Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenie do obrotu części regenerowanych i naprawionych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 stycznia 1966 r.
w sprawie zbywania skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenia do obrotu części regenerowanych i naprawionych.

Na podstawie art. 1 i art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209 i z 1961 r. Nr 80, poz. 334) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Skasowanymi pojazdami samochodowymi są pojazdy samochodowe skasowane w trybie przepisów w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi nie wykorzystane w sposób dopuszczony tymi przepisami.
2.
Zużytymi częściami samochodowymi są części i podzespoły:
1)
wymontowane z pojazdu samochodowego w związku z jego naprawą, w celu zastąpienia sprawnymi częściami lub podzespołami;
2)
pochodzące z rozbiórki skasowanych pojazdów samochodowych.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą zużytych części samochodowych podlegających regeneracji i naprawie oraz skasowanych pojazdów samochodowych zawierających takie części.
2.
Szczegółowy wykaz części samochodowych podlegających regeneracji i naprawie ustali Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji. W miarę potrzeby wykaz powinien być aktualizowany.
3.
Wykaz oraz wprowadzane w nim zmiany powinny być ogłaszane w biuletynach informacyjnych Zjednoczenia Zaplecza Technicznego Motoryzacji, Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego i Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt". Zaleca się ogłaszanie wykazu i wprowadzanych w nim zmian także w biuletynie informacyjnym Krajowego Związku Spółdzielni Transportu.
4.
Szczegółowy wykaz, o którym mowa w ust. 2 i 3, zwany jest w dalszym ciągu "wykazem części samochodowych".
§  3.
Skasowane pojazdy samochodowe marek i typów nie wymienionych w wykazie części samochodowych oraz zużyte części samochodowe, nie wymienione w tym wykazie, jednostka gospodarki uspołecznionej zbywa upoważnionej składnicy złomu, zgodnie z przepisami o zbywaniu odpadków użytkowych, według cen złomu metali.

Rozdział  2.

Zasady zbywania skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych.

§  4.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca skasowany pojazd samochodowy marki i typu wymienionego w wykazie części samochodowych, obowiązana jest zgłosić go do sprzedaży w najbliższym punkcie skupu skasowanych pojazdów samochodowych (§ 6 ust. 1), który zakupi zgłoszony pojazd lub w uzasadnionych wypadkach zrezygnuje z zakupu.
2.
Jeżeli punkt skupu skasowanych pojazdów samochodowych zrezygnuje z kupna albo w terminie jednego miesiąca od dnia zgłoszenia skasowanego pojazdu samochodowego nie zakupi tego pojazdu, jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca pojazd, zbywa go w sposób określony w § 3.
3.
Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych zgodnie z przepisami ust. 1 odbywa się według cen żelastwa użytkowego.
§  5.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca zużyte części samochodowe, wymienione w wykazie części samochodowych, obowiązana jest sprzedać je w najbliższym punkcie skupu zużytych części samochodowych (§ 6 ust. 2), dokonującym skupu części pojazdów samochodowych danej marki i typu; przepis ten nie dotyczy części samochodowych posiadających wyraźne cechy uniemożliwiające regenerację lub naprawę (np. złamane).
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy jednostek gospodarki uspołecznionej, które:
1)
wykonują we własnym zakresie regenerację i naprawę części samochodowych pojazdów przez siebie eksploatowanych;
2)
zlecają bezpośrednio określonym w § 6 ust. 2 pkt 1 zakładom regenerację i naprawę posiadanych zużytych części samochodowych.
3.
Za dostarczone do punktu skupu zużyte części samochodowe jednostki gospodarki uspołecznionej otrzymują należność według cen złomu metali.
§  6.
1.
Punktami skupu skasowanych pojazdów samochodowych są zakłady (warsztaty) naprawy samochodów (ust. 3).
2.
Punktami skupu zużytych części samochodowych są:
1)
zakłady wykonujące regenerację i naprawę części samochodowych;
2)
placówki hurtowej i detalicznej sprzedaży części samochodowych, podległe:
a)
Zjednoczeniu Zaplecza Technicznego Motoryzacji,
b)
Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt",
c)
Krajowemu Związkowi Spółdzielni Transportu;
3)
resortowe składnice części samochodowych.
3.
Szczegółowy wykaz punktów skupu, o których mowa w ust. 1 i 2, z określeniem marek i typów pojazdów samochodowych oraz asortyment części samochodowych, skupowanych przez te punkty, zostanie ustalony przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji w porozumieniu z jednostkami nadrzędnymi punktów skupu i ogłoszony w sposób określony w § 2 ust. 3.
§  7.
1.
Punkty skupu określone w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 dostarczają nabyte części samochodowe zakładom wykonującym regenerację i naprawę części samochodowych, wskazanym przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji, które obowiązane są przyjąć dostarczone części. Zakłady ta kwalifikują otrzymane części jako nadające się:
1)
do regeneracji lub naprawy;
2)
na złom.
2.
Warunki techniczne kwalifikowania części samochodowych (ust. 1) ustali Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji.
3.
Za dostarczone zakładom, określonym w ust. 1, zużyte części samochodowe punkty skupu otrzymują należność według cen złomu metali, powiększonych o narzut w wysokości określonej przez Państwową Komisję Cen.
4.
Zakłady określone w ust. 1 sprzedają regenerowane i naprawione części samochodowe placówkom hurtowej i detalicznej sprzedaży:
1)
określonym w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz
2)
podległym Zjednoczeniu Przemysłu Motoryzacyjnego

– według cen ustalonych przez Państwową Komisję Cen.

Rozdział  3.

Zasady wprowadzenia do obrotu regenerowanych i naprawionych części samochodowych.

§  8.
1.
Wprowadza się do obrotu w hurcie i detalu regenerowane i naprawione części samochodowe.
2.
Wprowadzone do obrotu regenerowane i naprawione części samochodowe powinny odpowiadać obowiązującym warunkom technicznym oraz posiadać cechy odróżniające je od części nowych.
3.
Na regenerowane i naprawione części samochodowe, wprowadzone do obrotu, zakłady wykonujące regenerację i naprawę udzielać będą gwarancji w zakresie określonym przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji.
§  9.
Sprzedaż regenerowanych i naprawionych części samochodowych będzie prowadzona przez placówki hurtowej i detalicznej sprzedaży części samochodowych (§ 7 ust. 4) po cenach ustalonych przez Państwową Komisję Cen.

Rozdział  4.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  10.
1.
W razie przejściowych trudności w zaopatrzeniu rynku w części wymienione w wykazie części samochodowych może być wprowadzony obowiązek dostarczenia przez jednostki gospodarki uspołecznionej zużytej części samochodowej przed nabyciem takiej części nowej. Za dostarczone zużyte części samochodowe jednostka otrzymuje należność według cen złomu metali.
2.
Obowiązek dostarczenia części zużytych (ust. 1) mogą, za zgodą Ministerstwa Komunikacji, wprowadzić:
1)
Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego - w odniesieniu do części pojazdów samochodowych produkcji krajowej;
2)
Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji - w odniesieniu do części samochodowych pochodzących z importu.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1966.4.33

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenie do obrotu części regenerowanych i naprawionych.
Data aktu: 28/01/1966
Data ogłoszenia: 11/02/1966
Data wejścia w życie: 11/02/1966