Środki specjalnych jednostek budżetowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 października 1965 r.
w sprawie środków specjalnych jednostek budżetowych.

Na podstawie art. 51 pkt 1 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) zarządza się, co następuje:

1.

Przepisy wspólne.

§  1.
1. 1
Dochody jednostek budżetowych pochodzące z nie wyodrębnionej organizacyjnie działalności ubocznej lub części działalności podstawowej mogą być zużywane na koszty związane z tą działalnością na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu, jako środki specjalne.
2.
Nadwyżki środków specjalnych są dochodami budżetowymi.
3.
Niedobory środków specjalnych mogą być pokrywane z budżetu w wypadkach określonych w zarządzeniu.
§  2. 2
1.
Rodzaje działalności jednostek budżetowych (§ 1 ust. 1), zwane dalej "typami środków specjalnych", źródła środków specjalnych (dochody) i ich przeznaczenie (koszty) oraz jednostki budżetowe uprawnione do dysponowania środkami specjalnymi (dysponentów) określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Jednostki budżetowe w zakresie budżetu centralnego, uprawnione do posiadania określonego typu środków specjalnych, mogą korzystać z tych środków po uzyskaniu zgody nadrzędnej jednostki organizacyjnej.
2a.
Uprawnienie do korzystania ze środków specjalnych przez wydziały prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych (miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty) lub przez jednostki podległe tym wydziałom przyznaje prezydium rady narodowej po zasięgnięciu opinii wydziału finansowego.
2b.
Prezydia rad narodowych mogą przekazać uprawnienia, o których mowa w ust. 2a, wydziałom finansowym.
3.
Jednostka nadrzędna (ust. 2) może zarządzić zlikwidowanie przez dysponenta środków specjalnych oraz włączenie dochodów i wydatków do budżetu, jeżeli rozmiar działalności nie uzasadnia potrzeby dysponowania środkami specjalnymi. Likwidacja powinna nastąpić z ostatnim dniem roku budżetowego.
4.
W razie likwidacji rachunku środków specjalnych pozostałość środków pieniężnych po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych podlega przekazaniu na dochody budżetowe dysponenta.
§  3.
1.
Utworzenie nowego typu środków specjalnych lub rozszerzenie zakresu stosowania typu istniejącego może nastąpić z pierwszym dniem roku budżetowego na wniosek właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego), zgłoszony w terminie do dnia 1 lipca roku poprzedniego.
2.
Wniosek o utworzenie nowego typu środków specjalnych powinien zawierać:
1)
określenie dysponenta (dysponentów),
2) 3
określenie dochodów i kosztów,
3) 4
orientacyjne kwoty dochodów i kosztów na okres budżetowy,
4)
uzasadnienie potrzeby wyodrębnienia określonych środków z budżetu.
3. 5
Przez rozszerzenie zakresu stosowania typu środków specjalnych (ust. 1) rozumie się nadanie uprawnienia do posiadania określonego typu środków specjalnych jednostkom budżetowym, nie wymienionym w załączniku nr 1, lub objęcie typem środków specjalnych dochodów i kosztów nie określonych w tym załączniku. Wniosek w tej sprawie powinien zawierać odpowiednie dane i kalkulacje uzasadniające potrzebę wprowadzenia zmian.
4. 6
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przy występowaniu o zgodę prezydium rady narodowej na podstawie § 2 ust. 2 i 2a.
§  4.
1. 7
Podstawą gospodarowania środkami specjalnymi jest plan finansowy ustalający dochody i koszty oraz stan środków obrotowych na początek i koniec roku. Planowany stan środków obrotowych nie może przekraczać ustalonego normatywu zapasów materiałowych zwiększonego o 1/12 kosztów działalności bieżącej.
2.
Do planu finansowego załącza się:
1)
kalkulację i uzasadnienie dochodów,
2) 8
kalkulację i uzasadnienie kosztów, a w tym szczegółową kalkulację funduszu płac,
3) 9
dane co do przewidywanej pozostałości materiałów (wartość) zakupionych ze środków specjalnych oraz stanu należności i zobowiązań dotyczących tych środków które uwzględnia się przy ustalaniu stanu środków obrotowych łącznie ze stanem środków pieniężnych na początek i koniec roku objętego planem.
3.
Zasady i tryb opracowywania jednostkowych i zbiorczych planów finansowych środków specjalnych oraz wzory tych planów ustalają przepisy o opracowywaniu projektu budżetu (nota budżetowa) oraz o opracowywaniu planów finansowych jednostek i zakładów budżetowych.
§  5. 10
1.
Dysponenci środków specjalnych wykazują w planach finansowych i w sprawozdawczości poszczególne rodzaje dochodów i kosztów według podziałek określonych w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.
2.
W planach finansowych i w sprawozdawczości mogą występować jedynie dochody i koszty, wymienione w kolumnach 4 i 5 załącznika nr 1 do zarządzenia.
§  6.
1.
Ministerstwo Finansów po uchwaleniu przez Radę Ministrów projektu budżetu Państwa zatwierdza wstępnie zbiorcze plany finansowe środków specjalnych budżetu centralnego oraz jednostkowe plany finansowe, które nie są objęte planami zbiorczymi.
2.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) na podstawie zatwierdzonych zbiorczych planów finansowych (ust. 1) zatwierdzają wstępnie:
1)
jednostkowe plany finansowe środków specjalnych dysponentów bezpośrednio podległych ministrom,
2)
zbiorcze plany finansowe środków specjalnych dysponentów podporządkowanych poszczególnym jednostkom organizacyjnym podległym ministrom.
3.
Jednostki nadrzędne na podstawie zatwierdzonych zbiorczych planów finansowych (ust. 2 pkt 2) zatwierdzają wstępnie jednostkowe plany finansowe środków specjalnych podległych dysponentów.
4.
Ostateczne zatwierdzenie zbiorczych i jednostkowych planów finansowych środków specjalnych następuje na podstawie uchwalonego przez Sejm budżetu Państwa. Jeżeli w związku z uchwaleniem budżetu nie ma potrzeby wprowadzenia zmian do planów finansowych środków specjalnych, zatwierdzenie wstępne nabiera mocy zatwierdzenia ostatecznego.
5.
Przy wstępnym i ostatecznym zatwierdzaniu planów finansowych należy przestrzegać zgodności z ustalonymi w zatwierdzonych zbiorczych planach finansowych kwotami:
1)
wpłaty do budżetu,
2)
funduszu płac,
3)
dotacji z budżetu,
4)
wydatków na inwestycje i kapitalne remonty.
§  7.
1.
Zatwierdzenie planów finansowych środków specjalnych budżetu terenowego następuje po uchwaleniu budżetu przez radę narodową.
2.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych na podstawie uchwalonego budżetu zatwierdzają zbiorcze plany finansowe środków specjalnych oraz jednostkowe plany finansowe środków specjalnych, nie objęte planami zbiorczymi.
3.
Właściwe wydziały prezydiów rad narodowych, w granicach zatwierdzonych planów zbiorczych, zatwierdzają jednostkowe plany finansowe środków specjalnych podległych dysponentów.
4.
Jeżeli zatwierdzenie jednostkowych planów finansowych w trybie określonym w ust. 1-3 nie może nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, jednostkowy plan finansowy podlega wstępnemu zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną (właściwy wydział).
5.
W gromadach, osiedlach i miastach nie stanowiących powiatów plany finansowe środków specjalnych zatwierdza przewodniczący prezydium rady narodowej.
6.
Przy zatwierdzaniu planów finansowych środków specjalnych budżetów terenowych mają zastosowanie przepisy § 6 ust. 4 i 5.
§  8.
Dysponent może posiadać tylko jeden rachunek określonego typu środków specjalnych.
§  9.
1. 11
Właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego na podstawie wniosku dysponenta posiadającego zgodę, o której mowa w § 2 ust. 2 ust. 2a i 2b, na dysponowanie środkami specjalnymi otwiera rachunek bankowy dla tych środków.
2.
Podstawą dokonywania przez dysponenta wypłat z rachunku środków specjalnych jest zatwierdzony plan finansowy.
§  10. 12
Wypłaty z rachunku środków specjalnych ograniczone są wysokością sum zgromadzonych na tym rachunku.
§  11.
1.
Zmiany zbiorczych i jednostkowych planów finansowych środków specjalnych, z wyjątkiem wypadków określonych w ust. 4, przeprowadza organ właściwy do ich zatwierdzenia.
2.
Zmiany w planach finansowych środków specjalnych, powodujące zwiększenie dotacji budżetowych, mogą być dokonywane po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
3.
Zmiany jednostkowych planów finansowych, powodujące zmniejszenie wpłat do budżetu, przewidzianych w planie zbiorczym, mogą być dokonywane za zgodą Ministra Finansów w zakresie środków specjalnych budżetu centralnego lub wydziału finansowego prezydium właściwej rady narodowej - w zakresie środków specjalnych budżetu wojewódzkiego i powiatowego, a w gromadach, miastach nie stanowiących powiatów i osiedlach za zgodą prezydium właściwej rady narodowej.
4. 13
Dysponent uprawniony jest do dokonywania zmian w zatwierdzonym jednostkowym planie finansowym, polegających na:
1)
zwiększeniu kosztów w poszczególnych paragrafach w wypadku, gdy jest pokrycie w ponadplanowych dochodach,
2)
przeniesieniach pomiędzy poszczególnymi paragrafami kosztów,

