Szczegółowe zasady gospodarki finansowej central zjednoczeń przemysłowych i budownictwa objętych planowaniem centralnym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 grudnia 1965 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej central zjednoczeń przemysłowych i budownictwa objętych planowaniem centralnym.

Na podstawie § 59 pkt 1 uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316) oraz § 55 uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy central zjednoczeń objętych przepisami części I uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316), zwanej dalej uchwałą nr 276, oraz przepisami części I uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317), zwanej dalej uchwałą nr 277.
§  2.
1.
Centrala zjednoczenia sporządza roczny plan finansowy obejmujący zestawienie:
1)
dochodów i kosztów dotyczących utrzymania centrali zjednoczenia z wyodrębnieniem tzw. "innej działalności", o której mowa w ust. 2,
2)
dochodów i kosztów działalności gospodarczej prowadzonej bezpośrednio przez centralę zjednoczenia (§ 6 ust. 1 i ust 5).
2.
Przez "inną działalność", prowadzoną przez centralę zjednoczenia na podstawie odrębnych przepisów, należy rozumieć taką działalność, jak np. administrację domów mieszkalnych, administrację gmachu biurowego (gdy jest on zajmowany przez kilka instytucji), prowadzenie stołówki, bufetu (dla potrzeb pracowników centrali zjednoczenia), pokoi gościnnych itp.
3.
Plan finansowy centrali zjednoczenia powinien być sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
4.
W terminach określonych przepisami o opracowaniu projektów planów finansowych i budżetu Państwa centrala zjednoczenia przesyła projekt planu finansowego właściwemu ministerstwu (urzędowi centralnemu) w 2 egzemplarzach i bankowi finansującemu w 1 egzemplarzu wraz ze szczegółowym uzasadnieniem.
5.
Ministerstwa (urzędy centralne) w terminach określonych przepisami o opracowaniu projektów planów finansowych i budżetu Państwa przesyłają do Ministerstwa Finansów zbiorczy projekt planu finansowego central zjednoczeń według wzoru podanego w załączniku wraz ze szczegółowym uzasadnieniem.
§  3.
1.
Łączną normę procentową, wyznaczającą wielkość wpłat przedsiębiorstw na pokrycie kosztów utrzymania central zjednoczeń (§ 18 ust. 1 uchwały nr 276 i § 19 ust. 1 uchwały nr 277), ustala Minister Finansów od planowanych kosztów własnych. Przez planowane koszty własne należy rozumieć sumę:
1)
planowanego kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej - przedsiębiorstw przemysłowych,
2)
planowanego kosztu własnego sprzedaży produkcji podstawowej, pomocniczej i usług, wykonanych własnymi siłami - przedsiębiorstw budowlano-montażowych,
3)
planowanych kosztów handlowych - przedsiębiorstw obrotu towarowego,
4)
planowanego kosztu własnego sprzedaży produkcji i usług, wykonanych własnymi siłami - biur projektowych i przedsiębiorstw geodezyjnych,
5)
planowanego kosztu własnego sprzedanych usług i produkcji, wykonanych własnymi siłami - przedsiębiorstw transportowych,
6)
planowanych całkowitych nakładów działalności eksploatacyjnej - przedsiębiorstw rolnych

- zgrupowanych w zjednoczeniach danego ministerstwa.

