Ustalenie taryfy i pobór składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 lutego 1965 r.
w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych. *

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357) oraz § 1 i § 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 grudnia 1961 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. z 1962 r. Nr 3, poz. 6 i z 1965 r. Nr 7, poz. 36) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Składkę roczną za prowadzone przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych ustala się w następującej wysokości:
Pozycja taryfy Grupy pojazdów samochodowych Składka w złotych
1 2 3
1 Samochody osobowe 2-miejscowe oraz samochody z silnikiem o pojemności cylindrów do 500 cm3 550,00
2 Samochody osobowe z silnikiem o pojemności cylindrów ponad 500 cm3, 3–5-miejscowe 750,00
3 Samochody osobowe z silnikiem o pojemności cylindrów ponad 500 cm3, ponad 5-miejscowe 900,00
4 Autobusy służące do zarobkowego przewozu osób 6.200,00
5 Przyczepy autobusowe do zarobkowego przewozu osób 3.100,00
6 Autobusy służące do własnych potrzeb 3.100,00
7 Samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób 3.500,00
8 Samochody osobowe służące do zarobkowego przewozu osób (taksówki, dorożki samochodowe) 1.250,00
9 Samochody ciężarowe o ładowności do 1,5 tony i ciągniki, z wyjątkiem wymienionych w pozycjach 10 i 11 900,00
10 Ciągniki typu rolniczego w rolnictwie, o cechach konstrukcyjnych umożliwiających szybkość ponad 20 km/godz. 700,00
11 Samochody ciężarowe o ładowności ponad 1,5 tony, w tym również samochody o nadwoziach przeznaczonych do specjalnych ładunków, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami 1.250,00
12 Samochody do specjalnego przeznaczenia, np. pogrzebowe, strażackie, polewaczki, śmieciarki, samochody pogotowia ratunkowego, samochody-dźwigi 550,00
13 Motocykle z wózkiem, trójkołowce oraz motocykle i skutery z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 200 cm3 bez wózka 320,00
14 Motocykle i skutery z silnikiem o pojemności skokowej od 100 do 200 cm3 220,00
15 Motocykle z silnikiem o pojemności skokowej do 100 cm3 oraz rowery z silnikiem pomocniczym (motorowery) do 50 cm3, podlegające rejestracji jako pojazdy samochodowe 60,00
2.
Dla inwalidów, posiadaczy niezarobkowych pojazdów samochodowych, ustala się składkę roczną w wysokości 50% składek określonych w ust. 1.
3.
Za inwalidów (ust. 2) uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
innych inwalidów, którzy posiadają pozwolenie na prowadzenie pojazdów samochodowych kategorii inwalidzkiej lub którym zostały przydzielone pojazdy samochodowe przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej bądź przez Związek Inwalidów Wojennych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej albo przez właściwy do spraw zdrowia i opieki społecznej organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
§  2.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej opłacają składki w formie zaliczek w wysokości 50% składek ustalonych w § 1.
2.
W razie gdy wysokość szkód spowodowanych przez pojazdy samochodowe należące do jednostek gospodarki uspołecznionej przekroczy w danym roku 70% wpłaconych przez nie zaliczkowo składek, Państwowy Zakład Ubezpieczeń może pobrać składkę uzupełniającą w wysokości do 100% składek ustalonych w § 1. Składkę uzupełniającą określa się oddzielnie dla spółdzielczości według jej podstawowych pionów, dla gospodarki państwowej według resortów gospodarczych oraz dla administracji państwowej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 mają również zastosowanie do kółek rolniczych.
§  3.
Posiadacze pojazdów samochodowych opłacają składkę jednorazowo za rok kalendarzowy w okresie od 1 do 31 marca danego roku, z zastrzeżeniem przepisów § 7.
§  4.
W razie rejestrowania pojazdów samochodowych w ciągu roku kalendarzowego posiadacze tych pojazdów opłacają składkę przed ich zarejestrowaniem w wysokości:
1)
100% składki określonej w § 1, jeżeli pojazd jest rejestrowany w pierwszym półroczu,
2)
50% składki określonej w § 1, jeżeli pojazd jest rejestrowany w drugim półroczu.
§  5.
W razie wyrejestrowania pojazdu w pierwszym półroczu roku kalendarzowego posiadaczowi pojazdu przysługuje zwrot w wysokości 50% wpłaconej składki. Jeżeli pojazd zostanie wyrejestrowany w drugim półroczu, zwrot składki nie przysługuje.
§  6.
Przepisy § 4 i § 5 nie mają zastosowania do jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  7.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej dokonują wpłaty na poczet należnej składki według stanu zarejestrowanych pojazdów na 1 stycznia danego roku. Ostatecznego rozliczenia składki jednostki gospodarki uspołecznionej dokonują na podstawie przeciętnej liczby zarejestrowanych pojazdów wyprowadzonej ze stanów na 1 stycznia danego roku i na 1 stycznia następnego roku. Jeżeli w wyniku rozliczenia okaże się, że Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń przysługuje wyższa składka od dokonanej wpłaty, jednostka gospodarki uspołecznionej dopłaca Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń różnicę w terminie do 31 marca następnego roku; w razie nadpłaty składki Państwowy Zakład Ubezpieczeń zwraca jednostce gospodarki uspołecznionej różnicę w terminie miesięcznym po otrzymaniu rozliczenia.
2.
Jeżeli jednostka gospodarki uspołecznionej w dniu 1 stycznia danego roku nie posiada w ogóle zarejestrowanych pojazdów, a rejestruje je dopiero w ciągu roku kalendarzowego, składkę za ten rok oblicza się według stanu zarejestrowanych pojazdów na 1 stycznia następnego roku w wysokości połowy składek określonych w § 2, bez względu na to, w którym miesiącu pojazd został zarejestrowany.
§  8.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 6, poz. 30).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1965 r.
* Z dniem 1 stycznia 1969 r. nin. zarządzenie utraciło moc w części dotyczącej jednostek gospodarki uspołecznionej, zgodnie z § 4 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 31 lipca 1968 r. w sprawie ustalenia i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej (M.P.68.34.232).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.9.30

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie taryfy i pobór składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.
Data aktu: 11/02/1965
Data ogłoszenia: 19/02/1965
Data wejścia w życie: 19/02/1965, 01/01/1965