pod warunkiem że zmiany te nie spowodują:

a)
zwiększenia osobowego i bezosobowego funduszu płac, chyba że przepisy szczególne zezwalają na takie zwiększenie,
b)
zmniejszenia planowanych środków na inwestycje i kapitalne remonty, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,
c) 14
zmniejszenia planowanej pozostałości środków obrotowych na koniec roku,
d)
zmniejszenia wpłaty do budżetu.
5.
Jednostka nadrzędna dysponenta może zastrzec sobie prawo decyzji w zakresie zmian wymienionych w ust. 4.
6.
Wprowadzenie zmian określonych w ust. 4 i 5 nie wymaga zmiany zbiorczego planu finansowego ministerstwa i innych jednostek nadrzędnych, których plan zbiorczy zatwierdziło właściwe ministerstwo (wydział finansowy).
§  12. 15
W razie gdy sprawozdanie finansowe wykazuje saldo środków specjalnych na koniec roku wyższe od pozostałości na początek roku, przewidzianej w planie finansowym na rok następny, jednostka nadrzędna zatwierdzająca plan ustala wysokość oraz termin przekazania zbędnych środków na dochody budżetowe.
§  13.
1.
Jeżeli plany finansowe środków specjalnych przewidują wpłaty nadwyżek do budżetu, dysponenci dokonują tych wpłat na I, II i III kwartał w ciągu 15 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał zaliczkowo do dnia 31 grudnia i ostatecznie w ciągu 5 dni po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Należną wpłatę do budżetu za I, II i III kwartał oraz zaliczkową za IV kwartał ustala się w takim stosunku do faktycznie osiągniętego dochodu, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznych planowanych dochodów, przy czym przy ustalaniu wpłaty zaliczkowej za IV kwartał przyjmuje się za podstawę dochody osiągnięte do dnia 25 grudnia.
3. 16
Wpłatę ostateczną do budżetu za IV kwartał stanowi nadwyżka środków obrotowych ponad normatyw zapasów materiałowych i 1/12-tą planowanych na rok następny kosztów działalności bieżącej.
4.
Wpłaty do budżetu wymienione w ust. 3, mogą być zwiększone przez jednostkę nadrzędną o wartość nieuzasadnionego stanu należności i zapasów materiałów na koniec roku.
§  14.
Odstępstwa od zasad określonych w § 12 oraz § 13 ust. 2 i 3 dopuszczalne są w uzasadnionych wypadkach za zgodą:
1)
jednostki nadrzędnej dysponenta - w zakresie wpłat do budżetu centralnego za I, II, III kwartał oraz wpłaty zaliczkowej za IV kwartał (§ 13 ust. 2),
2)
Ministra Finansów - w zakresie ostatecznych wpłat do budżetu centralnego za IV kwartał (§ 13 ust. 3) oraz wpłat wymienionych w § 12,
3)
właściwego organu finansowego na wniosek dysponenta - w zakresie wpłat do budżetu terenowego (§ 12 oraz § 13 ust. 2 i 3).
§  15. 17
1.
W razie niedokonania przez dysponenta wpłat do budżetu na zasadach ustalonych w §§ 12-14, właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych, wystawionego przez jednostkę nadrzędną dysponenta lub organ finansowy, dokona przelewu odpowiedniej kwoty na dochody budżetowe.
2.
Jednostki budżetowe, które nie uiszczą w terminach ustalonych w zarządzeniu należnych wpłat przypadających na rzecz budżetu, przekazują na rachunek dochodów budżetowych odsetki za zwłokę w wysokości i na zasadach obowiązujących jednostki gospodarki uspołecznionej.
§  16.
Jeżeli plany finansowe środków specjalnych przewidują dotacje z budżetu, dysponent przekazuje środki budżetowe na rachunek środków specjalnych w miarę realizacji zadań wynikających z planu finansowego.
§  17.
1.
Jednostka budżetowa prowadzi księgowość oraz sporządza sprawozdania w zakresie środków specjalnych w ramach księgowości działalności podstawowej i zgodnie z przepisami o rachunkowości budżetowej.
2.
Obsługa administracyjna oraz księgowa w zakresie środków specjalnych nie może powodować wydatków obciążających fundusz płac (osobowy i bezosobowy) z tego tytułu.
§  17a. 18
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych kontrolują prawidłowość rozliczeń jednostek budżetowych z budżetem na podstawie zatwierdzonych planów finansowych i sprawozdań finansowych tych jednostek.

