Udział jednostek gospodarczych w kosztach budowy urządzeń komunalnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 9 grudnia 1965 r.
w sprawie udziału jednostek gospodarczych w kosztach budowy urządzeń komunalnych.

Na podstawie § 19 ust. 2 pkt 1 uchwały nr 100 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1965 r. w sprawie planowania, realizacji i finansowania inwestycji wspólnych (Monitor Polski Nr 26, poz. 128) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy ustalania - w ramach zasad określonych w uchwale nr 100 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1965 r. w sprawie planowania, realizacji i finansowania inwestycji wspólnych (Monitor Polski Nr 26, poz. 128) - udziałów jednostek gospodarki uspołecznionej oraz organizacji społecznych, politycznych i zawodowych, zwanych w dalszym ciągu "jednostkami gospodarczymi", w kosztach realizacji inwestycji z zakresu urządzeń komunalnych.
2.
Zarządzenie nie dotyczy ustalania udziałów jednostek gospodarczych w kosztach budowy lub rozbudowy ulic, dróg (państwowych i lokalnych), mostów oraz inwestycji ciepłowniczych. Udziały w kosztach budowy i rozbudowy ulic oraz dróg i mostów ustala się według przepisów instrukcji Ministrów Komunikacji i Gospodarki Komunalnej z dnia 15 września 1964 r. w sprawie obliczania obciążenia dróg lokalnych oraz ustalania wielkości udziału uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji drogowych i utrzymania dróg lokalnych (Monitor Polski Nr 65, poz. 311).
§  2.
1.
Podstawą określenia wielkości udziału są zgłoszone przez jednostkę gospodarczą do właściwej dla danego rodzaju usług jednostki gospodarki komunalnej:
1)
zapotrzebowanie na usługi komunalne - w odniesieniu do budowy nowego urządzenia komunalnego,
2)
zapotrzebowanie lub wzrost zapotrzebowania na usługi komunalne - w odniesieniu do rozbudowy lub przebudowy istniejącego urządzenia komunalnego.
2.
Zapotrzebowanie powinno być zgłoszone odrębnie dla każdego rodzaju usług komunalnych.
3.
W zapotrzebowaniu należy podać:
1)
wielkość potrzeb określoną we właściwych jednostkach rzeczowych w podziale na poszczególne okresy czasu, w jakich one występują (etap, perspektywa),
2)
terminy, w jakich mają być świadczone w określonych wielkościach usługi na rzecz jednostki gospodarczej.
§  3.
1.
Zapotrzebowanie (§ 2) powinno być określone w poszczególnych dziedzinach gospodarki komunalnej w następujących jednostkach (wielkościach) rzeczowych, a mianowicie w zakresie:
1)
wodociągów - m3 wody w dobie maksymalnego jej poboru,
2)
kanalizacji - m3 ścieków w dobie maksymalnego odpływu,
3)
oczyszczalni ścieków - m3 średnio na dobę,
4)
komunikacji miejskiej - liczba pracowników korzystających z usług komunikacji miejskiej,
5)
urządzeń gazowniczych - m3 gazu w dobie maksymalnego jego poboru,
6)
pralni - kg pranej bielizny lub czyszczonej odzieży w stosunku rocznym,
7)
łaźni - liczba pracowników przewidzianych do korzystania z usług łaźni,
8)
pozostałych działów - w jednostkach rzeczowych, właściwych dla poszczególnych rodzajów usług.
2.
Jednostki gospodarcze, których obiekty lokalizowane są lub znajdują się na terenie dzielnic przemysłowych i magazynowych, powinny zgłaszać zapotrzebowanie na usługi w jednostkach rzeczowych właściwych dla poszczególnych rodzajów usług.
§  4.
1.
Jednostki gospodarcze uczestniczą w kosztach realizacji tych zadań inwestycyjnych, których wykonanie łączy się ze świadczeniem zapotrzebowanych usług w określonym czasie.
2.
W zależności od potrzeb w zakresie budowy lub rozbudowy urządzeń komunalnych, od których uzależnione jest świadczenie odpowiednich usług, należy przy ustalaniu wielkości udziałów uwzględniać w całości lub oddzielnie:
1)
w dziale urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowniczych:
a)
budowę urządzeń produkcyjnych łącznie z niezbędnym zapleczem techniczno-gospodarczym,
b)
budowę urządzeń sieciowych łącznie z niezbędnym zapleczem techniczno-gospodarczym,
2)
w dziale oczyszczania ścieków - budowę wszystkich urządzeń wraz z niezbędnym zapleczem techniczno-gospodarczym, łączącym się z procesem oczyszczania i odprowadzania ścieków do odbiornika,
3)
w dziale komunikacji miejskiej - budowę urządzeń komunikacyjnych (tory, sieć, układy zasilające) i niezbędnego zaplecza techniczno-gospodarczego,
4)
w pozostałych działach gospodarki komunalnej - wszystkie składniki objęte zadaniem inwestycyjnym, od których uzależnione jest świadczenie zapotrzebowanych usług.
§  5.
Wysokość udziałów w kosztach inwestycji komunalnych ustala się proporcjonalnie do wielkości zapotrzebowania zgłoszonego przez jednostkę gospodarczą na dany rodzaj usług i przyjętego do realizacji, biorąc za podstawę ustalenia wysokości udziałów zbiorcze zestawienie kosztów inwestycji komunalnych.
§  6.
Wielkość zapotrzebowania na usługi z zakresu oczyszczania ścieków podlega korekcie wynikającej z różnicy stężeń ścieków odprowadzanych przez jednostkę gospodarczą w stosunku do stężeń ścieków miejskich, według zasad podanych w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§  7.
1.
Ustalenie udziałów jednostek gospodarczych następuje na etapach projektu wstępnego lub projektu techniczno-roboczego (przy dokumentacji jednostadiowej).
2.
Do projektu wstępnego lub projektu techniczno-roboczego należy dołączać tabelę zapotrzebowania na usługi komunalne przez jednostki gospodarcze i podziału kosztów inwestycji, sporządzoną według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
3.
Tabela wymieniona w ust. 2 stanowi część składową dokumentów, o których mowa w ust. 2, w razie realizacji wspólnych zadań inwestycyjnych z zakresu gospodarki komunalnej.
§  8.
1.
Jednostka gospodarcza w zasadzie nie powinna partycypować w kosztach inwestycji komunalnych, gdy wielkość jej udziału nie przekraczałaby 50.000 zł. Uchwałę w sprawie niepartycypowania w tych kosztach podejmują właściwe prezydia rad narodowych.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy inwestorów w dzielnicach magazynowo-składowych.
§  9.
Po zakończeniu inwestycji inwestor zobowiązany jest złożyć końcowe rozliczenie jednostce gospodarczej uczestniczącej w kosztach realizacji inwestycji, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§  10.
Przepisy niniejszego zarządzenia nie mają zastosowania do spółdzielni budownictwa mieszkaniowego.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