2.
Limit zatrudnienia centrali zjednoczenia obejmuje pracowników, których fundusz płac wchodzi w skład kosztów utrzymania centrali zjednoczenia wraz z kosztami ewentualnie prowadzonej innej działalności (§ 2 ust. 2) oraz w skład kosztów działalności gospodarczej (§ 6 ust. 1) - objętych planem finansowym centrali zjednoczenia.
3.
Ustalona przez centralę zjednoczenia kwota wpłat przedsiębiorstw na pokrycie jej kosztów utrzymania, wynikająca z zastosowania procentowych norm, o których mowa w § 18 ust. 1 uchwały nr 276 i § 19 ust. 1 uchwały nr 277, nie ulega zmianie bez względu na dokonywane ewentualnie zmiany w planach przedsiębiorstw. W razie jednak zwiększenia w ciągu roku, stosownie do przepisów § 22 ust. 1 i § 23 ust. 1 uchwały nr 276 oraz § 23 ust. 1 i § 24 ust. 1 uchwały nr 277, limitów zatrudnienia i funduszu płac central zjednoczeń, właściwi ministrowie mogą - w uzasadnionych wypadkach - zwiększyć odpowiednio kwoty wpłat przedsiębiorstw na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania central zjednoczeń oraz dokonać innych odpowiednich zmian planów finansowych powiększających ich kwoty ogólne. Uprawnienia te przysługują dyrektorom zjednoczeń, jeśli na podstawie upoważnień otrzymanych w trybie określonym przepisami § 23 ust. 2 uchwały nr 276 i § 24 ust. 2 uchwały nr 277 dokonali we własnym zakresie zmian w zatrudnieniu i funduszu płac centrali zjednoczenia.
§  4.
1.
Centrale zjednoczeń posiadają we właściwym oddziale banku finansującego rachunek środków na utrzymanie centrali zjednoczenia. Na rachunek ten wpływają:
1)
wpłaty przedsiębiorstw przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania centrali zjednoczenia,
2)
dochody z innej działalności (§ 2 ust. 2).
2.
Z rachunku bankowego środków na utrzymanie centrali zjednoczenia pokrywa się wydatki dotyczące:
1)
kosztów utrzymania centrali zjednoczenia zarówno osobowych, jak i rzeczowych (w tym także kosztów osobowych kolegium i rady techniczno-ekonomicznej zjednoczenia, ponoszonych w ramach bezosobowego funduszu płac),
2)
kosztów innej działalności (§ 2 ust. 2),
3)
przelewów odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych centrali zjednoczenia, odprowadzanych na rachunek, z którego pokrywane są koszty kapitalnych remontów (§ 5 ust. 1 pkt 5).
3.
Rzeczywiste koszty utrzymania centrali zjednoczenia, zwiększone (zmniejszone) o różnicę między kosztami i dochodami innej działalności (§ 2 ust. 2) oraz o saldo zysków i strat nadzwyczajnych związanych z utrzymaniem centrali zjednoczenia, odnoszone są w końcu roku na konto finansowania kosztów utrzymania centrali zjednoczenia. Ewentualne saldo na tym koncie, stanowiące nadwyżkę dochodów nad kosztami utrzymania centrali, powstałe w roku poprzedzającym rok planowy, wykazywane jest w planie finansowym centrali zjednoczenia jako pozostałość na początek roku planowego i jest składnikiem dochodów planu utrzymania centrali zjednoczenia. Plan dochodów i kosztów utrzymania centrali zjednoczenia na dany rok powinien być zrównoważony.
4.
Wydatki dotyczące własnych inwestycji centrali zjednoczenia pokrywane są z rachunku funduszu inwestycyjnego zjednoczenia, a wydatki na kapitalne remonty z odrębnego rachunku środków na kapitalne remonty centrali zjednoczenia.
§  5.
2 Oprócz rachunku środków na utrzymanie centrali zjednoczenia, o którym mowa w § 4 ust. 1, centrale zjednoczeń posiadają we właściwym oddziale banku finansującego następujące rachunki bankowe:
1)
rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji,
2)
rachunek środków funduszu inwestycyjnego zjednoczenia,
3)
rachunek środków funduszu rezerwowego zjednoczenia,
4)
rachunek rozliczeń z tytułu amortyzacji zjednoczenia,
5)
rachunek środków na kapitalne remonty centrali zjednoczenia.
2.
Centrale zjednoczeń mogą otwierać ponadto w razie potrzeby, na podstawie obowiązujących przepisów, następujące rachunki bankowe:
1)
rachunek środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych,
2)
rachunek środków funduszu branży,
3)
rachunek środków funduszu przedsięwzięć rejonowych (w budownictwie),
4)
rachunek środków funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,
5)
rachunek środków scentralizowanej amortyzacji przedsiębiorstw i zakładów,
6)
inne rachunki.
3.
Upoważnia się dyrektorów zjednoczeń do wyznaczania terminów odprowadzania nadmiaru kwot zgromadzonych na rachunku środków na kapitalne remonty centrali zjednoczeń (ust. 1 pkt 5) na rachunek środków funduszu inwestycyjnego zjednoczenia. Dyrektorzy zjednoczeń upoważnieni są również do wyznaczania terminów zasilania rachunku środków na kapitalne remonty centrali zjednoczenia z rachunku środków funduszu inwestycyjnego zjednoczenia.
4.
Na rachunek środków na kapitalne remonty centrali zjednoczenia (ust. 1 pkt 5) odprowadzane są bieżące wpływy z tytułu sprzedaży i likwidacji środków trwałych centrali zjednoczenia; z rachunku tego pokrywane są również koszty związane ze sprzedażą i likwidacją tych środków.
§  6.
1.
Plan finansowy centrali zjednoczenia w zakresie działalności gospodarczej obejmuje dochody i koszty tej działalności prowadzonej przez realizację doraźnych i ciągłych przedsięwzięć gospodarczych, finansowanych z:
1)
funduszu przedsięwzięć gospodarczych zjednoczenia, o którym mowa w §§ 10 - 15 uchwał nr 276 i nr 277,
2)
funduszu branży, o którym mowa w §§ 16 i 17 uchwał nr 276 i nr 277,
3)
funduszu przedsięwzięć rejonowych, o którym mowa w § 18 uchwały nr 277,
4)