2.

Przepisy szczególne dotyczące niektórych typów środków specjalnych.

§  18.
Nadwyżki, o których mowa w § 13 ust. 1 uchwały nr 108 Rady Ministrów z dnia 16 marca 1963 r. w sprawie zasad współpracy pomiędzy szkołami wyższymi a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 32, poz. 163) oraz w § 8 ust. 1 uchwały nr 109 Rady Ministrów z dnia 16 marca 1963 r. w sprawie zasad współpracy pomiędzy placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 32, poz. 164), są przekazywane raz w roku na rachunek środków specjalnych typu 9 "Nadwyżki pozostałe po wykonaniu zamówień".
§  19.
Właściwe ministerstwa określają w porozumieniu z Ministerstwem Finansów rodzaje działalności finansowanej z typu 4 środków specjalnych, do których posiadania uprawnione są podległe i nadzorowane jednostki budżetowe.
§  20. 19
1.
Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego, kuratoria okręgów szkolnych i Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego nie dokonują wydatków bezpośrednio z rachunku środków specjalnych typu 6, lecz przelewają środki w formie dotacji w następujący sposób:
1)
Ministerstwo Oświaty - na rachunki środków specjalnych kuratoriów okręgów szkolnych,
2)
Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego oraz kuratoria okręgów szkolnych - na rachunki warsztatów szkolnych będących gospodarstwami pomocniczymi,

określając jednocześnie przeznaczenie udzielonej dotacji i na rachunki środków specjalnych typu 6 szkół zawodowych na zakup pomocy naukowych.

2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do Ministerstwa Przemysłu Maszynowego oraz Ministerstwa Górnictwa i Energetyki.
§  21.
1.
Środki pieniężne zakumulowane na rachunku środków specjalnych typu 9 podlegają podziałowi zgodnie z zasadami § 13 uchwały nr 108 Rady Ministrów oraz § 8 uchwały nr 109 Rady Ministrów, wymienionych w § 18.
2.
Przy opracowywaniu planów finansowych środków specjalnych typu 9 salda środków pieniężnych powinny być wykazywane z podziałem na poszczególne tytuły (ust. 1).
§  21a. 20
1.
Wydziały komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych nie dokonują wydatków bezpośrednio z rachunku środków specjalnych typu 14, lecz przekazują środki w formie dotacji celowej powiatowym zarządom dróg lokalnych.
2.
Dotacje celowe określone w ust. 1 podlegają zwrotowi na rachunek środków specjalnych wydziałów komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych w ciągu 5 dni po dokonaniu rozliczeń zamówień ze zleceniodawcą.
§  22. 21
(skreślony).
§  22a. 22
Środki specjalne typu 11 nie wydatkowane w roku budżetowym przechodzą na rok następny.
§  23.
Dysponenci środków specjalnych typu 24 mogą dokonywać wydatków bezpośrednio z tych środków bądź przelewać je na rachunki środków specjalnych typu 24 innych dysponentów.
§  24.
Zakłady karne mogą dokonywać wydatków bezpośrednio ze środków specjalnych typu 27 lub przelewać je na własne rachunki środków specjalnych typu 10 oraz na rachunek środków specjalnych typu 28 Centralnego Zarządu Więziennictwa.
§  25. 23
1.
Ministerstwo Sprawiedliwości i Centralny Zarząd Więziennictwa nie dokonuje wydatków bezpośrednio z rachunku środków specjalnych typu 28, lecz przelewają środki w formie dotacji w następujący sposób:
1)
Ministerstwo Sprawiedliwości - na rachunek środków specjalnych typu 28 sądów wojewódzkich bądź bezpośrednio na rachunek środków specjalnych typu 20 zakładów dla nieletnich, dotyczącego zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów wychowawczych, lub na rachunek gospodarstw pomocniczych tych zakładów,
2)
Centralny Zarząd Więziennictwa - na rachunki środków specjalnych typu 10, 12 i 27 lub na rachunki gospodarstw pomocniczych albo zakładów karnych.
2.
Sądy wojewódzkie mogą dokonywać bezpośrednio wydatków ze środków specjalnych typu 28 lub przelewać środki na rachunek środków specjalnych typu 20 zakładów dla nieletnich.
§  26.
1.
Dysponenci środków specjalnych typu 30 mogą dokonywać wydatków bezpośrednio z tych środków bądź przelewać je na rachunki środków specjalnych typu 30 podległych dysponentów.
2.
Dysponenci, o których mowa w ust. 1, mogą zwracać zakładom pracy nie będącym jednostkami budżetowymi poniesione przez te zakłady wydatki na poprawę warunków zdrowotności pod warunkiem, że wysokość dokonanych przez zakład pracy wydatków była uprzednio uzgodniona z właściwym dysponentem środków specjalnych.

