5) 3
(skreślony),
6)
ujawnione w toku inwentaryzacji nadwyżki zakupionych ze środków inwestycyjnych materiałów, maszyn i urządzeń,
7)
odzyskane straty inwestycyjne,
8)
inne zyski określone w przepisach.
§  7.
Straty i zyski inwestycyjne nie obejmują wyników zarządzonego przez właściwe organy przeszacowania materiałów inwestycyjnych, maszyn i urządzeń oraz ewentualnie inwestycji rozpoczętych. Wyniki przeszacowania - jeśli przepisy wydane w związku ze zmianą cen nie stanowią inaczej - traktuje się jako zmniejszenie lub zwiększenie funduszów inwestycyjnych, z których zostały sfinansowane składniki majątkowe ulegające przeszacowaniu.
§  8.
1.
Saldo strat i zysków inwestycyjnych na koniec roku w przedsiębiorstwach prowadzących działalność eksploatacyjną podlega przeniesieniu na straty i zyski działalności eksploatacyjnej.
2.
W ciągu jednego miesiąca po upływie terminu przewidzianego na sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego przedsiębiorstwo jest zobowiązane:
1)
gdy straty inwestycyjne przewyższają zyski inwestycyjne - przelać różnicę z rachunku rozliczeniowego na rachunki finansowania poszczególnych inwestycji,
2)
gdy zyski inwestycyjne przewyższają straty inwestycyjne - przelać różnicę z rachunków finansowania inwestycji na rachunek rozliczeniowy przedsiębiorstwa.
§  9.
1.
Na równi ze stratami inwestycyjnymi w przedsiębiorstwach prowadzących działalność eksploatacyjną traktuje się wyniki likwidacji inwestycji ostatecznie wstrzymanych (różnice między kosztem tych inwestycji i ewentualnymi kosztami likwidacji a dochodami uzyskanymi z likwidacji).
2.
W razie gdy wstrzymanie inwestycji nastąpiło na podstawie decyzji jednostki nadrzędnej i nie było zawinione przez przedsiębiorstwo, równowartość środków zużytych na finansowanie zlikwidowanych inwestycji centralnych i zjednoczeń oraz inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji prezydiów rad narodowych przenosi się na straty i zyski eksploatacyjne do wysokości poniesionych strat w wyniku likwidacji.
3.
Straty w wyniku likwidacji inwestycji wstrzymanych nie pokryte według ust. 2 podlegają wyrównaniu w sposób określony w § 8.
4.
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się również do kosztów dokumentacji inwestycyjnej zakupionej przez przedsiębiorstwa, a nie wykorzystanej w okresie lat 2 od jej zakupienia (sporządzenia).
§  10.
1.
Saldo strat i zysków na inwestycjach prowadzonych przez zjednoczenie na potrzeby centrali zjednoczenia podlega rozliczeniu ze środkami przeznaczonymi na utrzymanie centrali zjednoczenia.
2.
Saldo strat i zysków na inwestycjach realizowanych przez zjednoczenie dla zgrupowanych w zjednoczeniu przedsiębiorstw lub na inwestycjach realizowanych przez przedsiębiorstwa nie prowadzące działalności eksploatacyjnej (przedsiębiorstwa w budowie) podlega rozliczeniu ze środkami funduszu rezerwowego zjednoczeń, a jeżeli zjednoczenie nie jest uprawnione do tworzenia funduszu rezerwowego - ze środkami funduszu inwestycyjnego zjednoczenia. Dotyczy to również strat i zysków inwestycyjnych zarządów inwestycji podporządkowanych zjednoczeniom (jednostkom równorzędnym).
3.
Przepisy ust. 2 nie dotyczą przedsiębiorstw w budowie i zarządów inwestycji podporządkowanych prezydiom rad narodowych. W jednostkach tych saldo strat i zysków inwestycyjnych wykazane w rocznym sprawozdaniu finansowym zmniejsza lub zwiększa fundusz, z którego sfinansowano daną inwestycję.
4.
Saldo strat i zysków na inwestycjach wspólnych podlega zaliczeniu na straty i zyski inwestora zastępczego, chyba że umowa o realizacji inwestycji wspólnej stanowi inaczej.
5.
Przelewy środków związanych z rozliczeniem strat i zysków inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1-4, powinny być dokonane w ciągu jednego miesiąca po upływie terminu przewidzianego na sporządzenie rocznych sprawozdań finansowych.
§  11.
Zarządzenie nie dotyczy jednostek budżetowych.
§  12.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 28 października 1959 r. w sprawie zasad klasyfikacji kosztów inwestycji oraz wyceny składników majątkowych uzyskanych w wyniku inwestycji (Monitor Polski Nr 95, poz. 503).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 ust. 1 pkt 9 skreślony przez § 25 zarządzenia z dnia 13 czerwca 1969 r. w sprawie organizacji i finansowania robót budowlano-montażowych oraz budowlano-remontowych wykonywanych systemem gospodarczym w państwowych jednostkach organizacyjnych (M.P.69.25.193) z dniem 24 czerwca 1969 r.
2 § 6 pkt 1 skreślony przez § 25 zarządzenia z dnia 13 czerwca 1969 r. w sprawie organizacji i finansowania robót budowlano-montażowych oraz budowlano-remontowych wykonywanych systemem gospodarczym w państwowych jednostkach organizacyjnych (M.P.69.25.193) z dniem 24 czerwca 1969 r.
3 § 6 pkt 5 skreślony przez § 25 zarządzenia z dnia 13 czerwca 1969 r. w sprawie organizacji i finansowania robót budowlano-montażowych oraz budowlano-remontowych wykonywanych systemem gospodarczym w państwowych jednostkach organizacyjnych (M.P.69.25.193) z dniem 24 czerwca 1969 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024