innych funduszów utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Różnice między dochodami a kosztami poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych (zakończonych w danym roku, jeśli chodzi o przedsięwzięcia doraźne, bądź dotyczących danego roku, jeśli chodzi o przedsięwzięcia ciągłe), finansowanych z poszczególnych funduszów wymienionych w ust. 1, wpływają na powiększenie lub zmniejszenie tych funduszów. Różnice, stanowiące nadwyżki dochodów nad kosztami przedsięwzięć gospodarczych finansowanych ze środków poszczególnych funduszów, są wykazywane w planie finansowym centrali zjednoczenia jako pozostałości tych funduszów na początek i koniec roku.
3.
Działalność gospodarcza centrali zjednoczenia prowadzona przez wyodrębnione zakłady działające na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym bezpośrednio jej podległe, o których mowa w § 10 ust. 2 uchwał nr 276 i nr 277, nie jest objęta planem finansowym centrali zjednoczenia. Zakłady te sporządzają odrębne plany techniczno-ekonomiczne, a wyniki ich są objęte zbiorczym planem finansowym zjednoczenia jako całości. Limity zatrudnienia i funduszu płac wyżej wymienionych zakładów mieszczą się w limicie określonym dla przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu.
4.
W razie utworzenia w ciągu roku przez centralę zjednoczenia nowego zakładu działającego na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym, przejmującego część działalności gospodarczej finansowanej uprzednio z funduszów, o których mowa w § 6 ust. 1, limity zatrudnienia i funduszu płac centrali zjednoczenia oraz kwota ogólna jej planu finansowego powinny być odpowiednio zmniejszone.
5.
Jeśli przedsięwzięcie gospodarcze jest wykonywane stosownie do przepisu § 13 ust. 2 i § 17 ust. 4 uchwał nr 276 i nr 277, na polecenie centrali zjednoczenia przez zgrupowane w zjednoczeniu przedsiębiorstwo - koszty tego przedsięwzięcia są pokrywane przez centralę zjednoczenia ze środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych lub funduszu branży, a ewentualne dochody uzyskane z danego przedsięwzięcia powinny wpływać na zwiększenie właściwego funduszu centrali zjednoczenia.
§  7.
1.
Centrale zjednoczeń składają w bankach finansujących swe plany finansowe zatwierdzone przez dyrektorów zjednoczeń.
2.
Banki dokonują wypłat dotyczących funduszu płac central zjednoczeń w granicach limitów funduszu płac ustalonych w ich zatwierdzonych planach finansowych.
§  8.
1.
Centrala zjednoczenia prowadzi księgowość na podstawie branżowego planu kont.
2.
W razie prowadzenia przez centralę zjednoczenia przedsięwzięć gospodarczych w ramach funduszu przedsięwzięć gospodarczych zjednoczenia, funduszu branży i funduszu przedsięwzięć rejonowych - plan kont centrali zjednoczenia należy uzupełnić kontami zapewniającymi kontrolę finansowania poszczególnych przedsięwzięć realizowanych ze środków tych funduszów.
3.
W razie powołania dla realizacji działalności gospodarczej zakładów, o których mowa w § 6 ust. 3 - zakłady te prowadzą oddzielną księgowość według planu kont obowiązującego przedsiębiorstwa, które prowadzą analogiczną działalność gospodarczą.
4.
W razie realizowania innej działalności (§ 2 ust. 2) - centrala zjednoczenia powinna uzupełnić swój plan kont kontami dostosowanymi do rodzajów prowadzonej innej działalności.
§  9.
1.
Centrala zjednoczenia sporządza łączny bilans i rachunek wyników zjednoczenia jako całości (tzn. wszystkich zgrupowanych przedsiębiorstw i podległych jej bezpośrednio zakładów, działających na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, i samej centrali) według wzoru określonego obowiązującą instrukcją w zakresie sprawozdawczości finansowej (§ 10 ust. 1 pkt 1). Oprócz łącznego bilansu i rachunku wyników, obejmującego wszystkie piony bilansowe, centrala zjednoczenia sporządza zbiorcze bilanse i rachunki wyników odrębnie dla każdego z pionów bilansowych (działów gospodarki narodowej).
2.
W łącznym rachunku wyników zjednoczenia, o którym mowa w ust. 1, za wynik zjednoczenia uważa się:
1)
saldo strat i zysków zgrupowanych przedsiębiorstw,
2)
saldo strat i zysków podległych bezpośrednio centrali zjednoczenia zakładów wymienionych w § 6 ust. 3,
3)
saldo rachunku wyrównawczego cen.
§  10.
1.
Centrala zjednoczenia zobowiązana jest do składania jednostce nadrzędnej oraz innym jednostkom przewidzianym w odpowiedniej instrukcji:
1)
sprawozdań finansowych w terminach i według wzorów przewidzianych w obowiązujących instrukcjach w sprawie sprawozdawczości finansowej dla central zjednoczeń, wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Finansów, oraz innych sprawozdań określonych właściwymi przepisami,
2)
sprawozdań z działalności gospodarczej prowadzonej przez działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego zakłady podległe bezpośrednio centrali zjednoczenia (§ 6 ust. 3) w myśl przepisów obowiązujących dla sprawozdawczości przedsiębiorstw.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, oraz łączny bilans i rachunek wyników, o których mowa w § 9, powinny być podstawą do analizy działalności centrali zjednoczenia i zjednoczenia jako całości.
§  11.
Na podstawie sprawozdań, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, ministerstwa (urzędy centralne) sporządzają i przedstawiają Ministerstwu Finansów oraz Głównemu Urzędowi Statystycznemu zbiorcze sprawozdania kwartalne central zjednoczeń w zakresie i terminie ustalonych w instrukcjach w sprawie sprawozdawczości.
§  12.
Uprawnienia i obowiązki zjednoczenia jako dysponenta kredytów budżetowych określają odrębne przepisy.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r.

