Odprowadzanie i rozliczanie amortyzacji jednostek państwowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 grudnia 1965 r.
w sprawie odprowadzania i rozliczania amortyzacji jednostek państwowych.

Na podstawie § 30 ust. 4 uchwały nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwa dokonują co miesiąc odpisów amortyzacyjnych:
1)
od środków trwałych,
2)
od pozostałych wartości trwałych uzyskanych w wyniku działalności inwestycyjnej

według zasad i wysokości stawek określonych w obowiązujących przepisach.

§  2.
1.
Miesięczna kwota amortyzacji podlega podziałowi:
1)
na część pozostającą do dyspozycji przedsiębiorstwa oraz
2)
na część podlegającą odprowadzeniu.
2.
Podziału amortyzacji na wymienione dwie części dokonują przedsiębiorstwa zgodnie z ustalonymi dla nich procentowymi normami podziału amortyzacji.
§  3.
1.
Część amortyzacji pozostająca do dyspozycji przedsiębiorstw (§ 2 ust. 1 pkt 1) przedsiębiorstwa przelewają na swój fundusz remontowy lub na swój fundusz inwestycyjno-remontowy.
2.
Pozostała część amortyzacji (§ 2 ust. 1 pkt 2) podlega odprowadzeniu:
1)
przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym - na wyodrębniony rachunek bankowy centrali zjednoczenia (rachunek rozliczeń amortyzacji zjednoczenia),
2)
przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetami terenowymi - na bankowy rachunek amortyzacji scentralizowanej prezydium właściwej rady narodowej, zwany dalej "rachunkiem amortyzacji scentralizowanej przedsiębiorstw terenowych".
3.
Jeśli przedsiębiorstwo rozliczające się z budżetem terenowym realizuje inwestycje podejmowane na podstawie decyzji prezydium rady narodowej, przelewa ono bezpośrednio na rachunek finansowania tych inwestycji część lub całość amortyzacji przeznaczonej do odprowadzenia na rachunek amortyzacji scentralizowanej, stosownie do decyzji prezydium rady narodowej.
§  4.
1.
Miesięczne kwoty amortyzacji należy przelewać na właściwe rachunki w terminie do dnia 15 miesiąca, którego dotyczy obliczenie amortyzacji.
2.
Przedsiębiorstwa mogą odprowadzać amortyzację na rachunki określone w § 3 do dnia 15 każdego miesiąca w sposób zaliczkowy w wysokości 1/3 kwoty amortyzacji planowanej na dany kwartał.
3.
Od nie odprowadzonych w terminie kwot amortyzacji, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3, przedsiębiorstwa obowiązane są opłacać odsetki zwłoki w takiej wysokości, w jakiej pobiera się odsetki od nie uiszczonych w terminie zobowiązań podatkowych. Odsetki te podlegają wpłaceniu na rachunki wymienione w § 3 ust. 2.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwa w okresowych (kwartalnych i rocznych) sprawozdaniach finansowych sporządzają rozliczenie amortyzacji.
2.
Jeśli z okresowego sprawozdania finansowego wynikające kwoty wygospodarowanej amortyzacji przypadającej na poszczególne rachunki według § 3 przekraczają kwoty przelane na te rachunki, przedsiębiorstwo powinno przekazać różnicę najpóźniej do dnia ustalonego dla sporządzenia okresowego sprawozdania finansowego. Przepisy § 4 ust. 3 mają w tym wypadku zastosowanie.
3.
Wynikające z okresowego sprawozdania finansowego nadpłaty na poszczególne rachunki podlegają zaliczeniu na poczet następnych rat miesięcznych przypadających do odprowadzenia na te rachunki.
4.
Zjednoczenia co do przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, a dysponenci amortyzacji scentralizowanej co do przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi kontrolują terminowość dokonywania przez przedsiębiorstwa przelewów amortyzacji i są uprawnieni do przymusowego ściągania zaległości amortyzacji przypadającej do odprowadzenia na rachunki wymienione w § 3 ust. 2. Ściąganie zaległości następuje przez wydanie bankowi prowadzącemu rachunek rozliczeniowy przedsiębiorstwa dyspozycji według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  6.