I.
Przy korekcie wielkości zapotrzebowania na usługi z zakresu oczyszczania ścieków należy stosować następujące współczynniki korygujące:
1)
dla oczyszczalni mechanicznych - współczynnik korygujący, wynikający z różnicy stężenia zawiesiny, przyjmując za podstawowy stopień stężenia 360 g na 1 m3 ścieków,
2)
dla oczyszczalni biologicznych - współczynnik korygujący, wynikający z różnicy stężeń wyrażonych w BZT5, przyjmując za podstawowy stopień stężenia 320 g/m3 O2.

Współczynnik korygujący należy obliczać według następujących wzorów:

gdzie: M = współczynnik korygujący dla oczyszczalni mechanicznych,

Sm = stężenie ścieków w zawiesinie, wyrażone w g/m3 ścieków,

mnożnik 0,6 = wielkość stała, wyrażająca zależność wzrostu kosztów urządzeń oczyszczalni mechanicznych od stężenia ścieków,

B = współczynnik korygujący dla oczyszczalni biologicznych,

Sb = stężenie ścieków, wyrażone w BZT5 na m3 O2,

mnożnik 0,5 = wielkość stała, wyrażająca zależność wzrostu kosztów urządzeń oczyszczalni biologicznych od stężenia ścieków.

II.
Przykłady obliczania ilości ścieków przyjmowanej za podstawę do ustalenia wielkości udziału w kosztach budowy lub rozbudowy oczyszczalni ścieków.

Przykład 1.

Jednostka gospodarcza odprowadza 1000 m3 na dobę ścieków o stężeniu 240 g/m3 zawiesiny i 240 g/m3 O2 - BZT5.

Współczynniki korygujące wyniosą:

a)
dla oczyszczalni mechanicznej:

M = 0,8

b) dla oczyszczalni biologicznej:

B = 0,875

Podstawę do obliczania wielkości udziału jednostki gospodarczej stanowić będą następujące ilości ścieków:

- w wypadku oczyszczalni mechanicznej:

Qm = 1.000 x 0,8 = 800 m3/dobę,

- w wypadku oczyszczalni biologicznej:

Qb = 1.000 x 0,875 = 875 m3/dobę,

gdzie: Q oznacza wielkość przepływu ścieków.

Przykład 2.

Jednostka gospodarcza odprowadza 1000 m3 na dobę ścieków o stężeniu zawiesiny 720 g/m3 i 640 g/m3 O2 - BZT5.

Współczynniki korygujące wyniosą:

a)
dla oczyszczalni mechanicznej:

M = 1,6

b)
dla oczyszczalni biologicznej:

B = 1,5.

Podstawę do obliczania wielkości udziału jednostki gospodarczej stanowić będą następujące ilości ścieków:

- w wypadku oczyszczalni mechanicznej:

Qm = 1.000 x 1,6 = 1.600 m3/dobę,

- w wypadku oczyszczalni biologicznej:

Qb = 1.000 x 1,5 = 1.500 m3/dobę,

gdzie Q oznacza wielkość przepływu ścieków.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZORCOWY UKŁAD TABELI ZAPOTRZEBOWAŃ NA USŁUGI KOMUNALNE ORAZ PODZIAŁU KOSZTÓW INWESTYCJI

Lp. Wyszczególnienie odbiorców usług Wielkości usług wymagające zabezpieczenia Koszt inwestycji oraz jego podział między poszczególnych odbiorców usług (w tys. zł)
w I etapie %

udział odbiorców usług

w perspektywie %

udział odbiorców

w I etapie w tym podział nakładów na poszczególne lata etapu realizacyjnego zgodnie z harmonogramem robót inwestycyjnych w perspektywie
.... r. .... r. .... r. .... r. .... r.
I Uspołecznione jednostki gospodarcze razem
w tym (imiennie):
............
............
............
............
II Ludność (gospodarstwa domowe) x x x x x
III Pozostałe potrzeby i cele x x x x x
Ogółem: 100% 100% x x x x x

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024