3.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  27.
Salda rachunków środków specjalnych zlikwidowanych lub połączonych podlegają przelaniu na dochód budżetu lub na inne rachunki z dniem 1 stycznia 1966 r. zgodnie z załącznikiem nr 2.
§  27a. 24
1.
Saldo rachunków środków specjalnych typu 23 podlega z dniem 31 grudnia 1969 r. przelaniu na dochody właściwego budżetu (centralnego lub terenowego).
2.
Wpłaty ze sprzedaży przez Państwo mieszkalnych domów spółdzielniom oraz wkłady mieszkaniowe pracowników i zwroty pożyczek udzielonych pracownikom z tych środków specjalnych podlegają wpłacie na dochody budżetu centralnego, a zwroty wkładów mieszkaniowych w razie wyprowadzenia się pracownika następują z właściwego budżetu (centralnego lub terenowego).
3.
Nakłady przewidziane w narodowym planie gospodarczym na resortowe budownictwo mieszkaniowe realizowane jako budownictwo państwowe finansowane są ze środków przewidzianych na ten cel w planach sfinansowania inwestycji.
§  27b. 25
Dotacje budżetowe udzielone w roku 1969 powiatowym zarządom dróg lokalnych podlegają zwrotowi na zasadach i w trybie ustalonym w § 21a ust. 2.
§  28.
1. 26
Instytuty naukowo-badawcze podległe ministrom i urzędom centralnym ("instytuty resortowe") mogą do końca 1967 r. korzystać ze środków specjalnych typu 3 "Zlecone zamówienia w szkołach wyższych i placówkach naukowych Polskiej Akademii Nauk", o ile nie zachodzą wypadki określone w § 2 ust. 3.
2.
Dochodami w zakresie środków specjalnych określonych w ust. 1 są wpływy za doraźne prace wykonywane na rzecz zleceniodawców, a wydatkami – koszty prac wykonywanych na zlecenie, łącznie z wydatkami osobowymi.
3. 27
Salda rachunków środków specjalnych typu 3 instytutów, o których mowa w ust. 1, podlegają z dniem 1 stycznia 1968 r. przelaniu na dochody budżetu centralnego.
§  29.
Tracą moc dotychczasowe przepisy w sprawie środków specjalnych jednostek budżetowych, a w szczególności:
1)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-60, poz. 914, z 1953 r. Nr A-1, poz. 20, Nr A-79, poz. 939 i Nr A-116, poz. 1501, z 1954 r. Nr A-36, poz. 501 i Nr A-45, poz. 642, z 1955 r. Nr 40, poz. 391, Nr 65, poz. 857 i Nr 105, poz. 1414, z 1961 r. Nr 1, poz. 10, z 1964 r. Nr 84, poz. 396 oraz z 1965 r. Nr 12, poz. 43), w zakresie środków specjalnych,
2)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 23 lutego 1957 r. w sprawie zasad gospodarowania środkami na finansowanie scentralizowanych akcji gospodarczych (Monitor Polski Nr 20, poz. 149),
3)
zarządzenie nr 74 Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 1957 r. w sprawie środków specjalnych Komitetu do Spraw Radiofonii "Polskie Radio",
4)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 12 lipca 1958 r. w sprawie zasad lokowania środków zakładowych funduszów mieszkaniowych na rachunkach bankowych oraz zasad i trybu udzielania pożyczek ze środków funduszu (Monitor Polski z 1958 r. Nr 55, poz. 319, z 1959 r. Nr 14, poz. 55, z 1962 r. Nr 84, poz. 391),
5)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1959 r. w sprawie środków specjalnych państwowych szkół muzycznych I stopnia oraz państwowych ognisk muzycznych (Monitor Polski Nr 61, poz. 306),
6)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 13 października 1961 r. w sprawie środków specjalnych pn. "Koordynacja branżowa terenowego przemysłu kruszywa naturalnego" (Monitor Polski Nr 80, poz. 335),
7)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 1963 r. w sprawie środków specjalnych pod nazwą "Podnoszenie zdrowotności" (Monitor Polski Nr 38, poz. 190),
8)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 1964 r. w sprawcie gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych zakładów karnych Ministerstwa Sprawiedliwości, w zakresie środków specjalnych,
9)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 12 września 1964 r. w sprawie środków specjalnych pod nazwą "Dodatkowe środki na stołówki studenckie" (Monitor Polski Nr 66, poz. 313).
§  30.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 28

WYKAZ TYPÓW ŚRODKÓW SPECJALNYCH

Określenie typu Jednostki budżetowe uprawnione do dysponowania Określenie dochodów Określenie wydatków
liczbowe nazwa środkami specjalnymi
1 2 3 4 5
1 Fundusz autorski Ministerstwo Kultury i Sztuki wpłaty państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstw wydawniczych dodatkowe wynagrodzenia autorów i stypendia literackie
2 Zakup żywności 1) internaty dla uczniów

szkół zawodowych i

ogólnokształcących oraz

dla słuchaczy szkół

wyższych,

1) opłaty za wyżywienie,

2) wpływy ze sprzedaży odpadków

pokonsumpcyjnych,

3) przyrost i przychówek trzody

chlewnej,

1) zakup żywności,

2) zakup i utrzymanie

tuczników

2) ośrodki szkolenia 4) dary w naturze,
kursowego 5) dopłaty (dotacje) z budżetu
3 Zlecone zamówienia w szkołach wyższych i placówkach 1) szkoły wyższe,