1.
Środki odprowadzone do zjednoczenia przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym (§ 3 ust. 2 pkt 1) przeznacza się na fundusz inwestycyjny zjednoczenia, w wysokości wynikającej z ustalonej dla danego zjednoczenia normy procentowej podziału amortyzacji, a w pozostałej części - na rachunek amortyzacji scentralizowanej.
2.
Zjednoczenia dokonują przelewu na wymienione w ust. 1 cele do dnia 25 każdego miesiąca w wysokości 1/3 kwot planowanych do odprowadzenia w danym kwartale. Jeżeli środki na rachunku rozliczeń amortyzacji zjednoczenia nie wystarczą na dokonanie w pełni planowych przelewów, zjednoczenie dokonuje planowego przelewu w pierwszym rzędzie na rachunek amortyzacji scentralizowanej.
3.
Zjednoczenia opierając się na okresowych sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstw dokonują rozliczenia amortyzacji. Rozliczenie polega na ustaleniu kwot przeznaczonych do odprowadzenia na rachunki amortyzacji scentralizowanej i na rachunki funduszów inwestycyjnych zjednoczeń. Kwoty te ustala zjednoczenie w drodze zastosowania do wygospodarowanej przez przedsiębiorstwa amortyzacji norm podziału funduszu amortyzacyjnego, ustalonych dla zjednoczenia.
4.
Kwoty wynikające z rozliczenia, o którym mowa w ust. 3, przypadające do odprowadzenia na rachunki amortyzacji scentralizowanej (niedopłaty), zjednoczenie obowiązane jest odprowadzić w terminie obowiązującym dla sporządzenia zbiorczego sprawozdania finansowego. Wynikające natomiast z rozliczenia kwartalnego nadpłaty na te rachunki zalicza zjednoczenie na poczet kwot przypadających do odprowadzenia w przyszłym okresie.
5.
Jeśli ustalone dla zjednoczenia normy finansowe przewidują odprowadzenie części amortyzacji do budżetu, zjednoczenie odprowadza tę część amortyzacji na dochody budżetowe ze swego rachunku rozliczeń amortyzacji w ratach miesięcznych. Przepisy ust. 2-4 mają w tym wypadku odpowiednie zastosowanie.
§  7.
1.
Środkami amortyzacji scentralizowanej przedsiębiorstw terenowych dysponuje prezydium właściwej rady narodowej lub z jego upoważnienia wydział finansowy.
2.
Przeznaczenie środków gromadzonych na rachunku amortyzacji scentralizowanej przedsiębiorstw terenowych regulują przepisy dotyczące zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych.
§  8. 1
(uchylony).
§  9.
1.
Rachunki rozliczeń amortyzacji zjednoczeń, jak też rachunki funduszu inwestycyjnego zjednoczeń i amortyzacji scentralizowanej zjednoczeń nadzorujących przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym, prowadzone są w bankach finansujących inwestycje zjednoczeń.
2.
Rachunki amortyzacji scentralizowanej przedsiębiorstw terenowych prowadzone są w oddziałach Narodowego Banku Polskiego.
§  10.
Centrale zjednoczeń grupujących przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym odprowadzają nadwyżki własnej amortyzacji ponad potrzeby w zakresie finansowania własnych remontów kapitalnych bezpośrednio na fundusz inwestycyjny zjednoczeń w okresach kwartalnych.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwa w budowie odprowadzają amortyzację łącznie z amortyzacją swoich komórek usługowych i produkcyjnych:
1)
w części przeznaczonej na kapitalne remonty - na własny bankowy rachunek finansowania kapitalnych remontów,
2)
w pozostałej części:
a)
na rachunek rozliczeń amortyzacji zjednoczeń (przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym) lub
b)
na rachunek amortyzacji scentralizowanej przedsiębiorstw terenowych