ZAŁĄCZNIK 

PLAN FINANSOWY CENTRALI ZJEDNOCZENIA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Objaśnienia.

1. Kwoty w pozycjach rubryki 4 stanowią sumę kwot pozycji rubryk 6, 10, 12, 14 i 16.

2. Kwoty w pozycjach rubryki 5 stanowią sumę kwot pozycji rubryk 7, 11, 13, 15 i 17.

3. W pozycji I 1 rubryk: 6, 8, 10, 12, 14, 16 - podaje się odpowiednie kwoty bilansowe (na początek roku poprzedzającego rok planowy).

4. Kwoty w rubrykach: 7, 9, 11, 13, 15, 17 pozycji I 1 powinny równać się odpowiednio kwotom rubryk: 6, 8, 10, 12, 14, 16 pozycji 19.

5. Kwota w rubryce 7 pozycji I 1 (równa kwocie w rubryce 6 pozycji 19) oznacza przewidywany stan salda konta "Finansowanie kosztów utrzymania centrali zjednoczenia" na początek roku planowego.

6. Kwota w rubryce 9 pozycji I 1 (równa kwocie rubryki 8 pozycji 19) oznacza przewidywaną różnicę między dochodami a kosztami innej działalności centrali zjednoczenia (nadwyżkę kosztów oznacza się znakiem "-", nadwyżkę dochodów oznacza się znakiem "+").

7. Kwoty w rubrykach: 11, 13, 15, 17 pozycji I 1 (równe odpowiednio kwotom rubryk 10, 12, 14, 16 pozycji 19) oznaczają przewidywane stany sald odpowiednich kont funduszów, skorygowanych o różnice między kwotami dochodów a kosztów przedsięwzięć gospodarczych o charakterze doraźnym, nie zakończonych i nie rozliczonych do końca roku poprzedzającego rok planowy.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024