2) placówki naukowe

Polskiej Akademii Nauk

wpływy za prace wykonywane na rzecz zleceniodawców zgodnie z obowiązującymi przepisami w 1) koszty prac

wykonywanych na

zlecenie,

naukowych Polskiej Akademii Nauk sprawie współpracy szkół wyższych i placówek Polskiej Akademii Nauk z jednostkami gospodarki uspołecznionej 2) przelewy nadwyżek na

rachunek środków

specjalnych typu 9

4 Produkcja i usługi 1) szkoły, z wyjątkiem

szkół wyższych,

2) placówki wychowania

pozaszkolnego

1) dochody z produkcji,

2) wpływy za prace wykonywane

na rzecz zleceniodawców,

3) inne wpływy

1) koszty produkcji i

usług – w zakresie

działalności określonej

na podstawie § 19

3) zakłady pomocy

społecznej,

w zakresie działalności określonej na podstawie § 19 zarządzenia,

2) wpłaty do budżetu

4) zakłady służby zdrowia zarządzenia
5 Polepszenie wyżywienia chorych i podopiecznych 1) szpitale, sanatoria i

inne zakłady lecznictwa

zamkniętego,

2) zakłady pomocy

społecznej

nadwyżki gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych dysponujących środkami specjalnymi typu 5 zakup żywności dla chorych i podopiecznych
6 Rozbudowa działalności warsztatów szkolnych wyodrębnionych w gospodarstwa pomocnicze oraz wyposażenie szkół zawodowych w pomoce naukowe 1) Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego,

2) kuratoria okręgów

szkolnych

3) Ministerstwo Przemysłu

Ciężkiego

4) Ministerstwo Przemysłu

Maszynowego

5) Ministerstwo Górnictwa

i Energetyki

6) szkoły zawodowe

1. W zakresie środków specjalnych Ministerstwa Oświaty i Szkolnictwa Wyższego: przelewy ze środków specjalnych typu 6, będących w dyspozycji kuratoriów okręgów szkolnych.

2. W zakresie środków specjalnych kuratoriów okręgów

1. W zakresie środków specjalnych Ministerstwa Oświaty i Szkolnictwa Wyższego: przelewy na rachunki środków specjalnych typu 6 kuratoriów okręgów szkolnych, przeznaczone na cele określone w ust. 2 pkt 1.
szkolnych:

1) wpłaty warsztatów szkolnych

będących gospodarstwami

2. W zakresie środków specjalnych kuratoriów okręgów szkolnych:
pomocniczymi z tytułu:

a) części nadwyżek,

b) amortyzacji,

c) zbędnych środków

obrotowych,

1) dotacje dla warsztatów

szkolnych będących

gospodarstwami

pomocniczymi,

przeznaczone na:

2) wpłaty pozostałości środków

pieniężnych po zlikwidowanych

warsztatach szkolnych

a) pokrycie niedoborów

oraz zwiększenie

środków obrotowych,

będących gospodarstwami

pomocniczymi,

b) inwestycje i kapitalne

remonty,

3) środki otrzymane z rachunku

środków specjalnych typu 6

c) nagrody oraz akcję

socjalno-kulturalną,

Ministerstwa Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.

3. W zakresie środków specjalnych szkół zawodowych:

1) wpłaty zakładu pracy z tytułu

odpłatności za pracę uczniów

na zasadzie umowy o

praktyczną naukę zawodu,

2) środki otrzymane z rachunku

środków specjalnych typu 6

kuratoriów okręgów szkolnych

na zakup pomocy naukowych.

4. W zakresie środków specjalnych Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego oraz Ministerstwa Górnictwa i Energetyki dochody określone wyżej w ust. 2 pkt 1 i 2, a w zakresie środków specjalnych podległych szkół zawodowych - dochody określone w ust. 3.

2) przelewy na rachunek

środków specjalnych typu

6 Ministerstwa Oświaty i

Szkolnictwa Wyższego.

3) przelewy na rachunek

środków specjalnych typu

6 szkół zawodowych na

zakup pomocy naukowych.

3. W zakresie środków specjalnych typu 6 szkół zawodowych - zakup pomocy naukowych.

4. W zakresie środków specjalnych Ministerstwa Przemyślu Ciężkiego, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego oraz Ministerstwa Górnictwa i Energetyki - wydatki określone wyżej w ust. 2 pkt 1 i 3, a w zakresie środków specjalnych podległych szkół zawodowych - koszty określone w ust. 3.
7 Korzystanie z urządzeń sportowych jednostki budżetowe posiadające urządzenia sportowe i udostępniające je innym użytkownikom 1) opłaty za korzystanie z

urządzeń sportowych i sprzętu

sportowego,

1) koszty bieżące związane

z użytkowaniem urządzeń i

sprzętu sportowego przez

instytucje i osoby obce,

2) opłaty za karty wstępu na

teren urządzeń sportowych,

2) wynagrodzenie terenowego

personelu obsługi imprez

i zawodów sportowych,

3) odszkodowania za uszkodzenie

urządzeń i sprzętu oraz za

zagubienie sprzętu

3) wpłaty do budżetu
8 Wynajem lokali jednostki budżetowe udostępniające sezonowo swoje lokale innym użytkownikom 1) opłaty za zakwaterowanie i

wyżywienie,

2) odszkodowania za uszkodzenie

bądź przepadek urządzeń lub

sprzętu

1) koszty osobowe i

rzeczowe związane z

zakwaterowaniem i

wyżywieniem osób

korzystających z

pomieszczeń,

2) wpłaty do budżetu
9 Nadwyżki pozostałe po wykonaniu zamówień 1) szkoły wyższe,

2) placówki naukowe

Polskiej Akademii Nauk

1) przelewy nadwyżek z rachunku

środków specjalnych typu 3,

2) przelewy nadwyżek gospodarstw

pomocniczych wykonujących

zlecenia jednostek gospodarki

1) zakup, koszty wykonania

lub remontu aparatury i

urządzeń szkoły wyższej

lub placówki Polskiej

Akademii Nauk,

uspołecznionej 2) nagrody,

3) koszty na cele socjalne

i kulturalne

10 Poprawa warunków w urządzeniach socjalnych 1) szkoły podstawowe i

średnie,

2) przedszkola przy

szkołach podstawowych,

ogniska przedszkolne,

ogrody jordanowskie i

świetlice dziecięce nie

1) w zakresie środków

specjalnych będących w

dyspozycji jednostek

wymienionych w rubryce 3 pkt

1–3:

a) dobrowolne wpłaty rodziców

i opiekunów,

1) w zakresie środków

specjalnych jednostek

wymienionych w rubryce 3

pkt 1–3: koszty bieżące

i inwestycyjne związane z

poprawą warunków opieki i

jakości świadczeń,

będące zakładami

budżetowymi,

3) zakłady służby zdrowia

i zakłady pomocy

społecznej,

4) Centralny Zarząd

Więziennictwa i

b) przelewy z funduszu

zakładowego,

c) dary w naturze,

2) w zakresie środków

specjalnych Centralnego

Zarządu Więziennictwa i

jednostek podległych:

2) w zakresie środków

specjalnych Centralnego

Zarządu Więziennictwa i

jednostek podległych:

wydatki bieżące i

inwestycyjne związane z

ośrodkami wczasów

jednostki podległe a) opłaty za korzystanie z

urządzeń socjalnych,

świątecznych
b) dobrowolne wpłaty

pracowników,

c) przelewy z funduszu

zakładowego oraz z rachunku

środków specjalnych typu 27

d) inne dochody związane z

prowadzeniem wczasów

świątecznych

11 Zakup i konserwacja instrumentów muzycznych 1) państwowe szkoły

muzyczne I stopnia,

2) państwowe ogniska

muzyczne

opłaty za zużycie instrumentów muzycznych i pomocy naukowych zakup i konserwacja instrumentów muzycznych, zakup nut i innych pomocy szkolnych,
12 Urządzenia kulturalno-rozrywkowe zakłady karne 1) opłata za wstęp na

przedstawienia oraz inne

imprezy kulturalno-

artystyczne,

1) wynagrodzenie i

ubezpieczenie

nieetatowego personelu

oraz wynagrodzenia za

prace zlecone i nagrody,

2) opłaty za obsługę imprez

obcych,

2) koszty organizacji imprez

i przedstawień,

3) opłaty za wynajem sal

widowiskowych lub innych

pomieszczeń na cele

kulturalno-rozrywkowe,

3) koszty wyjazdów zespołów

artystycznych,

4) koszty administracyjno-

gospodarcze,

4) odszkodowania za uszkodzenie

lokali, urządzeń, sprzętu

5) koszty drobnych remontów

lokali i inwentarza,

itp. 6) koszty zakupu inwentarza

i urządzeń

13 Scentralizowane akcje gospodarcze 1) jednostki budżetowe

pełniące funkcje

zjednoczenia wiodącego,

1) opłaty uczestników porozumień

branżowych,

2) inne wpłaty na sfinansowanie

1) koszty wspólnych

przedsięwzięć

gospodarczych,

2) jednostki administracji

gospodarczej będące

jednostkami budżetowymi

3) jednostki budżetowe

otrzymujące środki

pieniężne z funduszu

prewencyjnego

Towarzystwa Ubezpieczeń

i Reasekuracji "Warta"

S.A."

scentralizowanych akcji

gospodarczych, przewidzianych

odrębnymi przepisami

3) wpłaty Towarzystwa

Ubezpieczeń i Reasekuracji

"Warta", przewidziane

odrębnymi przepisami

2) zwroty nie wykorzystanych

środków wpłacającym

3) finansowanie działalności

prewencyjnej

przewidzianej odrębnymi

przepisami

14 Zlecone roboty drogowe 1) powiatowe zarządy dróg

lokalnych,

2) zarządy dróg i mostów,

3) miejska służba drogowa,

1) wpłaty zleceniodawców za

wykonane roboty i usługi

2) wpływy dotacji celowych na

rachunek środków specjalnych

powiatowych zarządów dróg

lokalnych

3) zwroty dotacji celowych przez

powiatowe zarządy dróg

lokalnych na rachunek środków

specjalnych wydziałów

komunikacji prezydiów

wojewódzkich rad narodowych

1) koszty związane z

wykonaniem robót

drogowych i mostowych na

rzecz zleceniodawców,

2) zwroty dotacji celowych

na rachunek środków

specjalnych wydziałów

komunikacji prezydiów

wojewódzkich rad

narodowych

3) dotacje celowe na

rachunek środków

specjalnych powiatowych

zarządów dróg lokalnych

4) wpłaty do budżetu

4) zakłady gospodarki

komunalnej będące

jednostkami budżetowymi

5) wydziały komunikacji

prezydiów wojewódzkich

rad narodowych

17 Środki ze sprzedaży złomu i surowców wtórnych jednostki budżetowe uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do wypłacania nagród za zbiórkę złomu oraz zagospodarowanie surowców wpływy uzyskane za odsprzedany złom oraz surowce wtórne w wysokości określonej odrębnymi przepisami 1) nagrody dla pracowników

wyróżniających się w

akcji zbiórki złomu oraz

w zagospodarowaniu

surowców wtórnych

2) wpłata do budżetu środków

wtórnych pozostałych po wypłaceniu

nagród

20 Poprawa warunków kulturalno-oświatowych i materialnych w instytucjach wychowawczych 1) zakłady dla nieletnich,

2) państwowe domy dziecka

i ośrodki wychowawcze

3) pogotowie opiekuńcze,

4) szkoły specjalne

nadwyżki gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych dysponujących środkami specjalnymi typu 20, a w zakładach dla nieletnich ponadto przelewy z rachunku środków specjalnych typu 28 1) koszty związane z

podniesieniem warunków

kulturalno-oświatowych

wychowanków,

2) bieżące remonty

pomieszczeń,

3) zakup inwentarza,

4) w zakładach dla

nieletnich ponadto

szkolenie kursowe

wychowanków, nagrody dla

wychowanków i pracowników

oraz zakupy inwestycyjne

i kapitalne remonty

22 Imprezy i reklamy radia i telewizji Komitet do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" oraz podległe rozgłośnie i ekspozytury 1) opłaty za wstęp na imprezy

kulturalno-artystyczne,

2) opłaty za audycje reklamowe,

3) opłaty za koncerty życzeń,

1) koszty osobowe i rzeczowe

imprez i reklam,

2) nagrody konkursowe na

organizowanych imprezach

4) opłaty za inne usługi kulturalnych,
3) wpłata do budżetu
23 (skreślony)
24 Środki z totalizatora 1) Główny Komitet Kultury