według norm podziału ustalonych dla nich przez jednostki nadrzędne.

2.
Przepisy ust. 1 nie dotyczą zakładów (wydziałów) przekazanych przez przedsiębiorstwa w budowie do eksploatacji. Zakłady te (wydziały) odprowadzają amortyzację według zasad obowiązujących w przedsiębiorstwach czynnych.
§  12.
1.
Państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej, przedsiębiorstwa lasów państwowych oraz działające według zasad rozrachunku gospodarczego pomocnicze gospodarstwa rolne odprowadzają zaliczkowo co miesiąc amortyzację w wysokości 1/12 planowanej rocznej amortyzacji. Ostatecznego odpisu jednostki te dokonują po zakończeniu roku gospodarczego.
2.
Amortyzacja jednostek, o których mowa w ust. 1 - o ile inne przepisy nie stanowią inaczej - wpływa w całości na rachunki finansowania kapitalnych remontów.
3.
Nie wymienione w ust. 1 gospodarstwa pomocnicze zorganizowane przy jednostkach budżetowych odprowadzają swą amortyzację na dochody budżetowe jednostki macierzystej, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
4.
Zarządy budynków mieszkalnych odprowadzają całość wygospodarowanej amortyzacji na finansowanie kapitalnych remontów.
§  13.
1.
Zjednoczenia zatrzymaną część nie rozdzielonej amortyzacji (§ 34 ust. 2 uchwały nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych) powinny rozdzielić pomiędzy podporządkowane przedsiębiorstwa w formie:
1)
zwiększenia norm amortyzacji pozostawianej do dyspozycji przedsiębiorstw lub
2)
przyznania przedsiębiorstwom dotacji na fundusz, z którego przedsiębiorstwa finansują kapitalne remonty, jeżeli własne środki przedsiębiorstw nie wystarczą na finansowanie planowych nakładów na kapitalne remonty.
2.
O zwiększeniu norm amortyzacji pozostawionej do dyspozycji przedsiębiorstw (ust. 1 pkt 1) lub o przyznaniu dotacji dla przedsiębiorstw (ust. 1 pkt 2) zjednoczenie, nie później niż w pierwszym kwartale roku kalendarzowego, powinno powiadomić zainteresowane przedsiębiorstwa w trybie przewidzianym dla określenia norm i wskaźników do planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw.
3.
Środki przeznaczone na udzielanie przedsiębiorstwom dotacji (ust. 1 pkt 2) gromadzi zjednoczenie na swoim rachunku rozliczeń amortyzacji. Z rachunku tego dokonuje zjednoczenie przelewów na bankowe rachunki funduszów przedsiębiorstw (funduszu remontowego lub funduszu inwestycyjno-remontowego) do wysokości przyznanej dotacji.
§  14.
Przepisy dotyczące zjednoczeń stosuje się do ministerstw (urzędów centralnych), którym bezpośrednio podlegają przedsiębiorstwa, oraz do innych jednostek nadzorujących przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwa objęte uchwałą nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316) odprowadzają na rachunek "B" funduszu rozwoju wynikające ze sprawozdania rocznego niedopłaty tej części amortyzacji, która w roku 1965 przypadała na rzecz funduszu inwestycyjno-remontowego. Jeżeli z rocznego sprawozdania wynika, że przedsiębiorstwo odprowadziło w 1965 r. na swój fundusz inwestycyjno-remontowy kwotę wyższą niż kwota wynikająca ze sprawozdania rocznego, nadpłacona kwota podlega zwrotowi z rachunku "B" funduszu rozwoju na rachunek rozliczeniowy przedsiębiorstwa.
2.
Zjednoczenia grupujące przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym przeprowadzają rozliczenia z przedsiębiorstwami z tytułu nadpłat i niedopłat amortyzacji podlegającej za rok 1965 odprowadzeniu do zjednoczeń przez dotychczasowe rachunki rozliczeń amortyzacji zjednoczeń. Pozostałe na tych rachunkach salda po dokonaniu rozliczeń za rok 1965, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 1966 r., podlegają rozliczeniu z budżetem centralnym.
3.
Niedopłaty amortyzacji odprowadzonej w roku 1965 do budżetu przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetami terenowymi, a wynikające ze sprawozdań finansowych za rok 1965, podlegają przelaniu w 1966 r. na rachunki amortyzacji scentralizowanej przedsiębiorstw terenowych, nadpłaty zaś - zwrotowi z tych rachunków.
§  16.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 19 marca 1962 r. w sprawie odprowadzania i rozliczania amortyzacji oraz odprowadzania dochodów z likwidacji środków trwałych przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski z 1962 r. Nr 31, poz. 143 i z 1965 r. Nr 16, poz. 61).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1966 r.

ZAŁĄCZNIK 

..............................................

(nazwa i adres jednostki wydającej dyspozycję)

..............................................

(nazwa banku)

......... dnia ........ 196....

Oddział w.....................................

Dotyczy przymusowego ściągnięcia amortyzacji.

Na podstawie § 5 ust. 4 zarządzenia Ministra Finansów

z dnia 29 grudnia 1065 r. w sprawie odprowadzania i

rozliczania amortyzacji jednostek państwowych (Monitor

Polski z 1966 r. Nr 1, poz. 7) zarządza się ściągnięcie

z rachunku .............................................

........................................................

kwotę zł ....... (słownie złotych.......................

........................................................

z tytułu zaległych wpłat amortyzacji i odsetek .........

za okres od dnia .......................................

i przekazanie tej kwotę na rachunek ....................

........................................................

........................................................

Otrzymuje:

(jednostka zalegająca z wpłatami)

........................

(pieczęć i podpisy)

1 § 8 uchylony przez § 13 ust. 2 zarządzenia z dnia 17 grudnia 1969 r. w sprawie finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych w okresie przejściowym 1970 r. (M.P.69.53.423) z dniem 1 stycznia 1970 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024