Fizycznej i Turystyki,

1) przelewy środków z

przedsiębiorstwa "Totalizator

1) wydatki na inwestycje w

zakresie urządzeń

sportowego 2) terenowe komitety

kultury fizycznej i

turystyki,

3) inne jednostki

budżetowe otrzymujące

środki z

przedsiębiorstwa

Sportowy",

2) przelewy z rachunków środków

specjalnych typu 24

sportowych i kapitalne

remonty tych urządzeń,

2) remonty bieżące i

konserwacja obiektów

sportowych,

3) pomoc materialna dla

organizacji społecznych

państwowego

"Totalizator Sportowy"

lub ze środków

specjalnych typu 24,

będących w dyspozycji

komitetów kultury

fizycznej i turystyki

na określone cele w

zakresie sportu oraz dla

szkół w zakresie

wychowania fizycznego,

4) przelewy na rachunki

środków specjalnych typu

24 innych jednostek

budżetowych

25 Stypendia fundowane szkoły wyższe wpłaty ze środków własnych instytucji fundujących stypendia stypendia studenckie
27 Poprawa warunków w urządzeniach kulturalno- zakłady karne 1) wpłaty przedsiębiorstw części

funduszu zakładowego z tytułu

zatrudnienia więźniów,

1) nagrody dla

funkcjonariuszów i

więźniów oraz

oświatowych i socjalnych zakładów karnych 2) wpłaty części nadwyżek

gospodarstw pomocniczych

zakładów karnych,

3) opłaty za korzystanie z

urządzeń

wynagrodzenia dla

więźniów-uczniów,

2) koszty związane z

zakupem prasy, książek,

sprzętu i gier

świetlicowych oraz

szkoleniem więźniów,

3) koszty związane z

utrzymaniem urządzeń

kulturalnych i

socjalnych,

4) finansowanie inwestycji

i kapitalnych remontów,

5) przelewy na rachunki

środków specjalnych typu

10 i 28

28 Rozbudowa działalności gospodarstw 1) Ministerstwo

Sprawiedliwości,

2) Centralny Zarząd

1. W zakresie środków specjalnych Ministerstwa Sprawiedliwości: 1. W zakresie środków specjalnych Ministerstwa Sprawiedliwości:
pomocniczych oraz urządzeń kulturalno- Więziennictwa

3) sądy wojewódzkie

1) wpłaty części nadwyżek

gospodarstw pomocniczych

zakładów dla nieletnich,

1) przelewy na rachunek

środków specjalnych typu

28 sądów wojewódzkich i

typu 20 zakładów dla

nieletnich lub na

rachunek gospodarstw

pomocniczych

oświatowych i socjalnych 2) pozostałości z likwidacji

gospodarstw pomocniczych.

nieletnich,

2) dotacje na pierwsze

zakładów dla nieletnich oraz zakładów karnych 2. W zakresie środków specjalnych Centralnego Zarządu Więziennictwa:

1) wpłaty gospodarstw

pomocniczych zakładów karnych

z tytułu:

a) części nadwyżek,

b) nadwyżek środków

obrotowych oraz

nie wykorzystanych środków

na inwestycje i kapitalne

remonty,

wyposażenie lub rozbudowę

gospodarstw pomocniczych

zakładów dla nieletnich.

2. W zakresie środków specjalnych Centralnego Zarządu Więziennictwa przelewy na rachunki środków specjalnych typu 10, 12, 23 i 27 lub na rachunek gospodarstw pomocniczych zakładów karnych z przeznaczeniem na:

c) równowartości kosztów 1) finansowanie środków

obrotowych,

amortyzacji,

d) pozostałości z likwidacji

2) inwestycje i kapitalne

remonty,

gospodarstw pomocniczych,

2) wpłaty przedsiębiorstw części

funduszu zakładowego z tytułu

3) nagrody dla pracowników i

funkcjonariuszów zakładów

karnych,

zatrudnienia więźniów,

3) opłaty za korzystanie z

urządzeń,

4) przelewy z rachunków środków

specjalnych typu 27

4) koszty związane z

zakupem prasy, książek,

sprzętu i gier

świetlicowych oraz

szkoleniem więźniów,

3 W zakresie środków specjalnych sądów wojewódzkich przelewy z rachunku środków specjalnych typu 28 Ministerstwa Sprawiedliwości. 5) koszty związane z

utrzymaniem urządzeń

kulturalno-oświatowych i

socjalnych zakładów

karnych,

6) wynagrodzenia więźniów-

uczniów w szkołach

zawodowych

3. W zakresie środków specjalnych sądów wojewódzkich wydatki określone przez Ministerstwo Sprawiedliwości na cele przewidziana odrębnymi przepisami oraz przelewy na rachunki środków specjalnych typu 20 zakładów dla nieletnich lub na rachunek gospodarstw pomocniczych.

29 Koszty konwoju i nadzoru więźniów zatrudnionych w przedsiębiorstwach pozawięziennych i usług więźniów zakłady karne opłaty przedsiębiorstw pozawięziennych za usługi wykonywane w godzinach pozasłużbowych przez funkcjonariuszów służby więziennej przy konwoju i nadzorze oraz za usługi więźniów zatrudnionych w przedsiębiorstwach pozawięziennych bezosobowy fundusz płac oraz inne koszty bieżące związane z produkcją nakładczą
30 Poprawa warunków zdrowotności ministerstwa (urzędy centralne) oraz wydziały prezydiów rad narodowych i jednostki budżetowe im podległe 1) nie wykorzystane kredyty na

zasiłki chorobowe, o których

mowa w § 13 ust. 2

rozporządzenia Rady Ministrów

z dnia 16 marca 1963 r. w

sprawie zasad i trybu

ustalania wysokości oraz

rozliczania kredytów na

zasiłki chorobowe z funduszów

ubezpieczeń społecznych

(Dz. U. Nr 10, poz. 58),

1) zakupy inwestycyjne i

kapitalne remonty oraz

zakupy inwentarza w

zakresie wyposażenia

placówek służby zdrowia,

2) przelewy na rachunki

środków specjalnych typu

30 innych jednostek

budżetowych

2) przelewy z rachunku środków

specjalnych typu 30 innych

jednostek budżetowych

31 Dodatkowe środki na stołówki studenckie szkoły wyższe opłaty za kwatery w domach studenckich, uzyskane od studentów, którym nie zostały przyznane stypendia mieszkaniowe 1) koszty na rozszerzenie

akcji i poprawę

wyżywienia studentów w

stołówkach studenckich,

2) uzupełnienie sprzętu i

inwentarza stołówkowego,

3) bieżący remont

pomieszczeń stołówkowych,

4) koszty administracyjno-

gospodarcze

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ROZLICZENIE SALD NIEKTÓRYCH RACHUNKÓW ŚRODKÓW SPECJALNYCH

na dzień 1 stycznia 1966 r.
Dotychczasowe określenie Dysponent Przeznaczenie sald
liczbowe nazwa
3 Zlecone zamówienia w szkołach i instytutach szkoły wyższe i placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk pozostają na rachunku środków specjalnych typu 3 o nowej nazwie "Zlecone zamówienia w szkołach wyższych i placówkach naukowych Polskiej Akademii Nauk"
inne placówki naukowo-badawcze*) podlegają przelaniu na dochód budżetu centralnego
pozostali dysponenci*) podlegają przelaniu na rachunek środków specjalnych typu 4 "Produkcja i usługi"
4 Zlecone zamówienia w zakładach pomocy społecznej i zakładach służby zdrowia zakłady pomocy społecznej i zakłady służby zdrowia pozostają na rachunku środków specjalnych typu 4 o nowej nazwie "Produkcja i usługi"
6 Usługi nielecznicze szpitale, sanatoria i inne zakłady lecznicze podlegają przelaniu na rachunek środków specjalnych typu 4 "Produkcja i usługi"
8 Pokoje gościnne i hotele prowadzone jednostki budżetowe udostępniające sezonowo swoje lokale innym użytkownikom pozostają na rachunku środków specjalnych typu 8 o nowej nazwie "Wynajem lokali"
przez jednostki budżetowe inne (nie wymienione wyżej) jednostki budżetowe podlegają przelaniu na dochód właściwego budżetu
17 Nagrody dla wyróżniających się w akcji zbiórki złomu dotychczasowi dysponenci pozostają na rachunku środków specjalnych typu 17 o nowej nazwie "Środki ze sprzedaży złomu i surowców wtórnych"
18 Imprezy kiermaszowe przy wystawach przemysłu drobnego i rzemiosła wydziały przemysłu prezydiów wojewódzkich (miast wyłączonych z województw) rad narodowych podlegają przelaniu na dochód właściwego budżetu
19 Zawody i imprezy sportowe wojewódzkie (miast wyłączonych z województw) komitety kultury fizycznej i turystyki podlegają przelaniu na dochód właściwego budżetu
20 Poprawa warunków kulturalno-oświatowych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich pozostają na rachunku środków specjalnych typu 20 o nowej nazwie "Poprawa warunków kulturalno-oświatowych i materialnych w instytucjach wychowawczych"
21 Poprawa warunków kulturalno-oświatowych i materialnych wychowanków państwowe domy dziecka, ośrodki wychowawcze, specjalne zakłady wychowawcze, pogotowie opiekuńcze i szkoły specjalne podlegają przelaniu na rachunek środków specjalnych typu 20 "Poprawa warunków kulturalno-oświatowych i materialnych w instytucjach wychowawczych"
22 Imprezy i reklamy Komitet do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" oraz podległe rozgłośnie i ekspozytury pozostają na rachunku środków specjalnych typu 22 o nowej nazwie "Imprezy i reklamy radia i telewizji"
24 Totalizator Sportowy jednostki budżetowe otrzymujące środki z zysku przedsiębiorstwa państwowego "Totalizator Sportowy" lub z rachunków środków specjalnych typu 24 pozostają na rachunku środków specjalnych typu 24 o nowej nazwie "Środki z totalizatora sportowego"
26 Koordynacja branżowa terenowego przemysłu kruszywa naturalnego wydziały budownictwa prezydiów wojewódzkich rad narodowych podlegają przelaniu na dochód budżetu centralnego
28 Rozbudowa działalności gospodarstw pomocniczych oraz urządzeń kulturalno-oświatowych i socjalnych zakładów karnych Centralny Zarząd Więziennictwa pozostają na rachunku środków specjalnych typu 28 o nowej nazwie "Rozbudowa działalności gospodarstw pomocniczych oraz urządzeń kulturalno-oświatowych i socjalnych zakładów dla nieletnich oraz zakładów karnych"
30 Podnoszenie zdrowotności ministerstwa (urzędy centralne) oraz wydziały prezydiów rad narodowych i jednostki budżetowe im podległe pozostają na rachunku środków specjalnych typu 30 o nowej nazwie "Poprawa warunków zdrowotności"

*) Nie dotyczy resortowych instytutów naukowo-badawczych (§ 28 zarządzenia).

1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
3 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
4 § 3 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
5 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
6 § 3 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
7 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
8 § 4 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
9 § 4 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
10 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 5 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
11 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
12 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
13 § 11 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
14 § 11 ust. 4 pkt 2 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
15 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
16 § 13 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
17 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
18 § 17a dodany przez § 1 pkt 12 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
19 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 13 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
20 § 21a dodany przez § 1 pkt 14 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
21 § 22 skreślony przez § 1 pkt 15 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1970 r.
22 § 22a dodany przez § 1 pkt 16 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
23 § 25 zmieniony przez § 1 pkt 17 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
24 § 27a dodany przez § 1 pkt 18 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
25 § 27b dodany przez § 1 pkt 18 zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.
26 § 28 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 czerwca 1966 r. (M.P.66.34.175) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 1966 r.
27 § 28 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 30 czerwca 1966 r. (M.P.66.34.175) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 1966 r.
28 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. a-g) i i) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1969 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. h) zarządzenia z dnia 15 sierpnia 1969 r. (M.P.69.38.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1970 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024